Megjelent: 18 éve

Tanulható a dicsérés művészete

Nem kerül pénzbe, a dolgozók vágynak rá, mégis sok munkahelyi vezető fukarkodik vele. Pedig a jól és jókor megfogalmazott szóbeli dicséret bearanyozhatja a kollégák napját. Néhány fogás és gyakori hiba az elismerés kommunikálásáról.

A hazai vezetőknek van mit fejlődnie a dolgozók motiválása és biztatása terén. Bár a dolgozók munkájának szóbeli elismerése nem kerül pénzbe és csak csekély időráfordítást igényelne, sokan vagy nem dicsérnek, vagy azt rosszul teszik. "Az egyik legáltalánosabb probléma: ha a dolgok a megszokott mederben zajlanak és minden zökkenőmentes, a vezetők nem adnak pozitív, vagy egyáltalán semmilyen visszajelzést. A legjelentéktelenebb hiba esetén azonban azonnal közlik kifogásaikat, ami dolgozók többségére rossz hatással van" - világít rá Boros Imre coach, a Neosys Szervezetfejlesztési és Tanácsadó Kft. trénere. A beosztottak joggal érzik úgy, a vezetők gáncsoskodnak, csak a hibákat veszik észre. Épp ezért javasolt bevezetni a rendszeres pozitív visszajelzést.


Személyre szabjuk az elismerő szavakat



Nem ritka a dolgozók mesterkélt, erőltetett elismerése sem ritka, ami többet árt, mint használ. "Számtalan vezető akkor követi el a legnagyobb hibát, amikor rádöbben: többet kellene dicsérni a beosztottak teljesítményét, mert hallott erről valamit. A fogásokat azonban nem saját egyéniségére szabva, hanem tankönyvből, előre meghatározott kommunikációs receptekből szeretné elsajátítani. Az eredmény: hiteltelen vezető, falsul csengő frázisokkal, ami a non-verbális kommunikációban is tetten érhető" - jegyzi meg Boros Imre.


Konkrétum nélkül nem ér semmit a dicséret



A dicséret művészete azonban tanulható, fejleszthető. A motiválásban az egyik kulcskérdés a konkrétum: mindig nevezzük nevén a dolgokat, ne csak általánosságokat mondjunk. Tehát a "mindenki tudja, miről lesz szó most", a "szép munka volt", "ezt jól csináltátok", "csak így tovább" fordulatok konkretizálás nélkül nem sokat érnek. "A hatékony dicséret érdekében emellé számszerű eredményeket, érdemeket, helyzeteket is fel kell vonultatni. Például a cég éves bevételei X százalékkal emelkedtek: mindehhez Y kolléga újítása legalább 20 százalékban hozzájárult. Vagy amióta az ügyfélszolgálaton X észrevétele alapján bevezettük ezt és azt az újítást, Y százalékban növekedett a hatékonyság, mert jóval gyorsabb lett az ügyintézés.


A nyilvános elismerés szárnyakat adhat



Még nagyobb súlyt ad a dicséretnek, ha a vezető nagyobb nyilvánosság előtt - például több munkatárs jelenlétében ad hangot a dolgozó érdemeinek. Ehhez persze a beosztottakat is ismerni kell: a könnyen zavarba hozható, a nyilvánosságot nehezebben viselő munkatárs esetén célravezetőbb lehet a négyszemközti elismerés.


Az időzítés is kulcsfontosságú



A motiválásnál az időtényező is kulcskérdés. Minden esetben meg kell találni az ideális időpontot és helyszínt. "A kapkodva, rohanás közben odavetett, vagy a dolgozót épp feszített munkában találó dicsérő szavak nem sokat érnek. Ebben a helyzetben ugyanis súlytalanná válik az elismerés. Ráadásul a dolgozó valószínűleg elsiklik majd az elhangzottak felett, mivel előzőleg teljesen másra koncentrált. Az ideális vezető ugyanakkor karizmatikus és empatikus személyiség: együtt tud érezni a többiekkel, tisztában van az időzítéssel, és azzal is, kit, miként kell megszólítania" - mutat rá Árik Ferenc, az Ad Sidera Kft. ügyvezetője. A szakember szerint a munkahelyi dicséret osztogatásánál az arányokra is figyelni kell: míg az indokolatlanul gyakran szórt elismerés túl átlátszó, az elismerések hiánya könnyen elbizonytalaníthatja a munkatársakat.


A sikeres motiválás fogásai



  • Nevezzünk meg konkrét pozitívumokat, ne csak az általánosságok nyelvén beszéljünk
  • Szárnyakat ad a kollégák előtt, a jó helyen és jó időben elhangzott dicséret
  • A dicséret mindig legyen arányos a tettekkel
  • A túl gyakori dicséret üressé válhat
  • A rendszeresen elmaradó, vagy ritka dicséret nem motiválja a dolgozókat

    Takács Gabriella
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Robotkapusnak próbált meg gólt lőni Ronaldo – kiderült, mire képes a gép

    Cristiano Ronaldo egy robotkapus ellen tesztelte lövőerejét, miután Mark Rober, a NASA-mérnökből lett YouTube-sztár megépítette a villámgyors,... Teljes cikk

    Sztrájk és káosz a világ leghíresebb múzeumában

    Határozatlan idejű sztrájkot hirdettek december 15-től a párizsi Louvre dolgozói, tiltakozásul a "romló munkakörülményeik" és az "elégtelen... Teljes cikk

    Több mint 250 dolgozóját mérgezte meg a HR-igazgató, aki a mai napig HR-esként dolgozik és nem vonták felelősségre

    A férfi mérgezett kávéval és teával kínálta áldozatait, majd visszaélt vele, hogy kiszolgáltatott helyzetbe kerültek a nők. A HR-igazgatót a... Teljes cikk