Interim életvitel: rugalmasság nélkül elképzelhetetlen a tartós siker
Mit jelent a gyakorlatban interimként dolgozni? Mivel jár napi szinten ez az életvitel? Milyen követelményeket támaszt, és mitől válhat élvezetessé? Virágh Rajmund, a Hammel & Hochreiter ügyvezetője, az Interim Menedzser Akadémia egyik alapítója és Fejős Péter interim menedzser, az Interim Menedzser Akadémia Alumni elnöke válaszolt A Tanácsadó Magazin kérdéseire.
V.R.: Az indulást tekintve két irány létezik. Van olyan, aki még állásban van, de már tudja, hogy néhány év múlva interimként szeretne dolgozni, erre tudatosan készül, ismerkedik az életformával, a Hammel & Hochreiter és az Interim Manager Academy rendezvényeit rendszeresen látogatja, elvégzi az Akadémiát, fejleszti magát. A másik út, amikor hirtelen állás nélkül marad egy vezető, esetleg tanácsadó, tréner vagy coach szerepben próbál boldogulni, majd ráébred, hogy hiányzik neki az operatív vezetés. Ilyenkor szerencsés esetben egymásra talál a szolgáltatóval.
Férfiak és nők között jelentős különbség van abban a fázisban, amikor már ténylegesen interimként dolgoznak. A férfiak rosszul viselik, hogy nem folyamatos és egyenletes a terhelés, valamint az otthoni munkavégzés is kihívás számukra. Eközben a nők élvezik az utóbbit, szeretik az életformával járó szabadságot.
-Kívülről úgy tűnik, hogy az interim számára két "évszak" létezik: amikor van projekt és amikor nincs.
A legtöbben ezt a szakaszt nem tekintik munkának, mert közvetlenül nem kapnak pénzt érte. Elengedhetetlenül fontos azonban a proaktivitás a sikeres hosszú távú működéshez. Sokan ezzel szemben a projektmentes fázisban teljesen leeresztenek.
Fontos elmondani, hogy az előbb részletezett feladatok akkor is felmerülnek, ha szolgáltatóval dolgozik az interim, nem egyszerűen önmagunk eladásáról, sokkal inkább a fejlődésről, a hozzáadott érték létrehozásáról szól ez a fázis.
Azt látjuk még, hogy sokan akkor sem képesek kikapcsolni, amikor kifejezetten a pihenés fázisában vannak. Tipikus, hogy amikor épp nincs projekt, akkor jól jönne egy, amikor pedig van, akkor jól esne a pihenés. Kevesen vannak, akik mindig a legjobban ki tudják használni az aktuálisan adódó helyzetet. A mindennapi élet szintjén a két szakasz úgy néz ki, hogy amikor projekt van, akkor szinte semmi szabadidő nem marad, amikor szünet van, akkor azt strukturáltan beosztva kell időt szakítani a pihenésre, networkingre, tanulásra. A Hammel & Hochreiter szolgáltatóként támogatja az interimeket. A legnagyobb előny az interim és a szolgáltató együttműködésében, hogy mindenkét fél az erősségeire tud összpontosítani, csak azzal kell foglalkoznia, amiben igazán jó. Ezzel szemben, ha a magányos utat választja az interim, akkor mindent magának kell csinálnia, nem tud specializálódni.
- Milyen típusú emberek tudnak alkalmazkodni a felvázolt életstílushoz? Összeegyeztethető ez a családdal?
F.P.: Mindenképpen támogató családra van szükség, aki elfogadja, hogy ebben a műfajban nem egyenletes a munkaterhelés: egyszer rengeteg munka van, máskor pedig egyáltalán nincs fizetős projekt, de feladat az van. Alkalmazott vezetőként a szabadság és a bevételek is tervezhetők, interimként azonban könnyen megeshet, hogy egyedül nyaral a család, mert éppen projekt van. Aki ezt nem vállalja fel, az könnyen elveszítheti az ügyfeleit és/vagy a szolgáltatóját.
V.R.: Rugalmasnak kell tehát lenni, és látni kell a célt. Kevesen tudnak úgy élni, hogy ha munka van, akkor az a prioritás, míg ha pihenés van, akkor arra kell összpontosítani. Hazánkban is alakul már az a kör, aki rákapott ennek a változatosságnak az ízére és kifejezetten élvezi. Mindemellett természetesen alapvető elvárás, hogy valamiben kiemelkedő hozzáértéssel és tapasztalattal rendelkezzen az interim, valamint a kommunikációs készségek terén is megfeleljen, hiszen nálunk maga az ember a termék.
- Az eddigi tapasztalatok szerint az Interim Menedzser Akadémia hallgatói körében mi a fő motiváció, amiért interimek szeretnének lenni?
-Milyen szerepet kap ezen életvitelben a pihenés, luxus, tanulás és networking?
V.R.: Aki életmódszerűen gondolkodik és tervez, az tudja élvezni az interim életvitel szépségeit és az ezzel járó pénzt is. Széles skálán mozog persze, hogy ki mennyire tudatos ebben a tekintetben.
A tanulás szükségességét eleinte sokan nem értik, amikor viszont elindulnak, akkor a váratlanul pozitív tapasztalatoktól lendületet kapnak. A networking esetén fontos látni, hogy ez egyszerre szolgál PR és marketing célokat, valamint segít, hogy ne maradjon magára az interim. Emberként és szakmailag is felöltődést jelent. Igyekszünk rávenni a kezdő interimeket, hogy járjanak el az összes számukra releváns rendezvényre, ahol egyrészt látják őket, hallanak friss híreket, új igényekkel és érdekes emberekkel találkoznak. Ezáltal tudják összerakni saját magukat, a szolgáltatásukat. Egyedül ez nem megy, ezt kell minél több interimnek megértenie. Mentálisan, szakmailag és üzletileg is fontos a networking, így bőven túlmutat csupán az értékesítési tevékenységen, amit sokan látnak benne.
- Jellemzően mennyi szabadideje van egy interimnek?
F.P.: Két véglet létezik, ahogy már utaltunk rá: vagy nagyon sok a szabadidő vagy egyáltalán nincs. Ezek közül a nagyon sokat nehéz jól, strukturáltan kezelni. Az igazán jó és keresett interimek jellemzően "túl vannak foglalva", ezért válogathatnak a megbízások között. Ilyen helyzetben kiemelkedően fontos, hogy a megtartott szabadidőt a lehető legjobban hasznosítsuk.
- Az interim díjazás hogyan viszonyul ezen ex-menedzserek korábbi aktív keresetéhez? A munkával töltött idő mennyivel több vagy kevesebb az alkalmazotti státuszhoz képest?
F.P.: Nagyjából kétszerese az interim bevétele, mint egy alkalmazotté. Az ehhez a bevételhez tartozó munkaidő körülbelül annyi, mint egy munkamániás alkalmazott vezető esetében, viszont itt nem áll a háta mögött a nagy szervezetekben megszokott támogató hierarchia, neki magának kell saját hátországát megteremteni. Az intenzitásban is lényegi különbség van: az interim a projekt minden napján dolgozik, nem megy szabadságra és nem lazít.
- Létezik Magyarországon olyan "szabadidős közösség", ami kifejezetten az éppen nem projekten lévő interimeket hozza össze? Külföldön vannak ilyenek?
F.P.: Itthon a Hammel & Hochreiter valamint az Interim Menedzser Akadémia rendezvényei és az alumni klub szolgálja ezt a célt. Németországban remekül működik az interim egyesület, Hollandiában pedig a Nyenrode alumni szervezete mutat jó példát. A rendszeres találkozók és tudásátadás mindenki számára előnyös. A hazai kezdeményezés még nagyon friss, a folyamat elején járunk, így sokkal inkább jövője van, mint múltja. A hollandokkal és a németekkel együttműködve idén létrejön egy európai alumni, ezért reményeink szerint idővel még inkább bővülnek a lehetőségek e téren is.
A Tanácsadó Magazin
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk
Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk
Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 hete
- Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát 2 hete
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 3 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 1 hónapja
- Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni 1 hónapja
- Idegenrendészeti törvény: első tapasztalatok - szakmai tájékoztató reggelit szervez az Expat Center 2 hónapja
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 2 hónapja
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 2 hónapja
- Köves Slomóékhoz kerülhet a Veres Péter Gimnázium 2 hónapja
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 2 hónapja