Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?
Az elmúlt hónapban két olyan élményben volt részem, amelyre az jellemző, hogy bosszantó, időrabló, megdöbbentő és idővel baráti társaságban mesélt, közröhej tárgyát képező sztori lesz belőle. Fejlesztő szakemberként persze nem tudtam megállni ott, hogy lett két kártyapartin mesélhető jó kis sztorim - tovább foglalkoztatott a téma. Vajon mekkora kárt tettek ezek az emberek? Vajon mit tehetett volna a cég? Vajon hány ponton hatott mindez a vállalatra? Vajon tudja-e valaki, hogy mennyibe kerül egy-egy ilyen, a címben is idézett, mondat?
Mennyire drága, ha számításba veszem, hogy a szervezet mennyi munkaidőt és pénzt áldozott brandjének, kialakítására, felépítésére, marketingre mennyi erőforrást szánt, folyamatok, eljárások kialakítására mennyi munkaidőt szánt, munkatársaira mennyit fordított. Folytathatnánk még a sort, azután pedig érdemes volna szembenézni vele, hogy mindezt egyetlen munkavállaló, egyetlen beszélgetés során tudja a föld színével egyenlővé tenni.
Szóval ez a mondat: "Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?" - egy vállalati ügyfél által udvariasan és magázódva feltett kérdésre volt a hölgy reakciója. Én olyan szívesen kiszámolnám, az érintett pénzintézet valós adatait használva, hogy mekkora a kár. Szívesen megkérdezném vajon elképzelhető-e, hogy ehhez hasonló hibát nem csupán ebben az egy esetben követ el a munkavállaló? Felteszem a kérdést... Vajon észrevesszük-e amikor a márkánk, a szervezetünk legkomolyabb ellensége(i) bent ülnek a saját szervezetünkben? Vajon tudjuk-e, hogy az esetek jelentős részében maga a vállalat "teszi ellenségévé" a saját munkavállalóját.

És akkor jön a munkavállaló. Aki jelen esetben letegezi, félreérti, elijeszti az ügyfelet.
És ha már két esetet ígértem elmesélem a másikat is, mert tanulhatunk belőle. Szolgáltató telefonos ügyfélszolgálata, ahol arra az ügyfél hívásra, hogy "Egy állítólagos kollégájukat reggel a kertemben találtam, akit a zárt kapu nem tartott távol, mert cserébe nagyot tud ugrani. Ellenőrizni szeretném valóban Önökhöz tartozik-e? Ha igen, akkor Önöknek jelzem a panaszom, ha nem, akkor a rendőrségnek, hogy egy illetéktelen hatolt be magánterületre." - a 27 perces beszélgetés summázása az, hogy a válasz ügyfélszolgálati csoportvezetői szintről:
"Szeretné-e ha esetet rögzítenénk a bejelentésről? Mert ha igen, akkor kivizsgáljuk és 30 napon (!) belül levélben tájékoztatjuk!" Az érintett csoportvezető nem tudta, hogy a cége működtet egy külön vonalat ahova betelefonálva AZONNAL adnak felvilágosítást, hogy az adott személy a kötelékükbe tartozik-e.
Miért?
Talán nem egyszerűsítem le túlzottan a helyzetet, ha azt mondom alapvetően három oka lehet egy-egy ekkora hatású hibának:
- Tudás, ismeret vagy gyakorlat hiány. A munkavállaló egyszerűen nem tudja, mit kellene tennie, mondani.
- Motiváció hiány. Tudja, de nem érdekli. Esetleg tudja, hogy hogyan járhatna utána a szükséges információnak, de már 123 552. alkalom lenne csak az adott munkanapon, belefáradt.
- Ellenérdek. Tudja, hogy kellene, ami azért nagyon hasznos számára, mert szeretné az ellenkezőjét tenni.
Mielőtt vérben forgó szemekkel felkiáltanánk, hogy "a második két csoportba tartozó kollégákkal azonnal ki a szervezetből!!!" - azért gondoljuk át.
Az első kategóriába tartozó kollégák esetében "mindössze" az a feladatunk, hogy fejlesszük és motiváljuk őket. Ebben az esetben a fejlesztés a hangsúlyos, de javaslom, hogy ez utóbbiról se felejtkezzünk el a képzési folyamat közben.
A második kategória esetében ismét van teendő. A végére kell járjunk miért nem motivált a kolléga. Mert ha enélkül a lépés nélkül kezdem motiválni, akkor igen kevés az esélyem, hogy beletalálok a valós igényeibe. Nem tudhatom előre miért motiválatlan. Nem látja az előrelépési lehetőséget? Nem jól működik a területén a csapatmunka? Esetleg a vezetője az ok? Nem kapja meg a munkájához szükséges információkat? Magánéleti problémája van és nem érdekli a munkája? Folytathatnánk még a sort. Ha már tudjuk a valós okot, akkor ehhez igazítva választhatjuk ki az akciónkat.
A harmadik kategória esetében is tegyük még félre kissé a vérmes gondolatainkat az azonnali felmondásról. Hiszen lehetséges, hogy maga a szervezet tette a saját ellenségévé a munkavállalót. Tudom, hogy elsőre eretnekségnek tűnhet ez a gondolat, de a valóság sok esetben ezt a diagnózist mutatja. Ebben az esetben is első lépésként az okok megismerését javaslom. Majd ezt követően a mérlegelést, meg tudjuk-e még menteni a helyzetet? A kolléga tudás és gyakorlat szintje milyen? Tud-e, akar-e velünk dolgozni? Meg tudjuk-e szűntetni a gyökér okokat?
Ezen gondolatok mentén jöhet az akció... Ha visszafordítható a folyamat, akkor az okok függvényében irány az egyes és a kettes pont (motiválás, fejlesztés, támogatás). Ha nem fordítható már vissza az események láncolata, akkor pedig váljunk meg a kollégától.
Összességében elmondhatjuk, hogy a munkavállalóink kiválasztását, beillesztését és betanítását követően gyakran elmarad a fejlesztésük, támogatásuk, motiválásuk. A vezetőt, a HR szakembereket elsodorják a napi feladatok, teendők, KPI-ok. A legtöbb esetben persze megvalósul a határidők, a minőségi és mennyiségi mutatók kontrollja. De ezek a számok elszakadnak a napi gyakorlattól. Hogy a kolléga "kiszór-e" napi pár ilyen mondatot a pult mögül: "Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?" - már nem derül ki a kontrollt gyakorló számára. Egyszerűen napi feladatai közül kiszorul annak lehetősége, hogy a kollégákkal egy légtérben töltsön időt, valós képet alakítson ki, fejlessze, motiválja őket. És ez sokkal drágább dolog, mint gondolnánk.
Egy 2011-es kutatás szerint évi 338 500 000 000 $ veszteséget jelentenek világ szinten azok a helyzetek, amikor az ügyfelekkel történő kapcsolatunkat valamilyen módon elfuseráljuk. Érdemes hát észben tartani ezt a témát. Mondtam, hogy drágább, mint gondolnánk...
Nagy Andrea
Tréner, Tanácsadó
Parrish&Crawler International
Szóval ez a mondat: "Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?" - egy vállalati ügyfél által udvariasan és magázódva feltett kérdésre volt a hölgy reakciója. Én olyan szívesen kiszámolnám, az érintett pénzintézet valós adatait használva, hogy mekkora a kár. Szívesen megkérdezném vajon elképzelhető-e, hogy ehhez hasonló hibát nem csupán ebben az egy esetben követ el a munkavállaló? Felteszem a kérdést... Vajon észrevesszük-e amikor a márkánk, a szervezetünk legkomolyabb ellensége(i) bent ülnek a saját szervezetünkben? Vajon tudjuk-e, hogy az esetek jelentős részében maga a vállalat "teszi ellenségévé" a saját munkavállalóját.
Nézzük csak mi történik?

És akkor jön a munkavállaló. Aki jelen esetben letegezi, félreérti, elijeszti az ügyfelet.
És ha már két esetet ígértem elmesélem a másikat is, mert tanulhatunk belőle. Szolgáltató telefonos ügyfélszolgálata, ahol arra az ügyfél hívásra, hogy "Egy állítólagos kollégájukat reggel a kertemben találtam, akit a zárt kapu nem tartott távol, mert cserébe nagyot tud ugrani. Ellenőrizni szeretném valóban Önökhöz tartozik-e? Ha igen, akkor Önöknek jelzem a panaszom, ha nem, akkor a rendőrségnek, hogy egy illetéktelen hatolt be magánterületre." - a 27 perces beszélgetés summázása az, hogy a válasz ügyfélszolgálati csoportvezetői szintről:
"Szeretné-e ha esetet rögzítenénk a bejelentésről? Mert ha igen, akkor kivizsgáljuk és 30 napon (!) belül levélben tájékoztatjuk!" Az érintett csoportvezető nem tudta, hogy a cége működtet egy külön vonalat ahova betelefonálva AZONNAL adnak felvilágosítást, hogy az adott személy a kötelékükbe tartozik-e.
Miért?
Talán nem egyszerűsítem le túlzottan a helyzetet, ha azt mondom alapvetően három oka lehet egy-egy ekkora hatású hibának:
- Tudás, ismeret vagy gyakorlat hiány. A munkavállaló egyszerűen nem tudja, mit kellene tennie, mondani.
- Motiváció hiány. Tudja, de nem érdekli. Esetleg tudja, hogy hogyan járhatna utána a szükséges információnak, de már 123 552. alkalom lenne csak az adott munkanapon, belefáradt.
- Ellenérdek. Tudja, hogy kellene, ami azért nagyon hasznos számára, mert szeretné az ellenkezőjét tenni.
Mielőtt vérben forgó szemekkel felkiáltanánk, hogy "a második két csoportba tartozó kollégákkal azonnal ki a szervezetből!!!" - azért gondoljuk át.
Az első kategóriába tartozó kollégák esetében "mindössze" az a feladatunk, hogy fejlesszük és motiváljuk őket. Ebben az esetben a fejlesztés a hangsúlyos, de javaslom, hogy ez utóbbiról se felejtkezzünk el a képzési folyamat közben.
A második kategória esetében ismét van teendő. A végére kell járjunk miért nem motivált a kolléga. Mert ha enélkül a lépés nélkül kezdem motiválni, akkor igen kevés az esélyem, hogy beletalálok a valós igényeibe. Nem tudhatom előre miért motiválatlan. Nem látja az előrelépési lehetőséget? Nem jól működik a területén a csapatmunka? Esetleg a vezetője az ok? Nem kapja meg a munkájához szükséges információkat? Magánéleti problémája van és nem érdekli a munkája? Folytathatnánk még a sort. Ha már tudjuk a valós okot, akkor ehhez igazítva választhatjuk ki az akciónkat.
A harmadik kategória esetében is tegyük még félre kissé a vérmes gondolatainkat az azonnali felmondásról. Hiszen lehetséges, hogy maga a szervezet tette a saját ellenségévé a munkavállalót. Tudom, hogy elsőre eretnekségnek tűnhet ez a gondolat, de a valóság sok esetben ezt a diagnózist mutatja. Ebben az esetben is első lépésként az okok megismerését javaslom. Majd ezt követően a mérlegelést, meg tudjuk-e még menteni a helyzetet? A kolléga tudás és gyakorlat szintje milyen? Tud-e, akar-e velünk dolgozni? Meg tudjuk-e szűntetni a gyökér okokat?
Ezen gondolatok mentén jöhet az akció... Ha visszafordítható a folyamat, akkor az okok függvényében irány az egyes és a kettes pont (motiválás, fejlesztés, támogatás). Ha nem fordítható már vissza az események láncolata, akkor pedig váljunk meg a kollégától.
Összességében elmondhatjuk, hogy a munkavállalóink kiválasztását, beillesztését és betanítását követően gyakran elmarad a fejlesztésük, támogatásuk, motiválásuk. A vezetőt, a HR szakembereket elsodorják a napi feladatok, teendők, KPI-ok. A legtöbb esetben persze megvalósul a határidők, a minőségi és mennyiségi mutatók kontrollja. De ezek a számok elszakadnak a napi gyakorlattól. Hogy a kolléga "kiszór-e" napi pár ilyen mondatot a pult mögül: "Te miért nem a saját számlavezető bankodnál kérdezősködsz?" - már nem derül ki a kontrollt gyakorló számára. Egyszerűen napi feladatai közül kiszorul annak lehetősége, hogy a kollégákkal egy légtérben töltsön időt, valós képet alakítson ki, fejlessze, motiválja őket. És ez sokkal drágább dolog, mint gondolnánk.
Egy 2011-es kutatás szerint évi 338 500 000 000 $ veszteséget jelentenek világ szinten azok a helyzetek, amikor az ügyfelekkel történő kapcsolatunkat valamilyen módon elfuseráljuk. Érdemes hát észben tartani ezt a témát. Mondtam, hogy drágább, mint gondolnánk...
Nagy Andrea
Tréner, Tanácsadó
Parrish&Crawler International
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára?
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Indul a NAV gazdaságfehérítő eljárása, így lépnek fel a bliccelőkkel szemben 5 napja
- Megvonható a munkaközi szünet a megváltozott munkaképességűektől? 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Bán Zoltán, MOL Magyarország 2 hete
- Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Németh Kinga, Audi Hungaria Zrt. 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szalavics Mariann, Nemzeti Adó- és Vámhivatal 3 hete
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 3 hete
- Több százezer forintot bukhatnak a fiatalok – miért nem élnek a lakhatási támogatással? 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 4 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 1 hónapja