Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 hete

Két nagy feladat vár a HR-re a következő években

Indokolatlanul nagy teher nehezedett a HR-re az elmúlt időszakban, amelyből a vezetésnek jelentősen nagyobb részt kellene vállalnia, véli Bencze Róbert, a PwC Magyarország People&Organisation igazgatója. A home office-t nem tartja digitális transzformációnak, a munkavállalókkal való foglalkozást pedig szerinte az üzleti vezetők kezébe kell adni.

images

images

Mi volt a HR számára a legnagyobb kihívás az elmúlt évben?

Véleményem szerint az, hogy a március/április környékén kialakult váratlan 'hazaköltözéses' helyzet miatt kialakult munkaszervezési és hatékonysági kérdéseket a vállalatok vezetői a HR nyakába borították. Nagyon határozott az a véleményem, hogy az új keretek közötti működés és működtetés a teljes vezetés feladata (sőt leginkább az övék), a HR támogatni és segíteni tud, de az új helyzetben a legtöbb megoldandó kérdés a HR vállára került - indokolatlanul. Ebben a helyzetben álltak helyt és 'nőttek óriásit' a HR területen dolgozók, legalábbis teljesítményben, a cégvezetés előtti reputációban mindeközben kevésbé, mint amennyire az érdemek miatt indokolt lenne.

Sok helyen említették, hogy a HR a vállalatok többi részéhez képest korábban el volt maradva a digitalizáció szempontjából, hogy látja a járványos időszak változtatott ezen is?

Én nem értek azzal egyet, hogy a HR le lett volna maradva, az a véleményem, hogy általában a digitalizáció terén minden funkció le volt maradva. Egyébként a vírushelyzet ezen rendszerszinten nem változtatott, inkább kényszerből kellett digitális megoldásokat választani több terület működőképességének biztosítása miatt. A kiválasztási folyamatok, a beléptetés, indukció, vagy a képzés átkerült a virtuális térbe, de ez legtöbb esetben külön megoldásokat jelent, az átfogó digitális HR megoldások még mindig nagyon elszórtan léteznek. Persze azt is definiálnunk kell, hogy ez alatt mit értünk, mert mindenki szereti ezeket a fogalmakat használni, számomra a digitalizáció a HR-ben leginkább az adatok értelmezése és elemzése terén jelent igazi megoldást és ezek terén még messze vagyunk a lehetőségek kiaknázásától. Szóval sok minden történt, hatékonyabb lett, de egy klasszikust idézve: 'a home office nem digitális transzformáció'.

Változott-e az üzlet szemlélete a HR-rel kapcsolatban idén? Hiszen a HR-esek azért az elmúlt időszakban frontvonalban voltak sok helyen. Illetve ezek a kihívások változtattak-e érdemben a HR-nek a szemléletmódján a saját szerepéről?

Ahogy az első kérdésnél erre utaltam, a HR megítélése és 'értéke' szerintem nem változott - de itt hangsúlyozom, hogy a személyes véleményemet mondom -, a korábbiaknál komolyabb problémák megoldó funkciójaként tekintettek rá a legtöbb vállalatnál - vannak természetesen kiváló kivételek, de az az első számú vezető 'people' orientációján múlik.

A HR funkció újradefiniálása is várat még magára, a HR akkor lesz stratégiai funkció, ha folyamatosan üzletileg megfoghatóan értelmezhető információkat szállít. Ennek kulcs a megfelelő adatgyűjtés, tárolás, elemzés és üzleti döntéssé formálás. Globális szinten van már néhány (nem sok) vállalat, akik a munkatársakkal kapcsolatos adat és információ elemzést a tökélyre kívánják fejleszteni. Nos, ez az igazi jövő. A másik igen komoly kihívás, hogy a munkatársakkal való foglalkozást teljesen az üzleti vezetők kezébe kell adni, amihez őket fel kell készíteni erre. Önmagában ez a két nagy feladat remek kihívásokat jelent a HR-nek a következő pár évre.

Ha 3 szakmai szót kellene említeni 2020-ból, ami új volt vagy gyakran előjött, mi volt az, és miért volt fontos?

Otthoni munka, bizalom, vezetői dilemmák.

Mit tapasztaltak, miben kellett a leginkább segítség a vállalati HR-eseknek? Miben kértek leginkább tanácsot Önöktől?

Nagyon furcsa (de nem váratlan), mert a legtöbb kérdés munkajogi és adószakmai volt. Hogyan kezeljék jogilag a leginkább megfelelő módon a kialakult új helyzetet. Jóval kevesebb kérdés és kérés érkezett azzal kapcsolatban, hogy miként alakítsuk át a vezetői munkát. Ez is azt a benyomásomat erősíti, hogy a HR sok helyen az új helyzet jogi és megfelelési feltételeivel kellett, hogy foglalkozzon. A kérések kisebb száma viszont HR stratégiára és a munka, valamint a munkaerőpiac jövőjére vonatkozott. Az utóbbi kérések rendkívül izgalmasak, mert véleményem szerint most teljesen átalakul a munka világa.

Mit vár 2021-től? Mik lesznek a legfontosabb megoldandó feladatok/kihívások?

Megtalálni az egészséges egyensúlyt az otthon végezhető munkák és az irodai közösségi lét ereje között. Sokan egyre inkább szeretnek és tudnak otthonról hatékonyan dolgozni, míg közben nagyon vágynak a közösségre és a személyes találkozásokra. Van már jó pár ötletünk, hogy ezt miként lehet megvalósítani.

Nyitókép: Bencze Róbert


  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi a bajom a minimálbérrel? - egy HR-es gondolatai

Az év vége egyik állandó programja a szakszervezetek, a munkavállalói érdekképviselet és a kormány harca a következő évtől érvényes... Teljes cikk

Aki válaszol: Ladics Viktória

HR Szubjektív rovatunkban Ladics Viktória, a HR Partner Consulting ügyvezető tanácsadója kérdez, miután válaszolt Berzsenyi Márta, a az Avis Budget... Teljes cikk

Tényleg létezik home office? - egy munkajogász kétségei a home office-szal, mint jogintézménnyel kapcsolatban

Vajon tényleg elkülönül egymástól a távmunka és a home office? Az utóbbi egyáltalán létezik, mint jogintézmény? Fodor T. Gábor munkajogász,... Teljes cikk