Megjelent: 18 éve

Rabszolgasors a call centerben

Éva három éven át dolgozott egy multinacionális cég telefonos ügyfélszolgálatán. Amint beszámolójából kiderül, embert próbáló volt az időszak. Többnyire hétvégén is dolgozni kellett, alig volt ebédszünet, záporoztak a hívások és lelkileg is megterhelő volt az extrém ügyfelek kezelése. Éva története valós dolgozói tapasztalat egy call centerben.

Éva az érettségi után került egy multinacionális cég ügyfélszolgálatára. Pénzt akart keresni, szakmai végzettsége nem volt. Egy fejvadászcégen és három körös interjún át jutott be a céghez, viszonylag könnyen. Nem ismerte a call centerek világát. Lehet, hogy ha tudta volna, mi vár rá, akkor nem is jelentkezik.


Gépi hang engedélyezte a szünetet



"Az első benyomásom pozitív volt. Új iroda, modern gépek, mosolygós munkatársak, az első hónapban ráadásul csak tanultunk", kezdi a történetet a húszas éveinek elején járó hölgy, aki kérte, ne írjuk le a teljes nevét. "Az első rossz élmény akkor ért, amikor megtudtam, itt bizony kezdőként többnyire hétvégén is dolgozni kell. Oda a bulizás, a családi és a privát programok. Nehéz volt megszokni a bezártságot, a számítógép előtt ülést és a monotóniát. Szintén nem könnyű lelkileg elviselni az ügyfeleket, mindenkihez kedvesnek kell lenni, akkor is, ha előtte valaki "leüvöltötte a fejedet".

Néha úgy éreztem magam, mintha oda lennék láncolva a monitor elé, ugyanis nem lehetett csak úgy felállni. Elvileg óránként 10 perc pihenőt kaptunk, amit egy automata engedélyezett a várakozó hívások száma alapján. Ha egyszerre túl sokan tartózkodtak a folyosón, vagy túl sok várakozó hívás volt, egy gépi hang megszólalt: "A szünet nem engedélyezett". Ez különösen akkor volt kellemetlen, amikor WC-re kellett mennem. Végső esetben a koordinátornak jelezhettük a problémát. Ám ekkor is előfordult, hogy három órán át nem mehettem el a munkaállomástól. Az ebédelést úgy oldottuk meg, hogy két 10 perces szünetet összevontunk. Ételt hozni kellett magunkkal, ennyi idő alatt ugyanis nem végeztünk volna az ebédlőben, ahol mindig óriási volt a sor.

Az asztalunkon nem lehetett semmi. Se újság, se étel, és ital is csak zárható üvegben, nehogy ráfolyjon a gépre. Ha megláttak egy könyvet, azonnal szóltak, hogy tegyük el. Egyébként is folyamatosan figyelték, mit csinálunk. Belehallgattak a beszélgetéseinkbe, nézték, mi zajlik a monitorunkon, folyamatosan járkáltak az asztalok között, és figyelték, hogy olvasunk-e újságot munka közben.


Licitálni kellett a szabadnapokra



A bejövő hívások közötti időszakokat is nyomon követték. Ha 20 másodpercnél tovább tartott, akkor odajöttek, és megkérdezték, mit csináltam ez idő alatt. A választ egy Excel táblában vezették. Egymással nem beszélgethettünk, ha ilyesmi előfordult, akkor figyelmeztettek. Mobiltelefonunkat ki kellett kapcsolnunk, nehogy sms-ezéssel töltsük az időt.

Nem volt egyszerű a szabadnapok kivétele sem. Ugyan a munkaadónak heti két szabadnapot mindenkinek meg kellett adnia, a kevés ideje a cégnél dolgozóknak általában hétvégén is dolgozniuk kellett. Mindezt egy alaposan kidolgozott rendszer alapján. A munkanapokra ugyanis pontokkal lehetett licitálni. Ha régebb óta dolgozol ott, automatikusan több pont jár. Szintén több pontról indulsz, ha elégedettek a munkáddal. Ha szabad hétvégét szerettél volna, akkor öt munkanapra - ebben az esetben a hétfőtől péntekig terjedő időszakra licitáltál. Mindhiába, ugyanis a régebb óta dolgozók elhappolták ezeket a napokat. Neked pedig maradt a szombati és a vasárnapi munka. A karácsonyi időszakban ugyanez volt a helyzet. E mellett a rendszer mellett az első évben szinte nem volt szabad hétvégém, ami azzal járt, hogy magánéletem sem volt.


Három késés után elbocsátás



A munkából nem késhettünk, ugyanis három késés után elbocsátás járt. Három műszakban dolgoztunk, reggel hattól délután kettőig, délután kettőtől este tízig, majd este tíztől reggel hatig. Természetesen az újonnan jöttek kapták a legrosszabb időszakokat, az éjjelt és a délután 2 óra utáni órákat. A legproblémásabb időszak a délután kettőtől ötig tartó, és a 11 utáni volt. Délután általában a tizenéves gyerekek telefonálgattak, akik kihangosított telefon mellett próbáltak viccelődni. Háttérben persze a szokásos nevetgélés és ováció. Éjjel pedig sok ittas, a perverz és öngyilkosjelölt hívott bennünket. Nem tehettük le a telefont, végig kellett hallgatni a fél órás, egy órás beszámolókat.

Szintén gond volt az előrelépés hiánya. Pozitív példákat nem láttunk, nem is tartottak sokra bennünket. A vezetőség nem vett rólunk tudomást, az öltönyösök átnéztek a fejünk fölött még a folyosón szembe jövet is. Némileg megtartó erő volt a fizetés, ugyanis az átlagosan nettó 130-150 ezer forint volt, ami nem számított rossznak. Időnként a média is ellátogatott hozzánk. Ilyenkor kiadták az utasítást, hogy mindenkinek vidámnak és mosolygósnak kell lennie. Ha tudták volna a nézők, hogy milyen színjáték volt az egész...


Ami jó volt: összekovácsolódott a csapat



A sok negatívum mellett azért apró jó dolgok is történtek. Nagyon jólesett, amikor időnként egy ügyfél megdicsért vagy levelet írt a felettesemnek, vagy amikor kör-emailben néhány elismerő ügyféllevelet körbeküldtek. Emellett a sanyarú munkakörülmények, a bezártság és a monotónia összekovácsolta a csapatot, emberileg nagyon jó viszony alakult ki a kollégáimmal.

A másik hozadéka, hogy megtanultam, milyen egy végsőkig szabályozott, a mozgásszabadságban is korlátozott munkahelyen dolgozni. Ezután értékelem azokat a munkahelyeket, ahol nagyobb szabadságot adnak nem csupán mozgásban, hanem gondolkodásban is.


Nehéz volt újra elhelyezkedni



Hogy ennek ellenére mégis miért dolgoztam call centeresként több mint három évet? Mert nem találtam mást. Nem volt könnyű új munkahelyet sem találnom. Amint meglátta a fejvadász, hogy call centerből jöttem, széttárta a kezét és azt mondta, csak ilyen helyre tudna elhelyezni. Végül már annyira nem bírtam, hogy konkrét munkaajánlat nélkül kiléptem egyik napról a másikra. Több hónapos álláskeresés következett, végül telefonos értékesítőként helyezkedtem el."

Oroszi Babett
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton

Az AI korában új luxus lett, ha valódi ember válaszol az ügyfélszolgálaton. Balogh Péter, szoftverfejlesztő, üzletember és angyalbefektető friss... Teljes cikk

Még vizsgálják a Bakonyi Erőműben történt baleset körülményeit

Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk

8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik

A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk