Legyen az online tanítás mindennapi gyakorlat
A modern kor kihívásaira kerestek válaszokat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán most véget ért, mintegy százmilliós büdzséből gazdálkodó E-tanítási kultúra és digitális tartalomfejlesztés című projektben. Hogyan lehet hatékonyabbá tenni a tanulást, hogyan vonhatóak be a modern technikai eszközök az ismeretszerzésbe, hogyan készítik fel az oktatókat az új kihívásokra és elvárásokra - ezekre a kérdésekre kaptak választ az érdeklődők a december 5-én tartott projektzáró konferencián.
A projekt során az egyetemen összesen 27 digitális tananyagot dolgoztak ki magyarul és angolul, és egyben kiterjesztették a tanulást segítő Moodle-keretrendszer használatát. A projektre az intézmény az EU-s Európai Szociális Alapból 92,1 millió forintot kapott, a támogatási összeg fennmaradó 15 százaléka pedig az állami költségvetésből érkezett.
A hallgatók már felkészültebbek tanáraiknál
A projekt részleteibe dr. Benedek András intézetigazgató egyetemi tanár, egyben a projekt szakmai vezetője avatta be a megjelenteket. A szakember beszélt arról, hogy napjainkban az internet, a mobilkommunikációs technológiák tömegesedése révén már kivitelezhető a tananyagok teljes digitalizációja. Az oktató szerint a tanulók manapság pillanatok alatt hozzájuthatnak bármilyen online elérhető információhoz, tehetik ezt azért is, mert például a WiFi már szinte közművé vált. Ha egy tanteremben nem érhető el vezeték nélküli hálózat, a diákok hiányolják azt. Míg egykor az írásvetítő képviselte a technológia csúcsát, mostanra ez nagyon is megváltozott, a diákok technikailag már felkészültebbek, mint tanáraik. Éppen ezért hoztak létre új, digitális tananyagokat a számukra, amelyekkel tanulási folyamatuk hatékonyabb lehet, mint a hagyományos formátumú jegyzetekkel.
Az intézményvezető elmondta, a projekt során 6 Bologna-konform tananyagot adaptáltak, és ugyanennyit fejlesztettek ki. Azokban a képzésekben, melyek az összesen 27 új tananyagot használják majd, 910 hallgató fog részt venni.
Oktatói szemléletváltás kell
Az oktató a "Képzők Képzése" projektről is beszélt, amely szintén sikeres volt: a bevont 99 főből 96-an el is végezték azt. Mint mondta, ennek során nem pedagógia gyorstalpalót tartottak, hanem arra törekedtek, hogy praktikus, a tananyag közlésében segítséget nyújtó ismeretekkel lássák el a tanárokat, mint például a Moodle-rendszerben végzett tanulástámogatás fogásai, a minőségfejlesztéssel és a hallgatói teljesítményméréssel, a tanulásmódszertannal kapcsolatos tudnivalók.
Beszélt arról is, hogy a projekt legnagyobb ellenfelei azok az elterjedt hiedelmek, sokszor hangoztatott szlogenek voltak, mint hogy "a hallgatók évről évre rosszabbak" vagy "a kütyük elvonják a hallgatók figyelmét", és persze a megszokás, a rutin, amelyet új módszerekkel kellett felváltani. Benedek András szerint a képzésen átesett ideális szakember úgy kommunikál a hallgatókkal, hogy képes az e-tanulási környezet sajátosságainak megfelelő tananyagokat kialakítani és korszerű módszerekkel tanítani.
Tananyagot mindenhol, mindenkinek
Szabóné dr. Berki Éva, a Szakmai Pedagógusképző Szolgáltatói Központ igazgatója ezután arról beszélt, hogy a digitális tartalomfejlesztési projekt nem előzmény nélküli, azt ugyanis jól megalapozta egy korábbi, 2009 novembere és 2011 októbere között lefolytatott projekt, amely "A szakmai pedagógusképzést segítő szolgáltató- és kutatóhálózatok kialakítása" néven futott. Ő is kitért arra, milyen kihívásokkal kell szembenézniük a tanároknak, hiszen míg egy magyartanár évről évre ugyanazt oktatja, addig a mérnökszakokon akár évente is változik a tananyag. Éppen ezért fontos, hogy az online környezetben végzett oktatói munkát mindennapi gyakorlattá tegyék.
Németh Kinga, a projekt megvalósításában a BME-vel együttműködő Typotex Kft. irodavezetője kifejtette, hogyan változott meg mára a hagyományos formátumú kiadványok, könyvek, jegyzetek szerepe. Mint elmondta, tapasztalataik szerint a hallgatók csak nagyon ritkán veszik csak meg ezeket a kiadványokat, akkor pedig szinte rögtön sokszorosítani kezdik azokat. Ez is jelzi a tananyag-fogyasztási szokások megváltozását, amelyre az oktatási stratégiának is reagálnia kell. Szerintük be kell vezetni az online adatbázisok használatát, amelyek online bárhonnan elérhetőek és szabadon továbbfejleszthetőek.
A konferenciát a tananyagok részletes ismertetésével, majd a "Képzők képzése" tanúsítványainak átadásával zárták le.
BME/www.edupress.hu
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara idén 11. alkalommal hirdeti meg pályázatát a Szakképzési Díjra, mely a magyarországi szakképzés... Teljes cikk
Hogyan írjunk jó CV-t? Segíthet-e az AI ebben, vagy inkább még mindig az Europass a nyerő? Fontos-e a jelöltélmény, vagy ez csak bullshit? Fazekas... Teljes cikk
Mára már nem kérdés, hogy nincs fontosabb készség a változásra való képességnél - írja Sharlyn Lauby HR tanácsadó a HR Bartender blog... Teljes cikk
- Vezető az, aki akár egy emberért felelősséget vállal - interjú Kamarás Zsuzsannával az Uniqa HR vezetőjével 3 hónapja
- Melyek a legfontosabb soft skillek? Itt a lista 3 hónapja
- Ezért maradnak el a digitalizációban a magyar cégek 4 hónapja
- A személyes találkozások hiánya hatással van az agyunkra 4 hónapja
- Diákhitelük kiváltásával segítené a külföldön élő diplomás magyar fiatalok hazatérését a kormány 4 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 4 hónapja
- Karrierváltás: online marketingesek kaptak szakmai útmutatót 4 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 5 hónapja
- A dolgozók negyedét túlterhelik a digitális eszközein érkező értesítések 5 hónapja
- A személyes védjegyek magassága és a hétköznapok sodrása 5 hónapja
- Mennyit lehet keresni az informatikai szektorban? Pozíciók, területek szerint 6 hónapja