Szerző: Filius Ágnes Megjelent: 9 hónapja

Érzelmekre hatva - Dolgozói élménymenedzsment

Nem külön-külön HR rendszerekben kellene kezelni a munkavállaló teljes céges életciklusát, hanem egy összefüggő stratégiára fűzni a kiválasztást, beléptetést, beillesztést, teljesítményértékelést, a juttatások rendszerét, és a kilépést követően akár az alumni programokat is. Az Aon Magyarország #dolgoznielmeny Meetup-jának másik fontos megállapítása, hogy az általános rendszerek összességében jók, egyénileg azonban használhatatlanok. Egyedi bánásmódra van szükség ahhoz, hogy a munkavállaló az első perctől fontosnak érezze magát. Erről osztották meg egymással tapasztalataikat sok szakma képviselői.

Nem mindegy, honnan érkezik az igény a munkavállalói élmény fejlesztésre. A külföldi anyaválallattól jön az ötlet, és hozzá a „pénz-paripa-fegyver”, vagy a HR szeretne „előre menekülni” a borzasztó nagy kihívások megoldásaként. Egészen más az eredmény, ha egy kis cég induló HR vezetője vállalja fel - extra feladatként - a munkavállalók élményszerű gondozását, és az is jó eredményt mutathat, ha a munkavállalók kopogtatnak a menedzsment ajtaján az ötleteikkel.

A ráhatás művészete

2001-ig nem volt téma a magyar foglalkoztatók körében a dolgozói elkötelezettség fontossága. Ugyanez a helyzet most a dolgozói élménnyel. A nemzetközi cégek 11 százaléka, a magyar cégek 19 százaléka (2017-es adat - a szerk.) kérdezi meg évente többször a dolgozóit erről, mondta Bakos Réka, az Aon vezető tanácsadója, aki a #dolgoznielmeny című, 113 magyarországi vállalat részvételével végzett kutatási munkát vezette. Az amerikai Forbes szerint 2018 a munkavállalói élmény éve lesz. Ehhez kell a téma fontosságát is igazítani.

Az „élmény” nem a szerződés aláírásával kezdődik, és nem a munkaviszony végével ér véget. Ha három hétig nincs a belépőnek laptopja és telefonja, ha a kiválasztás során a HR-es egy pohár vízzel se kínálja meg az interjú alatt a jelöltet, akkor nincs értelme stratégiáról beszélni. Ugyanakkor azt is tapasztalhatták a tanulmány készítői, hogy idehaza is sok jó gyakorlat van. Sok közülük pedig vírus-szerűen terjed. A coaching szemléletű vezetés, a masszázs a cégek harmadánál-negydénél, a csocsóasztal pedig már sok helyen megtalálható. A munkáltatók többsége szerint azonban leginkább a befogadó légkör, a céges programok és az egyedi juttatások támogatják náluk az egyedi élmény megteremtését, amihez ma már a csocsóasztalnál több kell.

A munkáltatói márkaépítés folyamatának vizsgálatakor kiderült, hogy a vonzóság nagyon fontos ugyan, de a hitelesség ennél sokkal lényegesebb szempont. A tehetség általánosan, minden területről hiányzik. A láthatóság a cégektől teljesen független social média platformokra kikerült, és a munkavállalói törődési igény is egészen új szintekre érkezett. Ezekre a kihívásokra együttesen kell a munkaadóknak válaszolniuk oly módon, hogy a meglévő dolgozók elégedettsége nőjön, és ezáltal a dolgozói elkötelezettség is növekedjen, hiszen ez maga a cél.

Egyszerre, egy eszközzel több munkavállalói csoportra hatni

A győri Audi Hungária Zrt. ismert munkáltató. A termék, a gyári környezet elsőrangú, de hatalmas kihívás a munkaerőhiány. Egy imázskampányt építettek fel „Some call it work. We call it: passion” jelmondtattal. „Story-telling formában ragadtak ki hétköznapi pillanatokat a kollégák a környezetükből, hogy hitelesen, a saját történeteiken keresztül meséljenek az élményeikről” - mondta Takács Udvari Csongor szakmai koordinátor, aki személyügyi marketing területen dolgozik, és ő vezényelte le a kampányt. Maga az ötlet, a megvalósítás módja az anyavállalattól érkezett, azonban az ötleteket a helyi szükségletetek alapján kivitelezték. A 9 hónap alatt lépésről lépésre haladtak. Először kiválasztották azt a hét szakmacsoportot, amely a célcsoportot alkotta. Külső és belső vizsgálatokat folytattak arról, mit is gondolnak az emberek az Audiról. Rengeteg őszinte visszajelzést gyűjtöttek, mert kifejezetten ezzel akartak dolgozni. Majd kialakították a koncepciót, elkészítették a kreatív anyagokat, és október elején elindították a kampányt. Az imázsvideóban 5 terület munkavállalója mesél arról, hogy telik egy-egy napja. Közben rávilágítanak arra az értékre, ami az adott munkakörben a legfontosabb. A villamosmérnök a fejlődésre, a minőségellenőr a csúcsminőségre, a karbantartó mérnök az önmegvalósításra, a gyártósori tervező a jövő-orientáltságra, az IT-s pedig a sci-fi és az autógyártás kapcsolatára mutatott rá egy virtuális munkahely bemutatásával.

A kész anyagokat sok csatornán keresztül terítették egyszerre. A fizikai munkaerőt óriásplakátokon, matricákon, a kvalifikáltabb munkavállalókat pedig online felületeken érték el. Most, a kampány végén 19 millióan látták a hirdetéseket. A Facebook oldalon 600 ezer megtekintést kapott a film. „Eddig 6500 pályázat érkezett a személyügyre, 20 százalékkal több, mint tavaly, ugyanebben az időszakban. Ez nagyrészt a kampány eredménye” - mondta Takács Udvari Csongor.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Érzelmekre hatva - Dolgozói élménymenedzsment
2. oldal - Dolgozói stresszkezelés mindfullness-mintaadással
Follow hrportal_hu on Twitter

Élményfókuszú HR: A munkavállalói élménytervezés rögös út, de el kell rajta indulni

A digitális világban a növekvő átláthatóság és a Y generáció egyre nagyobb befolyása miatt a munkavállalók produktív, élvezetes munkára vágynak. A Brandbook.hu szervezésében tartott Service Design Day 2018. c. rendezvény 3. szakterületi szekcióján az élményfókuszú HR gyakorlati megoldásait vitatták meg a kerekasztal-beszélgetés résztvevői. tovább..

További cikkek
Komoly bírság jöhet adatszolgáltatás elmulasztásáért

A következő hetekben egyre több, belső képzést is folytató cég kap a hatóságtól olyan tartalmú határozatot, amelyben tudatják velük, hogy a... Teljes cikk

Az oktatás helyzete miatt lemond a Farkasréti Áltános Iskola igazgatója

A működésképtelenségre hivatkozva és a problémás iskolai állapotok miatt lemond a Farkasréti Általános Iskola igazgatója. Szerinte a rendszer a... Teljes cikk

Most egy IX. kerületi gimnáziumban mondott fel 15 tanár

Egy újabb botrányos igazgatóválasztás miatt áll a bál, ezúttal a IX. kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban. Teljes cikk

A parlamentekben is éri zaklatás a nőket

A női politikusok és parlamenti dolgozók fele állítja, hogy érte már zaklatás vagy fenyegették meg nemi erőszakkal. Mindezt úgy, hogy közben a... Teljes cikk

Riválisa ügyfeleit próbálta lenyúlni az Amazon

Az Amazon emberei visszaéltek a versenytárs levelezőrendszerével, a rivális eBay eleadóival vették fel a kapcsolatot. Ezzel piaci szabályokat is sértettek. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár