Mitől lesz elkötelezett a munkavállaló?
A HR nagy témája manapság az employee experience (EX), a munkavállalói élmény. Ha ez rossz, a hatás előbb-utóbb a fő üzleti mutatókban is visszaköszön. Hogyan lehet ezt mérni? Mit tanulhatunk a legjobban teljesítő cégektől? Egyebek mellett ekörül forgott a SAP Digital Experience konferencia.
Utóbbi gyűjtése a vállalati világban még gyermekcipőben jár. A cégek egy része csak évente (vagy akkor sem) készít elégedettségi felmérést. Sokszor megfigyelések és szubjektív szempontok szerint próbálnak a motiváltság szintjéről képet kapni.
Pedig ha vannak rendszeresen frissülő X-adataink illetve ezeket a működési adatokkal összevetjük, elemezzük, akkor egészen új szinten leszünk képesek megérteni ügyfeleink és alkalmazottaink motivációit, szándékait. A Digital Experience konferencia ezt járta körül, melyet az üzleti informatikai szektor vezető vállalata, az SAP tartott.

Fókuszban a pulse survey
“A munkavállaló a cég legértékesebb erőforrása. Úgy kezeljük őket, mint ügyfeleinket. Ne csak egyszer félévente hallgassuk meg őket, hanem havonta, negyedévente. Kérjünk tőlük visszajelzést például, arról miért bennünket választottak, mi zavarja őket a munkában, miért távoznak tőlünk” - mondta bevezetőjében Barrie Crow, az SAP HR felhő megoldásért felelős kelet-közép-európai vezetője. Ezekre a legjobb módszerek az úgynevezett pulse survey-k, azaz olyan gyorsfelmérések, pillanatfelvételek, amelyek néhány lényegretörő kérdésből állnak, mobilon gyorsan megválaszolhatóak. “Az Y és a Z generáció szeret visszajelzést adni, igényli azt, hogy rendszeresen kikérjék a véleményét. Egy ilyen online szondán a valósághoz közelebbi válaszok születhetnek, mint távozáskor egy személyes exit interjún” - jegyezte meg Barrie Crow.
Szakadék van a HR és az alkalmazottak érzékelése között

Azért is fontos a gyakoribb visszajelzés kérése, mert csalóka lehet, ha a HR-esek vagy a felsővezetők saját érzékelésükre hagyatkoznak. A salary.com egyik felmérése szerint a HR-esek 69%-a szerint elkötelezettek a munkavállalók, utóbbiaknak csak 34%-a vallotta magát annak. A HR-esek 71%-a gondolta azt, hogy megfelelő a juttatási csomag, miközben a másik oldalnak csupán 48%-a. “Létezik ez a szakadék” - erősítette meg saját felméréseik alapján Alina Gogunova a Korn Ferry Hay Group moszkvai csoportvezetője. Említett saját számokat is: “A HR menedzserek 76%-a úgy látja, hogy ügyfélközpontú a cég, miközben a saleseseknek csak 55%-a vélekedik így. A fehérgallérosok 63%-a érzi azt, hogy hasznosak a vezetői visszajelzések, míg a kékgallérosok 49%-a mondta ugyanezt. Amikor a felsővezetők ezeket a különbségeket látják, szinte sokkot kapnak, nem hiszik el, hogy ennyire más a dolgozók véleménye. Kis eltérések még beleférnek, 10-30%-os különbségek már nem” - tette hozzá a HR szakember.

A gyakoribb mérésekkel gyorsabban fény derülhet hiányosságokra is, melyeket időben korrigálni lehet. Ha egy céges nyelvtanfolyamon néhány óra után kérünk feedbacket, és a résztvevők elmondják a problémákat - például felkészületlen a tanár, rossz szintre lőtték be a tudást, nincs meg a kémia tanár-tanuló között - akkor azonnal lehet cselekedni. Máskülönben a kurzus végén a vezetés azzal szembesül, hogy nem lett jobb a résztvevők nyelvtudása.
Ugyanez a helyzet a felvételi folyamatnál. “Kérdezzük meg az új munkavállalókat arról, hogy mi tetszett benne, mi nem, mi zavarta leginkább. Elég három-négy érthető és gyorsan megválaszolható kérdés. Hallgassunk értsük meg a történéseket és cselekedjünk” - hangsúlyozta Barrie Crow.
Alina Gogunova elárulta, hogy a fluktuáció előrejelzésének egyik eszköze lehet, ha megkérdezzük dolgozóinkat arról, mennyi ideig maradnának a cégnél. Ahol úgy reagáltak, hogy egy évig, ott eddigi tapasztalatai szerint 50 százalék távozik. Persze a válaszok alapján elindulhat az okok alaposabb feltérképezése. Mi az, ami miatt csak ennyi időre terveznek: előrelépés hiánya, a vezetési stílus, a fizetés, az irodai környezet, esetleg a szakmai fejlődés megrekedése? Erre pedig lehet cselekvési tervet kidolgozni.
A termékbe vetett hit fontos elem
“A világ vezető vállalatainak 71%-a rendszeresen vizsgálja az üzleti eredmény és a dolgozói elköteleződés közötti kapcsolatot” - hangsúlyozta Gogunova a Korn Ferry kutatásai alapján. A legjobb cégek figyelnek arra, hogy a munkavállaló tudja, hogy saját munkájával hogyan járul hozzá a cég eredményeihez. Ha közvetett az összefüggés, akkor példákkal, közérthetően le kell fordítani azt. A kutatások szerint ugyanis a hierarchiában lefelé haladva egyre kevesebben vannak ezzel tisztában. Gogunova hozzáteszi, hogy a dolgozói elköteleződésre nagy hatással van a cég által gyártott termékbe, szolgáltatásba vetett hit. Ha a dolgozók büszkék erre, nagyobb arányban elkötelezettek. Szintén lényeges elem, hogyan érzi magát a csapatban, mennyire tartja magát a kollektíva szerves részének.

Hogyan is áll most a dolgozói elköteleződés? A Korn Ferry mérései szerint az utóbbi három évben globálisan néhány százalékponttal csökkent a szint, 2019-ben 66%-ot mértek, Magyarországon 65%-ot. A legjobban teljesítő cégeknél viszont 74%-os ez az érték. Mit csinálnak jobban ezek a cégek? Alina Gogunova öt pontban foglalta össze a különbséget: 1. A dolgozók bíznak a felsővezetésben, és a cégen belül nyílt, őszinte a kommunikáció. 2. Jól szervezett a vállalat és hatékonyan vezetik. 3. Innovatív termékeket gyárt, a kreativitás fontos érték. 4. Jó az egyes részlegek közötti kommunikáció. (Ebben a legnehezebb változást elérni Gogunova tapasztalatai szerint.) 5. Az alsó szinteken születnek döntések és arra bátorít a felsővezetés, hogy merjenek észszerű kockázatot vállalni, ne csak rutinból dolgozzanak.
55% a húzóerő, 23%-nál se lelkesedés, se megfelelő tudás
Olyan munkavállalók húzzák a leginkább a céget, akiknek megvan a megfelelő tudása és akik elkötelezettek. A Korn Ferry mérései szerint az alkalmazottak 55%-a ilyen világszerte (Magyarországon 48%). A többieket is érdemes alaposabban megvizsgálni, mert három csoportba sorolhatóak és mindenegyik kezelése más módszert igényel. A legrosszabb állapotban azok vannak, akiknél se lelkesedés, se megfelelő tudás nincs (globálisan: 23%, Magyarország: 28%). Külön csoportba tartoznak a frusztráltak (globális: 11%, Magyarország 12%), akik motiváltak ugyan, de nem kapják meg a sikeres munkavégzéshez szükséges tréninget. Végül ott vannak a különállóak (angolul detached), akik ugyan sikerrel tudnának értéket teremteni, ám semmi nem hajtja őket (globális és Magyarország: 12-12%).
Kérdés, hogy mekkora az ideális arány az első, a húzóerő kategóriában. Törekedjünk a 100%-ra, arra, hogy mindenki maximális értékteremtésre képes és motivált legyen? A szakember szerint a 100% illúzió, az 55% is elég lehet, 30% azonban kevés.

Az érettséghez vezető út öt állomása
A Korn Ferry a visszajelzések szempontjából a fejlődés öt szakaszát különbözteti meg. Az elsőben még nincs szó munkatársi élményről, csupán elkezd a szervezet mérni. A másodikban bevezetik a rendszeres elkötelezettségi méréseket. A harmadikban a cég áttér a “folyamatos hallgatás” szakaszába (éves mérés, negyedéves gyorsmérések), hogy rendszeres visszajelzést kapjon a munkavállalói élményről. A negyedikben ezt kiterjesztik a teljes munkavállalói életútra a felvételtől a távozásig. Az ötödik szakaszba lépők business toolként (üzleti eszközként) használják. Itt a felmérések adatai már közvetlenül beépülnek az üzleti döntésekbe, megtörténik a váltás a HR-es kezdeményezéstől az üzleti oldalra.
Háttér a konferencia apropójára: a vállalatirányítási rendszereiről ismert német alapítású SAP egy évvel ezelőtt felvásárolta a Qualtrics-ot, egy a felhasználói/munkavállalói élmények - EX piacán gyorsan növekvő céget. Ezzel az SAP az O mellett az X adatokra is kínál szolgáltatást.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 1 hónapja
- Inkább izgalmas legyen mint stresszmentes? - ilyen szempontok szerint választanak munkahelyet a fiatalok 2 hónapja
- Sokkoló számok: nagyot esett a dolgozói és a vezetői elköteleződés 2 hónapja
- Felmérés: csökkent az elkötelezettség, különösen a vezetők körében 2 hónapja
- Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen 2 hónapja
- 5-ből 1 munkavállaló úgy érzi, hogy nem uralja a karrierjét 2 hónapja
- 53 napot kell várni egy építőipari szakemberre - már "csak" a jó szakemberben van hiány 3 hónapja
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 3 hónapja
- Elég volt a motiválásból! 4 hónapja
- A magyar vállalatvezetők jóval optimistábbak globális társaiknál, de ettől nagyon tartanak 4 hónapja