kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

D.I.A.D.A.L. - az első magyar coaching modell

A DIADAL modell a coaching folyamat egyes fázisait szemlélteti. Természetesen, ahogy szokták mondani "Ahogy én coacholok nem coachol úgy senki", így egyik coaching modell sem szentírás. Ez csupán segít a folyamat fázisainak megfogásában, értelmezésében és támpontot ad ahhoz, hogy az egyes fázisokban mit is tesz és milyen eszközöket használ a coach, illetve mire is számíthat az ügyfél.

Mivel a világ közel 50.000 coachából 35.000 az USA-ban és Nagy-Britanniában él és dolgozik, ezért a coaching szakirodalma alapvetően angol nyelvű. A legtöbb nyelvben a coaching szónak nincs (még) lefordított megfelelője, és a legtöbb coaching modell is angol nyelvű szójátékokra épül. Ezek alapján úgy tűnik, az angolok és amerikaiak is különösen szeretik a betűszavakat alkalmazni, legfőképpen azokat, ahol minden szó azonos betűvel kezdődik (lásd 7C - Client/ Clarify/ Create/ Change/ Confirm/ Continue/ Close), vagy a kezdőbetűk valamely pozitív tartalmú szót adnak ki (GROW - Goal / Reality / Options / Wrapup, vagy a TRUST Truthful / Responsive / Uniform / Safe / Trained).

Sokáig ellenálltam a kísértésnek, hogy a Business Coach Szakmai Közösség által értelmezett coaching folyamatot hasonló sémában mutassam be, mert ezek a modellek sokszor erőltetettnek tűnhetnek, vagy az értelmes szó kialakításának kísérlete akár a tartalom rovására is mehet. Ám az általunk vezetett Business Coach Akadémia hallgatói többször is jelezték, hogy bizony megkönnyíti a tanulás folyamatát, ha egy frappáns betűszó ad kapaszkodót. Ez adta a motivációt arra, hogy Benedek Nikoletta kolleganőmmel találjunk mégis egy olyan szót, mely magában foglalja a coachingról alkotott hitvallásunkat, és amely ráadásul igazán pozitív töltetű: így született meg az első magyar coaching modell, a DIADAL.

A DIADAL modell a coaching folyamat egyes fázisait szemlélteti. Természetesen, ahogy szokták mondani "Ahogy én coacholok nem coachol úgy senki", így egyik coaching modell sem szentírás, vagyis a DIADAL sem. Ez csupán segít a folyamat fázisainak megfogásában, értelmezésében és támpontot ad ahhoz, hogy az egyes fázisokban mit is tesz és milyen eszközöket használ a coach, illetve mire is számíthat az ügyfél. Míg a GROW modell 4, a 7C modell 7, a DIADAL 6 fázisra osztja fel a folyamatot az alábbiak szerint:

1. Diagnózis
2. Iránykijelölés
3. Alternatívák
4. Döntés
5. Alkalmazás
6. Lezárás


Diagnózis:

Ebben a fázisban a jelen helyzetet méri fel a coach: mi a kiindulópont, honnan indul a coaching folyamat, mik az ügyfél kihívásai. Ahhoz, hogy jól mérjük fel a jelenlegi helyzetet, több út is vezethet, sokfajta eszközt használhatunk. Legelőször azonban nagyon fontos, hogy megnyerjük az ügyfél bizalmát, hogy tudja, nem kíváncsiságból "faggatjuk" (kérdezéstechnika), "lessük meg" (shadowing), "nyomozunk utána" (360 fokos értékelés), hanem mindezt az ő érdekében tesszük.

A helyzetfelmérés, diagnózis fázis részét képezi tehát annak felmérése is, hogy a coachee mennyire nyitott, melyek azok a titkos zónák, amelyeket inkább kerüljünk (például business coaching esetén kikötheti, hogy semmilyen magán vonatkozású témáról ne beszéljünk). Ha tudjuk, melyek a tabu témák, használhatjuk a megnyitási módszereket, majd erre épülve végezhetjük a részletes kutatást. Ebben a fázisban használatosak alapvetően a pszichológiához közel álló coaching eszközök, illetve a kreatív írás különböző módozatai, de a coachnak mindenképp jól kell használnia az aktív hallgatás és kérdezéstechnika fortélyait is.


Iránykijelölés:

a következő lépés, amikor az ügyfél meghatározza a coach segítségével az általa vágyott jövőképet, kijelöli az irányt, a célt. Itt a coach alapvetően abban segít az ügyfélnek, hogy az kijelöljön egy olyan célt, amelyet reálisan majd el is tud érni. (SMART cél). Az ekkor használt eszközöket két nagy csoportra lehet osztani attól függően, hogy az ügyfél mennyire vizuális típus. Lehet például az előző fázis folytatásaként montázst, életkerék/mókuskerék, old house - new house eszközt, heraldikát bevonni, de van olyan ügyfél, aki már az első coaching ülésre hozza magával a pár szóban összesűrített, egyéni SMART célját.


Alternatívák:

Ebben a fázisban arra koncentrálunk, hogy opciókat, lehetőségeket találjunk és vázoljunk fel annak érdekében, hogy meghatározhassuk, hogyan lehetne elérni a fent kijelölt irányt, célt. Ez a szakasz azért is nagyon fontos, hogy ne elhamarkodottan hozzon az ügyfél döntést, hanem megalapozottan, több opciót is végiggondolva legyen lehetősége majd a következő fázisban a döntést meghozni. A coach különböző brainstorming fokozó eszközöket használhat, mint pl. az ellentét, felfújás, szótár, példakép tett, vagy épp a CREATE modell, de lehet, hogy ösztönös kérdezéstechnikával is nagyon jó eredményre jutnak.


Döntés:

Ebben a fázisban az a coach feladata, hogy támogassa ügyfelét abban, hogy az összegyűjtött alternatívák közül melyik utat válassza. Ilyenkor a legnagyobb segítség a pro-kontra analízis, de tucatnyi más lehetőség is meg kell jelenjen a coach eszköztárában. Ha még nem használta korábbi szakaszban, akkor itt előveheti a Mercédesz szimbólumot, vagy a CHOICE modellt, de lehet, hogy elég, ha ilyenkor egy kicsit belebújik a provokatív, konfrontatív coach szerepébe.


Alkalmazás:

Ezen fázis nevének eldöntésén gondolkodtunk talán a legtöbbet. Alkalmazás, Adaptáció, Akadálytalanítás? Ebben a fázisban a coach ugyanis abban támogatja ügyfelét, hogy a kiválasztott utat végig is járja, el is érje a célját, ne hátráljon meg az első akadálynál. Eddig a pontig az ügyfél általában nagyon jól érzi magát a coaching üléseken, hiszen legtöbb esetben "nem fáj" neki a diagnózis, sem az iránykijelölés, sem az alternatívák kidolgozása, sem a döntés. Legkésőbb itt azonban már ki kell lépnie a komfortzónájából. Elképzelhető, hogy elkezdi lemondogatni az eddig megszokott rendszeres találkozókat is. Ilyenkor a coachnak nem szabad megsértődnie. Ez egy teljesen természetes folyamat, amit érdemes a coacheeval is tudatosítani, amire szintén megvannak a felkészült coach eszközei, mint a vitorláshajó, varázsbolt, gumiszalag, vödrök/lufik, ha még az Iránykijelölés fázisában nem használta el.


Lezárás:

a coaching sorozat ideális esetben akkor zárul le, ha az ügyfél elérte a kitűzött célt. Ilyenkor a coach a cél elérését az ügyféllel együtt ünnepli, ekkor összegzik a megbízó felé is a közös munkát.

A coaching eszközök sokféleképpen kategorizálhatók. Az egyik lehetőség, amikor az eszközök eredete szerint is csoportosítjuk őket. Vannak olyan eszközök, amelyeket a tréningekből emeltek át, vannak, amelyeket a pszichodrámában vagy a pszichoanalízisben használtak eredetileg, és vannak olyanok, amelyeket kifejezetten a coachingra fejlesztettek ki. Természetesen vannak olyan eszközök, amelyeknél nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás.

A másik csoportosítási lehetőség, hogy azt vizsgáljuk, a coaching melyik fázisában használjuk az adott eszközt, azaz a DIADAL modell egyes fázisaihoz rendeljük ezeket. Ahogy a táblázatban is látható, a legtöbb eszköz több fázisban is használható, sőt ezek kombinálhatóak, és variációik, illetve a szakirodalomban használt elnevezéseik variációinak száma is igen nagy. (A táblázat megtekintéséhez kattintson a képre.)



A táblázatban szereplő eszközök többsége jól ismert, de mindegyikükről részletesen a közeljövőben megjelenő könyvben olvashatnak majd. Ebben az eszközöket konkrét használati útmutatóval és valós esettanulmányokkal mutatom be: mikor, hogyan lehetett őket sikerrel alkalmazni az ügyfeleink megelégedésére.

Komócsin Laura
Elnök - International Coach Federation magyar tagozat
Elnök - Business Coach Szakmai Közösség

Madai Kriszta business coach
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk