kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 15 éve

Felőrlik a szervezetet a konfliktusok

Vannak olyan tipikus reakciók, amelyek arra utalnak, hogy valamilyen zavar támadt a szervezetben. Ilyenek például a belső hatalmi harcok, ha a legjobb kollegák átmennek a konkurenciához, vagy ha jelentős piacokat veszít a cég. Ezek a helyzetek később könnyen vállalaton belüli érdekellentétekhez vezethetnek, a válság pedig csak felerősíti a konfliktusokat. A rutinos megoldások, a kivárás, a halogatás helyett proaktívan kell elébe menni a problémáknak - hangzott el a Cegos Kft. és a CMS Cameron MCKenna által rendezett szakmai konferencián.

images

A recesszió idején a cégeknek alkalmazkodniuk kell a gyökeresen megváltozott körülményekhez, amelyek konfliktusok egész sorát indíthatják el. A belső hatalmi harcok, a legjobb kollegák távozása, a jelentős piacok elvesztése annak a tünetei, hogy nincs minden rendben a szervezetben. A vállalatok öt fő felesleges rutin mentén működnek, amelyekkel mielőbb szakítani kell, mivel az innováció és a kreativitás útjában állnak -fogalmazott Endrei Balázs, a Cegos Kft. vezető tanácsadója egy szakmai konferencián.

A konfliktusok típusai között említhetjük a kapcsolati, személyek közötti nézeteltéréseket, az értékkonfliktusokat, például amikor az egyik fél a gyorsaságot, a másik a minőséget tartja fontosabb értéknek, a strukturális konfliktusokat - ha utasítási és beszámolási jogok és kötelezettségek keresztezik egymást, információs eredetű konfliktusokat - a felek különböző mennyiségű, hitelességű információ birtokában vannak -, illetve az érdekkonfliktusokat - például a szakszervezet és menedzsment között. Bár a HR-esek és a vezetők tisztában vannak azzal, hogy a szervezeti konfliktusokat minél gyorsabban és hatékonyabban kell kezelni, a vitás helyeztek többnyire leblokkolják az érintetteket a cselekvésben. A konfliktus kialakulása nyomán a szervezetben elakad az együttműködés, az információs csatornák nem működnek, esetleg megromlik a munkahelyi légkör, a konfliktus résztvevői közötti érzelmi gátak akadályozzák a napi feladatok végrehajtását is. Sajnos sokszor az emberek inkább el akarják kerülni a konfliktusokkal járó negatív hatásokat, így kitérnek az útjából, szőnyeg alá söprik a problémákat, ahelyett, hogy elébe mennének és megelőznék azt.

Alternatívák konfliktuskezelésre/megelőzésre

1. A leadarship zóna

A megoldások helyett megszokásból gyakran felvesszük a "smiley face"-t, és eljátsszuk, hogy minden rendben működik, nem merünk és nem akarunk szembeszállni a markáns véleménnyel bíró munkatársakkal, így ha még tudjuk is, hogy mi lenne az új megoldás, nem tesszük meg a megfelelő lépéseket. Nem nézünk szembe a félelmeinkkel, vagy a múltba tekintünk - sorolta a felesleges szervezeti rutinokat Endrei Balázs. A szakember azt javasolja, hogy létre kell hozni egy speciális vezetői réteget, amelyben a különböző szervezeti egységek vezetői vesznek részt, közösen alakítják ki az adott helyzetre érvényes koncepciót valamint az ehhez rendelhető működési módot. Mivel a tagok között bizalmi viszony van és nagy bennük a közös eredmények iránti elkötelezettség, együttesen új irányba tudják vinni a szervezetet, ami segíthet a belső konfliktusok csillapításában.

2. A mediáció

Az érdekalapú konfliktusokra nem nyújt megoldást a jog, ezeket alternatív vitarendező megoldásokkal érdemes orvosolni - hangsúlyozta Kovács Géza, a Munkaügyi Közvetetői és Döntőbírói Szolgálat (MKDSZ) elnöke. Ilyen például a mediáció, amely jól tudja kezelni a válság miatt kiéleződött helyzeteket, amelyekben sokkal erőteljesebben jelentkezik az érdekérvényesítési szándék. A közvetítés lényeges tulajdonsága, hogy egy független harmadik fél lép közbe, aki a felek közötti megállapodást elő tudja segíteni. A folyamat lényege, hogy a konfliktusban érintett valamennyi felet bevonják, a kölcsönösen előnyös egyezség elérése a cél, a felek pedig a közvetítőn keresztül tartják a kapcsolatot. A tárgyalás menetét és szabályait a mediátor határozza meg. A mediáció a jövőre fókuszál és nem a múltban történteket értékeli, nem a hibákat és a hibás felet jelöli meg, hanem a lehetséges megoldásokat igyekszik megtalálni. Kovács Géza elmondása szerint ma még kevesen rendezik a vitás helyzeteket ily módon, pedig anyagilag sokkal jobban jár vele a munkáltató, mint ha engedi, hogy az elmérgesedett helyzet sztrájkhoz vezessen.

