Milyen irodákba térhetünk vissza a járvány után?
A koronavírus-járvány sok kérdést felvet az irodaházak újranyitásával kapcsolatban. Vajon szívesen térnénk-e vissza ugyanabba a munkakörnyezetbe, ahol a járványt megelőzően dolgoztunk? Jelent-e a munkahelyünk potenciális veszélyt az egészségünkre nézve? Mit tehetünk, hogy kollégáink biztonságban érezzék magukat az irodában is?
Milyen utóhatásokkal számolhatunk a járvány árnyékában?
A járványnak származástól függetlenül ugyanolyan célcsoportot jelentünk, tehát bizonyos mértékig mindenki a világon ugyanazzal a helyzettel néz szembe. A szituációt nehezíti, hogy nem áll rendelkezésre használható szakmai tapasztalat a vírus hatékony kezeléséhez.
Egy komolyabb mértékű termelési kieséssel már most kalkulálhatunk, emellett pedig a munkanélküliség tekintetében is történelmi jelentőségű adatokat láthatunk. Akár 25-50%-os bevételkieséssel kell számolni egyes ágazatokban úgy, hogy még csak a kezdeti prognózis áll rendelkezésre.
Mindezek mellett most mindenki egy egészségesebb életmód fenntartására koncentrál. Ennek fényében a WELL Standard fontos szerepet tölthet be a mindennapjainkban.
Milyen irodába térhetünk vissza, és mikor?
A járvány akkor fog véget érni, amikor mindenki átesett már a fertőzésen, vagy az elkészült vakcina nagy mennyiségben elérhetővé válik. Az egybehangzó orvosi prognózis szerint nagyjából egy évnyi átmeneti időszakra számíthatunk.
Ennek fényében előtérbe kerülhet a Gensler koncepció, az új munkahely fogalma. E szerint a munkatársak távolabb foglalnak helyet egymástól, csökkentik a megosztott munkahelyek és eszközök számát és a munkavállalók első kérdése az lesz, hogy kicserélték-e a légszűrőt, illetve milyen egyéb intézkedéseket tettek az épület vírusmentesítésére? Ennek megválaszolására érdemes felkészülni.
Épületüzemeltetési stratégiák közül érdemes az ASHRAE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers) két ajánlását követni: a járvány ideje alatt ne csökkentsük az épületekben a légcserét és szabályozzuk a relatív páratartalmat. A járvány ideje alatt ajánlott a használtlevegő visszakeverést szüneteltetni, az energetikai veszteségek árán is. A frisslevegő-befúvást 100% friss levegővel és meghosszabbított üzemidővel érdemes végezni.
Fontos szerep hárulhat a WELL minősítésre pályázó épületekben a javasolt levegősterilizáló gépészeti megoldásokra. Egyaránt indokolt lehet az aktív szénnel kezelt légszűrők használata, a germicid lámpás (UVGI) fénycsövek alkalmazása, vagy az áthidaló megoldásnak számító gyorsan beépíthető UVGI adaptációk bevetése.
Előnyben vannak azok az épületek, ahol csak frisslevegő-bevezetés van, az úgy nevezett Direkt Ventilációs (DOAS) rendszerek. Ilyenkor a belső légtérben elhelyezett kis méretű kompakt berendezésekkel megoldható a levegő tisztítása és csírátlanítása. Jó alkalom az esszenciális karbantartási munkálatok elvégzésére az az időszak, amíg az épületek szinte üresek.
Mitől rezíliens (alkalmazkodó) egy épület?
A rezíliens épület ellen tud állni a különféle környezeti sokkhatásoknak, illetve rövid időn belül képes újra funkcionálni. Egy jó építész már a tervezés során figyelembe veszi a lehetséges jövőbeli extrém körülményeket.
Ilyen sokkhatások lehetnek a szélsőséges hőmérsékletek, tartós hőhullámok, viharos szél, árvíz és belvíz, hosszan tartó csapadékos idő, szárazság és aszály, erdőtűz, földrengés, terrorizmus, illetve járvány és fertőzésveszély bekövetkezése. Olyan veszélyforrások is előfordulhatnak, amiket ma még nem is ismerünk vagy még nevén sem tudjuk nevezni, például a melegebb levegő által tárolt nagyobb mennyiségű csapadék új fogalma, amire új szót találtak ki a meteorológusoknak - atmoszférikus folyó.
Ezen szempontok figyelembe vételén túl újabb kötelező előírások várhatók az épületek tervezése kapcsán, többek között
• szigorúbb előírások a szellőző-berendezésekre vonatkozóan;
• emelt minimum értékek a légszűrés és fertőtlenítés kapcsán;
• légtechnikai rendszer csíramentesítése valószínűleg kötelező lesz;
• nagyobb egyéni légtér biztosítása az irodában;
• több takarítószer tároló biztosítása emeletenként;
• beépített automata biometrikus védelemmel ellátott beléptető rendszerek.
Ami az épületek kivitelezését illeti, kötelező biztonságtechnikai programra, a beteg dolgozók elkülönítését szolgáló előírásokra, fizikai távolságtartásra, kötelező maszk használatra, a sok résztvevős személyes megbeszélések korlátozására, a két vagy több szakembert igénylő kivitelezési munkák felülvizsgálatára és átszervezése a távolságtartást szemmel tartva, több ideiglenes WC biztosítására és melegvizes kézmosási lehetőséggel magasabb szintű higiéniára lehet számítani. Szükség lesz a munkahely egyes részeinek sterilizálására, amennyiben egy dolgozó megbetegedése utólag tudomásukra jut, ami eddig soha nem volt kivitelezői feladat.
Az épületek üzemeltetésére vonatkozóan pedig olyan előírásokat várhatunk, mint a takarítási minőség emelése alaposabb és többszöri takarítással, fertőtlenítés és csírátlanítás új speciális fertőtlenítő gépekkel, valamint a klímaberendezések EU + ASHARE ajánlásokkal való üzemeltetése.
Elképzelhető-e vállalati oldalról a tartós home office biztosítása?
Az utazáson megtakarított idő, a tömegközlekedés vagy az autózás nélküli alacsonyabb stressz-szint, illetve a jobb közérzet és egészség pozitív hatást gyakorolhat a teljesítőképességre. Ugyanakkor munkáltatói szempontból ez valójában etikai kérdés.
„Vajon a dolgozó visszaél-e a belé fektetett bizalommal?” Persze a kérdést akár egy másik kérdéssel is megválaszolhatjuk: „Miért vesz fel a vállalat olyan embert, akiben nem bízik”?
Mi lehet az új mérce?
A mi életünkben soha nem volt példa arra, hogy abszolút bizonytalanságot érezzünk a jövőre nézve.
A WELL Building StandardTM tárgya az ember, a dolgozó. Minden eleme az egészségre, jobb erőnlétre és a kognitív kapacitásunk növelésére koncentrál. A minősítés témakörei pozitív megoldásokat javasolnak, hogy mindannyian meg tudjuk tartani mentális egészségünket. A vállalati vezetőknek és HR szakembereknek szinte kész forgatókönyvet kínál, amiből sokat meríthetnek. Külön kiemelendő a MIND (szellemi kapacitás, gondolkodásmód) koncepció, ami a mentális témákkal és munkahelyi stresszhatás-csökkentés pszichológiájával foglalkozik.
HuGBC, Kurucz Regina WELL AP
A WELL kanapé webinárium sorozat további előadásairól itt tájékozódhat.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkahelyi stressz és a mentális kimerültség soha nem látott szintre emelkedett és a legtöbb hiányzás mögött lelki megterhelés áll. A... Teljes cikk
Immár tudományosan is igazolt, hogy a hét közbeni kialvatlanságot a hétvégi „pótló” pihenés kompenzálhatja, javítja a közérzetet, csökkenti... Teljes cikk
A mellrák diagnózisa nemcsak az érintett életét forgatja fel, hanem hatással van a környezetére és a munkahelyi közösségre is. Ilyenkor nem a... Teljes cikk
- Itt a NAV friss listája - Ők nem jelentették be dolgozóikat 2 hete
- Felmérés: a magyar fiatalok szeretik a munkájukat, sokan mennének külföldre dolgozni 2 hete
- Túl sokan betegednek bele a munkába – a szakértők szerint itt a határ 3 hete
- Mire kell odafigyelni, amikor a gyermek diákmunkát vállal? 3 hete
- A fiatalok kétharmada arra számít, hogy nőni fog a fizetése 1 hónapja
- A vizelet negatív, a panasz mégsem múlik? Hólyagfájdalom-szindróma is lehet 1 hónapja
- Életéveket jelentő bérek - Egészségünk miatt sem mindegy, hogy hol dolgozunk 1 hónapja
- 6 praktikus tanács a pihentetőbb alvásért 1 hónapja
- Hogyan kerülhetnek le a bejelentés nélkül foglalkoztatók a NAV listájáról? 1 hónapja
- Kutyák és allergiák: mi okozza és miként segíthetünk? 1 hónapja
- Megúszható a szégyenlista? A NAV engedékenyebb lett a feketefoglalkoztatókkal 1 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja