kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Hogyan alakítsunk ki ergonomikus környezetet munkavállalóink számára?

Az irodai munka produktivitása nagyban múlik azon, hogy milyen mértékben tudjuk minimalizálni vagy kezelni azokat a zavaró tényezőket, amelyek megakaszthatják a munkafolyamatokat. Ha munkavállalóink egy nem megfelelően kialakított környezetben kénytelenek dolgozni, az negatív hatással lehet mind a komfortérzetükre, mind a teljesítményükre, hosszabb távon pedig akár különféle egészségügyi problémákhoz is vezethet. Éppen ezért cégvezetőként jól felfogott érdekünk, hogy minden alkalmazottunk számára megteremtsük a munkavégzés optimális körülményeit.

Hogyan alakítsunk ki ergonomikus környezetet munkavállalóink számára?

 

Miért fontos a munkahelyi ergonómia?

A munkakörnyezet ergonomikus kialakítására elsődlegesen azért érdemes törekednünk, mert ezzel egyfelől elejét vehetjük az irodai munkával összefüggő egészségügyi problémáknak, másfelől pedig javíthatjuk a munkavállalók teljesítményét.

Az ergonomikus irodai bútorok és berendezések használata elősegítheti a kényelmesebb munkavégzést, csökkentheti a munkahelyi sérülések előfordulásának kockázatát, valamint segíthet megelőzni az olyan krónikus egészségügyi problémák előfordulását, mint például a szemfáradtság, a helytelen kéztartás miatt kialakuló kéztőalagút-szindróma, a nyak-, hát- vagy derékfájás, illetve az egyéb ízületi panaszok.

Mindezek következtében a munkavégzés körülményei nem csupán a dolgozói hatékonyságot, produktivitást növelhetik, hanem a munkavállalók elégedettségét és a munkahelyi morált is. Az ergonomikus irodai környezet biztosításával – a nyilvánvaló pozitív hatásain túl – azt az üzenetet is közvetíthetjük az alkalmazottak felé, hogy odafigyelünk az egészségükre és jóllétükre, ami növeli a cég iránti bizalmat és elköteleződést.

Jogszabályi előírások is vonatkoznak a munkakörnyezet kialakítására

A képernyő előtti munkavégzés feltételeit Magyarországon az 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet szabályozza. Ebben a képernyőre, a billentyűzetre, illetve az irodai bútorokra vonatkozó részeken túl többek között a térkövetelményeket, a megvilágítást, a zajszintet, vagy az iroda klímáját érintő előírások is megtalálhatóak. A rendelet ugyanakkor csupán a munkahely kialakításának minimális követelményeit határozza meg, így az optimális munkakörülmények megteremtése érdekében a rendeletben leírtakon túl érdemes akár további lépéseket is tennünk.

Az ergonomikus iroda összetevői

Az irodai ergonómia kialakításához az ideális testpozíciót biztosító berendezési tárgyak, eszközök meglététől a fény- és zajszint optimalizálásáig több szempontnak is érvényesülnie kell, amelyek együttesen biztosítják a zavartalan munkavégzést. De nézzük részletesebben, hogy melyek a megfelelően kialakított munkakörnyezet elmaradhatatlan összetevői!

Ergonomikus székek

Az ergonomikus székek tervezése során a gyártók elsődlegesen az emberi test anatómiai és biomechanikai tulajdonságait veszik alapul, aminek köszönhetően ezen termékek megfelelő támaszt nyújtanak a lábaknak, a fenéknek, , a gerincnek és a deréknak, így csökkentve a helytelen testtartásból adódó problémák kialakulásának kockázatát. A stabil vázszerkezet mellett az ülőfelület párnázata vagy hálója, illetve bizonyos modelleknél a háttámla légáteresztő kialakítása is hozzájárul a komfortérzet fenntartásához, akár huzamosabb ülőmunka esetén is.

Az ergonomikus székek további előnye, hogy az ülésmagasságtól a háttámla dőlésszögén át a karfák magasságáig sokféle beállítási lehetőséget kínálnak, így minden munkavállaló számára maximális kényelmet biztosítanak.

Ergonomikus asztalok

Munka közben a megfelelő testtartás biztosításához a székek mellett az ergonomikus munkaasztalok is hozzájárulnak. Ezek közül is a legjobb választást az állítható magasságú változatok jelentik: ezek ugyanis nemcsak azt teszik lehetővé a munkavállalók számára, hogy a testmagasságukhoz igazítsák a munkaállomásukat, hanem akár azt is, hogy – a munkanap során alkalmanként vagy akár időszakosan – állva dolgozzanak, ami segíthet csökkenteni az ülőmunka által okozott egészségügyi kockázatokat.

A monitor, a billentyűzet és az egér beállítása, elhelyezése

A számítógép perifériáinak megfelelő beállítása és elhelyezése kulcsfontosságú az olyan egészségügyi problémák megelőzése érdekében, mint a kéz- és csuklófájdalmak vagy a szemet érintő problémák, például a szem kiszáradása vagy a szemfáradtság.

A monitort optimálisan 50-70 centiméterre ajánlott elhelyezni a szemtől, a magasságát pedig úgy beállítani, hogy a teteje nagyjából 15-20 fokkal legyen a szemmagasság alatt. Tanácsos továbbá a monitort középre elhelyezni az asztalon – ha ugyanis oldalt van, a nyakunk könnyen elfáradhat a folyamatos jobbra-balra mozgatásban.

A billentyűzet és az egér helyzetét elsősorban az asztal magasságának megfelelő beállításával optimalizálhatjuk. Fontos, hogy munkavégzés közben az alkarunk helyzete a billentyűzethez képest vízszintes legyen, anélkül, hogy a csuklónk felemelkedne az asztalról. Az egér kényelmesebb használatához hozzájárulhat egy csuklótámasztó párna, de a hagyományos egerek helyett akár ergonomikus kialakítású vertikális egereket is beszerezhetünk.

Klíma, világítás és zajszint az irodában

A nem megfelelő hűtés-fűtés és szellőztetés hatására a dolgozók egészségi állapota, illetve munkateljesítménye is csökkenhet, éppen ezért az iroda kialakításakor a klimatikus tényezőkre is jelentős figyelmet kell fordítanunk, különös tekintettel a nagy légterű irodahelyiségekre. A légúti megbetegedések és fertőzések elkerülése érdekében nemcsak a szellőztető- és klímarendszer kiépítésére, hanem annak rendszeres karbantartására, tisztítására is oda kell figyelnünk.

További problémákat okozhat a megfelelő mennyiségű természetes fény hiánya vagy a túlzott zajterhelés is. Amennyiben az épület sajátosságai miatt nem jut elegendő természetes fény a belső terekbe, fontos, hogy kellemes színhőmérsékletű mesterséges fényforrásokkal biztosítsuk az optimális fényviszonyokat. A zajszint csökkentése érdekében törekedjünk arra, hogy a gépek által keltett zajok ne zavarják a munkavállalókat! Kialakíthatunk például szeparált fénymásoló szigeteket, de hangnyelő paravánokat is elhelyezhetünk a nagyobb terekben.

A munkakörnyezet ergonomikus kialakítása messze túlmutat a kényelmi szempontokon: segíti a dolgozók egészségének megőrzését, a munkahelyi sérülések elkerülését, továbbá a termelékenység növelését is. Mindezen előnyök miatt cégvezetőként tanácsos aktívan is tennünk az optimális munkakörülmények megteremtéséért, legyen szó a berendezési tárgyak helyes megválasztásáról vagy éppen a klimatikus és akusztikus tényezők optimális kialakításáról. Ezen lépések hosszú távú pozitív hatásaival ugyanis a munkavállaló és  munkaadó egyaránt jól járhat.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk