kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Két nagy feladat vár a HR-re a következő években

Indokolatlanul nagy teher nehezedett a HR-re az elmúlt időszakban, amelyből a vezetésnek jelentősen nagyobb részt kellene vállalnia, véli Bencze Róbert, a PwC Magyarország People&Organisation igazgatója. A home office-t nem tartja digitális transzformációnak, a munkavállalókkal való foglalkozást pedig szerinte az üzleti vezetők kezébe kell adni.

images

Mi volt a HR számára a legnagyobb kihívás az elmúlt évben?

Véleményem szerint az, hogy a március/április környékén kialakult váratlan 'hazaköltözéses' helyzet miatt kialakult munkaszervezési és hatékonysági kérdéseket a vállalatok vezetői a HR nyakába borították. Nagyon határozott az a véleményem, hogy az új keretek közötti működés és működtetés a teljes vezetés feladata (sőt leginkább az övék), a HR támogatni és segíteni tud, de az új helyzetben a legtöbb megoldandó kérdés a HR vállára került - indokolatlanul. Ebben a helyzetben álltak helyt és 'nőttek óriásit' a HR területen dolgozók, legalábbis teljesítményben, a cégvezetés előtti reputációban mindeközben kevésbé, mint amennyire az érdemek miatt indokolt lenne.

Sok helyen említették, hogy a HR a vállalatok többi részéhez képest korábban el volt maradva a digitalizáció szempontjából, hogy látja a járványos időszak változtatott ezen is?

Én nem értek azzal egyet, hogy a HR le lett volna maradva, az a véleményem, hogy általában a digitalizáció terén minden funkció le volt maradva. Egyébként a vírushelyzet ezen rendszerszinten nem változtatott, inkább kényszerből kellett digitális megoldásokat választani több terület működőképességének biztosítása miatt. A kiválasztási folyamatok, a beléptetés, indukció, vagy a képzés átkerült a virtuális térbe, de ez legtöbb esetben külön megoldásokat jelent, az átfogó digitális HR megoldások még mindig nagyon elszórtan léteznek. Persze azt is definiálnunk kell, hogy ez alatt mit értünk, mert mindenki szereti ezeket a fogalmakat használni, számomra a digitalizáció a HR-ben leginkább az adatok értelmezése és elemzése terén jelent igazi megoldást és ezek terén még messze vagyunk a lehetőségek kiaknázásától. Szóval sok minden történt, hatékonyabb lett, de egy klasszikust idézve: 'a home office nem digitális transzformáció'.

Változott-e az üzlet szemlélete a HR-rel kapcsolatban idén? Hiszen a HR-esek azért az elmúlt időszakban frontvonalban voltak sok helyen. Illetve ezek a kihívások változtattak-e érdemben a HR-nek a szemléletmódján a saját szerepéről?

Ahogy az első kérdésnél erre utaltam, a HR megítélése és 'értéke' szerintem nem változott - de itt hangsúlyozom, hogy a személyes véleményemet mondom -, a korábbiaknál komolyabb problémák megoldó funkciójaként tekintettek rá a legtöbb vállalatnál - vannak természetesen kiváló kivételek, de az az első számú vezető 'people' orientációján múlik.

A HR funkció újradefiniálása is várat még magára, a HR akkor lesz stratégiai funkció, ha folyamatosan üzletileg megfoghatóan értelmezhető információkat szállít. Ennek kulcs a megfelelő adatgyűjtés, tárolás, elemzés és üzleti döntéssé formálás. Globális szinten van már néhány (nem sok) vállalat, akik a munkatársakkal kapcsolatos adat és információ elemzést a tökélyre kívánják fejleszteni. Nos, ez az igazi jövő. A másik igen komoly kihívás, hogy a munkatársakkal való foglalkozást teljesen az üzleti vezetők kezébe kell adni, amihez őket fel kell készíteni erre. Önmagában ez a két nagy feladat remek kihívásokat jelent a HR-nek a következő pár évre.

Ha 3 szakmai szót kellene említeni 2020-ból, ami új volt vagy gyakran előjött, mi volt az, és miért volt fontos?

Otthoni munka, bizalom, vezetői dilemmák.

Mit tapasztaltak, miben kellett a leginkább segítség a vállalati HR-eseknek? Miben kértek leginkább tanácsot Önöktől?

Nagyon furcsa (de nem váratlan), mert a legtöbb kérdés munkajogi és adószakmai volt. Hogyan kezeljék jogilag a leginkább megfelelő módon a kialakult új helyzetet. Jóval kevesebb kérdés és kérés érkezett azzal kapcsolatban, hogy miként alakítsuk át a vezetői munkát. Ez is azt a benyomásomat erősíti, hogy a HR sok helyen az új helyzet jogi és megfelelési feltételeivel kellett, hogy foglalkozzon. A kérések kisebb száma viszont HR stratégiára és a munka, valamint a munkaerőpiac jövőjére vonatkozott. Az utóbbi kérések rendkívül izgalmasak, mert véleményem szerint most teljesen átalakul a munka világa.

Mit vár 2021-től? Mik lesznek a legfontosabb megoldandó feladatok/kihívások?

Megtalálni az egészséges egyensúlyt az otthon végezhető munkák és az irodai közösségi lét ereje között. Sokan egyre inkább szeretnek és tudnak otthonról hatékonyan dolgozni, míg közben nagyon vágynak a közösségre és a személyes találkozásokra. Van már jó pár ötletünk, hogy ezt miként lehet megvalósítani.

Nyitókép: Bencze Róbert


  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk