Szerző: Polgár Zita
Megjelent: 11 éve

Fellendítheti a válság az outsourcing piacot

images

images

NEXON OUTSOURCE szolgáltatás

Garantált minőség, teljes körű felelősség.
Bízza ránk bérszámfejtését és HR-adminisztrációját! Legyen a feladat és a felelősség is a miénk! Szakértő munka-társaink 60 ezer munkavállaló bérszám-fejtését végzik.



Kiegészítésként ajánljuk:

- korszerű munkaidő- és HR-szoftver felhőszolgáltatásban

- elektronikus bérjegyzék

- teljes körű cafeteria adminisztráció


További információ

A vállalatok stratégiáját erősen befolyásolta a hirtelen visszaeső piaci környezet és a cégek menedzsmentjét már a kezdeti időszakban új döntések meghozására késztette. A taktikai lépések között gyakran szerepel a kevésbé profitábilis vagy a főtevékenységhez szorosan nem kapcsolódó tevékenységi körök outsourcingja. Normálisnak mondható gazdasági körülmények között, mielőtt egy vállalat a kihelyezés mellett dönt, számos tényezőt vizsgál meg. A vállalatok közötti egyre élesedő verseny, a megfelelő ár-érték arány folyamatos fenntartása, és a költségcsökkentési szempontok folyamatosan arra késztetik a vezetőket, hogy cégük nagyrészt a főtevékenységre fókuszáljon és minden más funkciót egy olyan szolgáltatónak engedjen át, amely az adott feladatkör magas színvonalú ellátását hosszútávon biztosítani tudja.

Ráadásul mindezt még inkább alátámasztják az olyan piaci elvárások, mint a szolgáltatások összetettsége, a csökkenő termékéletciklus, a diverzifikált ügyféligények és az azokat kiszolgálni képes személyzet. A felsoroltak jócskán megnehezítik a maximális színvonalra törekvő cégvezetők dolgát. A technológia oly rohamosan fejlődik, hogy szinte lehetetlen lépést tartani és rövid időközönként befektetni a know-how elsajátítására vagy éppen a technikai eszközrendszer megvételére. Az outsourcing szolgáltatók pedig épp ezekre a problémákra kínálnak megoldásokat, mivel teljes mértékben arra az egy adott tevékenységi körre specializálódtak, emellett magasan képzett szakembereket alkalmaznak, lépést tartanak a technológia fejlődésével, a változó piaci környezettel, és naprakész segítséget nyújtanak szakmai problémák felmerülése esetén.

A változó körülmények hatásai

A recesszió miatt kialakult helyzet még vonzóbbá teheti az outsourcing szolgáltatásokat. A kihelyezéssel szemben támasztott igények azonban erősen eltolódtak a költségcsökkentés irányába, illetve a megbízók elvárják, hogy a recesszió miatt kialakult bevételkiesést valamelyest kompenzálni tudja a szolgáltató. Fontos azonban kiemelnünk, hogy a kihelyezés sem lehet megoldás minden problémára, és a megbízó túlzott elvárásai is könnyen csalódást okozhatnak mindkét félnek. A kihelyezés iránti növekvő igény sajnos nem minden esetben egy jól megfontolt döntés eredménye, így azok a cégek, amelyek legelőször a válság idején szánják rá magukat az outsourcingra, nem biztos hogy teljes mértékben elégedettek lesznek. Ennek oka egész egyszerűen az, hogy a kihelyezés nem elsősorban a költségcsökkentést vonja magával, hanem a már felsorolt előnyök ideális összhangját tudja biztosítani a megrendelő számára. Azon cégek, amelyek ezt szem előtt tartják, bizonyosan nem fognak csalódni. A megfelelő megbízó és szolgáltató kapcsolathoz ráadásul kell egy kis idő, amely most elég kritikus tényező a recesszió által kikényszerített gyors lépések idején. Mindezen felül a hatékony outsourcing szolgáltatás csak megfelelő előfeltételek mellett teljesülhet, és csak akkor hozhat kiváló eredményt, ha a megrendelő maximálisan eleget tud tenni a szolgáltató kéréseinek, amely a folyamat kifogástalan menetéhez szükségeltetik.

Kinek van rá igénye?

Hazánkban a leginkább a külföldi tulajdonosok illetve befektetők által irányított multinacionális cégek az outsourcing szolgáltatások legfőbb megrendelői, amelynek legfőbb oka, hogy a nemzetközi vállalatok jól átgondolt stratégiával rendelkeznek, és évekre előre tervezik meg az egyes tevékenységek sorsát. A magyar kkv-kra kevésbé jellemző ez a fajta kiszámíthatóság - amelynek részben pénzügyi okai is vannak - és sajnos a multikénál rövidebb stratégiai időhorizont jellemzi a hazai vezetői módszereket. A gazdasági válság ráadásul a legtöbb vállalat "életébe" jelentős változást hozott, így a kisebb méretű cégek a túlélést tűzték ki elsődleges stratégiai célként. A vállalat fenntartása érdekében hozott költségcsökkentő intézkedések között helyet foglal azonban az outsourcing is, legalábbis ami az elengedhetetlenül fontos, ugyanakkor nem főtevékenységként űzött tevékenységek sorsát illeti.

Mit is szervezzünk ki?

Ugyanakkor az outsourcing fellendülése is csak részigazságot rejt magában, mivel egyáltalán nem mindegy, mely tevékenység kihelyezéséről van szó. A hazai vállalkozások előszeretettel bízzák rá adminisztratív, pénzügyi-számviteli vagy éppen informatikai "ügyeiket" az arra specializált szolgáltatókra. Arra nézve, hogy mely tevékenységeket érdemes kiszervezni a visszaeső gazdasági helyzet közepette, jelenleg sem létezik általános szabály, de azt továbbra is érdemes kiemelni, hogy a stratégiai fontosságú területeket semmiképpen sem ajánlatos. Az is elkerülendő, hogy olyan tevékenységeket bízzunk szolgáltatóra, amelyek szorosan összefüggnek az üzleti titoktartással, bizalmas információkkal, vagy éppen mindenképp vezetői döntéshozást igényelnek.

Az adminisztratív munka kiszervezése már a válság előtt is egyre vonzóbbá vált, ennél is jelentősebb azonban, hogy a hazai IT-szolgáltatáspiac mintegy egynegyedét az outsourcing adja és valószínűleg ez az arány növekedni fog a jövőben. Ráadásul a hazai vállalkozások többsége technológiai infrastruktúra tekintetében sok hiányossággal küzd, így további piaci potenciált jelenthetnek az IT-outsourcing szolgáltatók számára. E szektor a várakozások szerint több mint 4 százalékos növekedés elé néz az idén, amely figyelemreméltó a számtalan visszaeső ágazat között. Ezenkívül feltehetőleg a vállalatok egy része ezután is kiszervezi majd pénzügyi szolgáltatásaikat, épület üzemeltetésüket (biztonsági szolgálat, takarítás), valamint a marketingtevékenységet.

A válság kezelésében fokozottan érintetté vált a HR szektor, mivel a vezetők és a HR-esek nagy hányadát felkészületlenül érte a gazdasági krízis. A HR-vonatkozású tevékenységek közül jelenleg előtérbe került az outplacement iránti kereslet, mint a humánerőforrás-gazdálkodás egyik alternatív formája. Sajnos azonban a humánus elbocsátás módszerét hazánkban a vártnál kevesebb vállalat hajlandó megfizetni, a lista élén jelenleg a multinacionális cégek állnak. Pedig e szolgáltatás óriási előnye a kényszer adta helyzet miatt létszámfelettivé váló munkavállalók emberi módon történő elbocsátása, valamint az ehhez kapcsolódó karriertanácsadás, azaz az álláskeresésben való szakmai segítség nyújtása. Fontos kiemelni, hogy mindez nemcsak a dolgozóknak előnyös, hiszen a munka elvesztéséből fakadó megrázkódtatást könnyebben tudják majd kezelni, hanem az adott vállalat is erősítheti ezzel jó hírnevét és kritikus időszakban is megtarthatja az emberséges munkaadó címet. Nem beszélve arról, hogy ily módon számos, az érintett felek közötti konfliktushelyzet elkerülhető, és segít megtartani az egykori munkaadó és az alkalmazottak közötti jó viszonyt.

A logisztikai outsourcing iránti keresletet fellendíthetik a termelő-gyártó cégek, amelyek közül egyre többen dönthetnek majd amellett, hogy olcsó, megbízható és minőségi szállítási és raktározási munkákat rábízzák egy szolgáltatóra. A szállítási költségek ugyanis rendkívül magasak, a határidők betartása pedig alapkövetelménynek számít. A logisztikai szolgáltatás igénybevétele kiterjedhet az egész tevékenységre, vagy annak egyes részterületeire, úgy mint az ellátási, a készletgazdálkodási és értékesítési feladatokra. E tevékenység kiszervezése rendkívül nagy terhet vehet le a megbízó cég "válláról", ráadásul a logisztikai szolgáltató cégek korszerű szállításai módszerekkel dolgoznak, a saját gépparkkal rendelkezők pedig eszközállományukra is komoly pénzösszegeket költenek. Sajnos az egyes termékek iránti visszaeső kereslet miatt a logisztikai szolgáltató cégek megbízásai is csökkentek, így az ügyfélért folyó verseny egyre inkább kiéleződik. A stabil pénzügyi háttér alapkövetelmény a szolgáltatás költségeinek előfinanszírozásához, és a szolgáltatóknak gyakorta kell számolniuk a megrendelések kiszámíthatatlanságával.

Kihívások

Úgy tűnik, hogy a gazdasági krízis közepette az outsourcing szolgáltatóknak egyáltalán nem lesz könnyű dolguk, mivel a megrendelők a költségek minimalizálása mellett a minőség és a színvonal maximumát várják majd el tőlük. Az is valószínű, hogy a megbízók kizárólag arra fognak pénzt áldozni, amire feltétlenül szükséges vagy elengedhetetlen az operatív működéshez és ebben feltehetőleg többnyire rugalmatlanok is maradnak. A havi szintű újítások ideje lejárt, a hosszú távon megtérülő és megbízható befektetések lesznek keresettek az outsourcing piacokon (is). Minden eddiginél jobban megvizsgálják majd a potenciális szolgáltatók múltját, eredményeit, referenciáit és akár pénzügyi hátterét. Csak a megbízható szakmai gárdával dolgozó outsourcing szakembereket foglalkoztató cégek maradnak majd versenyben a tender elnyeréséért, és a kifogástalan szolgáltatás a versenyelőny helyett alapkövetelménnyé válik. Valószínűsíthető, hogy a számonkérhetőség, a gyakori jelentési kötelezettség és az "on-demand" (azonnali igény esetén felmerülő) feladatok gyors és szakszerű ellátása is döntő szempontként szerepelnek majd a szolgáltató kiválasztásakor.
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Új trendek az SSC szektorban

A Kinnarpsnál tartották szakmai összegzésüket az SSC szektor résztvevői és döntéshozói. Fókuszban a szektort érintő új trendek voltak, az... Teljes cikk

500 fővel és új irodával indítja az újévet a LogMeIn Magyarországon

A LogMeIn továbbra is itthon fejleszti legfontosabb távoli elérést, webes kommunikációt és jelszókezelést segítő szoftvereit, ide került a belső... Teljes cikk

500 munkahelyet teremtett Szegeden a BP Globális Szolgáltató Központ

Egy évtizede érkezett Magyarországra a BP Globális Szolgáltató Központja, amely budapesti székhelye mellett 2017-ben Szegeden is irodát nyitott. A... Teljes cikk