Miért menjünk vissza az irodába?
Már javában zajlik a cégeknél az irodai visszatérés előkészítése, sőt, valahol a kollégák egy része újra bejár. Az Év irodája című online konferencián a vállalati résztvevők elmondták, ki hol tart a folyamatban, melyek a legkritikusabb pontok és miért fontos a személyes jelenlét egy vállalat életében.
Hasonló tapasztalatokról számolt be Seres Nikolett, a Telenor Magyarországtól. Aki visszamenne, neki elsősorban a munkatársak közelsége hiányzik. Mindkét cégnél készülnek a forgatókönyvek az újranyitásra. “Fokozatosnak és ütemesnek kell lennie a visszatérésnek” - mondja az alapelvekről Seres Nikolett. A munkaadóknak nem szabad egymás időzítését figyelniük, minden szervezet a saját igényei és üteme szerint haladjon.
Milyen kihívások jelentkeznek? Egyrészt a cégeknek gondoskodniuk kell arról, hogy a munkavállalók ne legyenek kitéve a koronavírus-veszélynek, másrészt választ kell adniuk az összes dolgozói félelemre, harmadrészt el kell magyarázniuk, miért szükséges a visszatérés. Nagy hiba lenne a munkaadótól, ha érzéketlen lenne a fertőzéstől tartó és nehezebben meggyőzhető csoportokra. A dolgozók nagy részében ugyanis keveredik a megkönnyebbülés, az öröm, a félelem és a bizalmatlanság érzése.
Első lépésben a dolgozó dönt
Éppen ezért a legtöbb vállalatnál a kulcsszó most az önkéntesség. A biztonságos munkafeltételek megléte esetén is csak azokat várják vissza, akik szabad akaratukból jönnének. Vaszary Ádám, a Positive Adamsky ügyvezetője elmondta, ők két lépcsőben veszik fel az irodai munkát. Egy hónapig önkéntes a bejárás, június 15-től kötelező. Egy tartós hatása azonban náluk is érzékelhető a járványidőszaknak: havonta egy hét home office-t mindenki választhat.
A Cushman & Wakefield ingatlanmenedzsment cégnél a munkavállalók 25 százaléka jár be dolgozni, de már tervezik az 50 százalékos személyes jelenléttel működést is. Szekér Attila elmondta, több intézkedést is bevezettek: az irodán belül egyirányú közlekedést terveztek meg, ami csökkenti a találkozásokat. Kitáblázták, hogyan használják a lifteket, a közösségi tereket. A munkaállomásoknál a share deskinget vezették be az “egy nap - egy asztal - egy ember” elvvel kombinálva. Azaz nincs állandó munkaállomása senkinek, a munkanapon viszont a munkavállaló csak egy asztalhoz ülhet le, amit aztán este fertőtlenítenek.
Ami home office-ban nem elérhető
Felvetődik a kérdés: ha kialakult home office-ban az üzletmenet, minek kell ennek véget vetni? Ha nem dolgoztak volna a kollégák, valószínűleg nem működött volna a cég. Kutatások szerint ha a munkaidő 20 százalékánál több a távmunka, akkor ez csökkenti a céghez való kötődést. Emellett a személyes jelenléten alapuló együttműködés az innováció motorja és eddig rejtve maradt energiákat, tudást szabadít fel.
Az irodákra tehát a jövőben is szükség lesz, kérdés, mennyiben változnak. A szakértők szerint az iroda fő funkciója nem az egyéni munka támogatása, hanem a közösségépítés lesz és az, hogy odavonzza a munkavállalókat. Nagyobb szerepet kapnak a közösségi terek és a különböző munkaformák lehetővé tevő megoldások (egyéni munka, kiscsoportos megbeszélések, meetingek). Az ország legnagyobb irodáját, a Magyar Telekom székházát már úgy alakították ki, hogy minden egy helyben legyen ebédlővel, kávézóval, gyerekkuckóval, fitneszteremmel. Az irodai térben a vezetők is a munkavállalók között ülnek, csak bizonyos menedzsment szint felett jár külön szoba.
Több közösségi teret, használjátok a kertet is!
Mit kezdjenek a vállalatok a felszabaduló irodai terekkel? Az ugyanis valószínű, hogy teljesen nem tér vissza a koronavírus előtti világ, valamennyi távmunka a cégek zöménél meg fog maradni. A munkavállalók ráéreztek a home office ízére, a munkaadók látják, mennyire működik ez és mennyivel csökkenthetőek a költségek. Heti 1 home office nap esetén pedig 20 százalékkal kevesebb munkaállomásra és ezzel egyéni térre lesz szükség. Az a cég, mely nem tud vagy nem akar kisebb irodába költözni, neki jó hasznos lehet az együttműködést serkentő terek kialakítása akár szabadtéren, akár beltéren. A koronavírusválság rugalmasságra nevelt, és erről szólhatnak a következő hónapok irodai fejlesztései.
Nyitókép: Austin Distel on Unsplash
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben egyre több cég visszaterelné dolgozóit az irodába, milliók keresnek olyan munkahelyet, ahova nem kell bejárni. A rugalmas időbeosztás, a... Teljes cikk
Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk
Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk
- Új rendszer jön: ezért dolgozik majd több elítélt a vasútállomások környékén 1 hete
- Meglepő álláshirdetések, valódi történetek – a CIB Bank válasza a munkaerőpiaci kihívásokra 2 hete
- Szabadság kiadása: erre figyelj még ebben az évben 3 hete
- Felmérés: nem a távmunka, hanem a bizalmatlanság csökkenti a termelékenységet 3 hete
- Brother nyomtatók extra garanciával: csak december 31-ig! 3 hete
- AI-színész tarol Hollywoodban: veszélyben a kreatív szakmák jövője 3 hete
- Mennyország vagy rémálom a munka jövője? A techguruk nem értenek egyet 3 hete
- Kényelmesebb iroda, hatékonyabb munka - Praktikus tippek mindennapokra 3 hete
- HR forradalomból HR válság? Így verheti szét az AI a szakmát 4 hete
- Miért fontosabb a környezet, mint gondolnád? 4 hete
- A magyarok társadalmilag kötött tevékenységekre fordított ideje naponta - grafikon 1 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja