Fellendítheti a válság az outsourcing piacot
Minden nehéz piaci helyzetben akadnak olyan ágazatok és szolgáltatástípusok, amelyek előnyt tudnak kovácsolni más gazdasági szereplők hátrányos helyzetéből. Úgy tűnik, az egyes tevékenységi körök outsourcingja szintén fellendülésnek indult, a vállalkozások egyre erőteljesebb költségcsökkentési szándékainak köszönhetően.
Ráadásul mindezt még inkább alátámasztják az olyan piaci elvárások, mint a szolgáltatások összetettsége, a csökkenő termékéletciklus, a diverzifikált ügyféligények és az azokat kiszolgálni képes személyzet. A felsoroltak jócskán megnehezítik a maximális színvonalra törekvő cégvezetők dolgát. A technológia oly rohamosan fejlődik, hogy szinte lehetetlen lépést tartani és rövid időközönként befektetni a know-how elsajátítására vagy éppen a technikai eszközrendszer megvételére. Az outsourcing szolgáltatók pedig épp ezekre a problémákra kínálnak megoldásokat, mivel teljes mértékben arra az egy adott tevékenységi körre specializálódtak, emellett magasan képzett szakembereket alkalmaznak, lépést tartanak a technológia fejlődésével, a változó piaci környezettel, és naprakész segítséget nyújtanak szakmai problémák felmerülése esetén.
A változó körülmények hatásai
A recesszió miatt kialakult helyzet még vonzóbbá teheti az outsourcing szolgáltatásokat. A kihelyezéssel szemben támasztott igények azonban erősen eltolódtak a költségcsökkentés irányába, illetve a megbízók elvárják, hogy a recesszió miatt kialakult bevételkiesést valamelyest kompenzálni tudja a szolgáltató. Fontos azonban kiemelnünk, hogy a kihelyezés sem lehet megoldás minden problémára, és a megbízó túlzott elvárásai is könnyen csalódást okozhatnak mindkét félnek. A kihelyezés iránti növekvő igény sajnos nem minden esetben egy jól megfontolt döntés eredménye, így azok a cégek, amelyek legelőször a válság idején szánják rá magukat az outsourcingra, nem biztos hogy teljes mértékben elégedettek lesznek. Ennek oka egész egyszerűen az, hogy a kihelyezés nem elsősorban a költségcsökkentést vonja magával, hanem a már felsorolt előnyök ideális összhangját tudja biztosítani a megrendelő számára. Azon cégek, amelyek ezt szem előtt tartják, bizonyosan nem fognak csalódni. A megfelelő megbízó és szolgáltató kapcsolathoz ráadásul kell egy kis idő, amely most elég kritikus tényező a recesszió által kikényszerített gyors lépések idején. Mindezen felül a hatékony outsourcing szolgáltatás csak megfelelő előfeltételek mellett teljesülhet, és csak akkor hozhat kiváló eredményt, ha a megrendelő maximálisan eleget tud tenni a szolgáltató kéréseinek, amely a folyamat kifogástalan menetéhez szükségeltetik.
Kinek van rá igénye?
Hazánkban a leginkább a külföldi tulajdonosok illetve befektetők által irányított multinacionális cégek az outsourcing szolgáltatások legfőbb megrendelői, amelynek legfőbb oka, hogy a nemzetközi vállalatok jól átgondolt stratégiával rendelkeznek, és évekre előre tervezik meg az egyes tevékenységek sorsát. A magyar kkv-kra kevésbé jellemző ez a fajta kiszámíthatóság - amelynek részben pénzügyi okai is vannak - és sajnos a multikénál rövidebb stratégiai időhorizont jellemzi a hazai vezetői módszereket. A gazdasági válság ráadásul a legtöbb vállalat "életébe" jelentős változást hozott, így a kisebb méretű cégek a túlélést tűzték ki elsődleges stratégiai célként. A vállalat fenntartása érdekében hozott költségcsökkentő intézkedések között helyet foglal azonban az outsourcing is, legalábbis ami az elengedhetetlenül fontos, ugyanakkor nem főtevékenységként űzött tevékenységek sorsát illeti.
Mit is szervezzünk ki?
Ugyanakkor az outsourcing fellendülése is csak részigazságot rejt magában, mivel egyáltalán nem mindegy, mely tevékenység kihelyezéséről van szó. A hazai vállalkozások előszeretettel bízzák rá adminisztratív, pénzügyi-számviteli vagy éppen informatikai "ügyeiket" az arra specializált szolgáltatókra. Arra nézve, hogy mely tevékenységeket érdemes kiszervezni a visszaeső gazdasági helyzet közepette, jelenleg sem létezik általános szabály, de azt továbbra is érdemes kiemelni, hogy a stratégiai fontosságú területeket semmiképpen sem ajánlatos. Az is elkerülendő, hogy olyan tevékenységeket bízzunk szolgáltatóra, amelyek szorosan összefüggnek az üzleti titoktartással, bizalmas információkkal, vagy éppen mindenképp vezetői döntéshozást igényelnek.
Az adminisztratív munka kiszervezése már a válság előtt is egyre vonzóbbá vált, ennél is jelentősebb azonban, hogy a hazai IT-szolgáltatáspiac mintegy egynegyedét az outsourcing adja és valószínűleg ez az arány növekedni fog a jövőben. Ráadásul a hazai vállalkozások többsége technológiai infrastruktúra tekintetében sok hiányossággal küzd, így további piaci potenciált jelenthetnek az IT-outsourcing szolgáltatók számára. E szektor a várakozások szerint több mint 4 százalékos növekedés elé néz az idén, amely figyelemreméltó a számtalan visszaeső ágazat között. Ezenkívül feltehetőleg a vállalatok egy része ezután is kiszervezi majd pénzügyi szolgáltatásaikat, épület üzemeltetésüket (biztonsági szolgálat, takarítás), valamint a marketingtevékenységet.
A válság kezelésében fokozottan érintetté vált a HR szektor, mivel a vezetők és a HR-esek nagy hányadát felkészületlenül érte a gazdasági krízis. A HR-vonatkozású tevékenységek közül jelenleg előtérbe került az outplacement iránti kereslet, mint a humánerőforrás-gazdálkodás egyik alternatív formája. Sajnos azonban a humánus elbocsátás módszerét hazánkban a vártnál kevesebb vállalat hajlandó megfizetni, a lista élén jelenleg a multinacionális cégek állnak. Pedig e szolgáltatás óriási előnye a kényszer adta helyzet miatt létszámfelettivé váló munkavállalók emberi módon történő elbocsátása, valamint az ehhez kapcsolódó karriertanácsadás, azaz az álláskeresésben való szakmai segítség nyújtása. Fontos kiemelni, hogy mindez nemcsak a dolgozóknak előnyös, hiszen a munka elvesztéséből fakadó megrázkódtatást könnyebben tudják majd kezelni, hanem az adott vállalat is erősítheti ezzel jó hírnevét és kritikus időszakban is megtarthatja az emberséges munkaadó címet. Nem beszélve arról, hogy ily módon számos, az érintett felek közötti konfliktushelyzet elkerülhető, és segít megtartani az egykori munkaadó és az alkalmazottak közötti jó viszonyt.
A logisztikai outsourcing iránti keresletet fellendíthetik a termelő-gyártó cégek, amelyek közül egyre többen dönthetnek majd amellett, hogy olcsó, megbízható és minőségi szállítási és raktározási munkákat rábízzák egy szolgáltatóra. A szállítási költségek ugyanis rendkívül magasak, a határidők betartása pedig alapkövetelménynek számít. A logisztikai szolgáltatás igénybevétele kiterjedhet az egész tevékenységre, vagy annak egyes részterületeire, úgy mint az ellátási, a készletgazdálkodási és értékesítési feladatokra. E tevékenység kiszervezése rendkívül nagy terhet vehet le a megbízó cég "válláról", ráadásul a logisztikai szolgáltató cégek korszerű szállításai módszerekkel dolgoznak, a saját gépparkkal rendelkezők pedig eszközállományukra is komoly pénzösszegeket költenek. Sajnos az egyes termékek iránti visszaeső kereslet miatt a logisztikai szolgáltató cégek megbízásai is csökkentek, így az ügyfélért folyó verseny egyre inkább kiéleződik. A stabil pénzügyi háttér alapkövetelmény a szolgáltatás költségeinek előfinanszírozásához, és a szolgáltatóknak gyakorta kell számolniuk a megrendelések kiszámíthatatlanságával.
Kihívások
Úgy tűnik, hogy a gazdasági krízis közepette az outsourcing szolgáltatóknak egyáltalán nem lesz könnyű dolguk, mivel a megrendelők a költségek minimalizálása mellett a minőség és a színvonal maximumát várják majd el tőlük. Az is valószínű, hogy a megbízók kizárólag arra fognak pénzt áldozni, amire feltétlenül szükséges vagy elengedhetetlen az operatív működéshez és ebben feltehetőleg többnyire rugalmatlanok is maradnak. A havi szintű újítások ideje lejárt, a hosszú távon megtérülő és megbízható befektetések lesznek keresettek az outsourcing piacokon (is). Minden eddiginél jobban megvizsgálják majd a potenciális szolgáltatók múltját, eredményeit, referenciáit és akár pénzügyi hátterét. Csak a megbízható szakmai gárdával dolgozó outsourcing szakembereket foglalkoztató cégek maradnak majd versenyben a tender elnyeréséért, és a kifogástalan szolgáltatás a versenyelőny helyett alapkövetelménnyé válik. Valószínűsíthető, hogy a számonkérhetőség, a gyakori jelentési kötelezettség és az "on-demand" (azonnali igény esetén felmerülő) feladatok gyors és szakszerű ellátása is döntő szempontként szerepelnek majd a szolgáltató kiválasztásakor.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 4 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 7 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 7 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 8 hónapja
- 5 gyakori tévhit a bérszámfejtés kiszervezésről 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 9 hónapja
- Új irodába költözött a régió egyik legnagyobb bérszámfejtő cége 10 hónapja
- Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint 12 hónapja
- Hogyan szervezzük ki a toborzási folyamatot? Mi fán terem az RPO? 12 hónapja
- Ki és hogyan kezelheti a GDPR adatokat kiszervezett bérszámfejtés esetén? 1 éve
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 éve