3. HR és munkajog összehangolása

Számos probléma megelőzhető lenne az emberi erőforrás gazdálkodás és a munkajogi szabályok összehangolásával - véli Ormai Gabriella, a CMS Cameron MCKenna LLP vezető partnere. A szakember úgy látja, a legtöbb érdekellentét az eltérő elvárások, a teljesítményekkel összefüggő és az együttműködési problémák miatt keletkezik. Mindez megelőzhető lenne, ha már a kiválasztás során tájékoztatnák a jelölteket a feladataikról, kötelességeikről, jogaikról, így már az elején kiszűrhető, kivel érdemes és kivel nem munkaszerződést kötni. Gyakori probléma az is, hogy a kezdő munkavállalót kevésbé veszik igénybe a próbaidő alatt, nem adnak neki annyi feladatot, hogy értékelhető legyen a teljesítménye. A válság miatt egyre több munkáltatónak kell szembenéznie az elbocsátással is. Ormai Gabriella szerint körültekintőnek kell lenni és alaposan elő kell készíteni a rendes felmondást. Sokszor ugyanis elkerülhető lenne mindez, ha a dolgozók többször kapnának visszajelzéseket és az értékelésük interaktív lenne, mivel a dolgozó is érezheti rossz eredményei láttán úgy, hogy nem jó helyen van és ő maga kezdeményezheti az áthelyezését, munkaviszonyának megszüntetését.

A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyakorlatban nem kellően érvényesül a Munka Törvénykönyvének az a szabálya, amely szerint mind a rendes, mind a rendkívüli felmondás előtt lehetőséget kell adni a munkavállalónak a munkáltató kifogásainak megismerésre és védekezésére. Ennek az lehet az oka, hogy a felmondás előtt a munkáltató már legtöbbször döntött, tényleges egyeztetésre tehát már késő az időpont. HR előkészítéssel azonban a problémát már a kezdettől fogva körültekintően kezelni kell, amely esélyt ad a munkáltatónak, hogy elkerülje a kockázatos pereket - mondta Ormai Gabriella.

Konfliktuskezelés a gyakorlatban

Pakson a közvetítésre szavaztak

A Paksi Atomerőműnél erős az érdekképviselet, a vállalaton belül három reprezentatív szakszervezet működik. 2000-től jelentős jogszabályváltozások történtek a villamos-energia piacon, emiatt változtatásra kényszerült a Paksi Atomerőmű is - mondta Dobos István humánpolitikai főosztályvezető, aki egy két évvel ezelőtti esetről számolt be. A 2007-es bértárgyalások elhúzódtak, a három szakszervezet pedig olyan igényeket fogalmazott meg, amelyek közül több a tulajdonoshoz tapadó érdekekhez is kötődött. A tulajdonos nem engedte, hogy változtassanak az üzleti terveken, és a menedzsmentre bízta a helyzet kezelését. A tőzsdére történő bevezetés feszített tempót követelt, béremelésre nem volt lehetőség. Az erőmű vezetése több sikertelen tárgyalást követően egyéni munkaszerződést, egyéni ajánlatot tett a dolgozóknak, amelyet három nap alatt a dolgozók több mint 90 százaléka alá is írt. Ezután azonban nem volt felhőtlen a hangulat a cégen belül. A szakszervezet további tárgyalásokat kezdeményezett, és elérkezett az az állapot, amikor már látható volt, hogy nem fognak közeledni egymáshoz a felek. Mint Dobos István elárulta, ekkor vonták be a Munkaügyi Közvetítői és Döntőbírói Szolgálatot, és a közvetítő segítségével négy-öt tárgyalás után sikerült megegyezniük a szakszervezetekkel.

Sikeres átszervezés a Győri Keksznél

2001-2003 - a Danone csoport keksz-iparágának nagy válsága. A vállalat racionalizálást jelentett be több országban, ami ipari átalakulást és a marketing szerepének növelését jelentette, illetve az uniós csatlakozást követően a minőségbiztosítás bevezetése is terítéken volt - érzékeltette a múltbeli helyzetet Südi András HR szakértő. Az akkor 200 éves múltra visszatekintő győri cégnél 330 munkahely megszűnését, ezzel párhuzamosan a székesfehérvári üzemben 120 munkahely létesítését jelentették be. Mivel a gyárban sok család dolgozott, 330 egyéni megoldást kellett kitalálni. A helyzet annyiban volt csak könnyű, hogy a Danone legmagasabb vezetése és a nemzetközi élelmiszeripari szakszervezet megegyezett a sarokszámokban, így ennek alapján sikerült ezt az egyes országokban is végigvinni. Südi András elmondta, hogy a jó belső kommunikáció és a pénzügyi támogatás nélkül nem lett volna eredményes az átalakulás: tíz család elköltözött Székesfehérvárra és ott folytatta tovább a munkát, sokan pedig egyéni vállalkozás keretében találták meg számításukat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk