HRBP Fórumon jártam: 3 tanulság, amit elhoztam magammal
Hogyan működik a gyakorlatban a Business Partner modell, ezt tárja fel egy tavalyi átfogó kutatás, és még benchmark információkhoz is hozzájut a szerző. Erről ír HR Blogjában Shape HR.
Az élményekben és információkban gazdag nap számos tanulsággal szolgált. Ezek közül most hármat emelnék ki, melyek számomra a legfontosabbnak bizonyultak.
1. A benchmarkolás csábító,
de ha óvatlanok vagyunk, rendkívül kockázatos
A kutatásban 44 cég működési jellemzői kerültek nagyító alá. Az eredmények a kutatók elmondása szerint több szempont alapján zavarba ejtő szórást mutattak. A fórumon számos alkalommal hangzott el ennek tanulságaként, hogy nincs EGY üdvözítő út, és szinte ahány szervezet, annyiféle megoldási próbálkozást látni a modell működtetésére. Még ezek csoportosítása után is négy erősen eltérő HR működésről beszélhetünk a vizsgálati mintában található cégeknél.
Mondhatnánk, hogy ez nem meglepő, hiszen a vállalatok különböznek egymástól, miért is várnánk, hogy pontosan ugyanaz a HR szervezeti működés felel meg számukra. A kutatás azonban vállaltan leíró jellegű volt, azaz nem azt kereste, hogy mi és miért működik jól és kevésbé jól, hanem azt írta le, hogy hogyan működnek jelenleg a HR szervezetek. A vizsgált HR szervezetek eredményességéről így nem kaptunk információkat. Nem tudjuk hát a választ két fontos kérdésre:
a) A sokféle HR szervezeti működés közül - melyek a HR Business Partner modellt eltérő módon és mértékben építették be - vajon mindegyik egyformán sikeres?
Egy dolog az, hogy sokféle szervezeti felépítés és működési folyamatok érvényesíthetők a HR területén, és egy másik dolog az, hogy melyik az, ami ezek közül sikeres, és melyik az, ami nem - függetlenül a szervezet körülményeitől.
b) Mik azok a szervezeti szempontok, körülmények, amelyek befolyásolják, hogy mely HR szervezeti modelleket mely típusú vállalatoknál érdemes alkalmazni?
Ez utóbbi annyira fontos kérdés, hogy egyben számomra a nap 2. tanulságát is magában hordozta:
2. A HR BP modell testre szabható, de csak akkor, ha tudjuk, hogy mely szervezeti szempontokhoz és hogyan érdemes igazítani azt
Enélkül ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy testre szabás helyett jószándékú barkácsolás lesz a vége. Az igazíthatóság, a rugalmasság minden működési modell fontos jellemzője kell, hogy legyen, de az nehezen elképzelhető, hogy bármit meg lehessen változtatni, el lehessen venni és hozzá lehessen adni anélkül, hogy a HR eredményessége sérülne. Nehezen elképzelhető, hogy bármely szervezetben ugyanolyan sikeres a modell 600 fő / HR BP és 100 fő / HR BP aránnyal, egysapkás és többsapkás HR BP esetén, egykapus és többkapus kommunikációval, CoE-kkal / SSC-kkel és nélkülük, országhatáron átívelő vagy országon belüli CoE-kkal / SSC-kkel stb.
A délutáni workshopokon hallottak azt mutatják, hogy - ahogyan többen is fogalmaztak - az ördög a részletekben rejlik, a siker pedig a megvalósítás pontosságán és ésszerűségén múlik. Hasznosnak tartottam, hogy ezeken a workshopokon további gondolatokkal tudtam kiegészíteni a témában szerzett saját tapasztalataimat és a más szervezetek HR szakembereitől eddig megismert élményeket. A hallottak megerősítettek bennem néhány fontos alapszempontot. Például azt, hogy ha egy multinacionális nagyvállalat néhány száz fős magyarországi egységében próbálja bevezetni a modellt, akkor a méretgazdaságosság miatt gyakran erőltetett globális CoE-k és SSC-k jelentősen rontják a helyi hatékonyságot. Mindeközben pedig csak kevéssé járulnak hozzá az ún. globális optimum eléréséhez, azaz az anyacég költségcsökkentéséhez. Tanulságos volt hallani, hogy az amerikai világcég hazai próbálkozása után inkább visszaállt egy hibrid működésre, mert elismerten kudarcot vallottak az országhatárokon átívelő szolgáltató és szakértői központjaik bevezetésével. Miközben a saját tapasztalatom is megerősíti, hogy kb. 1000-1500 fő felett már érdemes és költséghatékony helyi SSC-k és CoE-k felállításával business partneri rendszert kialakítani. A költséghatékonyság nem is annyira a közvetlen HR költségek csökkenésében érhető tetten (mert ez esetenként nemhogy csökken, de kismértékben akár nőhet is), hanem sokkal inkább hosszú távon, a minőségi szolgáltatások, a HR hozzáadott értékének növelése és a folyamatok letisztulása kapcsán.
A modell tehát testre szabható, de csak akkor, ha szakmailag átgondoltan, a helyi szempontokat valóban figyelembe véve, és - ahogy az egyik meghívott üzleti vezető nem győzte hangsúlyozni - a helyi üzleti vezetőkkel közösen csinálják. Enélkül sajnos furcsa megoldásokba futhatunk bele (ilyenekre is találtunk példákat a nap során), és fennáll a veszélye annak, hogy olyan modellt hozunk létre, ami nem hasonlít sem az eredetire, sem arra, amire a szervezetnek valóban szüksége lenne.
És ezzel el is értünk a fórum harmadik fontos tanulságához:
3. Ha átgondoltan alakítjuk ki, a HR Business Partner alapú HR szervezet által termelt üzleti hozzáadott érték valóban soha nem látott szintre emelkedhet
A rendezvény formájából és terjedelméből adódóan természetesen nem adhatott elég időt és lehetőséget a résztvevőknek az átgondolt kialakítás szempontjainak alapos megismerésére. Az elhangzott információkat a saját tapasztalataimmal kiegészítve azért megosztanék néhány gondolatot ezzel kapcsolatban:
Ezek csak az általános szempontok, a konkrét kialakítás során a szerepek, a feladatok, a folyamatok és a kapcsolatok pontos meghatározásakor további tényezőket kell figyelembe venni az eredményesség érdekében. Tapasztalataim azt mutatják: megéri. A modell ugyanis, ahogy ez a fórumon is hallható volt, értékes alapokon nyugszik, és kellő átgondoltsággal bevezetve jelentősen megnöveli a HR értékét és elfogadottságát az üzleti szervezeten belül. Az önálló gondolkodást azonban természetesen itt sem spórolhatjuk meg, ha valódi eredményeket akarunk elérni a bevezetési projekt végére.
Szerencsésnek mondhatom magam, hogy személyes tapasztalataim vannak sikeres HR Business Partner alapú szervezet kialakításában, és láttam olyat is, amikor ez a bevezetés nem járt sikerrel. A fórumon hallottak és a személyes beszélgetések gazdagították ezeket a tapasztalatokat - köszönet érte a szervezőknek. Szívesen olvasnám az Ön tapasztalatait, nehézségeit, kérdéseit is ebben a témában, ha megírja nekem a [email protected] e-mailcímre.
Shape HR
HR Blog
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
Egy év alatt 13 százalékkal kevesebb a magyar weboldalakon az álláshirdetés az Állásportál.hu friss statisztikája szerint. Január közepén 29 172... Teljes cikk
Szeptemberről októberre egy munkaerő-kölcsönző cég, a HR Direkt Kft. 70 százalékkal, 1400 fővel növelte alkalmazotti létszámát. Hosszú idő... Teljes cikk
- Helycserék az élmezőnyben - itt a legnagyobb relokációs cégek listája 1 hónapja
- Melyek a legnagyobb flottakezelők? 1 hónapja
- Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont 1 hónapja
- Itt a legnagyobb diákmunka-közvetítők listája 2 hónapja
- "Magyarország nem összeszerelő üzem" - növekedett az innovatív munkakörökben dolgozók száma 2 hónapja
- Hiába tölt több időt munkával a munkamániás, mégsem jobb a teljesítménye - kiderült, hogy miért! 2 hónapja
- Logisztika, beszerzés - mutatjuk, hogy alakulnak a fizetések és a nemek közötti bérszakadék 2 hónapja
- Őrzi helyét a lista élén a Prohumán, de történt változás az élbolyban - itt a toplista a munkaerő-kölcsönző cégekről 3 hónapja
- Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya 3 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 3 hónapja
- Melyek a legnagyobb munkaerő-közvetítő cégek? Itt a lista 3 hónapja