Hogyan lehet elkötelezetté tenni a munkavállalót már az első munkanapján?
Napjaink egyik legfeszítőbb kérdésévé vált a munkaerő megtartás mikéntje. Létezik-e biztos módszer, amivel megfoghatjuk a munkavállalóinkat már az első munkanapjukon?
A földhözragadt felfogásokkal ellentétben, nem csak pénzzel lehet az embereket hosszú távon elkötelezni. Természetesen fontos a versenyképes fizetés, de ezzel egyenértékű, hogy lelkileg is inspiráljuk a munkatársainkat. Érezniük kell, hogy fontosak, és számítunk rájuk, valamint az általuk elvégzett munkára. Kinek ne esne jól, ha érzi, hogy szükség van rá?
Már a legelső munkanapon el kell kezdeni megalapozni a „megtartó/elkötelező-folyamatokat”
Az első nap egy új munkahelyen óriási nyomást helyez az új munkatársra. A munkáltató, illetve a HR munkatárs legfőbb feladata, hogy ezen a kezdeti nehéz időszakon átsegítse az „újoncot”. A munkába állás első hetét „tréninghétnek” kinevezve, fokozatosan vezessük be az új munkatársat a mindennapi feladataiba. A fokozatosság előnye, hogy az átadott információtömeg nagy része hasznosul, van idő a kérdésekre és a magyarázatokra. Ellenben, ha gyorsan próbálunk meg minden hasznos tanácsot összefoglalni, akkor csak egy nagy kérdőjelet hagyunk az új munkaerő fejében.
Ha az újoncunk érzi, hogy nem kutyafuttában kell haladni, akkor mer kérdezni. Ez pedig az elköteleződés miatt válik fontossá, hiszen ha már az elejétől fogva azt érzi a munkavállaló, hogy odafigyelnek rá, akkor a későbbiek során is meg fogja velünk osztani az ötleteit, véleményét, érzéseit a munkával kapcsolatban.
Tehát a legelső naptól úgy kell egyengetni az új dolgozó útját, hogy észre sem veszi és már egy dinamikus csapat meghatározó tagja.
A legfontosabb lépések, amivel megkönnyíthetjük a munkába állást:
1. Az új környezet felfedezése
Szinte mindenhol bevett szokás, hogy az új munkatársat körbevezetjük az iroda épületében, bemutatjuk neki a fontosabb helyiségeket, illetve pontosítani, hogy ő merre is fog dolgozni.
Célszerű ezzel egybekötve tájékoztatni az iroda „szokásairól”, mint például az ebédidőről, vagy a közös használatú berendezések kezeléséről. (ez akár lehet nyomtató, de az irodai kávégép is)
Ez mind csupa olyan apróság, ami számunkra jelentéktelen tény, viszont egy új kolléga számára óriási segítség, és a későbbi félreértésektől is megóvják.
2. A kollégák bemutatása
Legegyszerűbb már a körbevezetés során bemutatni az új dolgozót. Próbáljuk meg tudatosítani benne, hogy kihez milyen kérdéssel fordulhat, vagy milyen jellegű ügyekben tudnak segítséget nyújtani a frissen megismert kollégák.
Hasznos lehet kifejezetten erre a célra egy slideshow-t készíteni a munkatársak képeivel, amivel a HR szakember egyszerűen be tud mutatni olyan személyeket is, akik ritkábban tartózkodnak az adott épületben, illetve más telephelyen dolgoznak. Ezzel az új munkavállalónk dolgát is megkönnyítjük, hiszen sokkal kellemesebb úgy e-mailt írni vagy telefonálni egy „ismeretlennek”, hogy láttuk már, el tudjuk képzelni, hogy ki lesz a vonal másik végén.
3. A munkafolyamat áttekintése
Természetesen munkavégzés szempontjából ez az elsődleges jelentőséggel bíró feladatunk. A folyamatok áttekintése magába foglalja az összes olyan program használatát is, amellyel az új kollégának nem volt még dolga. Minél alaposabb és átfogóbb oktatásban részesül az új munkaerő, annál könnyebben veszi majd a továbbiakban felmerülő akadályokat, és ezáltal könnyebben fogja felvenni az új munkakörnyezet stílusát.
Az eddig említett pontokban semmi különös nincs, a legtöbb helyen ez a sorrend a bevett gyakorlat. Viszont a továbbiakban van két extra mozzanat, aminek kevésbé van jelentősége a beilleszkedés segítésében, viszont az elköteleződés kialakításában annál inkább számít.
4. A vállalat megismertetése
Ha az új kolléga az interjúkra még nem készült fel ezekből az adatokból, akkor itt az ideje bemutatni neki, hogy hol fogja tölteni a mindennapjait.
A megalapítást követő fontosabb állomásokat érdemes kiragadni a vállalkozás életéből. Az új dolgozónak is fontos ismernie a cég történetét és múltját, ahhoz hogy érezze a munkája, és a közös fejlődés eredményét.
5. A cél azonosítása
Ez a pont részben a cég bemutatásához kapcsolódik, hiszen a cél ebben az esetben a vállalkozás jövőbeli terveit jelenti. Nagyon lényeges, hogy ezekkel a tervekkel az új dolgozó is tisztában legyen, hiszen hatékonyabban fog teljesíteni, ha tudja, hogy a munkájával milyen jövőbeli eredményekhez járul hozzá. Fejtsük ki neki, hogy mi lesz az Ő szerepe abban, hogy a vállalat elérje a maga elé kitűzött célt.
Ez az elkötelezés egyik legmeghatározóbb lépése. Hiszen amint azt Richard M. Steers és Lyman W. Porter definiálta, „a szervezeti elkötelezettség nem más, mint az egyén identifikációja a szervezettel, illetve a szervezeti életbe való involváltsága.”
Benke Lili
HR tanácsadó
Már a legelső munkanapon el kell kezdeni megalapozni a „megtartó/elkötelező-folyamatokat”
Az első nap egy új munkahelyen óriási nyomást helyez az új munkatársra. A munkáltató, illetve a HR munkatárs legfőbb feladata, hogy ezen a kezdeti nehéz időszakon átsegítse az „újoncot”. A munkába állás első hetét „tréninghétnek” kinevezve, fokozatosan vezessük be az új munkatársat a mindennapi feladataiba. A fokozatosság előnye, hogy az átadott információtömeg nagy része hasznosul, van idő a kérdésekre és a magyarázatokra. Ellenben, ha gyorsan próbálunk meg minden hasznos tanácsot összefoglalni, akkor csak egy nagy kérdőjelet hagyunk az új munkaerő fejében.
Ha az újoncunk érzi, hogy nem kutyafuttában kell haladni, akkor mer kérdezni. Ez pedig az elköteleződés miatt válik fontossá, hiszen ha már az elejétől fogva azt érzi a munkavállaló, hogy odafigyelnek rá, akkor a későbbiek során is meg fogja velünk osztani az ötleteit, véleményét, érzéseit a munkával kapcsolatban.
Tehát a legelső naptól úgy kell egyengetni az új dolgozó útját, hogy észre sem veszi és már egy dinamikus csapat meghatározó tagja.
A legfontosabb lépések, amivel megkönnyíthetjük a munkába állást:
1. Az új környezet felfedezése
Szinte mindenhol bevett szokás, hogy az új munkatársat körbevezetjük az iroda épületében, bemutatjuk neki a fontosabb helyiségeket, illetve pontosítani, hogy ő merre is fog dolgozni.
Célszerű ezzel egybekötve tájékoztatni az iroda „szokásairól”, mint például az ebédidőről, vagy a közös használatú berendezések kezeléséről. (ez akár lehet nyomtató, de az irodai kávégép is)
Ez mind csupa olyan apróság, ami számunkra jelentéktelen tény, viszont egy új kolléga számára óriási segítség, és a későbbi félreértésektől is megóvják.
2. A kollégák bemutatása
Legegyszerűbb már a körbevezetés során bemutatni az új dolgozót. Próbáljuk meg tudatosítani benne, hogy kihez milyen kérdéssel fordulhat, vagy milyen jellegű ügyekben tudnak segítséget nyújtani a frissen megismert kollégák.
Hasznos lehet kifejezetten erre a célra egy slideshow-t készíteni a munkatársak képeivel, amivel a HR szakember egyszerűen be tud mutatni olyan személyeket is, akik ritkábban tartózkodnak az adott épületben, illetve más telephelyen dolgoznak. Ezzel az új munkavállalónk dolgát is megkönnyítjük, hiszen sokkal kellemesebb úgy e-mailt írni vagy telefonálni egy „ismeretlennek”, hogy láttuk már, el tudjuk képzelni, hogy ki lesz a vonal másik végén.
3. A munkafolyamat áttekintése
Természetesen munkavégzés szempontjából ez az elsődleges jelentőséggel bíró feladatunk. A folyamatok áttekintése magába foglalja az összes olyan program használatát is, amellyel az új kollégának nem volt még dolga. Minél alaposabb és átfogóbb oktatásban részesül az új munkaerő, annál könnyebben veszi majd a továbbiakban felmerülő akadályokat, és ezáltal könnyebben fogja felvenni az új munkakörnyezet stílusát.
Az eddig említett pontokban semmi különös nincs, a legtöbb helyen ez a sorrend a bevett gyakorlat. Viszont a továbbiakban van két extra mozzanat, aminek kevésbé van jelentősége a beilleszkedés segítésében, viszont az elköteleződés kialakításában annál inkább számít.
4. A vállalat megismertetése
Ha az új kolléga az interjúkra még nem készült fel ezekből az adatokból, akkor itt az ideje bemutatni neki, hogy hol fogja tölteni a mindennapjait.
A megalapítást követő fontosabb állomásokat érdemes kiragadni a vállalkozás életéből. Az új dolgozónak is fontos ismernie a cég történetét és múltját, ahhoz hogy érezze a munkája, és a közös fejlődés eredményét.
5. A cél azonosítása
Ez a pont részben a cég bemutatásához kapcsolódik, hiszen a cél ebben az esetben a vállalkozás jövőbeli terveit jelenti. Nagyon lényeges, hogy ezekkel a tervekkel az új dolgozó is tisztában legyen, hiszen hatékonyabban fog teljesíteni, ha tudja, hogy a munkájával milyen jövőbeli eredményekhez járul hozzá. Fejtsük ki neki, hogy mi lesz az Ő szerepe abban, hogy a vállalat elérje a maga elé kitűzött célt.
Ez az elkötelezés egyik legmeghatározóbb lépése. Hiszen amint azt Richard M. Steers és Lyman W. Porter definiálta, „a szervezeti elkötelezettség nem más, mint az egyén identifikációja a szervezettel, illetve a szervezeti életbe való involváltsága.”
Benke Lili
HR tanácsadó
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Betanítás vagy pénzégetés? A próbaidő alatt dől el a jövő 2 hónapja
- Első lakás önerő nélkül? Itt egy megoldási javaslat fiataloknak 4 hónapja
- Átlagbérrel is lakáshoz lehet jutni – legalábbis a kormány szerint 4 hónapja
- Sokkoló számok: nagyot esett a dolgozói és a vezetői elköteleződés 7 hónapja
- Felmérés: csökkent az elkötelezettség, különösen a vezetők körében 7 hónapja
- Az új munkatársak kritikus első 90 napja 8 hónapja
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 9 hónapja
- Íme pár fontos jó tanács munkahelyváltáshoz 9 hónapja
- Új támogatási program indult a harmadik országbeliek beilleszkedésének segítésére 10 hónapja
- Felmérés: rosszabb a dolgozók hangulata, mint a járvány előtt 13 hónapja
- A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?