Új szabályokat kell megtanulnunk, hogy ne legyünk udvariatlanok a digitális térben
Megszoktuk, hogy személyesen - az irodában vagy a gyárban - olvasunk kollégáink testbeszédéből és más néma jelekből is. A távmunkával azonban a kommunikáció finom módjai is megváltoznak - és a munkavállalóknak meg kell tanulniuk, hogyan alkalmazkodjanak ehhez az új helyzethez.
A főnök bólintása vagy grimasza, egy kolléga feszengő mozdulatai - amikor személyesen jelen vagyunk a munkahelyükön, a legtöbben természetes módon vesszük és dekódoljuk ezeket a nem verbális jeleket.
Tanult szociális készségeinknek köszönhetően képesek vagyunk többé-kevésbé folyékonyan értelmezi mások non-verbális kommunikációját; és ez azt is jelenti, hogy tudjuk, hogyan kommunikáljunk ezen a nyelven mi magunk is. Gondoljunk csak arra a velünk született tudásra, hogy mosolyogunk, amikor egy ügyfelet üdvözlünk, hogy beszélgetés közben törekszünk a szemkontaktusra, vagy hogy egy interjú során igyekszünk magabiztosságot sugározni testtartásunkkal is.
Annemieke Meurs-Karels, egy Hollandiában élő nonverbális kommunikációs szakértő szerint az emberek gyakran jobban reagálnak arra, amit teszel, mint arra, amit mondasz, "mert ez közvetíti a mögöttes üzenetet - hogy mit gondolsz és érzel valójában, és mik a szándékaid".
Miközben mostanáig a nonverbális jelzések fontosságára tanítottak bennünket, a digitális munkaterületen ez a fajta kommunikáció kevésbé tűnik fontosnak. Sok munkahelyi beszélgetés ma már online csevegéseken keresztül zajlik, videóbeszélgetések zajlanak kikapcsolt kamerákkal. Még ha a távmunka során látszólag nem is érkeznek jelzéseket, a nonverbális kommunikáció akkor is megtörténik. Vegyünk például a kikapcsolt kamerát: egy 2022-es, 200 vezető megkérdezésével készült felmérésben a válaszadók 92%-a úgy vélte, hogy azok az alkalmazottak, akik kikapcsolják a kamerát a megbeszélések alatt, hosszú távon valószínűleg nem maradnak a vállalatnál.
A nem verbális kommunikációs rendszer változása egy újabb kihívás, amellyel lépést kell tartani. Azok a munkavállalók, akik hamarabb rájönnek, hogyan és merrefelé fejlődnek ezek a finom jelzések, előrébb juthatnak - írja a BBC.
A nonverbális kommunikáció kettős: az egyenlet egyik része az, hogy mások hogyan érzékelnek bennünket, a másik összetevő pedig az, hogy mi hogyan értünk meg másokat a saját nem verbális üzeneteiken keresztül. Ez nem egzakt tudomány - mondja Meurs-Karels. Hiszen a jelek értelme gyakran saját tapasztalatainktól és a kommunikátorhoz fűződő viszonyunktól is függ.
A nem verbális kommunikáció egy része természetesen mindig is létezett a személyes interakción kívül is. Ezek a finom jelzések a digitális térben kezdődhetnek például egy önéletrajz vagy álláskereső oldal profilképével, de még annak eldöntése is megváltoztathatja egy interakció hangulatát, hogy egy csoportos csevegésben hozzáadunk-e mondandónkhoz egy emojit vagy sem.
A munkavégzés helyét és módját érintő változások soha nem látott módon kiterjesztik a nonverbális kommunikáció világát.
A videohívások során például a háttér mindenféle nem verbális információt elárulhat a kollégák életmódjáról, érdeklődési köréről, sőt, még a professzionalizmus szintjéről is. A szöveges kommunikációra, például az üzenetküldő programokra való fokozott támaszkodás szintén megváltoztatta, hogy hol működnek a nem verbális jelzések, és mekkora hangsúlyt fektetünk rájuk. A személyes kommunikáció számos összetevője került át a digitális térbe: a testbeszéd - például a szemkontaktus, a testtartás, a gesztusok és az arckifejezések -, valamint a személyes ápoltságra utaló tényezők, például a frizura vagy a munkában viselt ruházat.
Még ha a digitális térben újrakalibráljuk és fejlesztjük is a mások nem verbális jelzéseiből való olvasás képességét, saját online kommunikációnk fejlesztése terén is van teendőnk.
Miért fontos ez?
Míg a hagyományos nonverbális jelzések értelmezésére nagyrészt szocializálódtunk, a digitális világ sokak számára teljesen új dimenzió, új szabályokkal, lehetőségekkel és veszélyekkel.
Ha például egy kolléga az álla alá pozícionálja a kamerát egy videohívás során, ezzel arra kényszeríti a többieket, hogy felnézzenek rá, ami kevésbé teszi szimpatikussá.
A szemkontaktus, amelynek megléte a személyes jelenlét során különösen fontos ahhoz, hogy valakit szimpatikusnak és vonzónak gondoljunk, egy videohívás során teljesen más dimenzióba kerül. Egy online hívás során ugyanis a szemkontaktus felvétele természetes ösztöneinkkel ellentétes viselkedést követel meg tőlünk.
Új szabályokat kell megtanulnunk, hogy ne legyünk udvariatlanok. Az olyan gesztusok, mint például a kamera bekapcsolása szintén udvariassági kérdés lett. "Egy testületi ülésen sem ülünk zsákkal a fejünkön" - mondja Mi Ridell, a svédországi Stockholmban élő testbeszéd-szakértő.
Apró, ám fontos gesztusnak tűnhet az is, ha egy chat-csatornán üres avatárkép helyett tiszta, nyílt arckifejezésű fényképet használunk. Seígthet a kölcsönös szimpátia kialakításában még azokkal a kollégákkal is, akikkel soha nem találkoztunk személyesen. Egy jól időzített emoji vagy gif egy csoportos csevegésben szintén nagy hatással lehet másokra, és segíthet a barátságos, befogadó légkör kialakításában.
"Az alkalmazottakkal, kollégákkal és ügyfelekkel való kapcsolatfelvétel nagy része a nonverbális kommunikáción keresztül történik, mert így olvashatunk egymás érzelmeiben" - mondja Meurs-Karels. "A digitális világban ezért, ahol az emberek egész nap magukban ülnek, még fontosabb, hogy lássuk, mi történik a másikkal."
A nonverbális kommunikáció a digitális világban nagyobb erőfeszítésnek tűnhet, de kifizetődő lehet a mások által való megítélés szempontjából, és elősegítheti a valódi kapcsolatok kialakulását.
A tudatos erőfeszítés azt jelenti, hogy néhány percet szánunk egy professzionálisnak tűnő profilkép elkészítésére, vagy megbizonyosodunk arról, hogy a kamera a megfelelő magasságban van-e, mielőtt egy megbeszélés elkezdődik, esetleg megszórjuk néhány pozitív emojival a csoportos csevegést. A látszólag apró gesztusoknak nagy szerepe van abban, hogy a munkavállalók a digitális térben is szenvedélyt és együttérzést mutassanak munkájuk során.
A jó nonverbális kommunikáció azt jelenti, hogy hajlandóak vagyunk megosztani valamit magunkból, és odafigyelni másokra - akárcsak a való életben. E készségek fejlesztése hosszú távon kifizetődő lehet a csapatok és az egyének számára. "A társadalom egyre inkább az online kommunikáció felé mozdul el, és távolodik a személyes kapcsolatápolástól" - mondja Meurs-Karels. "De egymás az megértésére való igény soha nem fog megszűnni."
Fordította: Willin-Tóth Kornélia
Fotó: unsplash.com
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- Digitális HR: UX tervezés a munkáltatói márka szolgálatában 2 hónapja
- 5 tipp, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör 3 hónapja
- Hogyan beszéljünk a főnökkel? 3 hónapja
- Egymillió forint jár a legjobb IT ötletekért 3 hónapja
- 2030-ra a dolgozók 60%-át újra kell képezni – készen állunk? 3 hónapja
- AI-generáció: mi lesz, ha a diákok már nem tanulnak meg írni és gondolkodni? 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?