Esélyegyenlőség és HR
A cégeknél általában jellemző, hogy az esélyegyenlőség témája a HR kezében van. Van ahol dedikált ember feladata a működtetése, a munkavállalói csoportok koordinálása, az országok összehangolása, és a jógyakorlatok megosztása, például az IBM-nél. Míg Rolek Ferenc nem hisz abban, hogy külön szervezetet, vagy külön pozíciót kellene kialakítani ebből a célból. Szerinte így a folyamatok túlzottan bürokratikussá válnak, a többiek pedig úgy érzik, hogy nekik nincs a témával tennivalójuk. Drabik Edina itt vitába szállt Rolek Ferenccel, mert szerinte fontos, hogy valaki dedikáltan magáénak érezze a feladatot, az információk ne aprózódjanak szét, és zökkenőmentes legyen a gyakorlati koordináció.
A cégek képviselői egyetértettek abban, hogy a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben luxus a kirekesztés. Akinek megvannak a megfelelő kompetenciái a feladatra, megvan a képzettsége, és el tudja végezni a munkát, azt felveszik. Azonban felhívták arra is a figyelmet, hogy fontos, hogy a megfelelő információk, és a cég elvárásai, a szemlélet a recruiterekig eljusson, a cégről szóló kommunikációban is megjelenjen, hogy befogadó munkahelyekre keresik a jelölteket. Bauer Dávid erre példaként egy szlovákiai adatot hozott, amely szerint egy kutatás azt találta, hogy a HR-esek 75%-a nem kattint olyan CV-re, amely 50 feletti munkavállalóé, annak ellenére, hogy nincs munkaerő. A szemléleten tehát még van mit dolgozni.
Kiemelték a vezetői edukáció szerepét abban, hogy a változatosabb munkavállalói csoportokból felépülő csapatok hatékonyabbak és eredményesebbek lesznek. A cégek képviselői úgy érzik, fontos a proaktivitás a területen, vagyis kifejezetten kampányokkal megcélozni azokat a munkavállalói csoportokat, amelyek felé nyitni szeretnének.
A cég üzleti érdeke is a sokszínűség
Pataki Hajnalka, a Procter&Gamble D&I vezetője a cég jó gyakorlatairól osztott meg információkat és felhívta arra a figyelmet, hogy mennyit jelent a munkavállalóknak a valódi befogadás. Mint mondta a felmérések szerint például minden 10. munkavállaló az LMBT közösség tagjaként érintett. Ha nekik nem kell rejtőzködniük, hanem felvállalhatják magukat a munkahelyükön, akkor 20-30%-al produktívabban tudnak dolgozni, hiszen nem viszi el energiáikat a titkolózás. Mint mondta a cégnél vezérlőelv, hogy mindenki értékes, befogadott és a legjobban teljesít (Valued, Included, Performing). Pataki Hajnalka hangsúlyozta, hogy a cég elemi érdeke, hogy fogyasztóihoz hasonlóan sokszínű legyen, ez az üzleti stratégia része, hiszen így tudja hitelesen megszólítani őket.
Fotók: Szöllősi Mátyás
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Munkaerőpiac: luxus a kirekesztés
2. oldal - Esélyegyenlőség és HR