Z generáció megtartása, rugalmas munka: ilyen volt 2023 az üzleti szolgáltató központoknál
A business service szektorban dolgozók 70 százaléka Z generációs. Az igényeikhez alkalmazkodás kulcsfontosságú a megtartásban - mondja Lenk István az üzleti szolgáltató központok szervezetének (ABSL) elnöke, az Eaton Enterprises magyarországi ügyvezetője. Hagyományos év végi sorozatunkban HR vezetők összegzik az évet és nyilatkoznak célkitűzéseikről. Az első részben most egy üzleti vezető értékel, akinek a HR-re is széles rálátása van. A hazai BSC szektorban már 100 ezer munkavállaló dolgozik.

- Milyen szakmáját érintő szavak jutnak eszébe 2023-ból, ami gyakran felbukkant vagy ami illik erre az évre? Milyen év volt 2023 a BSC szektorban és az Eatonnél?
A növekedés és flexibilis alkalmazkodás jellemzi a szektort, egyre magasabb a hozzáadott érték. Jelenleg 201 szolgáltató központ 100 000 embert foglalkoztat. Az üzleti szolgáltató központok átlagos mérete 450-ről 500 főre nőtt.
Az Eatonnál is a tudásintenzív tevékenységek felé mozdultunk. Emellett stabilan, kis mértékkel nőttünk. Az új munkahelyi normák, a flexiblis munkakörnyezet egyre nagyobb hangsúly kap. Számunkra ez azt jelenti, hogy egészséges egyensúly alakuljon ki a munkahelyi lét és az otthoni munkavégzés között. Ez segíti a szocializációt, közös munkát, másfelől teret enged az egyéni hatékonyságnak.
- Milyen váratlan helyzetekkel szembesült HR szempontból az elmúlt évben? Hogyan oldották meg?
A vállalatok elkötelezettsége a képzés és a tehetségfejlesztés terén kulcsfontosságú szerepet játszik a szektoron belüli hozzáadott érték növekedésében. A tehetségek bevonzása és megtartása kihívás, amikor munkaerőhiány van több szakterületen illetve különleges tudással rendelkező szakembereket keresünk, és analitikus készségek kerülnek előtérbe a problémamegoldási készség mellett.
A szektorban dolgozók 70 százaléka Z- generációs. A helyzethez való alkalmazkodás kulcsfontosságú a tehetségek megtartásánál. A ‘neurofriendly’ iroda és környezet illetve az erre való igény már jelen van és egyre jobban ebbe az irányba haladunk. Ez azt jelenti, hogy a különböző emberek számára úgy alakítjuk ki a munkakörnyezetet, hogy a legjobban érezzék magukat és minél jobban önmaguk lehessenek. Ez megmutatkozik nemcsak az irodai környezetben, de a kollégákkal való kommunikációban, a vezetői hozzáállásnak is tükröznie kell ezt.
A ‘work-life balance’ (a munka-magánélet egyensúly) eltolódik a ‘work-life integration’ (munka-magánélet integráció) irányba ami azt jelenti, hogy nem különül el ez a két dolog élesen, hanem rugalmasan egy rendszerként egészíti ki egymást. E kettőben a munkavállalók megtalálhatják a szinergiákat. Például otthoni környezetben dolgozik, de megszakításokkal attól függően hogyan tudja a munkavállaló a privát és üzleti tevékenységeket a leghatékonyabban a napon belül elvégezni.
Címszavakban ilyen munkakörnyezetet keresnek a munkavállalók 2024-ben: eredetiség, humor, vidám környezet.
A business service center (BSC) vagy shared service center (SSC) olyan egység, amely egy nemzetközi vállalat bizonyos szolgáltatásait (pénzügy, IT, beszerzés, HR stb.) centralizáltan, egységesen látja el. Például egy budapesti irodából az összes európai leányvállalatot szolgálja ki. Ennek célja a hatékonyság növelése, a költségek csökkentése és a szolgáltatások minőségének javítása. Magyarországon már 201 ilyen egység működik, ahol idegen nyelveken jól beszélő munkavállalók dolgoznak. Mivel egy szervezet 10-20 nyelven is szolgáltat, és erre a magyar piacról nem lehet elég munkavállalót felvenni, sok külföldi is dolgozik a BSC-kben.
- Milyen személyes sikert emelne ki az elmúlt évből, ami meghatározó volt?
Az ABSL oldaláról: nemzetközi irányba indítottuk el a magyar üzleti szolgáltatók felé adott platformot, amelyet már nemzetközi adatokkal szolgálunk ki, piaci tendenciákat mutatunk Fmeg.
Az Eaton oldaláról: nagy hangsúly fektettünk idén a sense of belonging területre, amely a motivációra hat főként egy hibrid környezetben, ahol a hatékonyság, a költségekre való nagyobb odafigyelés, a talentek evolúciója - bevonzás, megtartás, fejlesztés, karrierút kiépítésében támogatás - nagy jelentőségű.
- Milyen terveik vannak a cégnél HR területen? Milyen év elé néz a BSC szektor? Melyek a legnagyobb kihívások?
Kihívás az “awareness” (az ismertség növelése - a szerk.) szektoron belül és cégszinten egyaránt, a növekedési lehetőségek kihasználása a tudásintenzív munkafolyamatok felé való elmozdulással, a Budapest központú üzleti szolgáltatói környezet vidéki városok felé történő nyitásának támogatása és elősegítése, a nyelvi képzés buktatóinak áthidalása a szektorba belépők számára.
Egyre magasabb költségszinten dolgozunk, így a cél hogy magasabb hozzáadott értéket tudjunk volumen szinten hozni, ezzel a befektetői bizalmat és a régióban történő maradást is segítjük. Minél magasabb a költség, a mesterséges intelligencia, az outsourcing (a tevékenység kiszervezése) egyre nagyobb szerepet kap az optimalizálásban, amelyet magasabb értékű munkakörökkel tudunk pótolni valamint új, ezekhez kapcsolódókkal kiegészíteni.
- Miben szeretne jövőre vezetőként fejlődni?
A digitalizáció és a mesterséges intelligencia kötelező tananyag. Szeretnénk az ABSL-ben további értéket teremteni, a közösséget erősíteni és a szektort hatékonyan képviselni.
A nyitóképen Lenk István
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A többé-kevésbé kötelező „irodába való visszatérés” korszakában a Revolut továbbra is a rugalmasság és a hibrid munkavégzés mellett áll ki... Teljes cikk
Jelentős növekedésen ment keresztül a DSV szállítmányozási és logisztikai vállalatcsoport, amely jelenleg csak Magyarországon több mint 600 főt... Teljes cikk
A holland Top Employers Institute a munkavállalókkal való kiváló bánásmódot ismeri el világszerte. Segít megismertetni ezeket gyakorlatokat, hogy... Teljes cikk
- A képzési idő beleszámít a munkaidőbe? 1 hónapja
- Védett korú munkavállalóként jár a végkielégítés, ha elküldenek? 1 hónapja
- Mennyi időn belül kell megkapnom a munkaügyi papírjaimat? 1 hónapja
- Jogszerű, hogy táppénz miatt elvettek egy szabadnapom? 1 hónapja
- Kell-e nekünk a DEI? 2 hónapja
- Halálos balesetet szenvedett egy munkás Tiborcz István egyik szállodájánál 2 hónapja
- Kötelezettsége a munkáltatónak, hogy GYES után csak délelőtt foglalkoztasson? 2 hónapja
- Beletartoznak a kötelező lövészetek és képzések a munkaidőbe a fegyveres vagyonőröknek? 2 hónapja
- Milyen lehetőségeim vannak végkielégítésre, ha nem megyek vissza a munkába a GYES után? 2 hónapja
- A mosdóba sem mehetnek ki a call center vállalat dolgozói 2 hónapja
- Új vezérigazgató a Bosch Rexroth Kft.-nél 3 hónapja