kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 15 éve

Foglalkoztass vagy fizess 1 milliót!

Eredeti munkahelye foglalkoztassa tovább az időközben megváltozott munkaképességűvé vált személyt, ha nem teszi, a munkáltató fizessen 1 millió forintot. A munkáltatók által fizetett rehabilitációs hozzájárulás emelésétől várja a kormány többek között a felnőtt korukban egészségkárosodást szenvedők munkahelyének megtartását, illetve vélhetően azt, hogy a kiadások mérséklése címén megszabaduljon az országos civil szolgáltatói hálózat fenntartásától.

A megváltozott munkaképességűek rehabilitációját és elhelyezkedését segítő civil szervezetek kiszorítása a munkaerőpiacról csak annak meglepő hír, aki nem kísérte figyelemmel, hogy a Gyurcsány-kormány utolsó intézkedései között egyeztetés nélkül zárolta a Munkaerő-piaci Alap (MPA) 4,2 milliárd forintos keretét, ami a szolgáltatók eddigi működését biztosította. Az elsősorban a fogyatékos emberek társadalmi integrációját támogató Munka Esély Szövetség és CéHálózat képviselői múlt heti sajtótájékoztatójukon elmondták, a forrásokat úgy zárolta a kormány, hogy más helyről nem pótolta azokat, ezért az intézkedés következtében a programok leállásával felmérésük szerint 10 ezer olyan megváltozott munkaképességű személy szorul ki a munkaerő-piacról ez év szeptemberétől kezdődően, akik munkát akarnának vállalni az önálló élet reményében, és ehhez eddig rehabilitációs segítséget vettek igénybe. A kérdés az, hogy pl. egy értelmi-, mozgás- vagy látássérült személyt ki segíti az álláskeresésben, azután ki lesz az, aki elkíséri a munkahelyére, ott tájékoztatja a helyzetéről keveset vagy semmit nem tudó munkáltatót, ha a foglalkozási rehabilitációt végző száz főnél több szakembert elbocsátják a pályázati források megszűnése miatt. Kovács Gábor, a Munka Esély Szövetség elnöke elmondta, hogy a zárolás hátterében az államháztartási hiány kezelése húzódhat, és ha nem sikerül egyeztetniük a kormányzattal, az Országos Érdekegyeztető Tanács munkáltatói oldalához fordulnak, amely érintett a pénz felhasználásában, hiszen több mint tízmilliárd forint rehabilitációs hozzájárulást fizet a Munkaerő-piaci Alapba.

Másodrendű állampolgárok

Az európai uniós normák, sőt hazai jogszabályok is kimondják, hogy a megváltozott munkaképességű munkavállalóknak ugyanolyan jogokat és lehetőségeket kell biztosítani, mint mindenkinek. A Rehabilitációs Alaprész zárolásának nem ez az üzenete.

A Munkaerő-piaci Alap munkavállalói és munkáltatói befizetésekből származó 419 milliárd forintos elkülönített pénzalap, amit nagyobb részben foglalkoztatási célú támogatásokra (álláskeresési támogatás, álláskeresési segély), és felnőttképzési szakképzési programok támogatására fordít az állam. A pénzalap egyik bevételi forrása a munkáltatók által fizetett rehabilitációs hozzájárulás, ami 14 milliárd forint állami bevételt jelentett - eddig. Ebből 4,2 milliárd forintot fordít az állam a Munkaerő-piac Rehabilitációs Alaprészén keresztül a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkozási rehabilitációjára, munkahelyteremtésre és munkahelyek megtartására. Ez a teljes keret 0,94 százaléka - ennyit szán az állam aktív rehabilitációs fejlesztésekre. Rehabilitációs fejlesztésnek részben azok a civil szolgáltatók által működtetett programok tekintendők, amelyek a megváltozott munkaképességű munkavállalók újbóli munkába állásához nyújtanak hatékony segítséget, részben pedig azok a pályázatok, amik a munkaadók számára biztosítják, hogy új munkahelyek létrehozásával, meglévők akadálymentesítésével megváltozott munkaképességű munkavállalót alkalmazzanak.

Ezen fejlesztések évről évre mintegy 10 ezer ember számára jelentették a munkavállalás esélyét. Esélyét - hiszen az európai uniós normák és a hazai jogszabályok is kimondják, hogy a megváltozott munkaképességű munkavállalóknak ugyanolyan jogokat és lehetőségeket kell biztosítani, mint mindenkinek; egészségkárosodásuk miatt nem tekinthetők másodrangú munkaerőnek, másodrendű állampolgároknak.

Civil megoldások vagy szankció?

Megnyugtató válasz reményében szólítottuk meg Mészáros Miklóst, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium miniszteri biztosát, aki elmondta: vizsgálják, hogy egyes támogatási formákon belül, hol lehet úgynevezett "maradványokra" számítani. Ahol a pályázók nem élnek azzal a lehetőséggel, amit a jogi környezet biztosít. Ezeket szeretnék átrendezni, hogy segítsék az említett civil bekapcsolódásokat. Mint hozzátette: egy-két héten belül látni fogják a mozgástereket, amin belül meg tudják valósítani. A Munkaerő-piaci Alap átrendezése miatt arra nem tudnak ígéretet tenni, hogy a 4,2 milliárd meglesz, mert az alapból sok területet kell finanszírozni, és a legnagyobb probléma az, hogy csökken a befizetés, és meg kell vizsgálni, hogyan tudják ezt mérsékelni.

Jól kivehető szándék, hogy az MPA hiányának csökkentését a fent említett, munkáltatók által fizetett rehabilitációs hozzájárulás emelésétől várja a kormányzat, és ennek eredményességét pénzmegvonással is biztosítaná, hiszen az alap kiadási oldalán már elzárta a civil szolgáltatók 4,2 milliárdos támogatását. Az egyik, pályázatokon induló - és ezért neve elhallgatását kérő szolgáltató - szerint az állam a munkáltatókra terhelné a rehabilitációs hozzájárulás emelésével a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásának finanszírozását, és egyúttal megpróbál kivonulni a rehabilitáció támogatásából. Ezt viszont nem teheti kockázat nélkül, hiszen Magyarországon ugyan csak a fogyatékkal élő emberek 7-9 százaléka dolgozik - az uniós 40 százalékkal szemben -, de az év végéig a munkahelyüket biztosító 32 munkaerő-piaci szolgáltatás csődje után utcára kerülő mintegy 10 ezer fő egy része a szociális ellátásban jelenne meg, a másik, jelentősebb tömeg pedig otthon marad "eltartottként", elzárva a külvilágtól. A jelenleg még a nyílt munkaerőpiacon dolgozók - köztük fogyatékkal élő személyek is - adót fizetnek, és nem csupán segélyből élnek, ami már rövidtávon is megtérülő befektetést jelent az államnak. Ezt igazolja egy a munkaügyi tárca által megrendelt tanulmány is.

Mészáros Miklós, miniszteri biztos lapunknak elmondta, hogy hosszú távon nem érdemes a megváltozott munkaképességűek civil foglalkoztatásával foglalkozni, mert ez nem lehet a társadalom célja. A kormány képviselője szerint a civil szolgáltatók, illetve akkreditált és védett szervezetek tevékenységének támogatásánál hatékonyabb megoldás a munkáltatók érdekeltté tétele. Egy múlt heti sajtótájékoztatón hallottak szerint ennek lesz eszköze a "foglalkoztass vagy fizess egy milliót" ösztönző bevezetése, amit Pirisi Károly, a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal főigazgatója is támogatott, s mint kifejtette: a Védett Szervezetek Országos Szövetsége (VSZOSZ) javaslata volt, hogy emeljék a hozzájárulást, és ösztönözzék a munkáltatókat, hogy ők maguk foglalkoztassanak, és akik ezt nem teszik, azoknak fizetniük kell. A végleges megoldás az állami újraelosztás mértékének a csökkentése, és egyben érdekeltté tenni a munkaadókat és a munkavállalókat, hogy ez a fajta foglalkoztatás megvalósuljon. Sokkal nagyobb horderejű dolog, ha helyben tudnak érdekeltté tenni, mint ha átmenetileg ezer-kétezer munkahely-megőrző szervezeten keresztül.

A továbbiakban Pirisi óvatosan kifejtette, hogy ez utóbbi szervezetek is fontosak, mert a folyamatos munkahely teremtés támogatása pozitív visszajelzést kap, de jóval nagyobb jelentőségű a másik oldal. A Munkaerő-piaci Alap végső szufficitjét (többlet az államháztartás bevételi oldalán - a szerk.) vagy deficitjét, az államháztartási egyenlegben betöltött szerepét kell figyelembe venni, és elmondása szerint, nem azzal kívánnak eredményt elérni, hogy csökkentik a kiadásokat, hanem azzal, hogy a kiadáscsökkentés mellett növelik az érdekeltséget.

Épp ez az, amit a humán szolgáltatásokat ismerő szakemberek nem bíznának olyan állami ösztönzőkre, mint pl. az 1 milliós szankció alkalmazása, ami előre láthatóan kizárólag mélyítené a megváltozott munkaképességű emberekkel szembeni társadalmi előítéleteket, főleg a munkáltatók részéről. Jól kivehető a munkaügyi tárca "antiszociális" szemléletmódja - melynek szomorú eredménye, hogy az Út a munkához program mellé sem rendelt hatékony humán szolgáltatást -, és most egy jól működő civil szolgáltatói hálózat tönkretételén dolgozik. Figyelemreméltó, hogy a közmunkaprogram után a legszegényebbekhez hasonló módon kiszolgáltatott megváltozott munkaképességűek kerültek célkeresztbe, köztük is a fogyatékossággal élők, pedig kényszerítő eszközzel hosszú távon nem lehet még spórolni sem, nemhogy előrelépni. A társadalmi integráció helyett elszigetelődést és egymás ellen fordulást eredményez.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk