Miért nem szerveznek ki a magyar cégek?
Hazánkban a kiszervezési-hajlandóság elsősorban cégkultúra kérdése, de függ a vállalat stratégiájától is. Magyarországra különösen jellemző az a fajta vállalati vezetés, amely inkább szól a hatalomról, mint a hatékonyságról, így hiába szól megannyi érv a kiszervezés mellett, a vállalatok nem élnek vele - összegzi Bacsó Tibor, az Accenture Magyarország ügyvezető igazgatója. A 215 000 dolgozót foglalkoztató, 120 országban jelen levő céget negyedszerre választották a világ legjobb outsourcing szolgáltatójának.
Mint megírtuk, az elmúlt években megváltozott az outsourcing iránti igény és kereslet. A teljes körű outsourcing iránti érdeklődés visszaesett, ezzel párhuzamosan viszont sok részfeladatot szerveznek ki a cégek, amelyek közül sok kötődik a HR-hez, a Kelly Services, a VT-Soft és az Accenture Magyarország tapasztalatai szerint. A cégek leginkább a toborzást, egy-egy üzleti folyamatot, vagy a kölcsönzött állomány menedzselését bízzák külső szolgáltatóra - tapasztalja a Kelly Services.
"A HR-en belül népszerű a teljesítménymenedzsment, az utánpótlás, és a tréning házon kívül történő működtetése, ezen feladatok kezelése ugyanis globálisan is könnyen megoldható, szemben például a bérszámfejtéssel" - mondta portálunknak Bacsó Tibor. Az Accenture Magyarország ügyvezető igazgatója hozzátette: bár egy nemzetközi, adott szolgáltatásra szakosodott gárdával, a vállalatokat átfogó, különböző ágazatokra és olyan üzleti folyamatokra kiterjedő tapasztalati háttérrel rendelkező cégnek, mint amilyen az Accenture is, ez nem okoz problémát.
A cég úgy tapasztalja, hogy a HR-en kívül általában az informatika, a beszerzés, a bérszámfejtés, a pénzügy, számvitel feladatait szervezik ki a cégek. A világnak nincs olyan része, ahol ne lenne jelen a vállalat: megközelítőleg 215 000 dolgozója több mint 120 országban segíti ügyfeleit. A földrajzi lefedettség tehát nagy előny abból szempontból is, hogy tisztában vannak a helyi viszonyokkal és nem merül fel a jogi vagy nyelvi akadály. Ugyanakkor a vállalatok nemcsak ezért bízzák tevékenységeik elvégzését az Accenture-re, hanem azért is, mert négy éve vezeti a világ legjobb outsourcing szolgáltatóinak rangsorát.
"Az igen komoly elismerés jelzi - emeli ki az ügyvezető igazgató -a példátlan kiszolgálási kultúránkat. Az Accenture tudja, hogy mitől jó egy outsourcing megoldás és mindezt a magas színvonalat rendkívül költséghatékonyan éri el, ami szintén hozzájárul vállalatunk népszerűségéhez - mondja Bacsó Tibor.
Vállalatspecifikus, komplex megoldásokat várnak a cégek
Hazánkban a HR szolgáltatói piacnak komplex, vállalat-specifikus, költséghatékony megoldásokat kell kínálnia, ha meg akar felelni a cégek elvárásainak - tapasztalják a VT-Soft szakemberei. Ilyen lehet a helyszíni ügyfélszolgálat, melyet a szolgáltató is nyújt ügyfeleinek. Felismerték ugyanis, hogy a cégek igénylik a tanácsadást, az azonnali segítségnyújtást, főként, ha a bérszámfejtés, TB ügyintézés és munkaügyi folyamatok kiszervezése mellett döntenek.
Miért nem szerveznek ki a magyar cégek?
Miként Jónás Anikó, a Kelly Services ügyvezető igazgatója kifejtette, a magyar piac kezd nyitottabbá válni a különböző outsourcing megoldások iránt, az Accenture Magyarország azonban pont az ellenkezőjét tapasztalja. "Hazánkban a kiszervezés nem a megbízható, jó megoldásként vonult be a köztudatba" - magyarázza Bacsó Tibor. Ennek okát a szakember a magyar cégvezetői kultúrában látja, mivel úgy hiszik, összefügg a belső presztízs, reputáció, hatalom az általa felügyelt kollégák létszámával. "Nehéz az ilyen vállalatok élén álló embereket meggyőzni az ellenkezőjéről. Pedig reputáció szempontjából irreleváns, hogy az illető tíz embert vezet-e vagy háromszázat, hiszen a menedzser határozza meg a stratégiailag fontos célokat, tűzi ki a fő irányokat, és annak végrehajtásáról is ő gondoskodik" - tette hozzá az ügyvezető igazgató.
Bacsó Tibor példaként a Nike-ot hozta fel, amely a marketingen kívül minden területet kiszervezett, s mai napig a világ legnagyobb sportcipő- és ruházati gyártója. - Hiába szól megannyi érv (költséghatékonyság, tiszta felelősségi körök, szabályok könnyebb betartatása) az outsourcing mellett, ha nem illik bele a cégkultúra stratégiájába, vagy ellentétes a vállalati filozófiával. Nagyon sok pénz úszik el ezen hozzáállás, cégkultúra miatt" - vélekedik Bacsó Tibor. A szakember úgy látja, ameddig nem teremtődik meg a méretgazdaság, addig a kis cégek sem fognak az outsourcing lehetőségével élni, mivel nem éri meg nekik az informatikát, bérszámfejtést, könyvelést kiszervezni, hiába ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket. Ügyfeleik között nem véletlenül több a nemzetközi nagyvállalat.
A VT-Soft szakemberei szerint abban, hogy a cég egy feladatot házon kívül vagy belül old-e meg, nagyban múlik a nemzetközi anyavállalaton. Sok helyen ugyanis az anyavállalat szigorú előírásokat ír elő, milyen feladatokat lehet kiszervezni a vállalaton kívülre, de meghatározzák a választandó humánügyviteli szoftvert is, hogy a globális rendszernek a lehető legegyszerűbb legyen az adatok összegzése. Utóbbi esetekben problémát jelenthetnek a magyar jogrendszer útvesztői, amire sok globális szoftvermegoldás nincs felkészülve - mondják a VT-Soft szakemberei. Az Accenture szakemberei is tisztában vannak azzal, hogy vannak olyan nemzetközi nagyvállalatok, amelyek inkább belül tartják tevékenységeiket, noha a kiszervezés lenne a racionális döntés - stratégiailag, költség szempontjából is. Ugyanakkor azok között, akik céges szolgáltató központok létrehozásával tették ezt, kivétel nélkül találni olyan ügyfeleket, akik nem elégedettek - mutat rá Bacsó Tibor.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A legújabb csendes munkaerő-trend lassan aláássa a munkahelyi termelékenységet, és valószínűleg sok vállalat nem veszi észre időben. Teljes cikk
Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk
A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk
- Ezek lehetnek a sikeres toborzás titkai 2025-ben 4 hónapja
- Trendalkotó múlt, inspiratív jövő - Ocskay Szilárd, a NEXON alapító-ügyvezetője 5 hónapja
- Élesedik a verseny a dobogón: itt vannak a legnagyobb HR és bérszámfejtő outsourcing cégek 5 hónapja
- Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group 5 hónapja
- Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója 7 hónapja
- Ezek lehetnek 2025 trendjei HR informatikában 7 hónapja
- Bérszámfejtés outsourcing: Hogyan növelheti a hatékonyságot és csökkentheti a kockázatot? 7 hónapja
- Mit tesz a munkaadó a képzésemért? - teszi fel a kérdést egyre több munkavállaló 8 hónapja
- RPO: a toborzás kiszervezése megoldás lehet az SSC-k munkaerőhiányára 8 hónapja
- A nyitottság a siker kulcsa a munkaerőpiacon 8 hónapja
- 5 gyakori tévhit a bérszámfejtés kiszervezésről 9 hónapja