Valóban megbecsülik a dolgozókat?
A munkaerőhiány leküzdésének legfontosabb pillére a munkaerő megtartása egy szervezeten belül. Ennek ellenére felmérésekből az derül ki, hogy a dolgozók hiányolják a megbecsülést a munkaadó részéről, ami a felmondások egyik fő oka lehet.
Gyakran hallani arról, hogy egy határozott időre távollévő kolléga munkáját szétosztják, megpróbálva ezzel a pár hónapos átmeneti időszakot átvészelni. Bizonyos szempontból érthető, hogy egy új munkatárs megtalálása és betanítása hosszabb időt vehet igénybe, egyszerűbb a szenior kollégákat megkérni a feladatok elvégzésére, hiszen ők már ismerik a belső folyamatokat, viszont mindez csúszásokhoz vezethet a saját munkájukban, túlórákhoz.
Másik példa, mikor a kilépő/átszervezett munkatárs feladatkörét átmenetileg kiadják a csapaton belül, az új dolgozó érkezéséig. Csak hetek-hónapok is eltelhetnek, a vezetőség előfordul, hogy már nem is gondolkodik további toborzásban. Gyakran elmarad az előzetes megbeszélés, az elhangzottak írásba foglalása, vagy a változtatásokat követően a tájékoztatás, esetleg a jutalom a plusz munkáért.
Előfordul, hogy olyan feladatokat is ellát egy dolgozó, amelyek nem feltétlen szerepelnek a munkakörében, vagy nem a képesítéséhez kötöttek. És ezt teszi, mondjuk azért, hogy folytathassa a munkát, vagy mert akinek a dolga lenne nem hajlandó azt elvégezni. Ez a fajta lelkiismeretesség sincs differenciálva.
Alapjába véve, úgy vélem, a feladatok szétosztásával vagy a plusz teendőkkel nincs probléma, ha az egyén vállalja a megbízást, és kellőképpen megbeszélik előtte az időtartamot, kompenzációt. Akkor van baj, ha ez elmarad, és egy idő után azt gondolja, hogy többet dolgozik, több időt tölt a munkahelyén ugyanazért a pénzért, több ember helyett dolgozik, vagy elvégzi a munkát a másik helyett.
Hosszabb távon ennek is inkább romboló hatása van, hiszen bizonytalannak és igazságtalannak fogja érezni ezt az állapotot még a legkötelességtudóbb munkavállaló is, melyből egy idő után menekülni akar. Éppen ezért kell felismernie a munkáltatónak a helyzetet, de ha nem így van, a dolgozó is jelezheti a problémáját.
Úgy gondolom, és talán ezzel sokan egyetértenek, hogy a vezetőnek alapból visszajelzést kell adnia az elvégzett munkáról, hiszen ezáltal érzi a kolléga, hogy figyelemmel kísérik a tevékenységét, része az egész folyamatnak. Egy méltányos értékelés alkalmával pozitív megerősítést kaphat, mellyel elismerik munkájának értékét, az esetleges hibákat pedig más hozzáállással fogja kijavítani, ha együtt találnak megoldást a felettesével.
Egy olyan szituáció, ahol extra elvárások is vannak a dolgozó felé, még nagyobb körültekintést és figyelmet igényel. Külső motivációval (mely lehet akár egy szóbeli elismerés, egyszeri jutalom, béremelés, ajándék utazás) egy belső lendületet is ad, mely inspirálóan hat a teljesítményre, és mindenképpen növeli az elkötelezettséget is.
Fotó: Pixabay
Dienes Mirtill
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben egyre több szervezet csökkenti a létszámot az automatizálásra hivatkozva, a HR új szerepben találja magát: nem adminisztrál, hanem érti az... Teljes cikk
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
- AI-színész tarol Hollywoodban: veszélyben a kreatív szakmák jövője 2 hete
- Mennyország vagy rémálom a munka jövője? A techguruk nem értenek egyet 3 hete
- A magyarok társadalmilag kötött tevékenységekre fordított ideje naponta - grafikon 4 hete
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 1 hónapja
- Közel félmilliót is kereshet egy parkolóellenőr – ilyen feltételekkel várják az új dolgozókat 1 hónapja
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 1 hónapja
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 1 hónapja
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 1 hónapja
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hónapja
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 2 hónapja
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja