Így tehetsz a munkavállalókért és egy jó ügyért egyszerre
Jótékonysági főzés, élelmiszermentés – csapatot épít, szemléletet formál és segítséget is jelent a rászorulóknak. A jótékony jógaórák az adományozáson túl a munkavállalók mentális és fizikai egészségét is javítják. Gyerekrajzzal díszített tornazsák - közös termékkel pedig hosszútávon fenntartható bevétellel is lehet segíteni a civil kezdeményezéseket. Példák sikeres vállalati és civil partnerségekre.
"Az összefogás és az együttműködés kulcsfontosságú tényezők akkor, ha egy jótékonysági ügyet párosítunk profi megvalósítással és erőforrásokkal" - mondta a HR Portalnak Csordás Izabella, a Flow Alapítvány társ-ügyvezetője, coach, team coach, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember. A Flow Alapítvány Tűzgyújtó konferenciáján a forprofit és a nonprofit szektor gyűlt össze, hogy megosszák egymással tapasztalataikat, inspiráló példákat mutassanak be és tanulási platformot hozzanak létre a szereplők számára.
A konferencia legfőképpen arról szólt, hogyan tudják mozgósítani a cégek a munkatársaikat a megcélzott ügyek támogatására, és hogy tudnak magas szakmai színvonalú együttműködést kialakítani a civil szervezetekkel. A konferencia során sikeres forprofit-nonprofit partnerségeket is bemutattak.
Élelmiszermentés
Az élelmiszermentés nem csupán jótékonysági tevékenység, hanem olyan kezdeményezés, amelyben vállalatok és civil szervezetek partnerségben értéket teremtenek - hangsúlyozta Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank egyesület külső kapcsolatok igazgatója. Hozzátette: az önkéntes munka fontos része ennek a folyamatnak, és ennek kapcsán sok pozitív visszajelzés érkezik a cégektől, döntéshozóktól illetve a résztvevő munkatársaktól is.
A szakértő hangsúlyozta, hogy a civil szervezeteknek professzionálisan kell működniük, ugyanazon kritériumok mentén, mint a vállalatoknak. Fontos szempontok a tervezhetőség, átláthatóság és a projektmenedzsment képesség. Az együttműködés hosszú távú kialakítása és fenntartása elengedhetetlen a siker érdekében. Kiemelte a kommunikációs értéket, hogy miként jutnak el a történetek a cégekhez, illetve azokhoz, akik valamilyen módon hozzájárultak az együttműködés sikeréhez. Másrészről a közös sajtóközlemények és a céges belső- és külső kommunikáció is fontos eleme a folyamatnak. Ezek mind segítenek abban, hogy erősítsék az összetartozást és a kohéziót a munkatársak között. Az önkéntesség fontos eszköze az employer brandingnek is, amely hozzájárul a megfelelő munkahelyi kultúra kialakításához és a stabilabb elköteleződéshez. Az együttműködés sikerességének méréséhez fontos a hatás számszerűsítése, különösen nagyobb cégeknél, hiszen egyre fontosabbá válik az, hogy milyen kimutatható pozitív változások történnek a társadalomban az adott támogatási programoknak köszönhetően.
Kihívások, buktatók
Az együttműködéseknek buktatói és kihívásai is akadnak, mint például a céges együttműködés erőforrásigénye mindkét fél részéről. Érdemes hangsúlyozni feltételként a valódi párbeszéd megvalósítását, ahol mindkét fél igényeit illetve elvárásait figyelembe veszik. Sokszor előfordul, hogy ami a cégvezetőnek szívügye, azt a munkatársak nem tudják a magukévá tenni és ilyen esetben sajnos kudarccal végződhet a közös munka, mint ahogy fordítva is megtörténhet ugyanez.
Emellett sok energiát fektetnek abba, hogy a munkahelyeken szemléletformáló eseményekkel segítsenek, amivel a munkatársakat megnyerhetik egy-egy ügynek. Például az élelmiszerpazarlás sok embernek akkor válik fontossá, ha információkat hallanak arról, milyen sokan nem juthatnak hozzá az alapvető élelmiszerekhez, vagyis nélkülöznek. Ha valaki felnyitja a szemüket a helyzetre, egészen másként kezdenek el gondolkodni és szívesen támogatnak olyan ügyet, amelynek során segíthetnek embertársaiknak.
Szükség van közös célkitűzésekre, például hogy hány adag élelmiszercsomagot állítsanak össze. Egészen más lehet az érzés az ügy véghezvitele után, ha látják, elérték a célokat és elmondhatják magukról, hogy elégedettek a tevékenységükkel. Financiális problémákkal is szembesülhetnek: fontos, hogy a kijelölt keretek között tudjanak maradni. Nagygyörgy András szólt arról is: a legtöbb esetben az derül ki, hogy az ingyenes felajánlásnál többet ér, amikor egy cég egy bizonyos összeget szán a jótékonysági eseményre, hiszen ez azt támasztja alá: fontos neki a jótékonyság. Az élelmiszermentésen túl más programok közül is választhatnak a cégek: előfordult, hogy szabaduló szobában tanultak a témáról az alkalmazottak, csapatépítő élménynapot vagy ügyességi feladatokat szerveztek az ügyük mellé álló vállalatoknak. A Robert Bosch Kft.-nél például minden évben önkéntes napokat tartanak, de jótékonysági csapatépítő főzésen is részt vettek a munkatársak.
Közös főzés jótékonyan
Sok visszajelzés érkezik az Élelmiszerbankhoz, leginkább a jótékonysági főzés kapcsán. A közös segítségnyújtás összehozza a csapatot. Ahogy az is egy kis megkönnyebbülést jelent sokaknak, hogy kiszakadhatnak az irodai környezetből és a dress code-tól eltérően lehetőségük adódik "játszós" ruhába bújni. Egyes esetekben részt vehetnek a folyamat tervezésében az alkalmazottak is, beleszólhatnak, hogy képzelik el az együttműködést, részt vehetnek az ügy alakításában.
Egyelőre a multinacionális nagyvállalatok nyitottabbak a nonprofit szervezetekkel való együttműködésre, mert az önkéntes kultúra náluk erősebb. Ugyanakkor a KKV szektorból is egyre többen jelentkeznek ilyen célból - mondta el a HR Portal kérdésére a szakértő. Az élelmiszerpazarlás mellett az Élelmiszerbanknál működik a JótéKonyha elnevezésű pazarlásmentes catering szolgáltatás is, amit cégeknek kínálnak konferenciákra, irodai bekészítésre. Itt az ételek elkészítésénél és tálalásánál is cél a fenntarthatóság. A fogásokat kis méretű tányérokon kínálják - a meleg ételt is -, annak érdekében, hogy ne legyen sok maradék a tányérokon. Úgy tapasztalják a nonprofit szervezetnél, hogy bár a szemléletformálás szükséges, ha a munkatársak megkapják a megfelelő információkat, akkor az esetek többségében teljes mellszélességgel támogatják az ilyen rendezvényeket.
Összefogás a mentális egészség jegyében
A Richter Gedeon Nyrt.-nél a munkatársak mentális és fizikai egészsége került a középpontba az együttműködés kialakítása során. Az Egyensúly program létrehozásakor olyan szolgáltatóra volt szükségük, aki oktatókat tud biztosítani számukra heti több alkalommal, mindhárom telephelyükön: Budapesten, Debrecenben és Dorogon. Azért választották az AdniJóga csapatát, mert maximálisan kiszolgálják igényeiket és magas színvonalú szolgáltatást nyújtanak, másrészt a jógaórákkal jótékony célt is támogatnak, ami szintén kiemelten fontos a cég számára - tudtuk meg Dombi Zsófia Borbála mentális egészségszakembertől. Az AdniJóga egyik tevékenysége ugyanis, hogy ingyenes jógaórákat biztosít hátrányból induló emberek számára, akik egyébként nem élhetnének ennek a mozgásformának a jótékony hatásaival. A szakember hozzátette: nagyon sikeres az együttműködésük az AdniJóga alapítvánnyal, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a richteres jógaórák száma évről évre növekszik, ezen kívül más programokban is együttműködnek velük.
A kollégákat szinte minden aktivitás után megkérdezik a tapasztalataikról. A kitöltött kérdőívek egyértelműen visszaigazolják, hogy a jóga segíti a stressz csökkentését, így nagy hozzáadott értéket jelent mentálisan. Ezzel együtt a fizikai egészség javításában is látványos eredményeket lehet elérni, például sokan küzdöttek derékfájással, ami a jógaórák hatására szignifikánsan javult.
Decathlon: hosszú távú segítség üzleti alapon
A Decathlon és az Igazgyöngy Alapítvány közti együttműködés egy sporteseménnyel indult, ami Toldon, az alapítvány komplex esélyteremtő programjának helyszínén valósult meg 2021 nyarán – számolt be Peszeki Gabriella, a Decathlon HR-igazgatója a HR Portálnak. Hozzáfűzte: az eseményt követően a Decathlon egy munkatársa azon gondolkodott, hogy tudna a cég az alapítvány példaértékű munkájához csatlakozni. Az az ötlete támadt, hogy ez olyan együttműködéssel valósulhat meg, amely hosszútávú és kiszámítható bevételi forrást nyújt a szervezet számára, emellett partnerségen alapul, azaz nem adományozásra épül, hanem üzleti alapú kapcsolatra.
Több hónapos tervezési folyamat eredményeként született meg a közös termék, a gyerekrajzzal díszített tornazsák. A tornazsákok 2022 nyarán kerültek a Decathlon áruházakba, a kezdetekben négy, majd 2023 januárjától nyolc áruházban lehetett kapni, 2024 márciusától pedig 12 áruházban vásárolható meg a termék. Az együttműködés részeként a Decathlon munkatársai évente sporteseményeket tartottak Toldon, 2023-ban a falunapon is részt vettek sportos kitelepüléssel.
A tornazsákok fogadtatása nagyon pozitív volt, az eladási számok minden korábbi várakozást felülmúltak. Az együttműködés indulása óta a SZUNO társadalmi vállalkozás nagy fejlődésen ment keresztül, már az első hónapokban két új varrónő csatlakozott a csapathoz és időszakosan a toldi műhelyben is szükség volt új munkatársak bevonására. Így tehát a Decathlon hozzájárul a munkahelyteremtéshez is az EU tíz legszegényebb régiójának egyikében.
Peszeki Gabriella
Ezekről az eredményekről a munkatársi Facebook csoportban és a HR hírlevélben is rendszeresen beszámolnak a vezetők, így a küldetés a munkatársak számára is kiemelt jelentőséggel bír, megerősíti a cég iránti elkötelezettséget - vélte Peszeki Gabriella. Erről eddig ugyan belső munkatársi felmérés nem készült a cégnél, ám a projekthez önkéntes alapon jelentkeznek a Decathlon csapatok és az évente négy áruházzal bővülő "SZUNO befogadó" listára többszörös a túljelentkezés minden évben. (Okkal nem kapható minden áruházban a termék és a koncepció része, hogy fokozatosan veszik készletre az áruházakra a terméket: a SZUNO kis kézműves műhely, a "zsilipes" beszállító készletezés kiszámíthatóvá teszi számukra a működést.)
Mivel a project indulása óta üzleti együttműködésként tekintenek a partnerségre a Decathlonnál, így gazdasági és PR KPI-kal mérik a projekt sikerességét. Ezek a következők: eladott darabszám, organikus közösségi média elérés, ROI pozitív média megjelenés. Az indulás évében legalább egy új toldi munkatárs bérét fedezi az együttműködés. A projekt szakmai és vállalati körökben is nagy érdeklődést váltott ki, hiszen eltér a Magyarországon tipikusnak nevezhető cégek és alapítványok együttműködésétől.
HR szempontból pedig azért különösen érdekes, mert alulról jövő kezdeményezésként indult: egyik munkatársuktól jött az ötlet, ő vitte végig a vezetői jóváhagyásokat és koordinálja jelenleg is a projectet. Az alapítvánnyal zökkenőmentesen dolgoznak együtt, mert az Igazgyöngy működése, bármilyen furcsán is hangozhat elsőre, hasonlít egy multinacionális cég működéséhez: tíz és egy éves vízióra alapozzák a napi teendőiket, márkastratégiával rendelkeznek, designerek, webtartalom fejlesztő és kommunikációs szakemberek alkotják csapatukat – fogalmazott Peszeki Gabriella.
Együttműködésre való törekvés mint stratégia
Több mint tíz éves szakmai múltra építkezve a KórházSuli Alapítvány - az iskolából kimaradó, tartós gyógykezelés alatt álló gyerekek otthoni oktatását segítik - számára leginkább az ismertség és elismertség növelése terén jelent segítséget a forprofit partnerség. Tóth Gréta Hanna, a KórházSuli Alapítvány adományszervezője is fontosnak tartja az együttműködésre való törekvést, ami egyben stratégia is kell legyen. Szerinte ez elmozdulást jelent a támogató-támogatott síkról a partneri viszony felé. Ehhez első lépésként meg kell ismerniük egymás küldetését, céljait, terveit, elvárásait. Úgy véli, erre érdemes az elején megfelelő időt szánni, hogy biztos alapokon nyugvó, hosszútávú elköteleződést sikerüljön kialaktani. Ha brand és értékek szempontjából jól kapcsolódnak egymáshoz az adott vállalati partnerrel, akkor hatékonyan és kölcsönösen tudják erősíteni egymás értékeit, láthatóságát és társadalmi megbecsültségét. Külön hozzáadott értéket jelent, ha a cég nemcsak vállalati, hanem munkavállalói szinten is aktívan kapcsolódik a nonprofit szervezethez. Ez az ügy társadalmi ismertségét és beágyazódását is nagyban elősegíti.
A sikeres együttműködés az idő-energiahatékonyságban, a mindenki számára tiszta, win-win helyzetek kialakításában és az elköteleződés hosszúságában mérhető - emelte ki Tóth Gréta Hanna. A legnagyobb igyekezet ellenére is vannak olyan eltolódott helyzetek, amikor az együttműködés a nonprofit szervezet számára aránytalanul nagy erőfeszítést igényel, például a céges munkatársak mozgatása, bevonása. Fontos ezeket észrevenni, visszajelezni, változtatni, a következő helyzetben már másképp tenni vállalásokat.
A legtöbb nonprofit szervezet is professzionális szervezeti- és operatív működésre törekszik. A KórházSuliban is KPI-ok, mérhető célkitűzések mentén, stratégiában gondolkodva dolgoznak, napi gyakorlatuk részét képezik a rendszeres megbeszélések és a projektmenedzsment eszközök. Amik kihívást jelenthetnek számukra, azok a for- és nonprofit szervezetek méretbeli különbségéből és ennek megfelelően a működésük rugalmasságából adódó helyzetek - például a döntéshozatal elhúzódása, engedélyezési körök, vállalati szabályozások, változások, változtatások. Ezeket a hosszabb távú partneri viszonyokat tudják könnyíteni, amikor nem kell évente felépíteni a bizalmat és a folyamatokat, hanem átlátva egymás működését, prioritásait, tudatosan lehet építkezni az előző évek kialakult gyakorlatai mentén.
Ezzel tudják megtartani a Z generáció tagjait
Az hogy miként hat a forprofit-nonprofit partnerség a munkatársak motiválására és elkötelezettségére, az a szakértő szerint az adott vállalati szervezeti kultúrájától, valamint a munkavállalók vagy a vállalat vezetőjének hozzáállásától is függ. A KórházSuli munkáját tanévente 300-350 egyetemista és középiskolás segíti, róluk van közvetlen ismeretük. A Z generáció szempontjából kiemelten fontos, hogy a vállalat, ahova a tudásukkal és munkaóráikkal elköteleződnek, olyan értéket képviseljen, amivel személyesen azonosulni tudnak. Visszajelzéseikből úgy látják, hogy az érzékelhetően hatékony társadalmi felelősségvállalás, amiben ők is aktívan részt vehetnek, sok esetben nagyobb értéket képvisel a számukra, mint a cafeteria vagy az egyéb béren kívüli juttatások.
Nyitókép: Freepik
- 2024.12.02Lean alapképzés A LEAN szemléletű gondolkodásmód elsajátítása, fejlesztése. A Lean menedzsment alapvető elveinek és eszközeinek megismerése. A képzésen résztvevő munkatársak felkészítése a Lean bevezetési programokban való eredményes közreműködésre. Részletek Jegyek
- 2024.12.10Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről. Gyakorló munkajogász oktatóink segítenek értelmezni az Mt. szabályait a saját praxisukból hozott példák segítségével, továbbá tanácsokkal látják el a résztvevőket munkajogi kérdéseikben. Oktatók: DR. FODOR T. GÁBOR és DR. NYERGES ÉVA Részletek Jegyek
- 2024.12.10Compliance szituációk kezelése Szeretné Compliance folyamatait megfelelően kezelni? Szervezete nagy hangsúlyt fektet az átláthatóságra? Képzésünkön áttekintjük mi a HR és a cégvezető hatásköre ezekben a szituációkban. Részletek Jegyek
- 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
A cég több mint száz dolgozója vett részt a vállalati Önkéntes Napon. Teljes cikk
A hazai vállalatok többségénél nem prioritás az ESG, és a megkérdezettek felénél a területnek nincs önálló felelőse sem, pedig a szabályozás... Teljes cikk
Együttműködési megállapodást kötött a DSV és a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet. Ennek részeként a logisztikai nagyvállalat pénzügyi... Teljes cikk
- Mit lehet tenni, ha a dolgozó éppen csak annyit dolgozik, amennyit nagyon muszáj? 2 hónapja
- Ismét lehet jelentkezni az Önként Jöttem díjra 2 hónapja
- A fogyatékossággal élők sportolását támogatták az Audi Hungaria munkatársai 2 hónapja
- Ez a fizetés utáni legfontosabb dolog, amit egy munkahelynek nyújtania kell 3 hónapja
- A felhatalmazás felelősséggel jár - Tóth Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief People Officere 3 hónapja
- Gyermekek felzárkóztatását támogatja a logisztikai cég 3 hónapja
- Itt a stay interjú: varázsszer lehet a munkatárs-megtartáshoz 3 hónapja
- Törvény adta jog lesz a nyaralóból vagy a kávéházból végzett távmunka 5 hónapja
- Egy civil szervezet működésében is sokat segíthet egy korszerű CRM rendszer 5 hónapja
- Mitől működik egy tehetségprogram? 5 tipp a sikerhez 5 hónapja
- Képzések, készségek és technológia: toborzás és munkaerő-megtartás a magyar elektronikai szektorban 5 hónapja