Megjelent: 7 hónapja

Milyen irodákba térhetünk vissza a járvány után?

A koronavírus-járvány sok kérdést felvet az irodaházak újranyitásával kapcsolatban. Vajon szívesen térnénk-e vissza ugyanabba a munkakörnyezetbe, ahol a járványt megelőzően dolgoztunk? Jelent-e a munkahelyünk potenciális veszélyt az egészségünkre nézve? Mit tehetünk, hogy kollégáink biztonságban érezzék magukat az irodában is?

images

images

A felmerülő kockázatok minimalizálására a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete WELL munkacsoportjával néhány héttel ezelőtt speciális webinárium-sorozatot indított. A meghívott szakértők azt járják körbe, hogy az újra megnyitott épület és a környezet milyen hatással van a szervezetünkre. Az első alkalom előadója, a Los Angeles-ben élő Joseph Marfi a fenntarthatóság és a wellbeing területén a legmagasabb fokú jogosultságokkal rendelkezik, és nemrég csatlakozott a WELL világszervezet COVID-19 munkacsoportjához. A szakember a következő kérdésekre adott választ.

Milyen utóhatásokkal számolhatunk a járvány árnyékában?

A járványnak származástól függetlenül ugyanolyan célcsoportot jelentünk, tehát bizonyos mértékig mindenki a világon ugyanazzal a helyzettel néz szembe. A szituációt nehezíti, hogy nem áll rendelkezésre használható szakmai tapasztalat a vírus hatékony kezeléséhez.

Egy komolyabb mértékű termelési kieséssel már most kalkulálhatunk, emellett pedig a munkanélküliség tekintetében is történelmi jelentőségű adatokat láthatunk. Akár 25-50%-os bevételkieséssel kell számolni egyes ágazatokban úgy, hogy még csak a kezdeti prognózis áll rendelkezésre.

Mindezek mellett most mindenki egy egészségesebb életmód fenntartására koncentrál. Ennek fényében a WELL Standard fontos szerepet tölthet be a mindennapjainkban.

Milyen irodába térhetünk vissza, és mikor?

A járvány akkor fog véget érni, amikor mindenki átesett már a fertőzésen, vagy az elkészült vakcina nagy mennyiségben elérhetővé válik. Az egybehangzó orvosi prognózis szerint nagyjából egy évnyi átmeneti időszakra számíthatunk.

Ennek fényében előtérbe kerülhet a Gensler koncepció, az új munkahely fogalma. E szerint a munkatársak távolabb foglalnak helyet egymástól, csökkentik a megosztott munkahelyek és eszközök számát és a munkavállalók első kérdése az lesz, hogy kicserélték-e a légszűrőt, illetve milyen egyéb intézkedéseket tettek az épület vírusmentesítésére? Ennek megválaszolására érdemes felkészülni.

Épületüzemeltetési stratégiák közül érdemes az ASHRAE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers) két ajánlását követni: a járvány ideje alatt ne csökkentsük az épületekben a légcserét és szabályozzuk a relatív páratartalmat. A járvány ideje alatt ajánlott a használtlevegő visszakeverést szüneteltetni, az energetikai veszteségek árán is. A frisslevegő-befúvást 100% friss levegővel és meghosszabbított üzemidővel érdemes végezni.

Fontos szerep hárulhat a WELL minősítésre pályázó épületekben a javasolt levegősterilizáló gépészeti megoldásokra. Egyaránt indokolt lehet az aktív szénnel kezelt légszűrők használata, a germicid lámpás (UVGI) fénycsövek alkalmazása, vagy az áthidaló megoldásnak számító gyorsan beépíthető UVGI adaptációk bevetése.

Előnyben vannak azok az épületek, ahol csak frisslevegő-bevezetés van, az úgy nevezett Direkt Ventilációs (DOAS) rendszerek. Ilyenkor a belső légtérben elhelyezett kis méretű kompakt berendezésekkel megoldható a levegő tisztítása és csírátlanítása. Jó alkalom az esszenciális karbantartási munkálatok elvégzésére az az időszak, amíg az épületek szinte üresek.

Mitől rezíliens (alkalmazkodó) egy épület?

A rezíliens épület ellen tud állni a különféle környezeti sokkhatásoknak, illetve rövid időn belül képes újra funkcionálni. Egy jó építész már a tervezés során figyelembe veszi a lehetséges jövőbeli extrém körülményeket.

Ilyen sokkhatások lehetnek a szélsőséges hőmérsékletek, tartós hőhullámok, viharos szél, árvíz és belvíz, hosszan tartó csapadékos idő, szárazság és aszály, erdőtűz, földrengés, terrorizmus, illetve járvány és fertőzésveszély bekövetkezése. Olyan veszélyforrások is előfordulhatnak, amiket ma még nem is ismerünk vagy még nevén sem tudjuk nevezni, például a melegebb levegő által tárolt nagyobb mennyiségű csapadék új fogalma, amire új szót találtak ki a meteorológusoknak - atmoszférikus folyó.

Ezen szempontok figyelembe vételén túl újabb kötelező előírások várhatók az épületek tervezése kapcsán, többek között
• szigorúbb előírások a szellőző-berendezésekre vonatkozóan;
• emelt minimum értékek a légszűrés és fertőtlenítés kapcsán;
• légtechnikai rendszer csíramentesítése valószínűleg kötelező lesz;
• nagyobb egyéni légtér biztosítása az irodában;
• több takarítószer tároló biztosítása emeletenként;
• beépített automata biometrikus védelemmel ellátott beléptető rendszerek.

Ami az épületek kivitelezését illeti, kötelező biztonságtechnikai programra, a beteg dolgozók elkülönítését szolgáló előírásokra, fizikai távolságtartásra, kötelező maszk használatra, a sok résztvevős személyes megbeszélések korlátozására, a két vagy több szakembert igénylő kivitelezési munkák felülvizsgálatára és átszervezése a távolságtartást szemmel tartva, több ideiglenes WC biztosítására és melegvizes kézmosási lehetőséggel magasabb szintű higiéniára lehet számítani. Szükség lesz a munkahely egyes részeinek sterilizálására, amennyiben egy dolgozó megbetegedése utólag tudomásukra jut, ami eddig soha nem volt kivitelezői feladat.

Az épületek üzemeltetésére vonatkozóan pedig olyan előírásokat várhatunk, mint a takarítási minőség emelése alaposabb és többszöri takarítással, fertőtlenítés és csírátlanítás új speciális fertőtlenítő gépekkel, valamint a klímaberendezések EU + ASHARE ajánlásokkal való üzemeltetése.

Elképzelhető-e vállalati oldalról a tartós home office biztosítása?

Az utazáson megtakarított idő, a tömegközlekedés vagy az autózás nélküli alacsonyabb stressz-szint, illetve a jobb közérzet és egészség pozitív hatást gyakorolhat a teljesítőképességre. Ugyanakkor munkáltatói szempontból ez valójában etikai kérdés.

„Vajon a dolgozó visszaél-e a belé fektetett bizalommal?” Persze a kérdést akár egy másik kérdéssel is megválaszolhatjuk: „Miért vesz fel a vállalat olyan embert, akiben nem bízik”?

Mi lehet az új mérce?

A mi életünkben soha nem volt példa arra, hogy abszolút bizonytalanságot érezzünk a jövőre nézve.

A WELL Building StandardTM tárgya az ember, a dolgozó. Minden eleme az egészségre, jobb erőnlétre és a kognitív kapacitásunk növelésére koncentrál. A minősítés témakörei pozitív megoldásokat javasolnak, hogy mindannyian meg tudjuk tartani mentális egészségünket. A vállalati vezetőknek és HR szakembereknek szinte kész forgatókönyvet kínál, amiből sokat meríthetnek. Külön kiemelendő a MIND (szellemi kapacitás, gondolkodásmód) koncepció, ami a mentális témákkal és munkahelyi stresszhatás-csökkentés pszichológiájával foglalkozik.

A WELL Building StandardTM olyan új minősítési rendszer, amely az emberi egészséget helyezi a minősítés fókuszába. A minősítés megszerzéséhez az épületnek tíz témakörben kell 23 minimum követelményt teljesítenie, és közel 200 egészséget támogató megoldásból, minősítési szinttől függően, 50-100 megoldást választania. A WELL Standard témaköreit orvosok és mérnökök fejlesztették 6 éven át. Végül az alábbi témaköröket tartották az emberi egészségre legnagyobb hatással bíró területeknek: levegőminőség, víz, táplálék, megvilágítás, fizikai aktivitás, hőkomfort, akusztika, anyaghasználat, szellemi környezet és közösség. A WELL Standard rugalmas keretrendszer, melyben innovációkat is el lehet fogadtatni, és váratlan helyzetek - pl. egy járvány - megoldásai gyorsan integrálhatók.


HuGBC, Kurucz Regina WELL AP

A WELL kanapé webinárium sorozat további előadásairól itt tájékozódhat.
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! - Ingyenes A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Zöldebb home office-t mindenkinek!

Ha home office-ban dolgozunk, ki tudja meddig, fontos, hogy tudatosan kialakítsunk otthon egy teret magunknak, ami segít abban, hogy ugyanolyan produktívak... Teljes cikk

Miért jó az aktív ülés?

Napjainkban rengetegen végeznek ülőmunkát, és sokan keresik azokat a lehetőségeket, melyekkel valamiképpen csökkenthetik az irodai vagy otthoni... Teljes cikk

A lelket is nagyon megviseli a járvány - így őrködnek a cégek a dolgozók egészségén

Kell a mentáhigiénés tanácsadás, mert a dolgozókat pszichésen rendkívül megterheli a járványhelyzet és jön a tél - derült ki a vállalati... Teljes cikk