kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 15 éve

Sokra értékelik a dolgozók az átlátható karrier utakat

A jó munkahely hasznos feladatokat ad, motivál, megbízható és kiszámítható. Ez volt a legfontosabb eredménye a 2008-as "Legjobb munkahely" címért kiírt pályázatnak, amelyen a magyar kis- és középvállalati szektorban, a gyógyszeriparban tevékenykedő Quintiles Magyarország Kft. vitte el pálmát. Ők azok, akik a saját dolgozóik szerint is annyira sokat tesznek a munkavállalóikért, hogy akár ajánlják is munkáltatójukat állást kereső barátaiknak. A gyógyszeripar és a cég helyzetéről, a munkavállalókért érzett felelősségről beszélgettünk Dr. Barótfi Szabolcs ügyvezető igazgatóval.

Dr. Barótfi Szabolcs
- Néhány iparág szinte meg sem érezte a gazdasági válságot. A gyógyszeripar tipikusan ilyen, stabil alapokon álló szegmens. Mi változott a Quintiles-nál a válság következtében?

- Nyilván mi sem vonhatjuk ki magunkat a világgazdaság recessziója alól, és bizony, mi is éreztük, hogy egyes döntési folyamatok lelassultak, illetve a növekedésünk is alacsonyabb szintű az elmúlt és az idei évben, de fájó döntéseket nem kellett hoznunk. A gyógyszeripar, mint szektor nem egységes. Amit a közvélemény a válság nyertesének vélhet, az a gyógyszer-értékesítési szegmens. Ezen a területen valóban, folyamatosan emelkednek az igények, és az ezt kiszolgáló értékesítés is. Ugyanakkor az a része a gyógyszeriparnak, ahol a Quintiles Magyarországon tevékenykedik, a gyógyszeripar egy másik területéhez tartozik, ez pedig a kutatás-fejlesztés.

Ahhoz, hogy egy molekulából gyógyszer lehessen, átlagosan 15 évre van szükség, amiből az utolsó négy-öt év a gyakorlati kipróbálással, a klinikai vizsgálatokkal telik el, ami nagyon költségigényes időszak. A gyógyszerek előállítási költségének közel a kétharmada ebben az utolsó pár évben keletkezik, és hogy látható legyen, mekkora számokról beszélünk, meg kell említeni, hogy egy gyógyszer teljes kifejlesztési költsége elérheti akár az 1 milliárd dollárt is, és minden 100 kezdeményből végül csak egy gyógyszert fognak törzskönyvezni. Ebből is látszik, hogy ez nemcsak költségigényes, hanem kockázatos tevékenység is. A forrást sok gyógyszergyár eddig a világgazdaságban fellelhető kockázati tőke csapjából kapta, ami azonban az amerikai hitelválsággal elapadt. Ennek - és általában a pénzügyi források szűkös rendelkezésre állásának - következtében több cégnek át kellett gondolnia kutatás-fejlesztési projektjeit, és esetleg döntést hozni abban, hogy milyen klinikai vizsgálatokat folytasson és melyiket állítsa le. Szerencsére a Quintiles Transnational egy nagy, amerikai székhelyű konzorcium, amely egyben a legrégebbi és a legnagyobb vizsgálatszervező a világon, és ezen kívül is sokféle tevékenységet folytat, amelynek következtében a gyógyszeripari kutatás-fejlesztésben tetten érhető bizonytalanság és kivárás kevésbé érinti, mint a kevesebb megbízóval és szűkebb tevékenységi körrel rendelkező, törékenyebb kutatásszervezőket. A Quintiles egyik fő feladata, hogy a gyógyszeripari vállalatok számára adott helyszíneken megszervezze és kövesse a klinikai vizsgálati projekteket; a munka végeztével pedig a vizsgálatban keletkezett adatokat visszaadja a megbízónak. A magyar leányvállat munkavállalóinak 70 százaléka ezt a feladatot végzi, a fennmaradó 30 százalék pedig döntően már a nagy, nemzetközi, klinikai vizsgálati projektekben vezetőként, illetve orvos tanácsadóként vesz részt.

A hazai terepen dolgozó kollégáink legnagyobb csoportja (az ún. klinikai monitorok) a vizsgálatok ellenőrzését, a klinikai monitorozást végzi. Ez a körülbelül 50 fős csapat járja az országot, tárgyal a kutatást végző orvosokkal, ellenőrzi azt, hogy a szigorú nemzetközi és magyar előírásoknak mindenben megfeleljen a kutatás, illetve nemcsak arra figyelnek, hogy az ottani adatok megbízhatóak legyenek, hanem arra is, hogy a vizsgálatok úgy történjenek, hogy közben a betegek érdekei is messzemenően szem előtt legyenek tartva.

- A "Legjobb munkahely" felmérés eredménye nagyrészt a dolgozók véleménye alapján dőlt el. Kik dolgoznak a magyar irodában, akik a munkahelyüket ennyire jónak tartják?

- A felmérésben még 135 munkavállalóról számoltunk be, ami azóta már közel 150 főre nőtt. Dolgozóink 90 százaléka diplomás; javarészt orvos, gyógyszerész, biológus, biomérnök végzettségű, és ezen felül, az egyik legnagyobb büszkeségünk az, hogy a munkavállalóink majdnem harmada PhD fokozattal is rendelkezik. Amikor elindultak a klinikai kutatás-szervezések, azt szinte kivétel nélkül orvosok, gyógyszerészek végezték idehaza, és ezt a tradíciót követve maradt meg ezen a területen a sok, magasan kvalifikált dolgozó. Ez a folyamat pedig azzal a hatalmas előnnyel jár, hogy jobb, magasabb színvonalú kommunikációt képes egy, a vizsgálatot végző kórházi orvos egy másik élettudományi diplomással folytatni, mint egy másmilyen végzettségű, tudású szakemberrel.

Magyarországi irodánk nemcsak a hazai, hanem regionális szempontból is jelentős szereppel bír. A régió, amelynek tagjai vagyunk, lefedi a közép-kelet-európai térségen kívül egész Kelet-Európát, Oroszországgal, Ukrajnával együtt, illetve a Közel-Keletet, ami Észak-Afrikát és Kis-Ázsiát jelenti. Tehát, ez egy nagyon jelentős piac, amelyet a bécsi regionális központunkból az elődöm, dr. Filakovszky János irányít. Mi itt, Budapesten a létszámunk alapján is jelentős súlyt képviselünk és a klinikai vizsgálatok szempontjából is fontosak vagyunk. A konszernen belül nagy az elismertsége a magyar irodának, mert viszonylag sok kollégát tudtunk a nemzetközi projekt-szervezetekbe delegálni, és egyébként is híre futott annak, hogy milyen kitűnő munkavállalói csapatunk van. A Hewitt és a Világgazdaság által készített "Legjobb Munkahely" felmérés egyébként regionális szinten is hozott számunkra dicsőséget, mert ott a 3. helyezést értünk el a KKV szektorban. Ennek híre ment a régiónkban és az anyavállalat is büszke erre a teljesítményre.

- Miért indult el a Quintiles ezen a felmérésen?

- Vállalatunknál évente vizsgáljuk - globális szinten - a dolgozók elégedettségét. A menedzsereknek fontos célja a munkavállalók elégedettségének a növelése. Lehet, hogy elcsépelten hangzik, de nálunk tényleg a legfontosabb dolog az, hogy odafigyeljünk a munkatársainkra. Ez logikus dolog, mivel nagy hozzáadott értéket létrehozó vállalatként a munkavállalóink szaktudását tudjuk a piacra kivinni. Motivációs eszköztárunk is nagy, és személyre szabott. Mindenkit más motivál, és a középszintű menedzsereknek figyelniük kell nálunk arra is, hogy minden munkavállalónál megtalálják az egyéni motivátort, aminek a segítségével a dolgozó szívesebben, magasabb színvonalon végezheti a munkáját. Pont ebből a célból hoztuk létre a munkavállalói elégedettség munkacsoportot, még 2008 elején. A kijelölt menedzser által összeállított munkavállalói csapat fő feladata a kérések, javaslatok összegyűjtése, becsatornázása.

Sokkal több, sok esetben jobb ötletekkel tudtak ők így előállni, mintha a menedzsment találta volna ki, mi okoz igazán elégedettség-növekedést. A munkacsoport ötlete alapján hoztunk létre az Intraneten bemutatkozási lehetőséget az új munkavállalóknak, családi programokat szerveztünk, vagy kicseréltettük az ablakokat, mert sokan nem szerették a rögzített nyílászárókat, és ezután bárhová beszállhatott a friss levegő. Az akkori ügyvezető ötlete volt, hogy a torzításokat kivédendő, méressük meg a dolgozók elégedettségi szintjét más mérőeszközzel is, ne csak a mindig kiváló eredményeket hozó belső kérdőívvel, ezért indultunk el a "Legjobb munkahely" felmérésen. Kezdetekkor még nem volt egyértelmű a cégen belül az indulás támogatottsága, viszont a kiváló eredménynek nagyon megörült mindenki.

- A felmérés során külön kiemelték a korszerű teljesítmény-értékelési rendszer létrehozását. Hogy működik ez a rendszer Önöknél?

- A klasszikus, teljesítmény-értékelési rendszer a Quintiles-nál már évtizedek óta globálisan működik. Nagyon aprólékosan dolgozták ki ezt az eszközt, a bevétel, a minőség és a produktivitás szempontjából, és mint bármely más munkahelyen, itt is évente nézzük át az eredményeket, tűzzük ki az új célokat, és állítjuk össze a munkavállalók tréningtervét. Véleményem szerint a teljesítménynek mindig a legjobb hatékonyságot kell szolgálnia. A gyógyszeripari kutatás-fejlesztésben az elmúlt évtizedben az tapasztalható, hogy a költségek folyamatosan - szinte exponenciálisan - nőnek, de a gyógyszeripar output-ja (a törzskönyvezett új gyógyszerek száma) nem tudta ezt az exponenciálisan növekvő görbét ebben a dinamikában követni.

Azt is szokták mondani, hogy a gyógyszerkutatás jelenleg egy produktivitási válságban van, amelyből kiutat csak az olyan új megoldások jelentik, amelyek ezt a folyamatot megfordítják, de legalábbis az alacsonyabb költségek mellett lehetővé teszik több, új, hatékony gyógyszer piacra kerülését. Nagymérvű változások előtt áll a gyógyszeripari kutatás-fejlesztés, amelyben a Quintiles vezető szerepet tölt be. Fontos, hogy a szervezetet felkészítsük a változásra, de közben az alapértékeinknek stabilaknak kell maradniuk. Már a gazdasági válság előtt elkezdtük szervezetünket hatékonyabbá tenni. Áttekintettük belső folyamatainkat, megszűntettük a párhuzamosságokat és redundanciákat. Ehhez a folyamathoz kapcsolódóan 2008-ban nőtt a megbízások száma, ezért nem kellett radikálisan költséget csökkenteni. Leépítés helyett elég volt a felvételiztetés rendszerét, illetve a már meglévő munkaköröket átalakítani.

A hatékonyság növelésének azonban van egy nagyon szigorú határa, ez pedig a minőség, aminek a kárára semmi sem történhet. A kettős célt szolgálta, hogy még 2007-ben létrehoztunk egy másik munkavállalói munkacsoportot is. Ennek a csoportnak többek között az volt a célja, hogy a növekvő hatékonyság mellett - a munkavállalók gyakran kitűnő észrevételeit és javaslatait figyelembe véve - kialakuljon egy olyan minőségi háló, amely meggátolja a szisztematikus hibák kialakulását.

- A karrier utak mennyire kapcsolódnak a teljesítményhez? A munkavállaló szempontjából ezek átláthatók és bejárhatóak?

- Mindkét, a saját és a "Legjobb munkahely" - felmérésből egyaránt látható, hogy a dolgozóink a leginkább azt szeretik, hogy a teljesítményüket rendszeresen értékeljük, és minden munkakörhöz kapcsolódon látható az oda tartó út, az állomásokhoz tartozó feltételrendszer és a juttatási csomag. Ez az a transzparencia, amit nagyon sokra értékelnek a Quintiles dolgozói. Bebizonyosodott korábban az, hogy jobban zavarta a munkavállalókat, ha nem látnak előre, mint az, ha nem léphetnek előre. Az elmúlt 5 évben nagyot nőtt a cég, sok új pozíció jött létre, ezért viszonylag gyorsan lehetett nagy magasságokba emelkedni, most azonban ez a fajta növekedés- átmenetileg - megtorpant. Erre az időszakra nekünk is ki kellett találni megoldásokat a karrier utak menedzselésére, de - ahogy az előbb mondtam - ez csak átmeneti nehézség. Már most is pontosan látható, hogy 2010-től évente 14 százalékot fog nőni a gyógyszeripar, és a régiónk ezen belül még jelentősebb javulásra számíthat.

- Ez az impozáns jövőkép lehetővé teszi, hogy rákérdezzek arra, amire manapság nem nagyon tudnak válaszolni a vezetők: mik a tervei?

- Szeretnénk a cégünket - az egészséges mellett - környezettudatossá is tenni. Ezért idén egy harmadik, dolgozói munkacsoportot is létrehoztunk. Az "Egészséges munkahely" - csoportnak az ötletei alapján több minden mellett alkalmazunk irodai masszőrt, van stressz kezelési felület az Intranetünkön, szelektíven gyűjtjük a hulladékot. Bevezettük a hétfői gyümölcsnapot, amikor mindenki választhat az irodába hozatott friss gyümölcsből. Egy "legjobb munkahely" esetében azonban a legfontosabb, hogy stabil hátterű, megbízhatóan működő vállalat vagyunk. E nélkül ezek az intézkedések - önmagukban -, nem sokat érnének.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk