kapubanner for mobile
Szerző: Puszta Szilvia
Megjelent: 13 éve

Munkaerő-piaci körkép az EU tagállamaiban: Románia

Májustól szigorúbb munkajogi szabályozás lépett életbe Romániában, amelynek legfőbb célja a feketemunka visszaszorítása. Noha az országban a válság hatására nőtt a munkanélküliség, a munkáltatók háromnegyede napi szintű szakemberhiánnyal küszködik. Ennek egyik oka, hogy a szakképzett munkavállalók nagy része elhagyja az országot, sokan közülük éppen hazánkban találják meg számításukat.

Romániában a rendszerváltozás után felgyorsult a népességfogyás és az elöregedés. A halálozások száma évről évre meghaladja a születésekét. Ennek a tendenciának és a kivándorlásnak a következménye, hogy az ország lakossága 1,5 millió fővel csökkent az elmúlt másfél évtizedben.

A népesség csökkenést az 1990-es évektől fokozta a migráció is. Az elvándorlás oka kezdetben a munkanélküliség, a jobb életfeltételek megteremtéséhez szükséges anyagi források biztosítása és az otthon maradtak anyagi támogatása volt. A román nemzetiségűek elsődleges migrációs célországai a nyelvi hasonlóság miatt Olaszország és Spanyolország, de mára az EU összes országában nagy számban dolgoznak románok. A romániai munkaerő aránya a Magyarországon alkalmazott legális munkavállalók körében 1991 óta kiugróan magas, s ez érvényes az informális foglalkoztatásra is. Ugyanez igaz a Magyarországra jövő gyerekekre és tanulókra, de a beutazókra és a bevándorlókra egyaránt.

Romániában a férfiak és a fiatalabbak esetében a legmagasabb a migrációs potenciál értéke. Leginkább azok hagyták el az országot, akik szakképzettek, külföldi munkavállalói tapasztalattal, külföldi kapcsolati tőkével, illetve alacsony jövedelemmel rendelkeztek. Ennek hatására nemrégiben a munkáltatók háromnegyede napi szintű szakemberhiánnyal küszködött, amellyel Románia a második helyet foglalta el az egész világon.

A bolognai oktatási rendszer korábbi bevezetésének köszönhetően egyszerre két generáció végezte el felsőfokú tanulmányait, így az látszódott, hogy a munkaerő-piaci problémát a friss diplomások megjelenése tompítja majd. Ők azonban alig, hogy enyhítették volna a krónikus szakemberhiányt, hidegzuhanyként jött a pénzügyi válság, ami rendkívül gyorsan átgyűrűzött a reálgazdaságba. Sok pályakezdő, akik addig elhelyezkedtek, rögtön utcára is kerültek, másokat pedig fel sem vettek, és azóta is folyamatosan aktív munkakeresők.

A Román Statisztikai Hivatal adatai szerint, az országban az év első két hónapjában 6,9 százalékra emelkedett a munkanélküliség aránya, így azok, akik eddig még nem igényeltek munkanélküli segélyt, ezentúl szigorított feltételek mellett juthatnak hozzá az állami juttatáshoz. Az új rendelet értelmében a munkanélküli segélyt a munkaszerződés felbontását követő 10 napon belül kell igényelniük az arra jogosultaknak. Az új jogszabályban ugyanakkor szigorították a munkahely visszautasítására vonatkozó eljárást is. Ennek értelmében, ha a támogatásban részesülő az első felkínált munkahelyet visszautasítja, a munkanélküli támogatást azonnal megvonják tőle.

Beutazás, munkavállalás

Az uniós polgárok három hónapig engedély nélkül tartózkodhatnak Romániában. Az ezen túli tartózkodás esetén a tagállamok bejelentési kötelezettséget követelhetnek meg. Tartózkodási engedély ekkor sem kell, a bejelentésről az illetékes hatóságok igazolást állítanak ki. A regisztrációs igazolást a román Bevándorlási Hivatal bocsátja ki. Három hónapon túli romániai tartózkodás esetén a magyar állampolgároknak igazolniuk kell, hogy rendelkeznek a megélhetéshez szükséges rendszeres jövedelemmel és teljes körű egészségbiztosítással, illetve munkaviszonyt, vagy tanulmányok folytatását bizonyító okiratot kell bemutatniuk.

A magyar állampolgárok szabadon, munkavállalási engedély nélkül vállalhatnak munkát Romániában. A munkáltatónak a munkavállalót regisztráltatnia kell az illetékes munkaügyi központnál. Uniós polgárok minden romániai állásra pályázhatnak, és azt be is tölthetik, kivéve az államigazgatás pozícióit, melyek esetén a román állampolgárság alapkövetelmény.

Munkaszerződés

A romániai munkavállalás minden esetben munkaszerződés aláírásához van kötve. Munkaszerződést határozatlan és határozott időre is lehet kötni. Határozott idejű munkaszerződés legfeljebb 12 hónapra köthető, ami egyes esetekben meghosszabbítható 18 hónapra. A munkaszerződéseket a Munkaügyi Felügyelőségnél is regisztráltatni kell. A munkaviszonyban történő változásokról a munkavállalót írásban értesíteni kell.

A teljes munkaidős foglalkoztatás napi 8 órányi munkaidőt jelent, heti 40 órában. Részmunkaidős foglalkoztatás esetén legalább 2 munkanapot vagy heti 10 munkaórát kell ledolgozni. Törvényileg meghatározott, hogy túlórával együtt a heti munkaidő nem haladhatja meg a 48 órát.

A román munkaügyi törvény szerint az önálló munkavégzés alsó korhatára 16 év, de szülői beleegyezéssel már a 15 év feletti személyek is dolgozhatnak. A 18 év alattiak maximum naponta 6 órát, illetve hetente 30 órát dolgozhatnak, és nem túlórázhatnak. Nehéz fizikai és kockázatos munkakörök betöltése csak 18 éven felüliek számára engedélyezett.

A munka törvénykönyve alapján a romániai munkavállalókat évente legalább 20 nap fizetett szabadság illeti meg, melybe nem számítanak bele a külön jogszabályban meghatározott munkaszüneti napok.

Romániában jogszabály által meghatározott minimálbér van érvényben. 2011. februári adatok alapján ennek mértéke 670 új lej, azaz mintegy 157 euró.

Életbe lépett Romániában a sokat vitatott új munkatörvény könyv. Mostantól szigorúbb büntetések járnak a munkaügyi kihágásokért. Május 2-ától akár egytől két évig terjedő börtönbüntetéssel nézhetnek szembe azok a munkáltatók, amelyek több mint 5 munkást alkalmaznak hivatalos iratok nélkül. A feketén dolgozókat pedig 10 ezertől 20 ezer lejig terjedő pénzbírsággal sújthatják. Az új munkatörvény értelmében 1500-3000 lej büntetés jár azoknak a munkaadóknak, akik orvosi igazolás nélkül alkalmaznak valakit. A munkahelyi próbaidő ezentúl legfeljebb 3 hónap lehet. Amennyiben csökken egy cég munkaképessége, a vezetőség dönthet úgy, hogy öt napról négy napra csökkenti a munkanapok számát, és ezzel arányosan a béreket is.

Hosszabb lett a felmondási idő is, 15 nap helyett 20 napot kell munkahelyén töltenie az alkalmazottnak a felmondás beadása után. Vezető pozícióban levő alkalmazott esetén ez az idő 35 napról 45 napra nő. A munkahelyen töltött idő nem haladhatja meg a heti 48 órát, beleértve a túlórákat is. A túlórákat a munkáltató köteles 60 napon belül kifizetni. Éjszakai munkáért az alapfizetés 15 százaléka helyett 25 százalékos bérkiegészítés jár, amennyiben az alkalmazott legalább 3 órát dolgozik éjszaka.

Társadalombiztosítás

A jelenlegi két pilléren alapuló rendszer 2008. január 1-jétől lépett hatályba. Az új rendszer azokra a munkavállalókra vagy önálló vállalkozókra nézve kötelező, akik a hatálybalépés napján 35 évesek vagy annál fiatalabbak voltak. A társadalombiztosítási rendszer többi résztvevőjére a korábbi, általános szabályok vonatkoznak.

A munkavállalók bruttó jövedelmük után 9,5 százalékos mértékű társadalombiztosítási járulékot fizetnek az 1. pillérbe. A 2. pillérben biztosítottak esetében ebből a 9,5 százalékból 2 százalék kerül az egyéni számlára átutalásra. A munkáltatók attól függően, hogy az adott munkavégzés milyen nehézségi fokba tartozik 19,5 - 24,5 - 29,5 százalékos mértékű járulékot fizetnek. Az önálló vállalkozók a járulék köteles jövedelmük után az 1. pillérben 29 százalékos mértékű szociális biztosítási járulékot fizetnek, a 2. pillérben biztosítottak a 29 százalékos mértékű járulékból 2 százalékot az egyéni számlájukra fizetnek be.

Öregségi nyugdíj

Az öregségi nyugdíj megállapításának feltétele az előírt életkor elérése és a szükséges szolgálati idő megszerzése. 2009 januárjától férfiak esetében a 63. év 6 hónap betöltése és 12 év szolgálati idő megszerzése, nők esetében az 58. év 6 hónap betöltése és 12 év szolgálati idő megszerzése szükséges. A nyugdíjjogosultság megállapításához szükséges életkor és szolgálati idő mértéke férfiak és nők esetében 2015-ig folyamatosan emelkedik, amíg el nem éri a 65. évet és 15 év szolgálati időt. A teljes nyugdíj megállapításához szükséges szolgálati idő mértéke 2015-ig férfiak esetében 35 évre, nők esetében 30 évre növekszik. Korai nyugdíjra az előírt életkor betöltése előtt maximum 5 évvel korábban az jogosult, aki a teljes nyugdíjhoz szükséges szolgálati időhöz képest legalább 10 évvel több szolgálati időt szerzett.

Az 1. pillérben az öregségi nyugdíj összege az éves átlagos pontaránytól és a nyugdíjpontok mértékétől függ. Az éves átlagos pontarány függ a biztosított referencia jövedelmeinek az átlagos bruttó bérhez viszonyított arányától és a biztosítási idő hosszától. A nyugdíjpontok mértéke nem lehet kevesebb, mint a tervezett átlagos bruttó bér 37,5 százaléka.

Családi támogatások

Romániában a családi ellátásokra jogosultakká válhatnak a román állampolgárok, illetve más tagállam állampolgárai és a hontalan személyek is, ha állandó vagy ideiglenes lakóhelyük van az országban. A családi támogatások körét képezi a szülési segély, a gyermeknevelési szabadság és juttatás, a családi pótlék, a kiegészítő családi pótlék, és az egyedülálló szülőknek nyújtott támogatás.

A szülési segély az első 4 gyermek születése után igényelhető, melynek összege 2009-ben 230 lej volt.

Azok a román állampolgárok, illetve külföldi vagy hontalan szülők, akik állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek Romániában, gyermeknevelési szabadságra és juttatásra lehetnek jogosultak. A gyermeknevelési szabadságot és juttatást a gyermek bármelyik szülője igényelheti. A kedvezménnyel élhetnek az örökbefogadó szülők is, illetve olyan személyek, akiknek gondozásában van a gyerek, de csak az első három gyermek születése után jár. A juttatás összege havonta 600 lej (167 euró), vagy választás szerint az utolsó 12 hónap átlagfizetésének 85 százaléka. Az összeget a szülést követő két évben folyósítják.

Erre az időszakra, azaz amíg a gyermek be nem tölti a 2 éves kort, 200 lej gyerekpénzre jogosult minden gyermek, még akkor is, ha a szülő nem jogosult a gyermeknevelési szabadságra.

Családi pótlékra jogosultak azok a 18 év alatti gyermekek, illetve 18 év feletti fiatalok, amíg befejezik középiskolai tanulmányaikat, akik állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkeznek Romániában. Az I-II. kategóriába tartozó fogyatékos, illetve mozgássérült gyerekek 18 éves korukig jogosultak a családi pótlékra. A pótlék összege havi 42 lej. A fogyatékos gyerekek esetében ennek a duplája. A támogatást a gyermek születése utáni hónaptól folyósítják. Visszamenőleg legfeljebb egy évre igényelhető.

Azok a családok, ahol a háztartásban 18 évnél fiatalabb gyermek van és az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg a minimálbért, kiegészítő családi pótlékra jogosultak. Ennek az összege havonta egy gyermek után 50 lej, két gyermek után 60 lej, 3 gyermek után 65 lej, 4 vagy több gyermek után 70 lej. A szociális segélyben részesülő családok esetében ezek az összegek 25 százalékkal megnövekednek.

A 18 évnél fiatalabb gyermeküket egyedül nevelő szülők külön támogatásra jogosultak, ha a családban az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg a minimálbért. A támogatás havi összege havonta egy gyermek után 70 lej, két gyermek után 80 lej, 3 gyermek után 85 lej, 4 vagy több gyermek után 90 lej.

Személyi jövedelemadó

Általánosságban elmondható, hogy a Romániában letelepedett munkavállalók bármely forrásból származó jövedelme Romániában adózik, míg külföldi egyének és nem letelepedett munkavállalók esetén csak a Romániából származó jövedelem adózik a román szabályok alapján.

Romániában egykulcsos személyi jövedelemadó van érvényben, melynek mértéke 16 százalék. A legtöbb személyi jövedelem a 16 százalékos kulcs szerint adózik. Adózott jövedelmek a munkabér, a vállalkozói jövedelem, a bérbeadásból származó jövedelem, a havi nyugdíjjövedelem 1000 lej feletti része, a mezőgazdasági tevékenységből származó jövedelem, az osztalék-jövedelem, a kamatjövedelem, a tőkebefektetésből származó jövedelem.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni

A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk

Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?

Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk

Temetési segély

Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk