Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 hónapja

Z generáció megtartása, rugalmas munka: ilyen volt 2023 az üzleti szolgáltató központoknál

A business service szektorban dolgozók 70 százaléka Z generációs. Az igényeikhez alkalmazkodás kulcsfontosságú a megtartásban - mondja Lenk István az üzleti szolgáltató központok szervezetének (ABSL) elnöke, az Eaton Enterprises magyarországi ügyvezetője. Hagyományos év végi sorozatunkban HR vezetők összegzik az évet és nyilatkoznak célkitűzéseikről. Az első részben most egy üzleti vezető értékel, akinek a HR-re is széles rálátása van. A hazai BSC szektorban már 100 ezer munkavállaló dolgozik.

Lenk István BSC ABSL ügyvezető -

- Milyen szakmáját érintő szavak jutnak eszébe 2023-ból, ami gyakran felbukkant vagy ami illik erre az évre? Milyen év volt 2023 a BSC szektorban és az Eatonnél?
A növekedés és flexibilis alkalmazkodás jellemzi a szektort, egyre magasabb a hozzáadott érték. Jelenleg 201 szolgáltató központ 100 000 embert foglalkoztat. Az üzleti szolgáltató központok átlagos mérete 450-ről 500 főre nőtt.  

Az Eatonnál is a tudásintenzív tevékenységek felé mozdultunk. Emellett stabilan, kis mértékkel nőttünk. Az új munkahelyi normák, a flexiblis munkakörnyezet egyre nagyobb hangsúly kap. Számunkra ez azt jelenti, hogy egészséges egyensúly alakuljon ki a munkahelyi lét és az otthoni munkavégzés között. Ez segíti a szocializációt, közös munkát, másfelől teret enged az egyéni hatékonyságnak.

 - Milyen váratlan helyzetekkel szembesült HR szempontból az elmúlt évben? Hogyan oldották meg?
 A vállalatok elkötelezettsége a képzés és a tehetségfejlesztés terén kulcsfontosságú szerepet játszik a szektoron belüli hozzáadott érték növekedésében. A tehetségek bevonzása és megtartása kihívás, amikor munkaerőhiány van több szakterületen illetve különleges tudással rendelkező szakembereket keresünk, és analitikus készségek kerülnek előtérbe a problémamegoldási készség mellett.

A szektorban dolgozók 70 százaléka Z- generációs. A helyzethez való alkalmazkodás kulcsfontosságú a tehetségek megtartásánál. A ‘neurofriendly’ iroda és környezet illetve az erre való igény már jelen van és egyre jobban ebbe az irányba haladunk. Ez azt jelenti, hogy a különböző emberek számára úgy alakítjuk ki a munkakörnyezetet, hogy a legjobban érezzék magukat és minél jobban önmaguk lehessenek. Ez megmutatkozik nemcsak az irodai környezetben, de a kollégákkal való kommunikációban, a vezetői hozzáállásnak is tükröznie kell ezt.

A ‘work-life balance’ (a munka-magánélet egyensúly) eltolódik a ‘work-life integration’ (munka-magánélet integráció) irányba ami azt jelenti, hogy nem különül el ez a két dolog élesen, hanem rugalmasan egy rendszerként egészíti ki egymást. E kettőben a munkavállalók megtalálhatják a szinergiákat. Például otthoni környezetben dolgozik, de megszakításokkal attól függően hogyan tudja a munkavállaló a privát és üzleti tevékenységeket a leghatékonyabban a napon belül elvégezni.

Címszavakban ilyen munkakörnyezetet keresnek a munkavállalók 2024-ben: eredetiség, humor, vidám környezet.

Mi az a BSC vagy üzleti szolgáltató központ?

A business service center (BSC) vagy shared service center (SSC) olyan egység, amely egy nemzetközi vállalat bizonyos szolgáltatásait (pénzügy, IT, beszerzés, HR stb.) centralizáltan, egységesen látja el. Például egy budapesti irodából az összes európai leányvállalatot szolgálja ki. Ennek célja a hatékonyság növelése, a költségek csökkentése és a szolgáltatások minőségének javítása. Magyarországon már 201 ilyen egység működik, ahol idegen nyelveken jól beszélő munkavállalók dolgoznak. Mivel egy szervezet 10-20 nyelven is szolgáltat, és erre a magyar piacról nem lehet elég munkavállalót felvenni, sok külföldi is dolgozik a BSC-kben.

 - Milyen személyes sikert emelne ki az elmúlt évből, ami meghatározó volt?
Az ABSL oldaláról: nemzetközi irányba indítottuk el a magyar üzleti szolgáltatók felé adott platformot, amelyet már nemzetközi adatokkal szolgálunk ki, piaci tendenciákat mutatunk Fmeg.

Az Eaton oldaláról: nagy hangsúly fektettünk idén a sense of belonging területre, amely a motivációra hat főként egy hibrid környezetben, ahol a hatékonyság, a költségekre való nagyobb odafigyelés, a talentek evolúciója - bevonzás, megtartás, fejlesztés, karrierút kiépítésében támogatás - nagy jelentőségű.

 - Milyen terveik vannak a cégnél HR területen? Milyen év elé néz a BSC szektor? Melyek a legnagyobb kihívások?
Kihívás az “awareness” (az ismertség növelése - a szerk.) szektoron belül és cégszinten egyaránt, a növekedési lehetőségek kihasználása a tudásintenzív munkafolyamatok felé való elmozdulással, a Budapest központú üzleti szolgáltatói környezet vidéki városok felé történő nyitásának támogatása és elősegítése, a nyelvi képzés buktatóinak áthidalása a szektorba belépők számára.

Egyre magasabb költségszinten dolgozunk, így a cél hogy magasabb hozzáadott értéket tudjunk  volumen szinten hozni, ezzel a befektetői bizalmat és a régióban történő maradást is segítjük. Minél magasabb a költség, a mesterséges intelligencia, az outsourcing (a tevékenység kiszervezése)  egyre nagyobb szerepet kap az optimalizálásban, amelyet magasabb értékű munkakörökkel tudunk pótolni valamint új, ezekhez kapcsolódókkal kiegészíteni.

 - Miben szeretne jövőre vezetőként fejlődni?
A digitalizáció és a mesterséges intelligencia kötelező tananyag. Szeretnénk az ABSL-ben további értéket teremteni, a közösséget erősíteni és a szektort hatékonyan képviselni.

A nyitóképen Lenk István

  • 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Z generáció megtartása, rugalmas munka: ilyen volt 2023 az üzleti szolgáltató központoknál

A business service szektorban dolgozók 70 százaléka Z generációs. Az igényeikhez alkalmazkodás kulcsfontosságú a megtartásban - mondja Lenk István... Teljes cikk

Sikeres toborzás a KKV-knál: élményt nyújtani költséghatékonyan

A KKV-k (kis- és középvállalkozások) számára is kulcsfontosságú tényező az üzleti sikerhez a toborzás és a tehetségek megszerzése. Hogyan lehet... Teljes cikk

A legvonzóbb munkahelyek jellemzője: emberi vezető és méltányos bérezés

Felértékelődtek a humán szempontok a munkavállalói igények között. A PwC Magyarország hetedik alkalommal mérte fel a munkaerőpiaci preferenciákat... Teljes cikk