kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Interim életvitel: rugalmasság nélkül elképzelhetetlen a tartós siker

Mit jelent a gyakorlatban interimként dolgozni? Mivel jár napi szinten ez az életvitel? Milyen követelményeket támaszt, és mitől válhat élvezetessé? Virágh Rajmund, a Hammel & Hochreiter ügyvezetője, az Interim Menedzser Akadémia egyik alapítója és Fejős Péter interim menedzser, az Interim Menedzser Akadémia Alumni elnöke válaszolt A Tanácsadó Magazin kérdéseire.

-Milyen változást hoz valakinek az életében, ha interim lesz?

V.R.: Az indulást tekintve két irány létezik. Van olyan, aki még állásban van, de már tudja, hogy néhány év múlva interimként szeretne dolgozni, erre tudatosan készül, ismerkedik az életformával, a Hammel & Hochreiter és az Interim Manager Academy rendezvényeit rendszeresen látogatja, elvégzi az Akadémiát, fejleszti magát. A másik út, amikor hirtelen állás nélkül marad egy vezető, esetleg tanácsadó, tréner vagy coach szerepben próbál boldogulni, majd ráébred, hogy hiányzik neki az operatív vezetés. Ilyenkor szerencsés esetben egymásra talál a szolgáltatóval.

Férfiak és nők között jelentős különbség van abban a fázisban, amikor már ténylegesen interimként dolgoznak. A férfiak rosszul viselik, hogy nem folyamatos és egyenletes a terhelés, valamint az otthoni munkavégzés is kihívás számukra. Eközben a nők élvezik az utóbbit, szeretik az életformával járó szabadságot.

-Kívülről úgy tűnik, hogy az interim számára két "évszak" létezik: amikor van projekt és amikor nincs.

Fejős Péter
F.P.: Valóban így van. A felkészülési és projektmentes szakaszt kifejezetten tanulni kell, mely szakaszokra épül a képzés is. Hangsúlyozom, hogy ez az egyik legnehezebb feladat. Az interimek többsége kiemelkedően teljesít, amikor projekten van, hiszen birtokában van a szükséges kompetenciáknak és jellemvonásoknak, a felkészülési és projektmentes szakaszban azonban meg kell találni a módját, hogy miként teljen hasznosan. Érdemes látogatni a releváns rendezvényeket, cikkeket olvasni és írni, interjút adni, esettanulmányokat összeállítani a lezárt projektekből és rendszeresen felfrissíteni a megszerzett tudást.

A legtöbben ezt a szakaszt nem tekintik munkának, mert közvetlenül nem kapnak pénzt érte. Elengedhetetlenül fontos azonban a proaktivitás a sikeres hosszú távú működéshez. Sokan ezzel szemben a projektmentes fázisban teljesen leeresztenek.
Fontos elmondani, hogy az előbb részletezett feladatok akkor is felmerülnek, ha szolgáltatóval dolgozik az interim, nem egyszerűen önmagunk eladásáról, sokkal inkább a fejlődésről, a hozzáadott érték létrehozásáról szól ez a fázis.

Azt látjuk még, hogy sokan akkor sem képesek kikapcsolni, amikor kifejezetten a pihenés fázisában vannak. Tipikus, hogy amikor épp nincs projekt, akkor jól jönne egy, amikor pedig van, akkor jól esne a pihenés. Kevesen vannak, akik mindig a legjobban ki tudják használni az aktuálisan adódó helyzetet. A mindennapi élet szintjén a két szakasz úgy néz ki, hogy amikor projekt van, akkor szinte semmi szabadidő nem marad, amikor szünet van, akkor azt strukturáltan beosztva kell időt szakítani a pihenésre, networkingre, tanulásra. A Hammel & Hochreiter szolgáltatóként támogatja az interimeket. A legnagyobb előny az interim és a szolgáltató együttműködésében, hogy mindenkét fél az erősségeire tud összpontosítani, csak azzal kell foglalkoznia, amiben igazán jó. Ezzel szemben, ha a magányos utat választja az interim, akkor mindent magának kell csinálnia, nem tud specializálódni.

- Milyen típusú emberek tudnak alkalmazkodni a felvázolt életstílushoz? Összeegyeztethető ez a családdal?

F.P.: Mindenképpen támogató családra van szükség, aki elfogadja, hogy ebben a műfajban nem egyenletes a munkaterhelés: egyszer rengeteg munka van, máskor pedig egyáltalán nincs fizetős projekt, de feladat az van. Alkalmazott vezetőként a szabadság és a bevételek is tervezhetők, interimként azonban könnyen megeshet, hogy egyedül nyaral a család, mert éppen projekt van. Aki ezt nem vállalja fel, az könnyen elveszítheti az ügyfeleit és/vagy a szolgáltatóját.

V.R.: Rugalmasnak kell tehát lenni, és látni kell a célt. Kevesen tudnak úgy élni, hogy ha munka van, akkor az a prioritás, míg ha pihenés van, akkor arra kell összpontosítani. Hazánkban is alakul már az a kör, aki rákapott ennek a változatosságnak az ízére és kifejezetten élvezi. Mindemellett természetesen alapvető elvárás, hogy valamiben kiemelkedő hozzáértéssel és tapasztalattal rendelkezzen az interim, valamint a kommunikációs készségek terén is megfeleljen, hiszen nálunk maga az ember a termék.

- Az eddigi tapasztalatok szerint az Interim Menedzser Akadémia hallgatói körében mi a fő motiváció, amiért interimek szeretnének lenni?

Virágh Rajmund
V.R.: Interimnek lenni manapság trendi és még pénzt keresni is lehet. Emellett a legtöbb alkalmazott felsővezető úgy gondolja, hogy ő most is pont ezt csinálja. Nem veszik észre, hogy itt projektekről van szó, napidíjas elszámolásban, nem pedig stabil havi fizetésről és hosszú távú alkalmazásról. Emellett fontos, hogy az igazán kiemelkedő ex-alkalmazott vezetők nem bírják sokáig operatív menedzsment nélkül, így ez is kulcsfontosságú motiváció azok esetében, akik megértették, hogy mi is az interim szerepkör.

-Milyen szerepet kap ezen életvitelben a pihenés, luxus, tanulás és networking?

V.R.: Aki életmódszerűen gondolkodik és tervez, az tudja élvezni az interim életvitel szépségeit és az ezzel járó pénzt is. Széles skálán mozog persze, hogy ki mennyire tudatos ebben a tekintetben.

A tanulás szükségességét eleinte sokan nem értik, amikor viszont elindulnak, akkor a váratlanul pozitív tapasztalatoktól lendületet kapnak. A networking esetén fontos látni, hogy ez egyszerre szolgál PR és marketing célokat, valamint segít, hogy ne maradjon magára az interim. Emberként és szakmailag is felöltődést jelent. Igyekszünk rávenni a kezdő interimeket, hogy járjanak el az összes számukra releváns rendezvényre, ahol egyrészt látják őket, hallanak friss híreket, új igényekkel és érdekes emberekkel találkoznak. Ezáltal tudják összerakni saját magukat, a szolgáltatásukat. Egyedül ez nem megy, ezt kell minél több interimnek megértenie. Mentálisan, szakmailag és üzletileg is fontos a networking, így bőven túlmutat csupán az értékesítési tevékenységen, amit sokan látnak benne.

- Jellemzően mennyi szabadideje van egy interimnek?

F.P.: Két véglet létezik, ahogy már utaltunk rá: vagy nagyon sok a szabadidő vagy egyáltalán nincs. Ezek közül a nagyon sokat nehéz jól, strukturáltan kezelni. Az igazán jó és keresett interimek jellemzően "túl vannak foglalva", ezért válogathatnak a megbízások között. Ilyen helyzetben kiemelkedően fontos, hogy a megtartott szabadidőt a lehető legjobban hasznosítsuk.

- Az interim díjazás hogyan viszonyul ezen ex-menedzserek korábbi aktív keresetéhez? A munkával töltött idő mennyivel több vagy kevesebb az alkalmazotti státuszhoz képest?

F.P.: Nagyjából kétszerese az interim bevétele, mint egy alkalmazotté. Az ehhez a bevételhez tartozó munkaidő körülbelül annyi, mint egy munkamániás alkalmazott vezető esetében, viszont itt nem áll a háta mögött a nagy szervezetekben megszokott támogató hierarchia, neki magának kell saját hátországát megteremteni. Az intenzitásban is lényegi különbség van: az interim a projekt minden napján dolgozik, nem megy szabadságra és nem lazít.

- Létezik Magyarországon olyan "szabadidős közösség", ami kifejezetten az éppen nem projekten lévő interimeket hozza össze? Külföldön vannak ilyenek?

F.P.: Itthon a Hammel & Hochreiter valamint az Interim Menedzser Akadémia rendezvényei és az alumni klub szolgálja ezt a célt. Németországban remekül működik az interim egyesület, Hollandiában pedig a Nyenrode alumni szervezete mutat jó példát. A rendszeres találkozók és tudásátadás mindenki számára előnyös. A hazai kezdeményezés még nagyon friss, a folyamat elején járunk, így sokkal inkább jövője van, mint múltja. A hollandokkal és a németekkel együttműködve idén létrejön egy európai alumni, ezért reményeink szerint idővel még inkább bővülnek a lehetőségek e téren is.

A Tanácsadó Magazin
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk

Hogyan kell felkészíteni az új generációt a családi vállalkozás átvételére?

Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk