Dr. Poór Ferenc cikkei 1. oldal

4 éve A "development center DC" - az értékelő központ alapkérdései 3.

Beszéltünk már az értékelési folyamatról, valamint a különböző kompetenciákról, most pedig következzen a fejlesztő központ funkcióinak áttekintése. Sorozatunk befejező része. Teljes cikk...


4 éve A "development center - DC" - az értékelő központ alapkérdései 2.

Az előzőekben az értékelési folyamatról szóltunk, amelynek „eredményeként” egyrészt azt tapasztaljuk, hogy a kiszemelt, a kiválasztottak megfelelnek a kompetencia követelményeknek és nincs további feladatunk, másrészt azt látjuk, hogy az érintett/érintettek fejlesztése szükséges. Amennyiben a személyiség „képe” és a követelmények egybeesnek, akkor a folyamat lezárul. Abban az esetben, amikor a kompetencia követelmény és a teljesítmény eltérést mutat, akkor a „DC” fejlesztő funkcióját szükséges érvényesítenünk. Teljes cikk...


4 éve A "development center - DC" - az értékelő központ alapkérdései 1.

A Delevelopment Center (DC) az Assesement Center egyik változata, amely csak szervezeten belüli jelölteket vizsgálja. Ezen eljárás során lényegében egy feladat eredményes megoldásához szükséges kompetenciák feltárására, értékelésére kerül sor a munkakörre vonatkozó kompetencia-térkép alapján. Milyen elemekből áll az értékelő központ ezen fajtája? Kiknek és miként kell azt levezetnie? Dr. Poór Ferenc szakcikkének első részéből kiderül. Teljes cikk...


6 éve Vezetési stílusok és helyzetek a konfliktusban

Egy konfliktuskezelési mód hatékonysága függ az adott konfliktushelyzet követelményeitől és attól, hogy milyen módon alkalmazzák. Mindannyian alkalmasak vagyunk bizonyos szinten mind az öt konfliktuskezelési mód alkalmazására, senkire sem jellemző a konfliktuskezelésben egyetlen merev stílus, de ezek jelenléte/aránya a személyiségben változó. Előnyös, ha ismeri mindenki, hogy melyik egyéniségében a dominánsabb, és ennek megfelelően tudja alakítani a konfliktusokkal való "kapcsolatát". Teljes cikk...


6 éve Legyünk "jóban" a konfliktusokkal

Konfliktusmentes élet nincs és nem is létezhet. A hatékony konfliktuskezeléshez viszont sokféle eszköz és módszertan áll rendelkezésre. Kétrészes cikkünkben először a konfliktusok lényeges jellemzőiről szólunk, a szakirodalom tudatosítása ugyanis elősegíti a következő szint, a konfliktuskezelés módszertanának megértését, és hatékony alkalmazását. Teljes cikk...


8 éve Divat lett a workshop a képzésben

Megbeszélés, képzés, tréning vagy műhelymunka? A napi gyakorlatban többféle célból és a felnőttképzés területén is viszonylag széles körben használják pontatlanul, olykor helytelenül a workshop fogalmát. Cikkünkben arra világítunk rá, mit is takar valójában ez a fogalom, milyen előnyei vannak, és miért nem egyenlő a tréninggel. Teljes cikk...


8 éve A felnőttképzés és a felnőtt tanuló

Csak akkor lehet egy képzésre az érintett személy érdekeltségét biztosítani, ha ismerjük, milyen elvárásokat támaszt a képzéssel kapcsolatban. A HR-esek csak akkor tudják az eredményes képzést előkészíteni, ha tisztában vannak azzal, hogy milyen jellemzőkre kell ügyelni egy a képzés tervezését megelőző megbeszélés során. Cikkünkből kiderül, mi is jellemzi a felnőtt tanulót. Teljes cikk...


8 éve A célkitűzéstől az ösztönzésig - vezetői kisokos

Miért fontos jól körülhatárolt célokat megfogalmazni egy szervezetben? Milyen információk birtokában kell lennie egy vezetőnek, mi segíti a döntéshozatalban? Mi a különbség a parancs, az utasítás és az ajánlás között? Hogyan lehet jobb teljesítményre ösztönözni a dolgozókat? Cikkünkben a vezetői tevékenységeket, funkciókat vesszük számba pontról pontra. Teljes cikk...


8 éve Ön milyen vezető? - vezetési típusok és fajták

Sokan nem tudják, hogy a menedzser és a vezető nem egymás szinonimái, miként azzal sincsenek tisztában, hogy a vezetési típus és stílus is mást jelent. Előbbi a vezetésről szól, utóbbi pedig inkább a személyiséghez kapcsolódik. Cikkünkben végigvesszük mindkettő elemeit, és az is kiderül, melyik vezetési stílus ma az optimális. Teljes cikk...


8 éve A személyügyi tevékenység és szükségessége a gazdasági szervezetben

A HR tevékenységről sok közlemény látott napvilágot napjainkban, amelyek e feladatkör szervezeti jelentőségét különböző módon értelmezik, annak megvalósítását a kihelyezéssel látják legjobban megoldhatónak. A személyügyi tevékenység belső kezelésének fontosságát kívánjuk megerősíteni a következőkkel. Teljes cikk...


8 éve Tévhitek a felnőttképzési törvényről

Vannak olyan trénerek, akik úgy nyilatkoznak, hogy az ő tevékenységükre, a tréningre nem vonatkozik a felnőttképzési törvény. Mások felesleges gátakat jelentő tényezőnek minősítik ezt a jogszabályt, pedig ennek a jogforrásnak az ismerete fontos a gazdasági szervezetek, HR tevékenységet végzők és felnőttképzést folytatók számára egyaránt. Teljes cikk...


8 éve Hogyan alakult ki a hazai tréninges képzés?

A tréninges képzések az angolszász nyelvterületen, majd később Európa több nyugati országában jelentek meg először. Ezeket a továbbképzési eljárásokat a különböző ösztöndíjaknak köszönhetően tudták megismerni a magyar szakemberek, akik aztán a honi viszonyokra adaptálták ezeket. Így a tréningek "egyszerűbb" eljárásaival már az 1980-as évek végén, a kilencvenes évek elején találkozhatunk. Teljes cikk...


9 éve Tréningek: elég-e a felszín?

A hazai könyvpiacon elérhető tréninggel foglalkozó kiadványok nagy része nem arról szól, hogy miként lehet egyedi programot, adott csoportra jellemző tartalommal megtölteni, hanem a nyugaton használt és nem adaptált gyakorlatokat ad kézbe, amelyek nem biztos, hogy megfelelően alkalmazhatók a konkrét feladat megoldására. Teljes cikk...


9 éve Kinek mit jelent az akkreditáció?

Napjainkban egyre több közleményben szerepel az akkreditált fogalom. Az akkreditáció fogalmát sokan nem értik, vagy nem értelmezik pontosan. Érdemes tisztázni, hogy mit is takar ez pontosan és mi a jelentősége a képzés területén, kiváltképpen a felnőttképzésben. Több képző intézmény ugyanis jogtalanul használja ezt a minősítést. Teljes cikk...


9 éve Belső vagy nyílt tréning: azonos a követelmény

Minden képzésnek, továbbképzésnek akkor van értéke, ha eredményeként a teljesítmény mennyiségben és minőségben is növekszik. A képzés szerves elemének kell tekinteni a hatásvizsgálatot, a követést, hogy mérni tudjuk a felkészítés nyomán létre jövő változásokat. Napjainkban egyre nagyobb az igény a belső tréningekre, ezért cikkünkben azt nézzük meg, miben különböznek a nyílt, külső tréningektől. Teljes cikk...


9 éve Hogyan fejleszthetjük leginkább a dolgozók kompetenciáit?

A felnőttképzésnek, ezen belül a vállalati képzésnek a tervezett feladatok megoldásához, az egyes munkakörök ellátásához szükséges kompetenciák kialakítását, fejlesztését vagy megerősítését kell szolgálnia. A kérdés az, milyen képzési szervezetben, milyen eljárások alkalmazásával tudjuk biztosítani a megfelelő kompetencia megszerzését minden érdekelt számára. Teljes cikk...


9 éve A tréningről autentikusan

A magyar tréningpiacon jellemző, hogy többen nem ismerik a korábban elért hazai és külföldi eredményeket, vagy ha igen, akkor azokat "saját eredményként", vagy vadonatúj, nyugati módszerként aposztrofálják. A szakmai fogalmakat sokan rosszul használják, így zavar van a módszerekkel kapcsolatban, a vidéki képzéseket pedig hajlamosak vagyunk leírni. Magyar valóság egy tréner szemével. Teljes cikk...


9 éve A coaching nem tartozik a felnőttképzéshez

Az utóbbi években sokan egybemosták a tréning és a coaching jelentését, a coachingot pedig, mint felnőttképzési formát azonosították. Ennek egyik oka lehet, hogy a tréningek költségét nem fogadják el a szakképzési hozzájárulás terhére. Fontos azonban tisztázni, hogy míg a tréning képzési eljárást jelent, a coaching valamilyen típusú tanácsadást, azaz semmiképpen sem oktatási-képzési folyamat. Íme az alapvető különbségek. Teljes cikk...


9 éve Megfelelő végzettség nélkül már nem lehet trénerkedni

A felnőttképzési vállalkozások létesítéséhez, indításához az engedélyező szervek nem vizsgálják az érintett szakmai képzettségét, de a követelményeket a felnőttképzési törvény sem határozta meg. Ezen azonban változtatott egy minisztériumi rendelet, amely már tartalmazza a felnőttképzésben dolgozók képesítési követelményeit. Teljes cikk...


9 éve A csoport és jellemzői

Csoport, csoportdinamika, kohézió és munkateljesítmény. Cikkünkben a csoport fogalmával és az ehhez kapcsolódó területekkel foglalkozunk részletesebben. Teljes cikk...