"Miért nem érted, amit mondok?" - tippek a hatékony kommunikációhoz
Sokszor érezzük azt beszélgetés közben, hogy nem értjük egymást – olyan, mintha nem is egy nyelvet beszélnénk. A genetika és a neveltetés együttesen határozza meg, hogy hogyan adjuk át a mondandónkat és hogyan értelmezzük a másik fél közlendőjét.

Mi segít nekünk a másik szűrőjének megismerésében?
1. Minden, ami nem verbális
A gesztusok mennyisége és milyensége, az, ahogy a kettőnk között lévő távolságot szabályozom (egy hátralépéssel, vagy egy érintéssel), sokat elárulnak. A származás és a neveltetés erőteljesen befolyásolják a gesztusainkat. Gondoljunk a falusi emberre, aki általában szó szerint tartja a három lépés távolságot, ezzel ellentétben a városi ember jellemzően közelről beszél. Figyeljünk arra, hogy a másik mennyire szeretne közel állni hozzánk, milyen kézmozdulatokkal kíséri a mondandóját és megérint-e minket beszéd közben, és igyekezzünk ehhez hangolni magunkat.
2. Hangerő és hangszín
A hangerőre és hangszínre is érdemes odafigyelni, mert mindenki más jelentést kapcsol a különböző hangszínekhez. Ha beszélgetőpartnerünk hangos, beszéde pedig erőteljes, akkor jusson eszünkbe, hogy nem feltétlenül velünk van baja, hanem elképzelhető, hogy olyan családban nőtt fel, ahol ehhez szokott hozzá.
3. Tartalom
A mondandó tartalma és bonyolultsága is sokat elárul beszélgetőpartnerünkről. Vannak olyan tartalmak, amelyek a másik fél számára tabunak számítanak, legyen ennek kulturális vagy személyes oka. Ugyanígy nem mindenki érti meg, ha bonyolultabb mondatokban fogalmazunk - mert nem kell ahhoz gyereknek vagy alacsonyabb szellemi képességűnek lenni, hogy elvesszünk a második összetételnél. Viszont van olyan közeg is, ahová nem fogadnak be, ha tőmondatokban beszélünk - például egy szakmai konferencián.
4. Szókészlet
Az emberek alapvetően három típusba sorolhatóak, aszerint, hogy az érzelmeik, a gondolataik vagy a cselekvéseik motiválják őket elsősorban. Ez a tulajdonság a nyelvben is megjelenik. Ha megfigyeljük, hogy beszélgetőpartnerünk hogyan kommunikál, könnyen be tudjuk sorolni egyik vagy másik típusba. Ha pedig tudjuk, hogy melyik típusba tartozik, akkor azt is tudjuk, hogy hogyan tudunk vele a leghatékonyabban kommunikálni. Akit az érzelmei vezetnek, az érzelmekre hallgat, mivel ő is azok mentén működik. Akit a logika vezényel, azt jól felépített érvekkel lehet igazán meggyőzni. Akit a tevékenység motivál, és ennek mentén működik, az úgy a legkönnyebben meggyőzhető, ha cselekvésbe akarják bevonni.
Milyen választ adnak a ’Hogy vagy?’ kérdésre?
Nézzünk egy egyszerű példát a három típusra.
a. Kösz, kedves, hogy kérdezed, remekül vagyok! Hétvégén kempingezni fogunk a családdal - már nagyon várom és ők is lelkesek. Régóta nem voltunk így együtt - csak kicsit aggódom, hogy mindent összeszedtem-e.
Őt az érzelmei vezetik.
b. Kösz, hogy kérdezed, jól vagyok. Úgy döntöttünk a családdal, hogy kempingezünk a hétvégén, mert szép idő lesz és már rég nem voltunk így együtt. Írtam egy listát azokról a dolgokról, amiket még mindenképpen be kell szereznem.
Őt a logika mozgatja.
c. Kösz, hogy kérdezed, remekül vagyok. Tervezünk egy kirándulást a családdal a hétvégére, igyekszem mindent összeszedni, ami a kempingezéshez kellhet. Régen volt már, amikor ilyesmit szerveztünk és kicsit kijöttem a gyakorlatból.
Őt a cselekvés motiválja.
A hatékony kommunikációhoz tehát nincs szükség másra, mint megfigyelőképességre és a megfigyeltek adaptálására. Figyeljünk hát beszélgetőpartnerünkre, építsük be a tapasztalatokat a saját kommunikációnkba és fordítsuk a saját javunkra őket! Ha ügyesek vagyunk és lekövetjük a gesztusait, hangerejét, hangszínét és tiszteletben tartjuk a köztünk lévő esetleges kulturális különbséget, akkor nyitottan fog hozzánk állni. Ha nem vesszük figyelembe a szűrőjét, akkor elképzelhető, hogy maga az üzenet sem jut át.
Dr. Marik Ágnes, pszichiáter, coach
www.selfmapping.com
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 10 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 10 hónapja
- Ezért buknak el a jelöltek az interjúkon már az első kérdés előtt 12 hónapja
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 1 éve
- NAV-Mobil: üzenet érkezik, ha változik a munkaviszony 1 éve
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 1 éve
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 1 éve
- Nagy baj, ha nem világos a munkavállalók számára, hogy mi kell az előléptetéshez 1 éve
- Felmérés: a vállalatvezetők nem állnak készen a változások menedzselésére 1 éve
- Felsővezetők a Linkedinen: hogyan lehet jól csinálni? 1 éve
- Felmérés: Emiatt félnek az állásinterjúktól a dolgozók leginkább 1 éve