Mi fontos a topmenedzsereknek 2011-ben?
A nehéz gazdasági helyzetre utal, hogy a hazai és a kelet-európai régió menedzserei az új piacok elérésén túl a stabilitás megteremtését és a költségcsökkentést tartják a legfontosabb vállalati stratégiai feladatnak. A HR-es intézkedéseket illetően azonban néhány különbség mutatkozik az egyes országok között - derül ki egy friss felmérésből.
A válaszadó menedzserek 14,6 százaléka tartja fontosnak az új piacok elérését, feltárását és megszerzését, a fontossági sorrendben közvetlenül a vállalat stabilitásának megteremtése (13 százalék) és a költségcsökkentés 13 (százalék) után - világít rá a Dr. Pendl & Dr. Piswanger Vezetői Tanácsadó cég legfrissebb "P&P Stratégia Barométer kutatása. "
E két utóbbi faktor második helyen való megjelenése egyértelműen utal a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetre. A termék- és szolgáltatási portfolió növelése került a harmadik helyre, mutatván, hogy a válságból való kitörést sok vezető előre meneküléssel, expanzióval képzeli el.
Ez a környezetünktől való eltérő szemléletről vall, mivel Kelet-Európa más országaiban az első helyet a folyamatok optimalizálása szerezte meg.
A rangsorban utolsó helyre került a még inkább környezetbarát megoldások fejlesztése és az egyes tevékenységek vállalaton kívülre helyezése (outsourcing). Sokatmondó, hogy a kutatás-fejlesztésbe való befektetés 1,6 százalékkal az utolsó előtti helyet szerezte meg, bár ez a trend a legtöbb kelet-európai országban, még Ausztriában sem nagyon eltérő a miénktől.
Az ügyfél-elégedettség javítása Bulgáriában, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában is fontos tényezője egy vállalat sikerének, Magyarországon a vezetők mindössze 5 százaléka ért ezzel egyet.
A munkahelyi légkör javítása, a dolgozói elkötelezettség növelése
15,6 százalékkal került az első helyre a munkahelyi légkör javítása és a dolgozói elkötelezettség növelése a 14 legfontosabb HR stratégiai intézkedés közül. Szorosan utána a vezetői kompetenciák fejlesztése következik 12,3 százalékkal majd a harmadik helyen az egyéni és csoportos személyzet és szervezetfejlesztés áll.
Itt nem nagy az eltérés a minket körülvevő országoktól, ahol a személyzet és szervezetfejlesztés, továbbá a vezetők fejlesztése került az első helyre. Kivétel ez alól, egyben érdekesség, hogy Csehországban és Szlovákiában a vezetők nem tartják igazán fontosnak saját maguk fejlesztését.
A munkahelyi légkör javítása Szerbiában nem hordoz jelentőséget. A cseh menedzsereknek 23 százaléka nyilatkozta, hogy a teljesítmény menedzsment kiemelkedő fontosságú, miközben Szlovákiában erre nem fókuszálnak.
A hazai adatok szerint fontosságot tulajdonítunk még a vállalkozói típusú gondolkodás fejlesztésének, miközben az utolsó helyre került a tehetség menedzsment, a karrier menedzsment és a béren kívüli juttatások optimalizálása.
A munkaadók megkülönböztetése (employer branding) lassan teret nyer térségünkben is, többnyire középen helyezkedik el a prioritások listáján.
Stratégiai gondolkodás
Hazánkban a megkérdezettek 20 százaléka pozícionálta az első helyre a stratégiai gondolkodást és ez konszenzust jelent a megkérdezett országok menedzserei között, mivel ez másutt sem volt másként. A kelet-európai régió eredménye ebben az egyben megegyezik a korábbi, a világ további 14 országára kiterjedt kutatással, ahol az amerikai, vagy távol-keleti menedzserek többsége szintén ezt a kvalitást tette a legfontosabb helyre.
Ausztriához hasonlóan nálunk is a határozottság, a döntésképesség kapta a második helyet 13,1 százalékkal, majd rögtön ezt követi a hitelesség 12,3 százalékkal. Ehhez zárkózik fel mint követelmény a karizma.
A kutatás kiemelendő eredménye, hogy melyek a kevésbé fontos kvalitások: négy tényező, egyenlően 1,5 százalékkal alkotja az utolsó helyet a fontossági listán. A bátorság, a kockázatvállalás, a jó elemző készség és a magával ragadó stílus. A kockázatvállalás hátrasorolása a legtöbb országban jól mutatja, hogy a vezetők óvatosabbá váltak.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk
Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk
Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk
- E-commerce Manager 2 hónapja
- Készségalapú HR stratégia: skill based organisation 2 hónapja
- Megjelent Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiája 3 hónapja
- Előbb lesz munkahelye a bölcsésznek, mint az informatikusnak – mit hoz az új jövő? 3 hónapja
- Megújul a magyar MI-stratégia – az adatgazdaságtól a humanoid robotokig 5 hónapja
- Mi is az a Paradoxon-elmélet, amitől igazán nyerő lehet egy csapat? 6 hónapja
- Több menedzser lesz a Starbucks kávézóiban 6 hónapja
- Startupoknak épít jövőt az EU 6 hónapja
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 7 hónapja
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 7 hónapja
- Felmérés: a felsővezetők jobbra értékelik saját teljesítményüket iparági versenytársaiknál 7 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?