Megjelent: 12 éve

Tanulható a dicsérés művészete

Nem kerül pénzbe, a dolgozók vágynak rá, mégis sok munkahelyi vezető fukarkodik vele. Pedig a jól és jókor megfogalmazott szóbeli dicséret bearanyozhatja a kollégák napját. Néhány fogás és gyakori hiba az elismerés kommunikálásáról.

A hazai vezetőknek van mit fejlődnie a dolgozók motiválása és biztatása terén. Bár a dolgozók munkájának szóbeli elismerése nem kerül pénzbe és csak csekély időráfordítást igényelne, sokan vagy nem dicsérnek, vagy azt rosszul teszik. "Az egyik legáltalánosabb probléma: ha a dolgok a megszokott mederben zajlanak és minden zökkenőmentes, a vezetők nem adnak pozitív, vagy egyáltalán semmilyen visszajelzést. A legjelentéktelenebb hiba esetén azonban azonnal közlik kifogásaikat, ami dolgozók többségére rossz hatással van" - világít rá Boros Imre coach, a Neosys Szervezetfejlesztési és Tanácsadó Kft. trénere. A beosztottak joggal érzik úgy, a vezetők gáncsoskodnak, csak a hibákat veszik észre. Épp ezért javasolt bevezetni a rendszeres pozitív visszajelzést.

Személyre szabjuk az elismerő szavakat

Nem ritka a dolgozók mesterkélt, erőltetett elismerése sem ritka, ami többet árt, mint használ. "Számtalan vezető akkor követi el a legnagyobb hibát, amikor rádöbben: többet kellene dicsérni a beosztottak teljesítményét, mert hallott erről valamit. A fogásokat azonban nem saját egyéniségére szabva, hanem tankönyvből, előre meghatározott kommunikációs receptekből szeretné elsajátítani. Az eredmény: hiteltelen vezető, falsul csengő frázisokkal, ami a non-verbális kommunikációban is tetten érhető" - jegyzi meg Boros Imre.

Konkrétum nélkül nem ér semmit a dicséret

A dicséret művészete azonban tanulható, fejleszthető. A motiválásban az egyik kulcskérdés a konkrétum: mindig nevezzük nevén a dolgokat, ne csak általánosságokat mondjunk. Tehát a "mindenki tudja, miről lesz szó most", a "szép munka volt", "ezt jól csináltátok", "csak így tovább" fordulatok konkretizálás nélkül nem sokat érnek. "A hatékony dicséret érdekében emellé számszerű eredményeket, érdemeket, helyzeteket is fel kell vonultatni. Például a cég éves bevételei X százalékkal emelkedtek: mindehhez Y kolléga újítása legalább 20 százalékban hozzájárult. Vagy amióta az ügyfélszolgálaton X észrevétele alapján bevezettük ezt és azt az újítást, Y százalékban növekedett a hatékonyság, mert jóval gyorsabb lett az ügyintézés.

A nyilvános elismerés szárnyakat adhat

Még nagyobb súlyt ad a dicséretnek, ha a vezető nagyobb nyilvánosság előtt - például több munkatárs jelenlétében ad hangot a dolgozó érdemeinek. Ehhez persze a beosztottakat is ismerni kell: a könnyen zavarba hozható, a nyilvánosságot nehezebben viselő munkatárs esetén célravezetőbb lehet a négyszemközti elismerés.

Az időzítés is kulcsfontosságú

A motiválásnál az időtényező is kulcskérdés. Minden esetben meg kell találni az ideális időpontot és helyszínt. "A kapkodva, rohanás közben odavetett, vagy a dolgozót épp feszített munkában találó dicsérő szavak nem sokat érnek. Ebben a helyzetben ugyanis súlytalanná válik az elismerés. Ráadásul a dolgozó valószínűleg elsiklik majd az elhangzottak felett, mivel előzőleg teljesen másra koncentrált. Az ideális vezető ugyanakkor karizmatikus és empatikus személyiség: együtt tud érezni a többiekkel, tisztában van az időzítéssel, és azzal is, kit, miként kell megszólítania" - mutat rá Árik Ferenc, az Ad Sidera Kft. ügyvezetője. A szakember szerint a munkahelyi dicséret osztogatásánál az arányokra is figyelni kell: míg az indokolatlanul gyakran szórt elismerés túl átlátszó, az elismerések hiánya könnyen elbizonytalaníthatja a munkatársakat.

A sikeres motiválás fogásai

  • Nevezzünk meg konkrét pozitívumokat, ne csak az általánosságok nyelvén beszéljünk
  • Szárnyakat ad a kollégák előtt, a jó helyen és jó időben elhangzott dicséret
  • A dicséret mindig legyen arányos a tettekkel
  • A túl gyakori dicséret üressé válhat
  • A rendszeresen elmaradó, vagy ritka dicséret nem motiválja a dolgozókat

    Takács Gabriella
    • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
    • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
    • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter