kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

Milyen irodákba térhetünk vissza a járvány után?

A koronavírus-járvány sok kérdést felvet az irodaházak újranyitásával kapcsolatban. Vajon szívesen térnénk-e vissza ugyanabba a munkakörnyezetbe, ahol a járványt megelőzően dolgoztunk? Jelent-e a munkahelyünk potenciális veszélyt az egészségünkre nézve? Mit tehetünk, hogy kollégáink biztonságban érezzék magukat az irodában is?

A felmerülő kockázatok minimalizálására a Magyar Környezettudatos Építés Egyesülete WELL munkacsoportjával néhány héttel ezelőtt speciális webinárium-sorozatot indított. A meghívott szakértők azt járják körbe, hogy az újra megnyitott épület és a környezet milyen hatással van a szervezetünkre. Az első alkalom előadója, a Los Angeles-ben élő Joseph Marfi a fenntarthatóság és a wellbeing területén a legmagasabb fokú jogosultságokkal rendelkezik, és nemrég csatlakozott a WELL világszervezet COVID-19 munkacsoportjához. A szakember a következő kérdésekre adott választ.

Milyen utóhatásokkal számolhatunk a járvány árnyékában?

A járványnak származástól függetlenül ugyanolyan célcsoportot jelentünk, tehát bizonyos mértékig mindenki a világon ugyanazzal a helyzettel néz szembe. A szituációt nehezíti, hogy nem áll rendelkezésre használható szakmai tapasztalat a vírus hatékony kezeléséhez.

Egy komolyabb mértékű termelési kieséssel már most kalkulálhatunk, emellett pedig a munkanélküliség tekintetében is történelmi jelentőségű adatokat láthatunk. Akár 25-50%-os bevételkieséssel kell számolni egyes ágazatokban úgy, hogy még csak a kezdeti prognózis áll rendelkezésre.

Mindezek mellett most mindenki egy egészségesebb életmód fenntartására koncentrál. Ennek fényében a WELL Standard fontos szerepet tölthet be a mindennapjainkban.

Milyen irodába térhetünk vissza, és mikor?

A járvány akkor fog véget érni, amikor mindenki átesett már a fertőzésen, vagy az elkészült vakcina nagy mennyiségben elérhetővé válik. Az egybehangzó orvosi prognózis szerint nagyjából egy évnyi átmeneti időszakra számíthatunk.

Ennek fényében előtérbe kerülhet a Gensler koncepció, az új munkahely fogalma. E szerint a munkatársak távolabb foglalnak helyet egymástól, csökkentik a megosztott munkahelyek és eszközök számát és a munkavállalók első kérdése az lesz, hogy kicserélték-e a légszűrőt, illetve milyen egyéb intézkedéseket tettek az épület vírusmentesítésére? Ennek megválaszolására érdemes felkészülni.

Épületüzemeltetési stratégiák közül érdemes az ASHRAE (American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers) két ajánlását követni: a járvány ideje alatt ne csökkentsük az épületekben a légcserét és szabályozzuk a relatív páratartalmat. A járvány ideje alatt ajánlott a használtlevegő visszakeverést szüneteltetni, az energetikai veszteségek árán is. A frisslevegő-befúvást 100% friss levegővel és meghosszabbított üzemidővel érdemes végezni.

Fontos szerep hárulhat a WELL minősítésre pályázó épületekben a javasolt levegősterilizáló gépészeti megoldásokra. Egyaránt indokolt lehet az aktív szénnel kezelt légszűrők használata, a germicid lámpás (UVGI) fénycsövek alkalmazása, vagy az áthidaló megoldásnak számító gyorsan beépíthető UVGI adaptációk bevetése.

Előnyben vannak azok az épületek, ahol csak frisslevegő-bevezetés van, az úgy nevezett Direkt Ventilációs (DOAS) rendszerek. Ilyenkor a belső légtérben elhelyezett kis méretű kompakt berendezésekkel megoldható a levegő tisztítása és csírátlanítása. Jó alkalom az esszenciális karbantartási munkálatok elvégzésére az az időszak, amíg az épületek szinte üresek.

Mitől rezíliens (alkalmazkodó) egy épület?

A rezíliens épület ellen tud állni a különféle környezeti sokkhatásoknak, illetve rövid időn belül képes újra funkcionálni. Egy jó építész már a tervezés során figyelembe veszi a lehetséges jövőbeli extrém körülményeket.

Ilyen sokkhatások lehetnek a szélsőséges hőmérsékletek, tartós hőhullámok, viharos szél, árvíz és belvíz, hosszan tartó csapadékos idő, szárazság és aszály, erdőtűz, földrengés, terrorizmus, illetve járvány és fertőzésveszély bekövetkezése. Olyan veszélyforrások is előfordulhatnak, amiket ma még nem is ismerünk vagy még nevén sem tudjuk nevezni, például a melegebb levegő által tárolt nagyobb mennyiségű csapadék új fogalma, amire új szót találtak ki a meteorológusoknak - atmoszférikus folyó.

Ezen szempontok figyelembe vételén túl újabb kötelező előírások várhatók az épületek tervezése kapcsán, többek között
• szigorúbb előírások a szellőző-berendezésekre vonatkozóan;
• emelt minimum értékek a légszűrés és fertőtlenítés kapcsán;
• légtechnikai rendszer csíramentesítése valószínűleg kötelező lesz;
• nagyobb egyéni légtér biztosítása az irodában;
• több takarítószer tároló biztosítása emeletenként;
• beépített automata biometrikus védelemmel ellátott beléptető rendszerek.

Ami az épületek kivitelezését illeti, kötelező biztonságtechnikai programra, a beteg dolgozók elkülönítését szolgáló előírásokra, fizikai távolságtartásra, kötelező maszk használatra, a sok résztvevős személyes megbeszélések korlátozására, a két vagy több szakembert igénylő kivitelezési munkák felülvizsgálatára és átszervezése a távolságtartást szemmel tartva, több ideiglenes WC biztosítására és melegvizes kézmosási lehetőséggel magasabb szintű higiéniára lehet számítani. Szükség lesz a munkahely egyes részeinek sterilizálására, amennyiben egy dolgozó megbetegedése utólag tudomásukra jut, ami eddig soha nem volt kivitelezői feladat.

Az épületek üzemeltetésére vonatkozóan pedig olyan előírásokat várhatunk, mint a takarítási minőség emelése alaposabb és többszöri takarítással, fertőtlenítés és csírátlanítás új speciális fertőtlenítő gépekkel, valamint a klímaberendezések EU + ASHARE ajánlásokkal való üzemeltetése.

Elképzelhető-e vállalati oldalról a tartós home office biztosítása?

Az utazáson megtakarított idő, a tömegközlekedés vagy az autózás nélküli alacsonyabb stressz-szint, illetve a jobb közérzet és egészség pozitív hatást gyakorolhat a teljesítőképességre. Ugyanakkor munkáltatói szempontból ez valójában etikai kérdés.

„Vajon a dolgozó visszaél-e a belé fektetett bizalommal?” Persze a kérdést akár egy másik kérdéssel is megválaszolhatjuk: „Miért vesz fel a vállalat olyan embert, akiben nem bízik”?

Mi lehet az új mérce?

A mi életünkben soha nem volt példa arra, hogy abszolút bizonytalanságot érezzünk a jövőre nézve.

A WELL Building StandardTM tárgya az ember, a dolgozó. Minden eleme az egészségre, jobb erőnlétre és a kognitív kapacitásunk növelésére koncentrál. A minősítés témakörei pozitív megoldásokat javasolnak, hogy mindannyian meg tudjuk tartani mentális egészségünket. A vállalati vezetőknek és HR szakembereknek szinte kész forgatókönyvet kínál, amiből sokat meríthetnek. Külön kiemelendő a MIND (szellemi kapacitás, gondolkodásmód) koncepció, ami a mentális témákkal és munkahelyi stresszhatás-csökkentés pszichológiájával foglalkozik.

A WELL Building StandardTM olyan új minősítési rendszer, amely az emberi egészséget helyezi a minősítés fókuszába. A minősítés megszerzéséhez az épületnek tíz témakörben kell 23 minimum követelményt teljesítenie, és közel 200 egészséget támogató megoldásból, minősítési szinttől függően, 50-100 megoldást választania. A WELL Standard témaköreit orvosok és mérnökök fejlesztették 6 éven át. Végül az alábbi témaköröket tartották az emberi egészségre legnagyobb hatással bíró területeknek: levegőminőség, víz, táplálék, megvilágítás, fizikai aktivitás, hőkomfort, akusztika, anyaghasználat, szellemi környezet és közösség. A WELL Standard rugalmas keretrendszer, melyben innovációkat is el lehet fogadtatni, és váratlan helyzetek - pl. egy járvány - megoldásai gyorsan integrálhatók.


HuGBC, Kurucz Regina WELL AP

A WELL kanapé webinárium sorozat további előadásairól itt tájékozódhat.
  • 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a generáció alszik a legrosszabbul a munkahelyi gondok miatt

A távmunka miatt sokaknak egyre nehezebb elválasztani egymástól a munkát és az otthoni életet. Teljes cikk

Nem bírja tovább a munkát, de mégsem lép? - a felmondási ügynök majd segít

Japánban a munkaidő lejártával hazamenni vagy szabadságot kérni alapvetően cikinek számít. A felmondás benyújtása pedig a tiszteletlenség végső... Teljes cikk

Mit jelez, hogy több millió munkavállaló számára csak álom a nyaralás az EU-ban?

A 20. század egyik nagy társadalmi előrelépése az volt, hogy nőtt azon munkásosztálybeli családok száma, akik megengedhetik maguknak a nyaralást,... Teljes cikk