Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 5 éve

Egy cég, ahol önkéntes lehet a vasárnapi munka

Április 12-én visszavonta az országgyűlés a vasárnapi boltzárat. A vásárlók számára logikus és jó döntés, ugyanakkor munkavállalói és munkáltatói oldalról kihívás is egyben. A Decathlon Magyarország fontosnak tartja, hogy munkatársaikkal egyetemben alaposan felkészüljenek az újabb változásra, ezért áprilisban még a megszokottak szerint tartanak nyitva, ezzel is tiszteletben tartva dolgozóik eredeti munkarendjét. 2015 Legjobb Munkahelye utána sem egyoldalúan módosít azon, kikéri előtte a dolgozók véleményét. “Hiszek abban, hogyha az emberekkel közösen hozunk meg döntéseket, akkor az sokkal jobb és teljesebb lesz, mintha két-három felsővezető kénye-kedve szerint rángatnánk a céget” – mondta a HR Portálnak a Pósfai Gábor, a Decathlon Hungary ügyvezető igazgatója.

Miért tartották fontosnak a dolgozók véleményét kikérni? A vasárnapi újranyitás egy olyan érzékeny kérdés, melyben mindenképpen szükségünk van arra, hogy mind a vásárlók, mind a dolgozók véleményét teljes körűen ismerjük. Az elmúlt egy évben rengeteget változtak a vásárlói szokások és a munkavállalóink vasárnapi munkával kapcsolatos véleménye, így ez az út tűnt a leglogikusabbnak. Hozzáteszem: a cég életéből számtalan egyéb olyan példát is fel tudok sorolni, amikor bizonyos stratégiai kérdésekben kikértük munkavállalóink véleményét, melyet beépítettük a végső döntésbe is. Közösen, közös célért dolgozunk. Milyen visszajelzések érkeztek munkavállalóik részéről: szeretnének dolgozni avagy sem a hét utolsó napján? Először is szeretném kiemelni, hogy a munkatársaink érdeklődését és motivációját mutatja, hogy három nap alatt a közel ezeregyszáz dolgozónkból kilencszáztizenhatan töltötték ki a belső kérdőívet. Az eddigi visszajelzések azt mutatják, hogy mindenki nagyon józanul gondolkozik, így szinte biztos, hogy a korábbiakhoz képest szűkített, de a vásárlók számára elegendő időben leszünk nyitva vasárnaponként.
Pósfai Gábor fontosnak tartja, hogy ne kényszer legyen a vasárnapi munka
Mennyiben tudják a dolgozók véleményét figyelembe venni egy ilyen fontos döntés mérlegelésekor? Számunkra kiemelkedő fontosságú munkavállalóink véleménye, így természetesen a vásárlói visszajelzésekkel ötvözve hozzuk majd meg a végső döntésünket. Körvonalazódik már, hogy mikor és milyen idősávban nyitnak ki májustól? Nem szeretnék elébe menni a végső eredményeknek, hiszen ezt először munkavállalóinkkal szeretnénk majd megosztani. Egyelőre globálisan (nem áruházakra lebontva) vizsgáltuk az eredményt. A több mint kilencszáz munkavállalói és több mint negyvenkétezer vásárlói visszajelzés alapján megfelelő döntést tudunk majd hozni. Ezen felül folyamatosan egyeztetnek a munkavállalóikkal egy olyan lehetőségről is, hogy igény szerint vagy önkéntes alapon alakítsák ki a vasárnapi munkarendet. Ezt hogy kell elképzelni? Hogy lehet ezt megvalósítani? A korábbi vasárnapi munkavégzés esetén törekedtünk arra, hogy minden munkavállalónk azonos számú hétvégi napon legyen beosztva. Ugyanakkor nálunk különböző életkorú, motivációjú, családi állapotú emberek dolgoznak, akik közül eleve vannak olyanok, akik szívesebben dolgoznak hétvégén (például hétközi iskolai elfoglaltságuk miatt vagy a plusz járulék miatt), míg mások pedig a családi helyzetük miatt nem. Amennyiben az áruházi közösség meg tudja egymás közt beszélni, hogy a korábbi egyenlőségre való törekvés felborulhat, akkor ezzel az új szabállyal illetve a szűkített nyitva tartással könnyen közel önkéntessé tehetjük a vasárnapi munkavégzést. Mindezek igen szokatlan gyakorlatok a kereskedelemben. Lehet, hogy szokatlanok, de nálunk a szervezeti kultúra korábban is lehetőséget teremtett erre, amellyel mi élni is szoktunk. Miben mutatkozik még meg, hogy más a humán erőforrás politikájuk, mint a többi áruházláncnak? Hiszek abban, hogyha az emberekkel közösen hozunk meg döntéseket, akkor az sokkal jobb és teljesebb lesz, minha két-három felsővezető kénye-kedve szerint rángatnánk a céget. Nálunk a munkakultúra alapja, hogy bevonjuk munkavállalóinkat a döntésekbe. Ha elkötelezett munkavállalókkal dolgozunk, akkor ők is érdekeltek abban, hogy jó döntések szülessenek. Néhány példa: az áruházi eladók egy része saját maga írja a saját munkabeosztását. (Azok, akik ezzel a lehetőséggel élni szerettek volna). Az üzleti modellünk nyolc részre van osztva, ezen a nyolc területen nyolc különböző munkacsoport dolgozik, melyben eladóktól kezdve, részlegvezetőkön át egészen a felsővezetőkig bárki részt vehet. De van olyan áruházunk, ahol az éves fizetésértékelési beszélgetéseken is minden munkavállaló részt vehetett és akár a saját főnökét vagy munkatársát is értékelhette. De az is eltérő lehet, hogy ha valakinek van egy ötlete, ami beleilleszkedik a vállalati stratégiába, akkor azt saját maga (megfelelő háttértámogatással) meg is valósíthatja. Így valósul meg eladói kezdeményezésre a közeljövőben többek között egy áruházi játszóház, egy síkölcsönző szolgáltatás, egy karitatív kezdeményezés, de akár egy nagyobb szabású sportrendezvény is. A sort nagyon sokáig lehetne folytatni. Az ilyen típusú vezetés sokszor fáradságosabb, de ha gondozzuk, ápoljuk ezt a munkakultúrát, akkor a végeredmény fantasztikus. Hisz egy boldog csapattal nem csak jobb együtt dolgozni, hanem ezt a vásárlók is megérzik.
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
„A bevonó, felhatalmazó, bizalmon alapuló vezetésé a jövő” - Schmidt Andrea, a Siemens Zrt. HR vezetője

Hosszú távon is marad a heti 2-3 nap home office, amire nagyon várják a részletes jogi szabályozást. A COVID helyzet mélyvíz volt a frissen kinevezett... Teljes cikk

Hogyan lesz a HR támogatóból stratéga? - business as usual (2.)

Sok középvezető szerint a HR csak „back office” és „support” számukra - írja Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a HR szakma... Teljes cikk

Évente egyszer nem elég - a béremelés margójára

Heteken át várta a közvélemény és a szaksajtó, mi lesz a minimálbér-tárgyalásokon. Hétfőn megszületett az egyezség: 167 400 forint, majd... Teljes cikk