Megjelent: 6 hónapja

Így pihend ki magad nagyobb nyaralás nélkül

"A pihenés nem luxus, hanem létszükséglet, a hiánya pedig - bár rövid távon látszólag hatékonyabbnak tűnhetünk -, valójában kiégéshez vezet, mely a munkaképtelenséghez vezető út első lépcsője" - írja Győri-Nádai Réka, az Eureka Games blogban. 5 gyakorlati módszert is ad az olvasónak, ami hétvégén is bevethető.

images

Most 5 szemponton keresztül szeretnék rávilágítani az énidő, és azon belül is a szabad pihenés, kikapcsolódás fontosságára és lehetséges módszereire. Ne feledd, ezeket a praktikákat nemcsak a szabadságod alatt vetheted be, hanem a hétvégékbe, mindennapokba is beépítheted.

1. A pihenés nemcsak aktív lehet


Emlékezzünk az aktív nyaralásokra és arra, hogy valójában milyen fárasztóak tudtak lenni: mindent néhány napba próbáltunk sűríteni: városnézés, családlátogatás, ügyintézés… Gyakran elfelejtjük, hogy ahhoz hogy megfelelően teljesítsünk, előbb önmagunk számára kell energiát, mentális és érzelmi tartalékot gyűjtenünk.

Engedd meg magadnak a lazítást, és ne tervezd tele programokkal a pihenőidődet! Törekedj az egyensúlyra és hagyj teret a bambulásnak, sokáig alvásnak, sorozat-maratonnak vagy más haszontalannak tűnő, mégis feltöltő tevékenységeknek is, így sokkal kipihentebben térsz majd vissza a munkába.

2. Legyél jelen


Ha a pihenés elején még a munkán pörög az agyad, akkor hagyj időt magadnak a megnyugvására és átállásra, így hamar megérkezel majd a jelenbe, az „itt és most”-ba. Ez azért is kiemelten fontos, mert ha tudatosítod, hogy most éppen pihensz, az egyfajta meditatív állapotot eredményez, és segít, hogy ne aggódj olyan dolgok miatt, amikre jelen pillanatban nincsen ráhatásod.

Éld meg lazán a szabadságod pillanatait, keress magad körül apró szépségeket (pl. figyeld meg a tájat aprólékosan, beszélgess szívből egy kedves ismeretlennel…) és olyan pihentető tevékenységeket, melyek feltöltenek.

3. Ne kikapcsold, hanem kapcsold át!


…az agyad és a mobilod. Legtöbbünk számára az okostelefon nem csak kommunikációs eszköz, hanem munkahelyi kellék és hírcsatorna, melyet sokkal többet nyomogatunk a szükségesnél. Az email vagy munkáddal kapcsolatos egyéb értesítések lenémítása valóban javasolt a feltöltődés idejére, azonban ha okosan használod, nem kell megválnod a készülékedtől.

Tipp: Használd telefonodat fotózásra, örökítsd meg a pillanatokat új szemmel, vagy keress inspirációkat, képeket, festményeket az interneten egy kreatív projektedhez. Látogass meg GPS segítségével még sosem látott, eldugott helyszíneket, éttermeket, vegyél részt újfajta programokon. Az új élmények, szokatlan benyomások és élethelyzetek energiával és pozitív gondolatokkal töltenek fel, serkentik a kreatív gondolkodást.

4. Legyél egyedül is


A szeretteinkkel töltött minőségi idő csodálatosan felöltő lehet, azonban saját magamon is tapasztalom, hogy az egyedüllét, a magamra fordított idő teljesen másfajta pihenést nyújt, amire ugyancsak szükség van. Fontos, hogy bár úgy tűnhet, a legfontosabb most a családod, rokonaid, barátaid vágyainak eleget tenni, a szabadságod ideje alatt mégse a megfelelési vágyad vezessen.

Az egyedüllét nem egyenlő a magánnyal, hiszen idő és tér kell ahhoz, hogy másoktól függetlenül, alkalmazkodás nélkül pihenhess, és saját igényeid szerint gondolhasd újra a szükségleteidet.


5. Tervezz szabadon és álmodj nagyot!


Biztosan megéltél már olyan pillanatot, amikor pár nap pihenés után teljesen új terveid, meglepően kreatív gondolataid születtek. Agyunk számára a mindennapi, monotonnak tűnő tevékenységek sorából való kikapcsolódás tökéletes wellness, használd hát ki és nyiss teret a gondolataidnak.

Ilyenkor gyakorta érkeznek felismerések, akár a céljaid újragondolása vagy szimpla álmodozás közben: ezeknek jó szabad keretet adni, egyfajta kötetlen egyéni brainstormingot tartani. Ha jól esik, jegyezd le gondolataidat, de ne vágj bele azonnal a megvalósításukba… elvégre most pihensz.

A pihenés mindannyiunk számára szükséges tevékenység, melynek köszönhetően mentálisan és lelkileg is töltődhetünk. Bármilyen élethelyzetben is vagy, ne felejtsd el csökkenteni magad körül az ingereket, és időnként félretenni a munkát egy kicsit, hogy aztán hatékonyabban és motiváltabban folytathasd azt.

A teljes blogposzt a HR Blogon itt olvasható: https://www.hrportal.hu/hrblog/eureka-games/iden-sem-nyaralunk_-20200802.html

Győri-Nádai Réka
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Csökkentett munkaidővel az általános jólétért

Ön mit gondol, ha kevesebbet kellene dolgoznia, akkor jobban és többet tudna aludni, illetve kevesebbet is stresszelne? Ez a kérdés foglalkoztatta a svéd... Teljes cikk

Munkamorál és a szezonális affektív zavar kapcsolata

Az őszi-téli időszak beköszöntével sokan érzik úgy, hogy kevesebb energiájuk és kedvük van bármit is csinálni, főleg dolgozni. Az emberek 92... Teljes cikk

Így bringázz munkába hideg időben

A koronavírus-járvány újabb lökést adott a városi kerékpáros közlekedésnek. A tavasztól őszig tartó időszak kevesebb meglepetést tartogatott az... Teljes cikk