kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 13 éve

Elbocsátás után fordulunk csak bírósághoz

Sok vezetői túlkapásról hallani, ilyen például a feketemunka, ingyenes "próbanap" és a sláger, a jogellenes elbocsátás. Ennek ellenére nem tülekednek az emberek a bíróságokon. A HR Portál annak járt utána, hogy a válság kitörése óta mennyien és mi miatt indítottak pert, milyen a magyarok perlekedési kultúrája.

images

Országos helyzet: egyre több a munkaügyi per

Az elbocsátási hullám ellenére mintegy húsz százalékkal csökkent a munkaügyi perek száma Magyarországon 2008-ban, amelynek oka a bizonytalanság - nyilatkozta még 2009-ben Dr. Handó Tünde. A Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke úgy tapasztalta, az utóbbi években egyre többen fordulnak a munkaügyi bíróságokhoz. Ez rajzolódik ki az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) Bírósági Igazgatási Főosztály adataiból is: 2008-ban 24 086, 2009-ben 25075, 2010-ben pedig 26745 pert indítottak munkával kapcsolatban hazánkban. Az országos statisztikából kitűnik, a legtöbb pert mindhárom évben a társadalombiztosítási határozat felülvizsgálatával kapcsolatban indították: szám szerint 2008-ban 9699-et, 2009-ben 10 618-at 2010-ben pedig 11453-at. Ezt követte a munkabér és egyéb anyagi juttatások, amely 2008-ban 4718 per, 2009-ben 4951, 2010-ben pedig 5711 per tárgyát képezte. A harmadik legtöbb per tárgyául szolgáló munkaviszony megszüntetése szintén növekedést mutat: 2008-ban 4284 esetben, 2009-ben 4890 esetben, 2010-ben pedig 5146 esetben indult eljárás ezzel kapcsolatban. A per tárgya alapján számos átrendeződés látható még. A munkaszerződés keletkezése és módosítása például évről évre kevesebb per tárgyát képezi: 2010-ben felére csökkent a számuk. A leltárhiányért, raktárhiányért fennálló felelősség címén indított perek száma pedig megduplázódott.

Dr. Handó Tünde, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke rámutatott, az arányok megyénként eltérnek, s a számok mögött számos tényező húzódhat meg. A társadalombiztosítási határozat felülvizsgálatakor például több terület ötvöződik. Amikor például egy munkahelyi baleset esetén a munkavállaló kártérítést remélve beperli a munkáltatót, már több hatóság vizsgálódhat. A munkáltatót megbírságolhatja a munkaügyi főfelügyelőség, sőt, még a táppénzt is rajta hajtja be az Országos Egészségbiztosítási Pénztár. Ha pedig bebizonyosodik a munkáltató felelőssége, akkor még a munkaügyi bíróság által kiszabott kártérítést is meg kell fizetnie - fogalmaz a bíró.

Budapesten az elbocsátások miatt indul a legtöbb per

Az összes per negyedét a budapestiek teszik ki, így azon sincs mit csodálkozni, hogy az országos helyzethez hasonlóan itt is emelkedett a munkaügyi perek száma 2010-ben az elmúlt évhez képest: 2009-ben 5831 pert indítottak, tavaly pedig 6124-et. A legtöbb munkaügyi per a munkaviszony megszüntetése miatt indul, ami általában a perek 25-28 százalékát teszi ki, s ez tavaly sem volt másként. 2009-ben 1558 per indult elbocsátás miatt. Mivel 2010-ben eleve többen mentek bíróságra, így arányában a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos perek száma is megnőtt, 1642 ilyen eset került a Fővárosi Munkaügyi bíróság elé - ismerteti a fővárosi statisztikát Handó Tünde. A munkaügyi bírósághoz tartoznak a társadalombiztosítási, munkaügyi felügyeleti határozatok felülvizsgálata tárgyában indított perek, melyek az ügyek 25-30 százalékát teszik ki.

Handó Tünde szerint a perek számának emelkedése a folyamatos elbocsátásoknak és a munkaügyi perek költségviseléséről szóló törvény módosulásának köszönhető, hiszen részben visszaállították a költségmentességet. - Ezen törvénymódosítás révén azonban, ha a dolgozó el is veszíti a pert, akkor sem kell illetéket fizetnie, ahogy a szakértők díja sem a munkavállaló pénztárcáját csorbítja - mutat rá a bíró. A munkaügyi perek esetén a munkavállalói költségmentesség feltétele, hogy a dolgozó keresménye a mindenkori nemzetgazdasági átlagkereset kétszeresénél kevesebb legyen. Ez 2011-ben 410.440 forint alatti átlagkeresetet jelent.

Nem szeretünk pereskedni

A magyarok pereskedési hajlandóságát még mindig az állásféltés és bizonytalanság határozza meg. Bár nőtt a munkaügyi perek száma - amelyek elbírálása nem kis terhelést mér az igazságszolgáltatásban dolgozókra és a bírói szám jócskán alulmarad a munka nagyságához viszonyítva -, még mindig elenyésző ahhoz képest, mennyi eset marad rejtve, mennyi munkáltatói visszaélés történik a valóságban - fogalmazott a munkaügyi bíróság elnöke. Ezt támasztja alá számos munkajogász, munkavállalói beszámoló és az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Főfelügyelőség (OMMF) ellenőrzése is. Hiszen a feketemunka és a szabadság kiadásával, munkabér kifizetésével és a munkaszerződések kötésével kapcsolatos szabálytalanságok száma évek óta kiugróan magas.

A vitás ügyek egyszerűen nem kerülnek a bíróság látókörébe - folytatja Handó Tünde -, sok helyen mindent eltűrnek a munkavállalók (legyen az feketén kifizetett bér, kevesebb utazási támogatás vagy ingyen próbamunka), hiszen örülnek, hogy dolgozhatnak, így csak akkor kerül a bíróság látószögébe a delikvens, ha jogellenesen elbocsátják. Sok sérelem gyűlik ilyenkor össze - mutatott rá a fővárosi munkaügyi bíróság elnöke. (Itt jön be az is, hogy a foglalkoztatási jogviszony lényegea bizalmi viszony.)

Magyarország perlekedési kultúrája jócskán eltér például Németországétól, ahol sokan fordulnak munkaügyi bírósághoz. Egy 2004-es felmérés szerint e
2010-ben a munkaügyi hatóság által ellenőrzött 25 056 munkáltató 57 százalékánál találtak munkaügyi jogsértéseket. Az összes munkaügyi jogsértéssel érintett létszám 27 százalékát teszi ki a munkaszerződés és bejelentés nélküli munkavégzés (29 869 főt érintően). A munkaidővel, pihenőidővel összefüggő szabálytalanságok száma nem változott számottevően, enyhén csökkent azonban a szabadsággal kapcsolatos jogsértésekkel érintett munkavállalók köre (2009: 11 748 fő; 2010: 10 839 fő). A munkaidő és pihenőidő szabályainak megszegését is gyakorta próbálják a munkáltatók a munkaidő-nyilvántartás hiányával, vagy adatainak valótlan rögzítésével leplezni (19 562 főt érintően). Forrás: OMMF
zer német munkavállalóból húsz bírósághoz fordult a vita rendezése érdekében. A fővárosi bíróság elnöke hozzáteszi, a gazdasági válság munkaerőpiacra kifejtett hatása következtében Németországban is visszaesett a perlekedési hajlandóság, ami a munkaerőpiac, erős szakszervezet és gazdaság függvénye.

Nem fogja a munkavállaló pártját a bíróság

Arról azonban nem vezetnek nyilvántartást a bíróságokon, ki adja be a keresetet - reagált azon felvetésre a bíró, hogy általában a munkavállalók indítják a pereket és legtöbbször ők is nyerik meg (90 százalék). Egy 2008-ban készített felmérést idézve kiemelte, ugyanakkora eséllyel nyeri meg a pert egy munkavállaló, mint egy munkáltató. A Fővárosi Munkaügyi Bíróságon száz munkaügyi perből negyvenet a munkavállaló, negyvenegyet a munkáltató nyert meg, 19 esetben a felek részlegesen voltak pervesztesek és pernyertesek.

A munkaviszony jogellenes megszüntetése és jogkövetkezménye

Miután a jogellenes elbocsátással kapcsolatban indul a legtöbb munkaügyi per hazánkban, érdemes megnézni, hogy szól a törvény és mi a jogkövetkezménye. Ha a bíróság megállapítja, hogy a munkáltató jogellenesen szüntette meg a munkavállaló munkaviszonyát, akkor a dolgozót - kérelmére - eredeti munkakörében kell továbbfoglalkoztatni. Mt. 100. § (1)
Ha a munkáltató kérelmezi, akkor a bíróság mellőzi a munkavállaló továbbfoglalkoztatását, feltéve, ha az a munkáltatótól nem várható el. (2) A törvény ezen rendelkezése nem alkalmazható, ha a munkáltató intézkedése a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményébe (4. §), az egyenlő bánásmód követelményébe (5.§), illetve felmondási védelembe [90. § (1) bekezdés] ütközik, vagy a munkáltató választott szakszervezeti tisztségviselőre előírt munkajogi védelemben részesülő munkavállaló munkaviszonyát a 28. § (1) bekezdésébe, illetve a 96. §-ba ütköző módon szüntette meg.

A törvényt idézve Handó Tünde elmondta, ha a munkavállaló nem kéri vagy a munkáltató kérelmére a bíróság mellőzi a munkavállaló eredeti munkakörébe történő visszahelyezését, a bíróság a munkáltatót - az eset összes körülményeinek, így különösen a jogsértés és annak következményei súlyának mérlegelésével - a munkavállaló legalább két, legfeljebb tizenkét havi átlagkeresetének megfelelő összeg megfizetésére kötelezi és a munkaviszony a jogellenességet megállapító határozat jogerőre emelkedése napján szűnik meg. A munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén meg kell téríteni a munkavállaló elmaradt munkabérét (egyéb járandóságait) és felmerült kárát, ez alól csak akkor mentesül a munkáltató, ha az máshonnan megtérült. A munkavállalót, ha munkaviszonya nem rendes felmondással szűnt meg az előzőeken kívül megilleti a felmentési időre (93. §) járó átlagkeresete és a rendes felmondás esetén járó végkielégítés is. 100. § (4)-(7) A bíró kiemelte, a per akár évekig is elhúzódhat és lehet, hogy csak évekkel később történik meg a kárpótlás kifizetése. A jogerős ítélet nem garanciája a kifizetésnek. Az időközben csődhelyzetbe jutott cégektől a követelés csak részlegesen hajtható be.

Kormánytisztviselő elbocsátása indoklás nélkül - mi várható a munkaügyi bíróságon?

A fenti jogszabályok érvényesek az elbocsátott kormánytisztviselőkre is, hiszen ahogy Handó Tünde is fogalmazott, a keresetek sorsa mindig az érvényes jogszabálytól és attól függ, mire hivatkoznak a felek. Ha például a munkáltató intézkedése a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményébe (4. §), az egyenlő bánásmód követelményébe (5.§), illetve felmondási védelembe [90. § (1) bekezdés] ütközik, akkor bizony az elbocsátás jogellenes annak ellenére, hogy május végéig indoklás nélkül lehet ezt megtenni az Ab döntése szerint - idézi a törvényt a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke Viszló János munkajogász felvetésére. A szakember a Magyar Rádiónak úgy nyilatkozott, hogy nincs reális esélye a jogorvoslatra azoknak a kormánytisztviselőknek, akiket május 31-e előtt bocsátanak el, miután az Alkotmánybíróság döntése értelmében június 1-jétől alkotmányellenes a kormánytisztviselők indoklás nélküli felmentése. Viszló János hozzátette: kedvezőbb helyzetben lesznek a jelenleg perben állókhoz képest a bíróságon azok, akiknek esetleg ezután mondanak fel indoklás nélkül és bizonyítani tudják elbocsátásuk jogszerűtlenségét.

Mérvadó tehát, hogy az elbocsátás milyen helyzetben éri a munkavállalót. Ha például a dolgozó a felmentés közlésekor állapotos, beteg volt, pert lehet indítani a munkáltató ellen, ha kell indokolni az elbocsátást, ha nem. A munkáltató magatartása is meghatározó lehet a rendeltetésellenes joggyakorlás kérdésében - teszi hozzá Handó Tünde.

Vannak olyan formai követelmények - folytatja a bíró-, amelyekre hivatkozva pert lehet indítani azon címszóval, hogy rendeltetésellenes volt az elbocsátás. Ilyen az, amikor a munkáltató nem tartotta be a munkavédelmi szabályokat, ezt a munkavállaló szóvá teszi, majd belekerül a csoportos létszámcsökkentésbe. A látszólag jogszerű csoportos létszámcsökkentés ellenére a bíróság jogellenesnek minősítheti az elbocsátást. Mindez tehát a kérelmező leleményességén múlik. A közszféra szakszervezete szerint eddig körülbelül 900 kormánytisztviselőt küldtek el indoklás nélkül. A Fővárosi Munkaügyi Bíróságon eddig nyolcvan és száz közé tehető azok száma, akik emiatt indítottak pert.

Az alternatív konfliktuskezelés és a peren kívüli megegyezés

A törvényes lehetőségről a Munka törvénykönyve 194-198. paragrafus rendelkezik. Ebben az áll, hogy a kollektív munkaügyi viták feloldására a törvény a felek közötti egyeztetést, közvetítői és döntőbírói eljárást ír elő, egyes esetekre nézve pedig kötelező döntőbíráskodásról rendelkezik. A kollektív munkaügyi vita rendezéséhez a felek megállapodásuk alapján döntőbírót vehetnek igénybe. A munkaügyi jogvitában pedig a bíróság jár el a 199. § szerint.
A Fővárosi Munkaügyi Bíróságon 2010-ben a 6079 befejezett ügyből 2251 ítélet született, 270 ügyben egyezséggel zárult a jogvita, 703 esetben pedig szüneteltetéssel.. Ez utóbbi olyan eljárás jogi intézmény, amely akkor áll elő, amikor a felek nem jelennek meg a tárgyaláson, és ha a bíróság bevonása nélkül kívánnak megegyezni. Ha pedig nem sikerül, újra indulhat a per - világosít fel a bíróság elnöke. A perbeli egyeztetésre speciális szabályok vonatkoznak a munkaügyi bíróságon.

Első körben a felek és a tanács elnöke kötetlen formában megvitatja az ügyet - Általános hozzáállás, hogy a bíró a segítője legyen a feleknek, de ne prejudikáljon, azaz ne mondjon előre ítéletet - mondta Handó Tünde, aki üdvözli, hogy Németországból átvettük a mediáció gyakorlatát, amely a hagyományos bírósági megoldáshoz képest kíván alternatívát nyújtani a konfliktusban álló feleknek. A mediátor nem ad megoldási javaslatot, hanem a közvetítői eljárás révén segít a feleknek konfliktust rendezni. A bíró a közvetítés során elmondja az adott üggyel kapcsolatos ítélkezési gyakorlatokat, jogszabály-rendelkezéseket. Például, hogy a szóbeli felmondás jogellenes, így az eset tárgyalása felesleges költségekkel járna.

A mediációról a törvényhozók a 2002. év folyamán alkottak törvényt (A közvetítői tevékenységről szóló 2002. évi LV. törvény) és annak igénybevételét ösztönzendő a Polgári Perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 121.paragrafusába is belekerült mint a keresetlevél kötelező tartalmi eleme, hogy a félnek nyilatkoznia kell, volt-e a felek között közvetítői eljárás folyamatban. A gyakorlatban azonban a munkaszerződésekben az áll, hogy a vitás kérdésekben a bíróság a rendező szerv.
Handó Tünde bírói gyakorlata azt mutatja, időnként kiderül ezen egyeztetéseken, hogy valójában nem is az a munkaügyi vita tárgya, amit a bíróság elé tártak, hanem egészen más személyes természetű problémák. A mediáció során ugyanis a felek elmondhatják egymásnak a sérelmeiket, így a félreértéseket tisztázva könnyebben jutnak egyezségre. A mediáció egyébként már elterjedt a világ nyugati felén, az angolszász országokban, Magyarországon azonban kevesen veszik igénybe az alternatív vitamegoldási technikákat, holott annak jogi szabályozása és a megfelelő intézmények már a felek rendelkezésére állnak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni

A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk

Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk