Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 4 éve

Így lehet hatékony a munkavégzés otthonról

Az otthonról végzett munka, vagyis a home office, a technológiai lehetőségek fejlődésével egyre nagyobb teret hódít a munka világában. Ráadásul a távmunkavégzés lehetősége egyre inkább elvárásként jelentkezik a munkáltatók felé. Most egy 3000-fős felmérés nyomán adjuk közre a legjobb tippeket.

Már számos alkalommal írtunk arról, hogy hogyan érdemes az otthonról végzett munkához hozzáállni, előkészülni, berendezkedni, hogy a munka hatékony legyen, és a munkavállaló és a munkáltató számára is kielégítő. De most egy 3000-fős felmérés nyomán adjuk közre a legjobb tippeket, az Inc. cikke alapján.

Az amerikaiak 43% végez legalább részben otthonról munkát, ezen embertömeg ötöde pedig elsődlegesen otthonról dolgozik. Bár vannak cégek, ahol a trend megfordulni látszik és a home office-t visszahívták, alapvetően a szemlélet és a távmunka terjed, hiszen a munkavállalók így gyakran hatékonyabbak és boldogabbak is. A magyar adatok az amerikaiaknál jóval szerényebbek, mert bár az Ipsos felmérése szerint a munkavállalók 37%-a dolgozna szívesen távmunkában, ezt mindössze 3% teheti meg, egyelőre, mert a dolgok azért ezen a téren is változóban vannak. Egy korábbi szavazásunkban olvasóink is elmondták, hogy végeznek-e illetve végezhetnek-e távmunkát.



Tavaly ősszel a HR vezetők országos konferenciáján Forgács Tamás, a Magyar Távmunkaszövetség elnöke éppen a home office-t gátló tényezőkről beszélt előadásában. Mint mondta valahogy egyensúlyba kell hozni a munkavállalói igényeket és a cégek nyereséges működését.

Kiemelte, hogy a távmunka ugyanúgy munka, munkaszervezési kérdés, amellyel szemben sokféle hivatkozást fel lehet hozni, például adatvédelmi és információbiztonsági vagy éppen munkavédelmi aggályokat, de ezek valójában megoldhatók, mondta a szakember. Az igazi kérdés a hatékonyság. A távmunkát sok esetben éppen a technológiai fejlődés tette lehetővé, ugyanakkor ennek egyik eleme, az okostelefon az, ami az egyik legnagyobb hatékonyságcsökkenést okozta az elmúlt 20 évben, és nem csak az atipikus munkavégzés terén.

Hangsúlyozta, az már jó értéknek számít, ha valaki a munkaidejének 60%-át valóban produktív tevékenységgel tölti. Ezért érdemes például munkanap röntgent készíteni, ami alapján feltárható, hogy mi mindennel telik el egy munkanap, és ezzel összevetve a hatékonyság milyen. A feltárás pedig beavatkozást tesz lehetővé a munkáltató részéről, ha azt szükségesnek látja.

De lássuk a Houzz (community of home owners and home professionals) közösség által összegyűjtött, több mint 3000 válasz alapján leszűrt legjobb tippeket arra nézve, hogy hogyan is érdemes kialakítani az otthoni munkakörnyezetet, hogy a leghatékonyabban tudjunk dolgozni.

1. Szükség van otthoni irodára vagy munkaállomásra, ami dedikáltan a munkavégzés helyszíne


Olyan helyre, helyiségre van szükség, ahol egyéb tényezők nem vonják el a munkáról a figyelmet. Egyes iparágakban meg is követelhetik a külön helyiség rendelkezésre állását. Ez lehet akár egy átalakított gardrób, padlásszoba vagy vendégszoba/iroda. Az otthonról munkát végzők 82%-a rendelkezett ilyen helyiséggel.

2. Rúgjon ki egy kicsit a hámból


Vagyis lehetséges, hogy nem akarunk túl sokat költeni az otthoni iroda berendezésre, mégis van néhány dolog, amin nem érdemes spórolni, ha olyan helyet akarunk kialakítani, ahol el tudunk tölteni akár heti 40 órát. Itt a munkaeszközök ergonómiájára (szék, asztal, laptop - elhelyezkedésük) kell a leginkább odafigyelni, hogy fizikai szempontból is a legjobbak legyenek a körülmények a hatékony munkavégzéshez. A válaszadók 31% emelte ki a szék és az asztal minőségének a fontosságát.

3. Legyen a helyiségnek ajtaja


Az otthoni munkát leginkább zavaró tényező, amikor valami félbeszakítja a munkát. Ezt a válaszadók 45%-a említette, mint idegesítő problémát. Azért is fontos az ajtó, hogy például egy telefonhívást le lehessen nyugodtan folytatni.

4. Legyen megfelelő a technológia


Ami a legtöbb irodában adott, a megfelelő internetkapcsolat, számítógép, telefon. A munkához elengedhetetlen eszközök otthon is rendelkezésre kell, hogy álljanak. Ezeken nem érdemes spórolni, ha már a munkaeszközeink.

5. Megvilágítás


Bár talán kevéssé jut eszünkbe, vagy tűnik fel, a megfelelő megvilágítás is nagyon fontos, hiszen például a monitorban tükröződő fény hamar a szemek elfáradásához vezethet. Jobb, ha nem egy, hanem több lehetséges fényforrás van a munkavégzés helyén, illetve a szórt fény az, ami alkalmasabb a megvilágításra.

6. Külön iroda otthon dolgozó pároknak


Ha egy pár mindkét tagja otthon dolgozik, praktikus, ha ezt külön helyen végzik, hacsak nem ugyanabban a cégben dolgoznak. Jobb, ha a munkát nem befolyásolják a párkapcsolat egyéb vetületei.

7. Megfelelő tárolóhely


Az otthoni iroda nagyon rendetlenné tud válni, így érdemes megfelelő tárolóhelyeket biztosítani, különösen, ha a helyiséget más funkcióra is használjuk. Az ajtó hiánya után a válaszadók számára ez volt a második legidegesítőbb probléma az otthoni munkavégzésnél.

A cikk végére egy személyes jellegű kiegészítés. Ezt a cikket az étkezőasztalnál fejezem be, ahol, amikor itthonról dolgozom, általában ülök. A hely ugyan nem dedikált munkaállomás, bár az asztalnál szinte mindig ugyanitt ülök, ergonomikus „sünipárnán”, amikor írok a laptopon. Mellettem a mobiltelefon, ami szintén munkaeszköz. Úgyhogy van még hova fejlődni… Nagyobb részben a férjem is itthonról dolgozik, így többnyire övé a kis dolgozószoba, amit éppen a fentiek miatt alakítottunk ki, valamint azért, mert így könnyebb elhatárolnia a munka és a magánélet területeit. Nem mintha ettől kevesebbet dolgozna. A munka és a magánélet nem csak fizikai területeinek (idejének) elhatárolása egyébként sem egyszerű, különösen ha ugyanabban a térben zajlanak, de ez már egy másik cikk témája lehet.

  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A számítógéppel dolgozók háromnegyede a hibrid munkavégzésre esküszik

A számítógéppel dolgozók több mint háromnegyede a hibrid munkavégzés valamilyen formáját tartaná ideálisnak – állapítja meg a Telenor... Teljes cikk

A rugalmasság lett a legfontosabb az irodapiacon

Továbbra is sok a bizonytalanság a hazai irodapiacon, a szereplők többsége mégis optimista. A bérbeadók és a bérlők rugalmassága eközben még... Teljes cikk

Amerikában kétmillió közalkalmazottat már beszippantott a rugalmas munkaterület-üzemeltetés

Amerikában közel 2 millió közalkalmazottnak mostantól lehetősége lesz arra, hogy megválassza, melyik irodából szeretne dolgozni egy adott munkanapon. Teljes cikk