kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Hogyan vezessünk exit interjút? - Tippek HR-eseknek

Bár nagy a nyomás a HR-eseken mostanság, szakemberek szerint az exit (kilépő) interjú megtartása is erre a területre vár. Ilyenkor egyfajta diagnózist állítunk fel a cégről, annak működéséről, a szervezeti kultúráról, a vezetésről, a közvetlen felettesről. Dr. Juhos Andrea karrier-tanácsadó segítségével körüljártuk a témát, aki még azt is elárulta, milyen kérdéseket tegyen fel egy kilép interjún a HR-es.

Kilépésből lépéselőny - exit interjú

Míg a kiválasztásban alkalmazott interjúk módszertana és elterjedtsége rendkívül széles, addig a kilépő (exit) interjú gyakorlata, szakmai anyagokkal vagy képzéssel történő támogatása meglehetősen csekély - állítják a tanácsadók. Pedig az exit interjúk során elhangzott információk igen értékesek a HR számára, és felhasználhatóak a szervezetfejlesztési stratégia megtervezéséhez.


Hasznosítsa a kilépő munkatársak tapasztalatait!



Az AT WORK már korábban felhívta a figyelmet több kutatásra, amelyek az exit interjúk létjogosultságát igazolták. Az egyik felmérésből például kiderül, hogy a munkavállalók 70 százaléka vált munkahelyet önszántából anélkül, hogy a váltás valódi oka kiderülne az elbocsátó szervezet számára. A HR nem engedheti meg magának, hogy elvesszenek ezek az értékes információk, hiszen azoknak nagy hasznát veszik a szervezetfejlesztési akciók meghatározásánál. Ezt egy Egyesült Államokban készült, rendszeresen megismételt felmérés is alátámasztja, amely szerint a legnagyobb amerikai cégek felsővezetőinek ötöde minden esetben, több mint a fele az esetek többségében kiindulási alapként kezeli az exit interjúk során elhangzott információkat szervezetfejlesztési stratégiája megtervezésekor.


Diagnosztizáljuk a szervezeti problémákat!



Tanácsadók szerint a kilépő interjú alacsony elterjedtsége hazánkban azért is meglepő, mert ez az egyik legegyszerűbb, legolcsóbb szervezeti diagnosztikai eljárás és nem igényel egyedi előkészületet, idő és erőforrásigénye is alacsony. Dr. Juhos Andrea, a DBM ügyvezető partnere kihangsúlyozta: az exit interjú a legfontosabb beavatkozási módszer, általa ugyanazt az információt megkapjuk, mint egy elégedettségi felméréssel és még olcsóbb is. Arra a kérdésre, hogy a kilépő interjú kiváltható-e egy elégedettségi felméréssel, a szakember úgy válaszolt, hogy a vélemény felméréseknek van egy rákfenéje. Ha a kérdések nincsenek jól feltéve, vagy irányítottak, és a megfogalmazott észrevételekre nem reagál a szervezet, akkor több kárt okoznak, mint hasznot.

A HR szakember elmondta, hogy az exit interjúval egyfajta diagnózist állítunk fel a cégről, annak működéséről, a szervezeti kultúráról, a vezetésről, a közvetlen felettesről.
Az interjú során mindkét fél érdeke érvényesül: a cég értékes információkhoz jut hozzá, a megnyíló munkavállaló pedig végre őszintén elmondhatja, mivel elégedetlen, mi nyomja a szívét és közben érezheti a cég "törődését".


Mi az exit interjú üzenete?



Az exit interjúnak az a kommunikációs üzenete, hogy mekkora veszteség érte a szervezetet. Juhos Andrea rámutatott: a vállalat ezzel érzékelteti, hogy törődik a dolgozóval, értékes számára a munkavállaló tudása, hiszen kíváncsi visszajelzésére és szándékában áll javítani a fejlesztésre szoruló dolgokon.


Kivel folytassunk kilépő interjút?



Háromféleképpen távozhatnak a munkavállalók egy munkahelyről: nyugdíjba mennek, elbocsátják őket, vagy önszántukból mondanak fel.

Azokat a dolgozókat érdemes leginkább meginterjúvolni, akik saját elhatározásukból hagyják el a szervezetet, itt van leginkább tere és értelme a kilépő interjúnak. Juhos Andrea kiemelte: nem mindegy, hogy valaki magasabb fizetésért és pozícióért vagy éppen elégedetlenségből hagyja el a szervezetet, hiszen így tehetségeket, kulcsembereket veszíthet el a vállalat. Emellett a friss munkatárs is érdekes információval tud szolgálni egy exit interjún. Azon dolgozók kilépésének okát érdemes megvizsgálni, akik rövid ideig maradtak a cég kötelékében, például a felvételt követő egy éven belül távoztak a cégtől. A friss munkatárs motivációs szintje ugyanis általában magas, így érdekes megnézni, milyen más tényezők játszottak szerepet felmondásában. Emellett természetesen a több éves munkatapasztalattal rendelkező nyugdíjba vonulóknak is lehetnek észrevételei, amelyek a cég számára releváns tartalommal bírnak.


Nem mindig humánus az elbocsátás



Juhos Andrea kiemelte: nem feltétlenül érdemes exit interjún faggatni azokat a dolgozókat, akiknek a cég mond fel, a sértett lelki állapotú emberektől ugyanis konstruktív, építő jellegű kritikát nem várhatunk. Maximum az lehet értékes a HR számára, milyen módon közölték a munkavállalóval az elbocsátás hírét.

Juhos Andrea úgy tapasztalja, hiába tartanak humánus elbocsátással kapcsolatos tréningeket a vezetőknek, ettől függetlenül ez mindenkinek stresszes helyzet, és előfordul, hogy becsúszik egy-két hiba. Így történt egy multinacionális vállalatnál is, ahol bejelentették, hogy csökkentik a költségeket, és kénytelenek néhány embert elküldeni. A leépítés bejelentése után azonban kiderült, több új BMW-t rendelt a cég. Ez nem volt egy szerencsés taktika - fogalmaz Juhos, aki szerint ezeket a kényelmetlen és nehezen megmagyarázható helyzeteket érdemes elkerülni.

De felhozhatnánk azt a mostanában egyre több helyen alkalmazott - helytelen - munkáltatói módszert is, amikor a dolgozónak meghatározott időn belül kell elhagynia az irodát biztonsági őrrel a háta mögött, aki arra ügyel, hogy csak a legszükségesebb személyes tárgyait vehesse magához. Az is a drasztikus módszerek sorát gazdagítja, amikor az elbocsátott dolgozó az íróasztalához visszaérve tapasztalja, letiltották a belső információs rendszerről, mialatt felmondtak neki.

Vagyis a kilépési interjúból kiderülhet, miként élték meg az elbocsátást a dolgozók, így legközelebb kiszűrhetők ezek a hibák - hívja fel a figyelmet Juhos Andrea.

Amikor a hibás elbocsátási gyakorlatok napvilágra kerülnek, érdemes utána bocsánatot kérni az ex-munkavállalótól, hiszen rossz hírét kelthetik a cégnek, így árthat a cég imidzsének - javasolja a HR szakember.


Be kell azonosítani a fluktuáció okát



A kilépő interjún a munkavállalóktól soha el nem várható mélységben, őszinteséggel kaphatunk visszajelzést a szervezeti kultúráról, a feladatkörről, a vezetésről, vagy akár a konkurenciáról - állítják tanácsadók.

"Biztosan magasabb fizetésért vált munkahelyet a fiatal tehetség" - gondolják általában a vezetők. Ezt a téveszmét azonban nem igazolják a tapasztalatok. A munkavállalók sokszor azért állnak fel pozíciójukból, mert kinőtték a szerepüket és nem látnak már perspektívát, karrierlehetőséget, fejlődési utat a cégen belül. - A dolgozó azonban csak akkor kezd el kifelé kacsingatni, ha a meglévő hely nem elégíti ki. Ha pedig talál egy olyan munkahelyet, ahol megtalálja a számításait és még anyagilag is előrébb tud jutni, akkor lépni fog - szögezi le Juhos.


Sok cégnél csupán egy újabb statisztika



A DBM ügyvezető partnere szerint az lenne az exit interjú lényege, hogy jelezzük a felső vezetésnek azon észrevételünket, ha például minden ötödik dolgozó távozása okaként ugyanazt a személyt nevezi meg. Ilyenkor ki kell vizsgálni, hogy pontosan milyen tényezők vezettek a tömeges felmondásokhoz, amelynek eredményeként szóba kerülhet az illető áthelyezése, eltávolítása is. Az egyéni és csoportos fejlesztéssel foglalkozó szakember azonban úgy tapasztalja, a kilépési interjúkat nem mindig követi akcióterv, vagyis valós eredményekre már nem törekednek a cégek. - Sok vállalatnál lehet azt tapasztalni, hogy statisztika céljából elvégzik ezeket az interjúkat, többször, mint amennyi szükséges volna, konkrét intézkedések viszont nem követik, pedig ez lenne az exit interjúnak a hozzáadott értéke. Juhos Andrea olyan vállalatról is tud, amelyik negyedévente, félévente készít ilyen interjút, majd a HR-esek beszámolnak a tapasztalatokról a felső vezetésnek, de már a közvetlen vezetőhöz nem jutnak el ezek az értékes információk, vagyis pontosan az a személy nem kap visszajelzést, aki a legjobban érintett volna.


Ki vezesse az exit interjút?



Amennyiben van a szervezetben HR osztály/munkatárs, akkor célszerű, ha ők vezetik a kilépési interjút. Egyrészt mivel ők rendelkeznek az interjú lebonyolításához szükséges szakmai tudással, másrészt alapvetően HR feladat a kilépéssel kapcsolatos foglalkozás - mondják szakemberek. Juhos Andrea is egyet ért ezzel.

A tanácsadók úgy vélik, amennyiben nincs HR-es a szervezetben, célszerű kijelölni és kiképezni erre a feladatra egy alkalmas munkatársat. Lényeges, hogy az interjút folytató személy elfogadott legyen a szervezeten belül, ugyanis ekkor nagyobb az esélye annak, hogy a munkahelyváltás valós indokait tudjuk meg a távozóktól.

Szakemberek szerint külső tanácsadót is igénybe vehetünk az interjúk lefolytatásához. Ennek az az előnye, hogy kívül esik a szervezet kapcsolatrendszerén, a mérésben részt vevők érdek-semlegesek, azaz nem kötődik közvetlen érdekük a válaszok manipulálásához, ami garantálja a tárgyilagosságot. Egy idegennek könnyebben beszélünk a belső dolgokról, nem félünk a következményektől. Azonban ez visszafelé is elsülhet, hiszen egy teljesen idegen előtt nehezebben nyílnak meg az emberek.


Csináljuk úgy, mintha toboroznánk!



Juhos szerint, ha belsős ember vezeti le a kilépési interjút, akkor rendelkeznie kell a toborzási munkatárs eszköztárával, szakmai kompetenciáival. - Ha valaki megtisztel a bizalmával, akkor szánjunk rá időt, zárjunk ki minden zavaró tényezőt, vegyük fel az aktív hallgató szerepét, figyeljünk a verbális és non-verbális tényezőkre, tartsuk a szemkontaktust, figyeljünk a gesztusokra. És mindezeket figyelembe véve reagáljuk le az elhangzottakat. Legyünk biztosak abban, hogy megértettük a választ, ne hagyjunk homályos foltokat - sorolja az exit interjú vezetésének kritériumait a HR szakember.


Mennyi ideig tart egy exit interjú?



Juhos szerint fél órától egészen egy óráig is kitolódhat egy kilépő interjú időintervalluma. Ez attól függ, mennyire hajlandó megnyílni a munkavállaló, ami az interjúztatón múlik. Itt a HR-es hitelessége kerül pellengére, azt figyelembe véve, hogy mennyire hasznos információkat osztanak meg vele a felmondott munkavállalók.


Milyen kérdéseket tesznek fel az exit interjún?



A HR szakember szerint mindenekelőtt érdemes megkérdezni az exit interjún, hogy mi a felmondás pontos oka, mit csinálna másként a cégnél, ha ő lenne a vezető stb.

Kérdések, amelyeket érdemes feltenni exit interjún:

Mikor határozta el a felmondást?
Mi játszott szerepet a döntésében?
Milyen okok húzódnak meg ezen döntése mögött?
Mit tudott volna tenni a cég, hogy ne jusson erre a döntésre?
Mi a véleménye a cégről, a közvetlen vezetőről?
Ha Önön múlna, mi az a három dolog, amin változtatna a munkahelyen?
Mennyire elégítette ki a munkaköre?
Mi az, ami vonzó az új munkahelyen?
Magasabb lesz a jövedelme?


Mivel zárjuk le az exit interjút?



Juhos Andrea szerint érdemes egyfajta keretet adni az exit interjúnak. A beszélgetés során emeljük ki, hogy milyen nagy veszteség ez a cégnek, milyen értékes munkaerő volt, mennyire sajnálják, hogy otthagyja a szervezetet. Érdemes megnézni, mi áll a döntés hátterében, hogy hozzá hasonló embert ne veszítsen el a cég. Közöljük azt is, ha úgy érzi, hogy újra csatlakozna a szervezethez, bátran keresse fel a vállalatot.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk

Több mint 60 ezer befektetési banki állás szűnt meg idén

Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk