Hogyan lehet elkötelezetté tenni a munkavállalót már az első munkanapján?
Napjaink egyik legfeszítőbb kérdésévé vált a munkaerő megtartás mikéntje. Létezik-e biztos módszer, amivel megfoghatjuk a munkavállalóinkat már az első munkanapjukon?
Már a legelső munkanapon el kell kezdeni megalapozni a „megtartó/elkötelező-folyamatokat”
Az első nap egy új munkahelyen óriási nyomást helyez az új munkatársra. A munkáltató, illetve a HR munkatárs legfőbb feladata, hogy ezen a kezdeti nehéz időszakon átsegítse az „újoncot”. A munkába állás első hetét „tréninghétnek” kinevezve, fokozatosan vezessük be az új munkatársat a mindennapi feladataiba. A fokozatosság előnye, hogy az átadott információtömeg nagy része hasznosul, van idő a kérdésekre és a magyarázatokra. Ellenben, ha gyorsan próbálunk meg minden hasznos tanácsot összefoglalni, akkor csak egy nagy kérdőjelet hagyunk az új munkaerő fejében.
Ha az újoncunk érzi, hogy nem kutyafuttában kell haladni, akkor mer kérdezni. Ez pedig az elköteleződés miatt válik fontossá, hiszen ha már az elejétől fogva azt érzi a munkavállaló, hogy odafigyelnek rá, akkor a későbbiek során is meg fogja velünk osztani az ötleteit, véleményét, érzéseit a munkával kapcsolatban.
Tehát a legelső naptól úgy kell egyengetni az új dolgozó útját, hogy észre sem veszi és már egy dinamikus csapat meghatározó tagja.
A legfontosabb lépések, amivel megkönnyíthetjük a munkába állást:
1. Az új környezet felfedezése
Szinte mindenhol bevett szokás, hogy az új munkatársat körbevezetjük az iroda épületében, bemutatjuk neki a fontosabb helyiségeket, illetve pontosítani, hogy ő merre is fog dolgozni.
Célszerű ezzel egybekötve tájékoztatni az iroda „szokásairól”, mint például az ebédidőről, vagy a közös használatú berendezések kezeléséről. (ez akár lehet nyomtató, de az irodai kávégép is)
Ez mind csupa olyan apróság, ami számunkra jelentéktelen tény, viszont egy új kolléga számára óriási segítség, és a későbbi félreértésektől is megóvják.
2. A kollégák bemutatása
Legegyszerűbb már a körbevezetés során bemutatni az új dolgozót. Próbáljuk meg tudatosítani benne, hogy kihez milyen kérdéssel fordulhat, vagy milyen jellegű ügyekben tudnak segítséget nyújtani a frissen megismert kollégák.
Hasznos lehet kifejezetten erre a célra egy slideshow-t készíteni a munkatársak képeivel, amivel a HR szakember egyszerűen be tud mutatni olyan személyeket is, akik ritkábban tartózkodnak az adott épületben, illetve más telephelyen dolgoznak. Ezzel az új munkavállalónk dolgát is megkönnyítjük, hiszen sokkal kellemesebb úgy e-mailt írni vagy telefonálni egy „ismeretlennek”, hogy láttuk már, el tudjuk képzelni, hogy ki lesz a vonal másik végén.
3. A munkafolyamat áttekintése
Természetesen munkavégzés szempontjából ez az elsődleges jelentőséggel bíró feladatunk. A folyamatok áttekintése magába foglalja az összes olyan program használatát is, amellyel az új kollégának nem volt még dolga. Minél alaposabb és átfogóbb oktatásban részesül az új munkaerő, annál könnyebben veszi majd a továbbiakban felmerülő akadályokat, és ezáltal könnyebben fogja felvenni az új munkakörnyezet stílusát.
Az eddig említett pontokban semmi különös nincs, a legtöbb helyen ez a sorrend a bevett gyakorlat. Viszont a továbbiakban van két extra mozzanat, aminek kevésbé van jelentősége a beilleszkedés segítésében, viszont az elköteleződés kialakításában annál inkább számít.
4. A vállalat megismertetése
Ha az új kolléga az interjúkra még nem készült fel ezekből az adatokból, akkor itt az ideje bemutatni neki, hogy hol fogja tölteni a mindennapjait.
A megalapítást követő fontosabb állomásokat érdemes kiragadni a vállalkozás életéből. Az új dolgozónak is fontos ismernie a cég történetét és múltját, ahhoz hogy érezze a munkája, és a közös fejlődés eredményét.
5. A cél azonosítása
Ez a pont részben a cég bemutatásához kapcsolódik, hiszen a cél ebben az esetben a vállalkozás jövőbeli terveit jelenti. Nagyon lényeges, hogy ezekkel a tervekkel az új dolgozó is tisztában legyen, hiszen hatékonyabban fog teljesíteni, ha tudja, hogy a munkájával milyen jövőbeli eredményekhez járul hozzá. Fejtsük ki neki, hogy mi lesz az Ő szerepe abban, hogy a vállalat elérje a maga elé kitűzött célt.
Ez az elkötelezés egyik legmeghatározóbb lépése. Hiszen amint azt Richard M. Steers és Lyman W. Porter definiálta, „a szervezeti elkötelezettség nem más, mint az egyén identifikációja a szervezettel, illetve a szervezeti életbe való involváltsága.”
Benke Lili
HR tanácsadó
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk
A munkahelyeket érintő szeizmikus változásokat emleget a Gallup CEO-ja, a cég éves globális munkavállalói felmérésének bevezetőjében. Mint... Teljes cikk
2025. március 13-án harmadik alkalommal adták át az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH)... Teljes cikk
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 3 hónapja
- Íme pár fontos jó tanács munkahelyváltáshoz 4 hónapja
- Új támogatási program indult a harmadik országbeliek beilleszkedésének segítésére 5 hónapja
- Felmérés: rosszabb a dolgozók hangulata, mint a járvány előtt 7 hónapja
- A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik 8 hónapja
- Ne csodabogárként kezeljük őket: így építsük be a Z generiációt a cégbe 8 hónapja
- Mit lehet tenni, ha a dolgozó éppen csak annyit dolgozik, amennyit nagyon muszáj? 9 hónapja
- JOee Teszt sokadik -20240222 9 hónapja
- Így érzik magukat a munkavállalók 2024-ben - friss Gallup eredmények 1 éve
- Az ESG-vel táncoló HR: a változás motorja a fenntartható üzleti világban 1 éve
- Ez a tíz legfontosabb motivációs tényező a dolgozók szerint 1 éve