Szerző: Barna Eszter Megjelent: 2 hónapja

Munkaerő-megtartás a HR kulcskérdése

Úgy tűnik tavaly kulcskérdéssé vált, és idén is kulcskérdés marad a munkaerő megtartása a HR számára. Ahogy nemrég olvasói szavazásunkból is kiderült válaszadóink is ezt tartják az idei év legfontosabb problémájának.

images

hchr

Ne vegyen zsákbamacskát! Mielőtt szerződne kiválasztott partnerével, egyszerűen ellenőrizze a munkaerő-kölcsönzőt.


7 bevált tipp munkaerő-kölcsönzők és közvetítők előminősítéséhez

Szinte napi szinten olvashatunk a különböző szektorokat érintő munkaerőhiányról, amelyről mi is írtunk számos alkalommal, ami ezt a célkitűzést hangsúlyozottan indokolttá teszi, hiszen a munkaerő megtartása egyes esetekben egyet jelenet a cégek működőképességével. A cégvezetők már tavaly megfogalmazták, hogy stratégiai beruházások maradhatnak el, mert nem áll rendelkezésre megfelelő munkaerő. A vállalatok bizonyos értelemben kényszerhelyzetben vannak, létszükséglet, hogy a folyamatban lévő munkaerő-piaci változáshoz tudjanak alkalmazkodni.

A hiány továbbra is marad, hiszen egy ilyen problémára nem lehet egy év alatt megoldást találni, mondta Bencze Róbert, a PwC Magyarország HR tanácsadó üzletágának vezetője. „A vállalatok a megoldás keresése során egyre inkább a technológiai fejlesztési irányokat is mérlegelik (automatizálás), mivel felismerték, hogy hatékonyság fejlesztésre van szükség, illetve a kevésbé munkaerő-intenzív technológiák meghonosítása is a tervek között szerepel.”

Még a tavalyi év elején a tehetséggondozás és a tehetségek megtartásáról szóló konferencián ismertette Bencze Róbert a PwC akkor aktuális vezérigazgatói felméréséből azokat a részleteket, amelyek szerint a cégvezetők 79 százaléka tervezi, hogy változtat a kulcsmunkatársak kezelésén, 72 százalék a szervezeti felépítést alakítaná át, 71 százalék tervez befektetni a munkatársak képzésébe, fejlesztésébe, 53 százalék szerint problémát jelenthet a középvezetői réteg kinevelése, 43 százalék pedig többet költene a tehetségek megtartására.

A szakember szerint ezek a folyamatok most is zajlanak, a fent említett területek kiemelten szerepelnek a vállalatok mindennapjaiban.

Bencze RóbertBencze Róbert elmondta, hogy a cégvezetők nagy része változtatna azon, hogy hogy bánik az alkalmazottaival

A helyzetet Csikós-Nagy Katalin, a HR Evolution ügyvezető igazgatója is hasonlóképpen látja, sőt úgy gondolja, hogy bizonyos esetekben, ahol nem tesznek ellene, ott fokozódhat is a probléma. Ezért a szakértő felteszi a kérdést, hogy a vállalatok, vállalkozások megtették-e illetve megteszik-e a szükséges változtatásokat, ahhoz, hogy alkalmazkodjanak a kialakult munkaerő-piaci helyzethez.

„Ahol 10-ről 30%-ra, vagy 30-ról 60%-ra nőtt a fluktuáció, ott mindennaposan kénytelenek szembesülni a munkaerő megtartás fontosságával, hiszen 500 fős vállalatnál havi szinten 25 fő munkaerőpótlás munkaügyileg, toborzás, betanítás szempontjaiból is komoly kihívás. Rendkívül fájó, amikor egy 5 éve nálunk dolgozó, megbízható, jó munkaerő mond fel és ennek hatására a kollégák is elindulnak.

Csikós-Nagy KatalinCsikós-Nagy Katalin azt javasolja, hogy minden nap kérdezzük meg a dolgozókat, hogy milyen a kedvük

Viszont azt is tapasztalom, hogy vannak felelős vállalatvezetők, akik nem csak tűzoltás jelleggel foglalkoznak a témával: a még nem kritikus helyzetet szeretnék javítani, megerősíteni a szervezetet, vállalati hírnevet” - mondja Csikós-Nagy Katalin.

Nem mindegy, hogyan küzdenek meg a cégek a problémával, milyen lépéseket tesznek például a fluktuáció leküzdésére. A lehetséges eszközökre hozott példát a vállalatokkal napi szinten együtt dolgozó szakember, aki hangsúlyozta, hogy minden esetben az ember kell, hogy a fókuszba kerüljön, akinek a visszajelzésére kiemelt figyelmet kell fordítani. Az állandó és azonnali visszajelzés egyébként is kulcsszerepet kell, hogy kapjon a munkavállalókkal történő kölcsönös kommunikációban. A vezető már nem vonulhat el egy elefántcsonttoronyba.

Csikós-Nagy Katalin szakmai javaslatai

1. A hétről hétre begyűjtött adatokból (munkaerő igény száma, új munkavállaló belépésének száma, kilépő munkavállalók száma és mindezt korosztályonként, területenként, bejárási körzet/elszállásoltatás/helybéli, stb.) diagramok segítségével vizsgáljuk meg a tendenciákat.
2. Tudjuk meg, hogy miért szeretnek nálunk dolgozni, akik szeretnek nálunk dolgozni. Készítsünk pozitív munkavállalói profilt.
3. Végezzünk napi, vagy heti hangulatvizsgálatot, kérjünk visszajelzést munkavállalóinktól 2 másodperc alatt a hangulatáról :-) :-( Ha látjuk, hogy 200 főből az adott héten 125 fő :-(, akkor valami történt, így érdemes azonnal az okokat feltárni és kezelni, mert itt indul el a lavina.
4. Ne csak hangulatot monitorozzuk, hanem az elköteleződést is negyed- vagy félévente. Mérjük fel anonim módon, hogy hányan ajánlanák legközelebbi barátjuknak a vállalatunkat. Csak az elkötelezett igazán, aki ajánlaná. Ha 50% felett van a nem elkötelezett munkavállalók száma, akkor ők kihatással lesznek a még elkötelezettekre is és pillanatok alatt elindulhat a fluktuációs hullám.
5. Legyünk tisztában azoknak az elkötelezettségi szintjével, akik az új munkavállalókat fogadják. Ha ők nem elkötelezettek, akkor az újak hamar tovább állnak.
6. Egyeztessünk a csoportvezetőinkkel személyesen, ütemezetten legalább hetente 2 alkalommal. Kérdezzük meg, milyen kihívásaik vannak, miben látják a változás okát, ők hogy kezelnék, milyen támogatásra van szükségük.
7. Adjunk konkrét visszajelzést vezetőinknek munkájukról. Mit csinálnak jól, mit és hogyan kellene másképp.


Bizonyos fogalmak szorosan összekapcsolódtak a munkaerő megtartásának témájával. Ezért ezeket felvetettem nyilatkozóinknak, hogy hogyan látják ezek aktualitását, a kapcsolódási pontokat.

BENCZE RÓBERT
- béremelkedések
Ez minden vállalkozásnál aktuális, nem csak a járulékcsökkentés hatásai miatt, több olyan vállalatról tudunk - dolgozunk velük -, ahol kétszámjegyű százalékos béremelést hajtottak végre.

- generációk igényei
Ez leginkább a flexibilis munkakörülmények és távmunka lehetőségek kialakításában nyilvánul meg, egyre többen élnek ezzel, leginkább ez fogalmazódik meg generációs igényként.

- munkáltatói márka
A fenti pont miatt a márkaüzeneteknek át kell alakulniuk, kevésbé jelent már vonzerőt a vállalat neve.

- visszajelzés - értékelés - jutalmazás
Ez is kiemelt, de szerintem nem gyakorolják még eleget a vezetők.

- belső képzés - új ismeretek - karrierút biztosítása
Belső karrierutak és vállalatcsoporton belüli nemzetközi karrier lehetőségek fejlesztése több vállalatnál kiemelt fontosságú.


CSIKÓS-NAGY KATALIN
- béremelkedések
A versenyképes bér nélkülözhetetlen a munkaerő megszerzéséhez, de önmagában édeskevés a munkaerő megtartásához. Ezt számos példával tudom alátámasztani, csak egy a példa: piaci bérhez képest 25%-kal magasabb bért fizet, mégis 100%-os fluktuációval küzd.

- generációk igényei
Igen, változtak, van különbség a régi és új generáció igénye között, amit fel kell ismernünk, be kell azonosítanunk és érdemes ennek megfelelően kommunikálnunk, motiválnunk. pl: már ne akarjunk 5-10 évre magunkhoz kötni egy tehetséget, mert azzal demotiválhatjuk is.

- munkáltatói márka
Csak akkor kezdjünk ezzel foglalkozni, ha belül már oké a szervezet. Ha 65%-a a munkavállalóinknak nem elkötelezett, akkor több kárt okozunk. Nem kérdés, fontossá vált az Empoyer Branding az új generáció megjelenésével a munkaerő piacon, de csak a hiteles EB-nek van hatása, eredménye.

- elkötelezettség - lojalitás
Rendszeresen mérjük, tudjuk meg a saját munkavállalóink igényeit. Tapasztalataink alapján az emberi bánásmód, a partneri viszony, a rendszeres visszajelzés, a jó csapat, a magas bizalom a cégvezetésben erősíti az elköteleződést.

- visszajelzés - értékelés - jutalmazás
Ne papírformula legyen, hanem ütemezett, előre felkészült, konkrét visszajelzés, mit csinál jól és mit és hogyan kell másképp, ebben pedig adjunk támogatást.

- belső képzés - új ismeretek - karrierút biztosítása
Vannak iparágak, mint például IT, online marketing, ahol az új ismeretek, képzések kérdése a legfontosabb TOP 3 téma között szerepel, ugyanakkor más területeken a 4-ik, 5-ik helyre csúszik a fontossági sorrendben. Fontos tehát, de nem minden iparágban elsődleges.


Mindez nagyon szépen hangzik elméletben, az a kérdés, hogy a mindennapi gyakorlatban mennyire tud működni, mennyire nyitott rá a vezetés, tevékeny a HR, ha utóbbi igaz, akkor mennyire tudja keresztülvinni akaratát, hogy ne csak „lózung” maradjon a célkitűzés. Csikós-Nagy Katalin szerint nem cégmérettől vagy névtől függ, hogy tud-e működni. Viszont úgy véli nem szabad erre a helyzetre kényszerhelyzetként tekinteni, hanem egyszerűen alkalmazkodni kell a folyamatban lévő változásokhoz, ahogy az Darwin is megmondta: „Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra.”

Bencze Róbert is az alkalmazkodás fontosságát hangsúlyozza: „hogy amelyik vállalat ebben a helyzetben valós válaszokat ad - nem csak lózungokat -, az tovább tud növekedni, a többiek pedig majd magyarázzák az iskolapénzt, vagy elvesznek a verseny nélküli, uram-bátyám gazdaságban.”

munkaerőhiány
Follow hrportal_hu on Twitter

A munkatárs, a vezető és a fluktuáció háromszöge

Milyen megoldásokat eszközölhet egy cég, amikor szembetalálja magát a szervezetek egyik legnagyobb ellenségével, a fluktuációval? Hogyan változtathatunk a munkatárs, a vezető és a fluktuáció háromszögén? A Delphi Hungary Kft. egyik telephelyének HR vezetője, Skáfár-Vidovics Eszter osztotta meg tapasztalatait arról, hogyan is működik a fluktuációkezelés náluk a gyakorlatban. tovább..

További cikkek
Új ügyvezető igazgatója van a Bayer Hungáriának

Kárpát Krisztina tölti be a Bayer Hungária Kft. ügyvezető igazgatói posztját 2017. január 1-től - közölte a cég az MTI-vel. Teljes cikk

Orbán: megbüntetjük az osztrák tőkét, ha nem kérnek a munkavállalóinkból

Orbán Viktor szerint nem megy, hogy az osztrákok azt szeretnék, az ő tőkéjük szabadon áramolhasson Magyarországra, közben viszont a magyar... Teljes cikk

Befolyásos nők gyűltek össze Zágrábban

A politikai és üzleti életben fontos pozíciót betöltő 50 horvát és magyar nő részvételével rendeztek kapcsolatfejlesztő fórumot Zágrábban a... Teljes cikk

A közép-európai emberek szívesen dolgoznának külföldön

A közép-kelet-európai munkavállalók szívesen dolgoznának külföldön - derül ki a Paylab.com nemzetközi bérösszehasonlító portál 11 országban,... Teljes cikk

Az osztrákok 3 évre csökkentenék a munkáltatói költségeket

Az osztrák kormány "foglalkoztatási jutalék" címén a munkahelyteremtést segítené. A terv szerint három éven át csökkentett munkaadói járulékot... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

A munkatárs, a vezető és a fluktuáció háromszöge

Milyen megoldásokat eszközölhet egy cég, amikor szembetalálja magát a szervezetek egyik legnagyobb ellenségével, a fluktuációval? Hogyan...