Cafeteria adminisztráció: szoftver vagy outsourcing?
A cafeteria alappillére az egyéni szükségleteknek megfelelő választás biztosítása, ennek kivitelezése azonban jelentős adminisztrációval jár. Az adminisztráció csökkentésére kínálkozó lehetőségekről Novák Évát, a humáninformatika piacot vezető NEXON cafeteria-szakértőjét kérdeztük.
- A döntő tényező a keretösszeg meghatározásakor a finanszírozási forrás. Olyan "talált pénzre" van szükség, mely nem kapcsolódik a teljesítményhez, hiszen a cafeteria forrása nem lehet prémium vagy bónusz, s szintén törvénybe ütközik, ha a munkabér egy részét váltják ki cafeteriával. Emellett ügyelni kell arra, hogy a cafeteria juttatások jól felhasználhatóak legyenek, tehát elérje a legalább 15 ezer forintos havi küszöböt. A gyakorlatban azonban általában az egy havi bruttó bérnek megfelelő cafeteriakeretet alkalmazzák a cégek.
- Milyen jellemző hibákat követnek el a vállalatok az előbb említett példán túl?
- Azt tapasztaljuk, hogy a vállalatok igen körültekintőek, így nem jellemzőek a szarvashibák. Tisztában vannak azzal is, hogy a cafeteriát egységes feltételek mellett kell biztosítani, azt azonban már kevesebben tudják, hogy adott a lehetőség arra, hogy dolgozói csoportokat alakítsanak ki valamilyen közös tényező mentén (pl. beosztás, munkakör, a vállalatnál eltöltött idő), s ez alapján differenciáljanak.
- Mikorra időzítsék a cégek a bevezetést?
- A jogszabályi változások miatt a naptári év kezdetét szoktuk javasolni, azonban természetesen ettől el lehet térni. Emellett nem javasolt komolyabb létszámleépítés vagy éppen -bővítés előtt bevezetni, előbbinél érthető okokból, míg utóbbinál a bonyolult szabályok miatt a vállalatra háruló jelentős plusz terhek miatt.
- Rátérve a cafeteria adminisztrációs terheire: milyen lehetőségek kínálkoznak ennek csökkentésére?
- Hogy milyen módon célszerű csökkenteni az adminisztrációt, azt elsősorban az határozza meg, hogy a bérszámfejtés milyen szisztémával működik az adott vállalatnál, hiszen e két terület szorosan összefügg. Az outsourcinggal gyakorlatilag teljesen megszűnik az adminisztráció, csupán egy koordinátor vesz részt a folyamatokban a vállalat részéről. Emiatt egyre növekszik az igény az outsourcing iránt, különösen az ezer fő feletti vállalatoknál.
- Mire kell ügyelni a partner kiválasztásakor?
- Két jellemző hiba szokott előfordulni. Az egyik, hogy a megállapodásban nem rögzítik egyértelműen a szolgáltatást nyújtó cég felelősségét, pedig egy esetleges hiba akár többmilliós büntetést is maga után vonhat. A másik, hogy a vállalat nem gondolja át megfelelően, pontosan milyen szolgáltatást vár el, nem határozzák meg, hogy az adott folyamat mit tartalmaz, csupán az ár alapján dönt. Később pedig azt tapasztalja, hogy nem azt kapja, amit várt.
- A szoftver kiválasztása esetén nyilván szintén körültekintően kell eljárni...
- Mivel a cafeteria juttatások elszámolása a bérszámfejtésben jelenik meg, ezért alapvető, hogy a cafeteria integrált modulja legyen a bérügyi szoftvernek. Vannak olyan díjmentesen elérhető programok, melyek többnyire csupán az alapadminisztráció elvégzésére képesek, és alkalmazásuk további - például biztonsági - aggályokat is felvet. A cafeteria jogszabályi környezete, értelmezése, kivitelezése és elszámolása nem egyszerű, s mint említettem, egy-egy hibának komoly kihatása lehet a vállalatra. A NEXON nexCAFÉ cafeteriaalkalmazását a gyakorlati ügyféligények és a jogszabályi változások alapján folyamatos fejlesztjük, így minden igényt kielégítő, naprakész, megbízható terméket kínálunk ügyfeleinknek.
Emellett egy nagyvállalat esetében a cafeteria-rendszer szinte nem is működhet webes felület nélkül, ahol a munkavállalók maguk "menedzselhetik" cafeteria juttatásaikat. De már a 100 fő alatti vállalatoknál is hihetetlenül népszerű ez a megoldás, hiszen amellett, hogy a webes önkiszolgáló rendszer tovább csökkenti az adminisztrációt, a munkavállaló számára is személyesebbé és átláthatóbbá válik a rendszer.
Mit várhatunk el egy cafeteria-szoftvertől?
Egy cafeteria-szoftver esetében elvárható, hogy az alapvető adminisztráción túl az alábbi funkciókat biztosítsa:
NEXON Kft.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mérnökinformatikusi területen jelentősen felértékelődhet azoknak a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres képzettséggel is rendelkeznek. Teljes cikk
A munkatársak megtartása és fejlesztése ma már nem feltétlenül a tréningnapokról szól, hanem sokkal inkább az adatokról. A játékosított... Teljes cikk
Bemutatták NEO-t, a világ első fogyasztói humanoid robotját, amely 2026-tól elérhető az otthonokban. A mindössze 66 kilós, halk és tanulékony robot... Teljes cikk
- Stabil bérszámfejtés bizonytalan időkben: megoldás a magyar piac számára 3 hete
- Hatalmas könnyítés jön: ilyen élelmiszereket vehetünk újra SZÉP-kártyával 4 hete
- A minimálbér emelése mindent borít. Az év végi bértervezést is 1 hónapja
- Így néz ki a könyvelő szakma jövője 1 hónapja
- Hideg élelmiszer is vásárolható a SZÉP-kártyával 2 hónapja
- Cafeteria rendszered hatékonyság-növelése 2 hónapja
- Minimálbér-emelés: több, mint bérváltozás – így hat az egész ügyviteli rendszerre 2 hónapja
- Contracting 2 hónapja
- Az SAP felvásárolta a SmartRecruiterst 3 hónapja
- Anyák adómentessége: cégkapus üzenetdömping miatt háborognak a könyvelők 3 hónapja
- Így adózik a csekély értékű ajándék 4 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja