kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Visszatérés az irodába? Egy globális felmérés eredményei

Úgy tűnik, a népsűrűség, a lakások mérete és a kulturális normák is azon tényezők között vannak, amik meghatározzák, hogy egy adott országban visszatértek-e a munkavállalók az irodákba vagy sem. Van, ahol 1,6 nap/hó, másutt 4 vagy 6 nap/hó a távmunka aránya. Egyáltalán hogyan alakult a hibrid munkavégzés globálisan?

home office, távmunka-

Egy felmérésből, ami 34 országban 42 000 munkavállalót vizsgált, és melynek keretében néhány mélyinterjú is készült (Stanford, Intituto Tecnologico Autonomo de Mexico and Ifo Institute) kiderült, hogy a népsűrűség, a Covid miatti lezárások hosszúsága és az adott országban érvényesülő  munkavállalói jogok (autonómia) is meghatározza, hogy hogyan alakult egyes régiókban a hibrid munkavégzés, írja a New York Times

Míg például Dél-Koreában mindössze átlagosan 1,6 napot tölthetnek egy hónapban távmunkával a munkavállalók, addig Nagy-Britanniában 6 napot. Valójában Dél-Koreában nem is igazán volt jellemző a távmunka a járvány idején sem. Japánban 2 nap az átlag, Tajvanon 2,6, Argentínában és Dél-Afrikában  3,6 nap. Németországban átlagosan négy nap egy hónapban, vagyis nagyjából heti 1, itt általában szakszervezeti megállapodások segítségével rajzolódtak ki a hibrid munka keretei. 

Ausztráliában már átlépi a távmunka mértéke az ötnapos munkahetet per hónap, itt az átlag 5,2 nap. Az Egyesült Államok meghaladja ezt, ugyanis 5,6 nap az átlag, és a kutatásban egy cég ügyvezetői azt nyilatkozták, hogy bár ők nem tették kötelezővé a visszatérést, a dolgozók mégis úgy érzik, ha nem járnak be, kimaradnak valamiből (fomo - fear of missing out élménye). Nagy-Britannia még ezen is túltesz, mert ott az átlag 6 nap havonta.

Összességében az ázsiai országokban a munkáltatók kevésbé tették magukévá a home office és a távmunka gondolatát az európai és az amerikai kontinens munkaadóihoz képest. A kutatók úgy vélik, hogy a lakhatás körülmények is szerepet játszanak a munkába való visszatérési szokásokban. Az Egyesült Államok külvárosi részein, ahol az embereknek nagyobb otthona és akár otthoni irodája van, a munkavállalók lassabban mennek vissza az irodákba. A sűrűn lakott városokban, különösen Ázsiában, általában magasabb az irodába való visszatérési arány, gyakran azért, mert az alkalmazottak nehezen tudtak produktívak lenni a sok családtaggal megosztott kis lakásokban.

Globális cégeket irányító ügyvezetők általában megtapasztalják ezt a sokszínűséget, mint például a Cisco technológiai vállalat vezérigazgatója Jeetu Patel, aki világszerte 85 000 alkalmazottat vezet. Míg az ázsiai irodákban nyüzsögnek az alkalmazottak, addig a világ más részein ez jóval kevésbé jellemző. A cég hagyta, hogy regionális vállalatai maguk döntsenek az irodai jelenlétről. 

A lakhatási különbségeken túl a kutatók szerint a távmunka szintjét befolyásolja, hogy egy régió mennyi időt töltött a Covid időszak alatt a munkahelyétől távol. A világ azon területein, ahol többször fordult elő lezárás, mint például egyes amerikai városokban, a munkavállalók és a munkáltatók jobban belerázódtak a távmunka rutinjába. Az emberek befektettek otthoni berendezésekbe, például nagyobb monitorokba, kényelmesebb székekbe. A vállalatok pedig olyan irányítási rendszereket vezettek be, amelyek biztosítják, hogy az elvégzett munka számítson a teljesítménybe, ne pedig az irodában eltöltött idő. 

Egyes ázsiai országok számos esetben gyorsabban, rövidebb lezárásokkal tudták kezelni a járványt, így ott kevésbé is vált bevett gyakorlattá a távmunka. Valamint, amint egy dél-koreai cég szóvivője elmondta a lapnak, ők nem szeretnek olyan privilégiumokat adni a munkavállalók egy részének, ami nem terjeszthető ki mindenkire. Egy Japánban működő vállalat egyik vezetője, aki 30 munkavállalóért felel pedig úgy érzi, személyesen jobban a dolgozókon tudja tartani a szemét, mint távolról.

A kulturális normák is döntő tényezőt jelentenek, mert míg egyes kultúrákban a munkavállalók megfogalmazzák igényeiket a vezetőik felé, akár a flexibilitásra vonatkozóan vagy akár csapatok is megállapodhatnak a hibrid munkavégzés kereteiről, vagy Európában például a szakszervezetek is beszáltak az ilyen jellegű egyeztetésekbe, addig más munkakultúrákban ez sokkal kevésbé jellemző. 

New York Times

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Alig kellenek a pályakezdők, a jó szakember viszont nehezebben vált

Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk

Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést?

Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk

Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk