kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Mi fontos a topmenedzsereknek 2011-ben?

A nehéz gazdasági helyzetre utal, hogy a hazai és a kelet-európai régió menedzserei az új piacok elérésén túl a stabilitás megteremtését és a költségcsökkentést tartják a legfontosabb vállalati stratégiai feladatnak. A HR-es intézkedéseket illetően azonban néhány különbség mutatkozik az egyes országok között - derül ki egy friss felmérésből.

A legfontosabb vállalati stratégia 2011-ben: új piacok szerzése

A válaszadó menedzserek 14,6 százaléka tartja fontosnak az új piacok elérését, feltárását és megszerzését, a fontossági sorrendben közvetlenül a vállalat stabilitásának megteremtése (13 százalék) és a költségcsökkentés 13 (százalék) után - világít rá a Dr. Pendl & Dr. Piswanger Vezetői Tanácsadó cég legfrissebb "P&P Stratégia Barométer kutatása. "

E két utóbbi faktor második helyen való megjelenése egyértelműen utal a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetre. A termék- és szolgáltatási portfolió növelése került a harmadik helyre, mutatván, hogy a válságból való kitörést sok vezető előre meneküléssel, expanzióval képzeli el.

Ez a környezetünktől való eltérő szemléletről vall, mivel Kelet-Európa más országaiban az első helyet a folyamatok optimalizálása szerezte meg.

A rangsorban utolsó helyre került a még inkább környezetbarát megoldások fejlesztése és az egyes tevékenységek vállalaton kívülre helyezése (outsourcing). Sokatmondó, hogy a kutatás-fejlesztésbe való befektetés 1,6 százalékkal az utolsó előtti helyet szerezte meg, bár ez a trend a legtöbb kelet-európai országban, még Ausztriában sem nagyon eltérő a miénktől.

Az ügyfél-elégedettség javítása Bulgáriában, Romániában, Szlovákiában és Szlovéniában is fontos tényezője egy vállalat sikerének, Magyarországon a vezetők mindössze 5 százaléka ért ezzel egyet.


A munkahelyi légkör javítása, a dolgozói elkötelezettség növelése



15,6 százalékkal került az első helyre a munkahelyi légkör javítása és a dolgozói elkötelezettség növelése a 14 legfontosabb HR stratégiai intézkedés közül. Szorosan utána a vezetői kompetenciák fejlesztése következik 12,3 százalékkal majd a harmadik helyen az egyéni és csoportos személyzet és szervezetfejlesztés áll.

Itt nem nagy az eltérés a minket körülvevő országoktól, ahol a személyzet és szervezetfejlesztés, továbbá a vezetők fejlesztése került az első helyre. Kivétel ez alól, egyben érdekesség, hogy Csehországban és Szlovákiában a vezetők nem tartják igazán fontosnak saját maguk fejlesztését.

A munkahelyi légkör javítása Szerbiában nem hordoz jelentőséget. A cseh menedzsereknek 23 százaléka nyilatkozta, hogy a teljesítmény menedzsment kiemelkedő fontosságú, miközben Szlovákiában erre nem fókuszálnak.

A hazai adatok szerint fontosságot tulajdonítunk még a vállalkozói típusú gondolkodás fejlesztésének, miközben az utolsó helyre került a tehetség menedzsment, a karrier menedzsment és a béren kívüli juttatások optimalizálása.

A munkaadók megkülönböztetése (employer branding) lassan teret nyer térségünkben is, többnyire középen helyezkedik el a prioritások listáján.


Stratégiai gondolkodás



Hazánkban a megkérdezettek 20 százaléka pozícionálta az első helyre a stratégiai gondolkodást és ez konszenzust jelent a megkérdezett országok menedzserei között, mivel ez másutt sem volt másként. A kelet-európai régió eredménye ebben az egyben megegyezik a korábbi, a világ további 14 országára kiterjedt kutatással, ahol az amerikai, vagy távol-keleti menedzserek többsége szintén ezt a kvalitást tette a legfontosabb helyre.

Ausztriához hasonlóan nálunk is a határozottság, a döntésképesség kapta a második helyet 13,1 százalékkal, majd rögtön ezt követi a hitelesség 12,3 százalékkal. Ehhez zárkózik fel mint követelmény a karizma.

A kutatás kiemelendő eredménye, hogy melyek a kevésbé fontos kvalitások: négy tényező, egyenlően 1,5 százalékkal alkotja az utolsó helyet a fontossági listán. A bátorság, a kockázatvállalás, a jó elemző készség és a magával ragadó stílus. A kockázatvállalás hátrasorolása a legtöbb országban jól mutatja, hogy a vezetők óvatosabbá váltak.

A hazai és kelet-európai kutatásban 394, nemzetközi szinten dolgozó top menedzser nyilvánított véleményt a mai körülmények között legfontosabb vezetői kvalitásokról, vállalati stratégiai, és HR stratégiai kérdésekről.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bértranszparencia másképp

Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk