kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Rabszolgasors a call centerben

Éva három éven át dolgozott egy multinacionális cég telefonos ügyfélszolgálatán. Amint beszámolójából kiderül, embert próbáló volt az időszak. Többnyire hétvégén is dolgozni kellett, alig volt ebédszünet, záporoztak a hívások és lelkileg is megterhelő volt az extrém ügyfelek kezelése. Éva története valós dolgozói tapasztalat egy call centerben.

Éva az érettségi után került egy multinacionális cég ügyfélszolgálatára. Pénzt akart keresni, szakmai végzettsége nem volt. Egy fejvadászcégen és három körös interjún át jutott be a céghez, viszonylag könnyen. Nem ismerte a call centerek világát. Lehet, hogy ha tudta volna, mi vár rá, akkor nem is jelentkezik.


Gépi hang engedélyezte a szünetet



"Az első benyomásom pozitív volt. Új iroda, modern gépek, mosolygós munkatársak, az első hónapban ráadásul csak tanultunk", kezdi a történetet a húszas éveinek elején járó hölgy, aki kérte, ne írjuk le a teljes nevét. "Az első rossz élmény akkor ért, amikor megtudtam, itt bizony kezdőként többnyire hétvégén is dolgozni kell. Oda a bulizás, a családi és a privát programok. Nehéz volt megszokni a bezártságot, a számítógép előtt ülést és a monotóniát. Szintén nem könnyű lelkileg elviselni az ügyfeleket, mindenkihez kedvesnek kell lenni, akkor is, ha előtte valaki "leüvöltötte a fejedet".

Néha úgy éreztem magam, mintha oda lennék láncolva a monitor elé, ugyanis nem lehetett csak úgy felállni. Elvileg óránként 10 perc pihenőt kaptunk, amit egy automata engedélyezett a várakozó hívások száma alapján. Ha egyszerre túl sokan tartózkodtak a folyosón, vagy túl sok várakozó hívás volt, egy gépi hang megszólalt: "A szünet nem engedélyezett". Ez különösen akkor volt kellemetlen, amikor WC-re kellett mennem. Végső esetben a koordinátornak jelezhettük a problémát. Ám ekkor is előfordult, hogy három órán át nem mehettem el a munkaállomástól. Az ebédelést úgy oldottuk meg, hogy két 10 perces szünetet összevontunk. Ételt hozni kellett magunkkal, ennyi idő alatt ugyanis nem végeztünk volna az ebédlőben, ahol mindig óriási volt a sor.

Az asztalunkon nem lehetett semmi. Se újság, se étel, és ital is csak zárható üvegben, nehogy ráfolyjon a gépre. Ha megláttak egy könyvet, azonnal szóltak, hogy tegyük el. Egyébként is folyamatosan figyelték, mit csinálunk. Belehallgattak a beszélgetéseinkbe, nézték, mi zajlik a monitorunkon, folyamatosan járkáltak az asztalok között, és figyelték, hogy olvasunk-e újságot munka közben.


Licitálni kellett a szabadnapokra



A bejövő hívások közötti időszakokat is nyomon követték. Ha 20 másodpercnél tovább tartott, akkor odajöttek, és megkérdezték, mit csináltam ez idő alatt. A választ egy Excel táblában vezették. Egymással nem beszélgethettünk, ha ilyesmi előfordult, akkor figyelmeztettek. Mobiltelefonunkat ki kellett kapcsolnunk, nehogy sms-ezéssel töltsük az időt.

Nem volt egyszerű a szabadnapok kivétele sem. Ugyan a munkaadónak heti két szabadnapot mindenkinek meg kellett adnia, a kevés ideje a cégnél dolgozóknak általában hétvégén is dolgozniuk kellett. Mindezt egy alaposan kidolgozott rendszer alapján. A munkanapokra ugyanis pontokkal lehetett licitálni. Ha régebb óta dolgozol ott, automatikusan több pont jár. Szintén több pontról indulsz, ha elégedettek a munkáddal. Ha szabad hétvégét szerettél volna, akkor öt munkanapra - ebben az esetben a hétfőtől péntekig terjedő időszakra licitáltál. Mindhiába, ugyanis a régebb óta dolgozók elhappolták ezeket a napokat. Neked pedig maradt a szombati és a vasárnapi munka. A karácsonyi időszakban ugyanez volt a helyzet. E mellett a rendszer mellett az első évben szinte nem volt szabad hétvégém, ami azzal járt, hogy magánéletem sem volt.


Három késés után elbocsátás



A munkából nem késhettünk, ugyanis három késés után elbocsátás járt. Három műszakban dolgoztunk, reggel hattól délután kettőig, délután kettőtől este tízig, majd este tíztől reggel hatig. Természetesen az újonnan jöttek kapták a legrosszabb időszakokat, az éjjelt és a délután 2 óra utáni órákat. A legproblémásabb időszak a délután kettőtől ötig tartó, és a 11 utáni volt. Délután általában a tizenéves gyerekek telefonálgattak, akik kihangosított telefon mellett próbáltak viccelődni. Háttérben persze a szokásos nevetgélés és ováció. Éjjel pedig sok ittas, a perverz és öngyilkosjelölt hívott bennünket. Nem tehettük le a telefont, végig kellett hallgatni a fél órás, egy órás beszámolókat.

Szintén gond volt az előrelépés hiánya. Pozitív példákat nem láttunk, nem is tartottak sokra bennünket. A vezetőség nem vett rólunk tudomást, az öltönyösök átnéztek a fejünk fölött még a folyosón szembe jövet is. Némileg megtartó erő volt a fizetés, ugyanis az átlagosan nettó 130-150 ezer forint volt, ami nem számított rossznak. Időnként a média is ellátogatott hozzánk. Ilyenkor kiadták az utasítást, hogy mindenkinek vidámnak és mosolygósnak kell lennie. Ha tudták volna a nézők, hogy milyen színjáték volt az egész...


Ami jó volt: összekovácsolódott a csapat



A sok negatívum mellett azért apró jó dolgok is történtek. Nagyon jólesett, amikor időnként egy ügyfél megdicsért vagy levelet írt a felettesemnek, vagy amikor kör-emailben néhány elismerő ügyféllevelet körbeküldtek. Emellett a sanyarú munkakörülmények, a bezártság és a monotónia összekovácsolta a csapatot, emberileg nagyon jó viszony alakult ki a kollégáimmal.

A másik hozadéka, hogy megtanultam, milyen egy végsőkig szabályozott, a mozgásszabadságban is korlátozott munkahelyen dolgozni. Ezután értékelem azokat a munkahelyeket, ahol nagyobb szabadságot adnak nem csupán mozgásban, hanem gondolkodásban is.


Nehéz volt újra elhelyezkedni



Hogy ennek ellenére mégis miért dolgoztam call centeresként több mint három évet? Mert nem találtam mást. Nem volt könnyű új munkahelyet sem találnom. Amint meglátta a fejvadász, hogy call centerből jöttem, széttárta a kezét és azt mondta, csak ilyen helyre tudna elhelyezni. Végül már annyira nem bírtam, hogy konkrét munkaajánlat nélkül kiléptem egyik napról a másikra. Több hónapos álláskeresés következett, végül telefonos értékesítőként helyezkedtem el."

Oroszi Babett
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk