Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 4 éve

Így ismerik el a dolgozók munkáját

A magyarországi cégek legszívesebben univerzális ajándékutalvány formájában jutalmazzák a munkatársakat - derül ki a Sodexo 2015 novemberében végzett friss kutatásából.

images

Az év végi időszakban különösen fontos a munkavállalók elismerése, megbecsülése - állítják magyarországi kis- és középvállalkozások és nagyvállalatok vezetői.

A 418 kis- és középvállalkozás, és nagyvállalat döntéshozói körében végzett online kutatás rámutatott: a munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába, ugyanakkor a jutalmazások tudatos rendszerbe, stratégiába foglalása terén még van hová fejlődnie a cégeknek.

A megkérdezett vállalatvezetők egyértelmű többsége, 84.5 százaléka tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti jutalmakkal, prémiumokkal, ajándékokkal motiválja a dolgozókat, ugyanakkor a vállalatok közel fele (48 százalék) még mindig csak ad- hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt. Előremutató ugyanakkor, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52 százalék) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására. Azok a cégek, akik nem adnak eseti juttatásokat, leginkább a hiányzó anyagi fedezetre hivatkoznak (38 százalék), illetve azt gondolják, hogy inkább az állandó juttatások fejlesztése növeli a munkatársak elkötelezettségét (27 százalék).

Általánosságban elmondható, hogy az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede (75,7 százalék) tartotta különösen fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével. Szerencsére úgy tűnik, ezt nem csak elméletben gondolják így, de a gyakorlatban is alkalmazzák a cégek. Arra a kérdésre ugyanis, hogy milyen alkalmakkor jutalmazzák a vállalatok a munkavállalóikat, a karácsonyi jutalmat jelölték meg a legtöbben, a válaszadók 77 százaléka ilyenkor osztja ki a céges elismeréseket. Emellett jellemző jutalmazási alkalom még az üzleti-pénzügyi évhez kötött céges teljesítmény bónusz (32 százalék), valamint az olyan jeles alkalmak megünneplése, mint egy gyermek születése, a születésnap vagy akár a nőnap (18,5 százalék).

A kutatás eredménye szerint az a kérdés, hogy egységesen vagy differenciáltan célszerű-e jutalmaznia egy cégnek, megosztja a vállalatokat. A kérdőívet kitöltő döntéshozók 45 százaléka jelezte, hogy egységesen ad eseti jutalmakat, prémiumokat, ajándékokat a munkatársaknak - ebből 40 százalék azért, mert meglátása szerint így tud egyenlő esélyeket teremteni a kollégáknak, míg 5 százalék így látta egyszerűbbnek a rendszer kidolgozását. A válaszadók közel ugyanennyi, 46,9 százaléka azonban a differenciált, egyénre, illetve csoportra szabott jutalmazásban látja a hatékonyabb motiváció kulcsát.

Abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy miért érdemes eseti jutalmakat, prémiumokat osztani a kollégáknak: a megkérdezett döntéshozók közel fele (48 százalék) szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget, 42 százalék szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5,2 százaléka érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és differenciál a konkurens munkáltatóktól, és csupán 2,53 százalék tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét. Elgondolkodtató továbbá, hogy a kutatás eredménye szerint a cégek közel háromnegyede (73,65 százalék) semmilyen módon nem méri, hogy van-e hatása a dolgozók jutalmazásának. Annál a kisebbségnél, aki mégis fordít energiát a döntések utókövetésére, ott a fenti érvek látszanak igazolódni a gyakorlatban: a munkatársi elkötelezettség növekedése, és a munkatársak megtartásának erősítése, a fluktuáció csökkenése tapasztalható.

Bár a munkáltatók túlnyomó többsége hisz abban, hogy dolgozók eseti jutalmazása, elismerése direkt hatással van a munkavállalók elkötelezettségére és megtartására, a jutalom formájának kiválasztásakor mégis a vezetők döntése (41 százalék), illetve az adminisztráció mértéke határozza meg az alkalmazott formát (31 százalék), és nem a munkavállalók motivációja, véleménye (17 százalék).

Az online dolgozói jutalmazási-elismerési platformok alkalmazása a munkatársak jutalmazására még egyáltalán nem elterjedt Magyarországon: a megkérdezett döntéshozók mindössze 5,4 százaléka ismeri és használja az ilyen megoldásokat. Ez nem meglepő, hiszen nagyon kevés olyan megoldás létezik egyelőre a magyar piacon, mint például a Sodexo által nemrég bevezetett JutalmaZóna online jutalmazási platform.

A jutalmazás formáját tekintve a legtöbben (65 százalék) a Sodexoéhoz hasonló univerzális utalványokat részesítik előnyben, de közel ennyien (60 százalék) a bér-jellegű juttatásokat is alkalmazzák.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ilyen a jó vezető

Csapatmunkában gondolkodik, érzékeny mások érzelmi állapota iránt, céltudatos, óvatos és megbecsüli a munkatársait - ezek a jellemzői az átlagon... Teljes cikk

Kinek hány naposak lesznek az augusztusi munkahetei? Munkahely vagy munkaidő?

Nyár elején írtunk a Summer Friday - vagyis a szabad nyári péntek - jelenségéről, ami az Egyesült Államokban egyre inkább terjedőben van a... Teljes cikk

149 tanuló végzett az Audi Hungaria szakképzési rendszerében

149 szakmunkástanuló tett sikeres záróvizsgát az AUDI HUNGARIA Zrt. és partneriskolái duális szakképzésében. Jelenleg 15 különböző szakmában... Teljes cikk