Megjelent: 10 éve

Így ismerik el a dolgozók munkáját

A magyarországi cégek legszívesebben univerzális ajándékutalvány formájában jutalmazzák a munkatársakat - derül ki a Sodexo 2015 novemberében végzett friss kutatásából.

images

Az év végi időszakban különösen fontos a munkavállalók elismerése, megbecsülése - állítják magyarországi kis- és középvállalkozások és nagyvállalatok vezetői.

A 418 kis- és középvállalkozás, és nagyvállalat döntéshozói körében végzett online kutatás rámutatott: a munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába, ugyanakkor a jutalmazások tudatos rendszerbe, stratégiába foglalása terén még van hová fejlődnie a cégeknek.

A megkérdezett vállalatvezetők egyértelmű többsége, 84.5 százaléka tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti jutalmakkal, prémiumokkal, ajándékokkal motiválja a dolgozókat, ugyanakkor a vállalatok közel fele (48 százalék) még mindig csak ad- hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt. Előremutató ugyanakkor, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52 százalék) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására. Azok a cégek, akik nem adnak eseti juttatásokat, leginkább a hiányzó anyagi fedezetre hivatkoznak (38 százalék), illetve azt gondolják, hogy inkább az állandó juttatások fejlesztése növeli a munkatársak elkötelezettségét (27 százalék).

Általánosságban elmondható, hogy az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede (75,7 százalék) tartotta különösen fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével. Szerencsére úgy tűnik, ezt nem csak elméletben gondolják így, de a gyakorlatban is alkalmazzák a cégek. Arra a kérdésre ugyanis, hogy milyen alkalmakkor jutalmazzák a vállalatok a munkavállalóikat, a karácsonyi jutalmat jelölték meg a legtöbben, a válaszadók 77 százaléka ilyenkor osztja ki a céges elismeréseket. Emellett jellemző jutalmazási alkalom még az üzleti-pénzügyi évhez kötött céges teljesítmény bónusz (32 százalék), valamint az olyan jeles alkalmak megünneplése, mint egy gyermek születése, a születésnap vagy akár a nőnap (18,5 százalék).

A kutatás eredménye szerint az a kérdés, hogy egységesen vagy differenciáltan célszerű-e jutalmaznia egy cégnek, megosztja a vállalatokat. A kérdőívet kitöltő döntéshozók 45 százaléka jelezte, hogy egységesen ad eseti jutalmakat, prémiumokat, ajándékokat a munkatársaknak - ebből 40 százalék azért, mert meglátása szerint így tud egyenlő esélyeket teremteni a kollégáknak, míg 5 százalék így látta egyszerűbbnek a rendszer kidolgozását. A válaszadók közel ugyanennyi, 46,9 százaléka azonban a differenciált, egyénre, illetve csoportra szabott jutalmazásban látja a hatékonyabb motiváció kulcsát.

Abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy miért érdemes eseti jutalmakat, prémiumokat osztani a kollégáknak: a megkérdezett döntéshozók közel fele (48 százalék) szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget, 42 százalék szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5,2 százaléka érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és differenciál a konkurens munkáltatóktól, és csupán 2,53 százalék tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét. Elgondolkodtató továbbá, hogy a kutatás eredménye szerint a cégek közel háromnegyede (73,65 százalék) semmilyen módon nem méri, hogy van-e hatása a dolgozók jutalmazásának. Annál a kisebbségnél, aki mégis fordít energiát a döntések utókövetésére, ott a fenti érvek látszanak igazolódni a gyakorlatban: a munkatársi elkötelezettség növekedése, és a munkatársak megtartásának erősítése, a fluktuáció csökkenése tapasztalható.

Bár a munkáltatók túlnyomó többsége hisz abban, hogy dolgozók eseti jutalmazása, elismerése direkt hatással van a munkavállalók elkötelezettségére és megtartására, a jutalom formájának kiválasztásakor mégis a vezetők döntése (41 százalék), illetve az adminisztráció mértéke határozza meg az alkalmazott formát (31 százalék), és nem a munkavállalók motivációja, véleménye (17 százalék).

Az online dolgozói jutalmazási-elismerési platformok alkalmazása a munkatársak jutalmazására még egyáltalán nem elterjedt Magyarországon: a megkérdezett döntéshozók mindössze 5,4 százaléka ismeri és használja az ilyen megoldásokat. Ez nem meglepő, hiszen nagyon kevés olyan megoldás létezik egyelőre a magyar piacon, mint például a Sodexo által nemrég bevezetett JutalmaZóna online jutalmazási platform.

A jutalmazás formáját tekintve a legtöbben (65 százalék) a Sodexoéhoz hasonló univerzális utalványokat részesítik előnyben, de közel ennyien (60 százalék) a bér-jellegű juttatásokat is alkalmazzák.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők?

A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk

24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből

Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk

Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban

Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk