kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Nem építenek az informális tudásmegosztásra a cégek

A vállalatok régóta tisztában vannak a formális tanulási kezdeményezések és architektúrák fontosságával. Emellett azonban az informális tanulás is– a tudás munkatársak közötti szabad cseréje, és ez ugyanolyan létfontosságú, ami komoly segítségre szorul, a cégek ugyanis nem használják ki ennek előnyeit - derül ki egy friss kutatásból.

Az emberek 73 százaléka proaktívan vagy rendszeresen megosztja tudását, 46 százalékuk azonban nem bízik mások reakcióiban --– attól tartanak, ellopják az ötletüket, vagy szankciók érik őket, ellenük fordítják az adott tudást. Mindössze 30 százalékuk szerint árad a tudás szabadon a közvetlen személyes hálózatukon kívül - derül ki a Krauthammer "Informális tanulás a munkahelyen" című felméréséből.

Az eredmények szerint az emberek 73 százalékának szüksége van valamilyen célkitűzésre az informális tudásmegosztáshoz. Az elismerés a vezető részéről kulcsfontosságú, de csak 49 százalék érzi úgy, hogy megkapja ezt. Míg 64 százalékuk szerint a főnökük hisz a tudásmegosztásban, csak 34 százalékuk kap elegendő támogatást és erőforrásokat ehhez.

A hasonló beosztású dolgozók 34 százalékát az empatikus vagy bizalomépítő viselkedés jellemzi egymás között. Míg 56 százalékuk a megfelelő időben és spontán megosztja ötleteit, az emberek hajlamosak behódolni a domináns személyiségnek. És csak 14 százalékuk hiszi, hogy a vezetők nyitottan állnak hozzá a jó ötletekhez.

Az emberek 20 százaléka hiszi, hogy a cég dolgozói képesek gyorsan új gondolkodásmintákat kialakítani. 24 százalékuk véli úgy, hogy a cége előre látja a változásokat, és gyorsan illetve rugalmasan alkalmazkodik azokhoz.


Tanulságok vezetők számára



Az egyes alkalmazottakat illetően

  • Bizalomépítés. Segítsünk az alkalmazottnak annak megértésében, hogy tudásának a szabad megosztása az ő "személyes márkájának" értékét gazdagítja.
  • Fejlesszük az elismerés-reflexet. Az alkalmazott erőfeszítésének az elismerése a legkönnyebb és legeredményesebb módja a tudáscserére való motiválásnak --– márpedig az elismerés épp olyan ritka, mint amilyen fontos volna.
  • Coacholjuk az embereket arra, hogyan segíthetnek másoknak tanulni. Segítsünk a dolgozóknak abban, hogy ne csak egyszerűen megosszák a tudásukat, hanem segítsék is elő mások tanulását, a helyes módszerek alkalmazásával.
  • Célok kijelölése. A dolgozónak még az informális tudásmegosztásnál is szüksége van konkrét célok kijelölésére --– ez eloszlatja esetleges félelmeit, és segíthet a vezetőnek is abban, hogy konkrét elismerést adjon a cél elérésekor, és biztosítsa ahhoz a szükséges forrásokat.

    A dolgozói csoportokat illetően

  • Segítsünk a megbeszélések tudáscserévé alakításában. Coacholjuk a beosztottainkat arra, hogyan hozzák ki a legtöbbet a kollégáikkal való információcseréből --– például tűzzünk ki világos célokat és szabályokat, és olyan napirendet állítsunk össze, amely biztosítja, hogy mindenki meghallgatásra kerüljön. A "forgószék" módszer mindenkinek lehetőséget ad a megnyilvánulásra.
  • A "team logika" alkalmazása munkacsoportokra. A vezető segíthet az önirányításban azzal, hogy arra bátorítja a csoportot: azonosítsák az egyes tagok egymást kiegészítő stílusát, szakértelmét és szerepét.

    A céget illetően

  • Tudásmegosztás szempontú átvilágítás. A Krauthammer jelentés egy kérdőívet és egy folyamatleírást is tartalmaz, amelynek a segítségével ellenőrizhetjük a tudásmegosztás helyzetét a cégnél, és meghatározhatjuk a szükséges intézkedéseket.
  • Gondoskodjunk róla, hogy a cég világosan lássa, kik a tudásgazdák. A vezetők és beosztottaik közötti párbeszéd során körvonalazódnia kell, melyek az egyes munkatársak tudásterületei --– ami segít a formális tanulási folyamat tervezőinek is a tudásgazdák listájának összeállításában.
  • Gondoskodjunk róla, hogy a cég tudja, "ki mit tud". Az alkalmazottak tudástartalma gazdagíthatja a cég tudásbankját, és segíthet a tanulási programok tervezőinek is relevánsabb fejlesztési utak kidolgozásában.
  • A strukturális akadályok elhárítása. Az emberek közvetlen környezetén túl a tudás nem áramlik jól. Nem volna itt az ideje, hogy a cég fejlesztési szakemberei az informális tudást megosztó munkatársakat formális platformokra is meghívják?
    • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Közel 300 fővel nőtt a gödi Samsung, több kölcsönzőnél csökkent a létszám

    Idén januárról februárra a gödi Samsung SDI akkumulátorgyártónál 276 fővel, 4114-re nőtt a foglalkoztatottak létszáma. Két nagy... Teljes cikk

    Rehabilitációs hozzájárulás 2024-ben

    Az idei évben jelentős mértékben - 2,4 millió forint/főre - emelkedett a rehabilitációs hozzájárulás, ami arra ösztönzi a munkaadókat, hogy még... Teljes cikk

    Nagyot nőtt a takarítócég, már több mint 11 ezren dolgoznak náluk: létszámtrendek

    Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk