Megjelent: 2 éve

Ha kártyázom egy robottal, ki tudja mondani, hogy UNO?

A játékos robotika oktatás segíthet a pályaválasztásban. A Funside Schoolba járó gyerekek saját robotjaik után megnézték, mi történik a KUKA-nál, ahol ipari robotokkal foglalkoznak. Ezeket a gépeket gumicukrot vagy repülőgépet gyártó cégeknél alkalmazzák.

images

images

A Funside School az első délutáni és nyári táboroztató iskola, amely angol nyelvi, informatikai és robotikaképzést ad. A tananyag elsajátítása mellett a gyerekek céges látogatásokat tesznek, augusztusban az egyik legnagyobb ipari robotgyártó, a KUKA robotjait próbálhatták ki. Tesztelték a többcsuklós robotkar ellenállását és smartpadekkel maguk vezérelhettek robotokat.

„Elsődleges szempontunk, hogy valós példákon keresztül mutassuk be a gyerekeknek, mi mindenre használható a digitális szaktudás napjainkban. A KUKA Hungáriánál tett látogatásunk során első kézből láthatták, hogyan működik egy ipari robot, és mit csinál egy robot fejlesztője, tesztelője. Az ilyen élmények kifejezetten motiválóan hatnak a fiatalokra, különösen azokra, akik már eleve érdeklődnek a technológia iránt” - mondta Kittka András, a Funside School alapítója.

A tanulók kérdeztek a KUKA szakembereitől

Miért vannak üvegcellába zárva egyes robotok?

A hagyományos ipari robotok csak zárt térben dolgozhatnak (legyen ez üvegcella, fémkerítés vagy fénysorompó), hiszen nem érzékelik, ha a munkaterületükre bekerül bármilyen tárgy vagy személy, így balesetveszélyes helyzet állhat elő. Ez ellen az adott cella véd meg, ha kinyílik az ajtaja vagy belépnek a fénysorompónál, úgy a robot vészstoppal automatikusan leáll. Szenzorokkal különböző zónákat lehet kialakítani, így ahogy csökken a távolság ember és robot között, úgy lassul, majd végül leáll a gép.

A kollaboratív ipari robotok (KUKA LBR iiwa) és a mobil robotok (KUKA KMP) alkalmasak arra, hogy közvetlenül ember mellett dolgozzanak. A csuklókba épített szenzorokkal érzékelik, ha nem oda illő tárgy kerül a munkaterületükre és leállnak. A hagyományos ipari robotoknak nincsenek szenzorai.

Ha kártyázom egy robottal, ki tudja mondani, hogy UNO, amikor már csak egy kártyája maradt?

Nem. Az ipari robotok az emberek munkáját, a gyártási folyamatokat, az anyagmozgatásokat és a precíziós munkákat támogatják, szemben a humanoid robotokkal, amelyek egészségügyi, kényelmi vagy együttműködési funkciókkal segítik az embereket.

KUKA
Miért KUKA a KUKA?

A ma is használatos „kuka” szavunk eredete a német KUKA cégnévhez kapcsolható, amely az alapítók, Johann Josef Keller és Jakob Knappich nevéből és a cég augsburgi székhelyének nevéből alkotott szóösszetétel (Keller und Knappich Augsburg - KUKA). Az egykor acetiléngyártással foglalkozó KUKA az 1920-as években a Mercedesszel közösen építette meg az első olyan szemetesautót, amelyen a forgódob már automatizáltan tömörítette a szemetet. A kifejezést a magyar köznyelv is átvette az utcákon futó, logózott „KUKA-s autók” nyomán.

Alapvetően precízek a robotok?

A robotok hosszú tesztelési folyamaton mennek végig, mielőtt bevonnák őket a munkafolyamatokba. A precíziós beállításokat és teszteket követően már egy világbajnok asztaliteniszezővel is felveszik a versenyt.

Persze azt is kérdezhetnénk, hogy a robotok nem veszik-e el végül az emberek munkáját? A szakemberek egyetértenek abban, hogy a robottechnológia terjedésével a gépek elsősorban olyan feladatokat fognak átvenni az emberektől, amelyek könnyen automatizálhatók, vagy meghaladják az emberi fizikai kapacitást. Ezáltal tehermentesítik a dolgozókat, akik így az értékteremtő, kreatív vagy épp stratégiai feladatokra tudnak koncentrálni. „A robotok elterjedése nemcsak pozíciók megszűnését, hanem új munkakörök születését is eredményezi. A digitális szakmai ismeretekre tehát a jövőben is nagy szükség lesz, és az egyre speciálisabb technológiai területeken való képzettség kerül előtérbe. A KUKA-nál továbbra is emberek dolgoznak a gépeken, az új fejlesztéseinkkel pedig azt szeretnék elérni, hogy a gépek meghibásodása is elkerülhető legyen” - mondta Schieder Gábor, a KUKA Hungária szoftvertesztelési csapatvezetője.

A tanulók jártak az Evosoft szoftverfejlesztő cégnél is. Ipari zenegéppel és más játékokkal foglalkozva ismerkedtek a szoftverfejlesztők munkájával. A Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karának közreműködésével a tábori csoportok hetente változó szakmai programokon vettek részt. BME projekt a digitális homokozó is, amely élő tér- és mozgásérzékelő szenzorokkal és a gyerekek kézfelületével szimulálható természeti jelenségekkel színesíti a földrajzoktatást. Egy másik alkalommal a gyerekek kipróbálták a Harry Potter KANO varázspálcáját, amellyel a kódolás alapjait sajátíthatják el. A LEGO robotépítésén a szülőket is részt vettek. A játékos informatika órán a gyerekekkel közösen építették meg Vernie-t, a programozható robotot.

„A Funside táboraiban és délutáni képzésein egyszerre valósul meg a szakmai tudástranszfer és a szabadidős szórakozás. A gyerekek nem kötött, száraz előadássorozaton vesznek részt, hanem aktívan és szórakozva töltik a szabadidejüket, közben pedig olyan digitális készségeket szereznek, illetve fejlesztenek, amelyekből később igazán sokat profitálhatnak. Ez egy hosszú távú befektetés a jövőjükbe, rövidtávon pedig könnyed közösségi időtöltést jelent” - emelte ki Kittka András.

  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.04Sikeres évem lesz! Csoportos coaching az eredményes évért 2022 első heteit éljük. Álmodozunk és tervezgetünk; mi mindent akarunk megvalósítani az idén? Aztán elröppennek a hetek és a hónapok, és azt vesszük észre, hogy sehol sem tartunk ezekkel a tervekkel. Ilyekor elgondolkodunk: hogy lesz ebből sikeres év?! Lehet, hogy veled is megtörtént már ez. Ha azt akarod, hogy az idén másképp legyen, érdemes felkészülni rá! Jelentkezz az eseményre, ahol eszközöket és inspirációt kapsz a tudatos évtervezéshez! Találkozunk? Részletek Jegyek
  • 2022.03.073 Hetes Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. A képzés 3 héten keresztül, 2 hétköznap este valósul meg. Igény esetén 3 munkanapra is szervezhető. Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi sülhet ki a start-up működés és a multinacionális nagyvállalati kultúra (véletlen) találkozásából?

Olyan cég, ahol nagy érték a fejlesztői szaktudás egy, vagy több konkrét területen egyre több van a magyar piacon, akár nemzetközi... Teljes cikk

Önkiszolgáló HR: a munkavállalók kezében az ügyintézés

A hibrid munkavégzés adminisztrációja nem kis kihívást jelent a vállalatoknak, vállalkozásoknak, különösen, ahol nincs meg erre egy már... Teljes cikk

Magántulajdonként kezeli a vállalati adatokat a munkatársak többsége

Miközben egyetlen vállalat sem engedheti meg, hogy adatai illetéktelen kezekbe kerüljenek, egy felmérés, illetve a becslések szerint az irodai dolgozók... Teljes cikk