Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 4 éve

Érzelmekre hatva - Dolgozói élménymenedzsment

Nem külön-külön HR rendszerekben kellene kezelni a munkavállaló teljes céges életciklusát, hanem egy összefüggő stratégiára fűzni a kiválasztást, beléptetést, beillesztést, teljesítményértékelést, a juttatások rendszerét, és a kilépést követően akár az alumni programokat is. Az Aon Magyarország #dolgoznielmeny Meetup-jának másik fontos megállapítása, hogy az általános rendszerek összességében jók, egyénileg azonban használhatatlanok. Egyedi bánásmódra van szükség ahhoz, hogy a munkavállaló az első perctől fontosnak érezze magát. Erről osztották meg egymással tapasztalataikat sok szakma képviselői.

Nem mindegy, honnan érkezik az igény a munkavállalói élmény fejlesztésre. A külföldi anyaválallattól jön az ötlet, és hozzá a „pénz-paripa-fegyver”, vagy a HR szeretne „előre menekülni” a borzasztó nagy kihívások megoldásaként. Egészen más az eredmény, ha egy kis cég induló HR vezetője vállalja fel - extra feladatként - a munkavállalók élményszerű gondozását, és az is jó eredményt mutathat, ha a munkavállalók kopogtatnak a menedzsment ajtaján az ötleteikkel.

A ráhatás művészete



2001-ig nem volt téma a magyar foglalkoztatók körében a dolgozói elkötelezettség fontossága. Ugyanez a helyzet most a dolgozói élménnyel. A nemzetközi cégek 11 százaléka, a magyar cégek 19 százaléka (2017-es adat - a szerk.) kérdezi meg évente többször a dolgozóit erről, mondta Bakos Réka, az Aon vezető tanácsadója, aki a #dolgoznielmeny című, 113 magyarországi vállalat részvételével végzett kutatási munkát vezette. Az amerikai Forbes szerint 2018 a munkavállalói élmény éve lesz. Ehhez kell a téma fontosságát is igazítani.

Az „élmény” nem a szerződés aláírásával kezdődik, és nem a munkaviszony végével ér véget. Ha három hétig nincs a belépőnek laptopja és telefonja, ha a kiválasztás során a HR-es egy pohár vízzel se kínálja meg az interjú alatt a jelöltet, akkor nincs értelme stratégiáról beszélni. Ugyanakkor azt is tapasztalhatták a tanulmány készítői, hogy idehaza is sok jó gyakorlat van. Sok közülük pedig vírus-szerűen terjed. A coaching szemléletű vezetés, a masszázs a cégek harmadánál-negydénél, a csocsóasztal pedig már sok helyen megtalálható. A munkáltatók többsége szerint azonban leginkább a befogadó légkör, a céges programok és az egyedi juttatások támogatják náluk az egyedi élmény megteremtését, amihez ma már a csocsóasztalnál több kell.

A munkáltatói márkaépítés folyamatának vizsgálatakor kiderült, hogy a vonzóság nagyon fontos ugyan, de a hitelesség ennél sokkal lényegesebb szempont. A tehetség általánosan, minden területről hiányzik. A láthatóság a cégektől teljesen független social média platformokra kikerült, és a munkavállalói törődési igény is egészen új szintekre érkezett. Ezekre a kihívásokra együttesen kell a munkaadóknak válaszolniuk oly módon, hogy a meglévő dolgozók elégedettsége nőjön, és ezáltal a dolgozói elkötelezettség is növekedjen, hiszen ez maga a cél.

Egyszerre, egy eszközzel több munkavállalói csoportra hatni



A győri Audi Hungária Zrt. ismert munkáltató. A termék, a gyári környezet elsőrangú, de hatalmas kihívás a munkaerőhiány. Egy imázskampányt építettek fel „Some call it work. We call it: passion” jelmondtattal. „Story-telling formában ragadtak ki hétköznapi pillanatokat a kollégák a környezetükből, hogy hitelesen, a saját történeteiken keresztül meséljenek az élményeikről” - mondta Takács Udvari Csongor szakmai koordinátor, aki személyügyi marketing területen dolgozik, és ő vezényelte le a kampányt. Maga az ötlet, a megvalósítás módja az anyavállalattól érkezett, azonban az ötleteket a helyi szükségletetek alapján kivitelezték. A 9 hónap alatt lépésről lépésre haladtak. Először kiválasztották azt a hét szakmacsoportot, amely a célcsoportot alkotta. Külső és belső vizsgálatokat folytattak arról, mit is gondolnak az emberek az Audiról. Rengeteg őszinte visszajelzést gyűjtöttek, mert kifejezetten ezzel akartak dolgozni. Majd kialakították a koncepciót, elkészítették a kreatív anyagokat, és október elején elindították a kampányt. Az imázsvideóban 5 terület munkavállalója mesél arról, hogy telik egy-egy napja. Közben rávilágítanak arra az értékre, ami az adott munkakörben a legfontosabb. A villamosmérnök a fejlődésre, a minőségellenőr a csúcsminőségre, a karbantartó mérnök az önmegvalósításra, a gyártósori tervező a jövő-orientáltságra, az IT-s pedig a sci-fi és az autógyártás kapcsolatára mutatott rá egy virtuális munkahely bemutatásával.

A kész anyagokat sok csatornán keresztül terítették egyszerre. A fizikai munkaerőt óriásplakátokon, matricákon, a kvalifikáltabb munkavállalókat pedig online felületeken érték el. Most, a kampány végén 19 millióan látták a hirdetéseket. A Facebook oldalon 600 ezer megtekintést kapott a film. „Eddig 6500 pályázat érkezett a személyügyre, 20 százalékkal több, mint tavaly, ugyanebben az időszakban. Ez nagyrészt a kampány eredménye” - mondta Takács Udvari Csongor.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Érzelmekre hatva - Dolgozói élménymenedzsment
2. oldal - Dolgozói stresszkezelés mindfullness-mintaadással
  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.11X. Vezetői Best Practice Fórum A HR és a vezetés szerepe és kihívásai a jelenlegi piaci helyzetben. A jelenlegi munkaerő piaci helyzetben hogyan lehet megtalálni és kiválasztani a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt? – Hogyan lehet a tehetséges munkaerőt a céghez vonzani és megtartani? Employer Branding. A toborzás csatornái, jó gyakorlatai. Munkatárs ajánló program. Részletek Jegyek
  • 2022.03.04Szemléletváltás a toborzásban Alapítsa meg új modern HR kultúráját! 1. nap - Hatékony toborzás 2. nap - Employer Branding 3. nap - Célcsoportok meghatározása a toborzásban 4. nap - Social Media a toborzásban 5. nap - Folyamatkontroll és Projektmenedzsment a toborzásban Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Év végi céges partik - a nagyok elmaradnak, de

Ez már a második december, amikor a Covid miatt a több száz főt megmozgató év végi céges partik túlnyomó része elmarad. Amint körképünkből és... Teljes cikk

Meddig juthat el cégtulajdonosként kézi vezérléssel?

Számos növekedési úton levő középvállalat tulajdonosa jut el arra a pontra, amikor vállalkozásában rejlő potenciál túlszárnyalja azt a méretet,... Teljes cikk

Munkahelyi csapatok eshetnek szét, ha kötelező lesz az oltás

“Erős reakciót vált ki, könnyen szétverhet egy jól működő csapatot is az oltás kötelezővé tétele” - mondta Szabó Zsófia... Teljes cikk