Megjelent: 6 hónapja

11 tipp a sikeres céges vitákért (2.)

Egy jó céges vitakultúra segíti a munkatársak közötti sikeres együttműködést és a hatékonyabb munkavégzést. Benedek Péter vitakultúra-fejlesztő sorozatának második részében terítéken a nézőpontváltás, a bizalomépítés, a cáfolás, az együttműködés.

Az előző részben arról írtam, hogy miért is fontos, hogy keretet adjunk a vitának, a közös célok kitűzése, az érveléstechnika és a retorika készségek fejlesztése.
Most további hasznos tippeket kaptok, hogy teljes legyen az összkép.

5. Válts nézőpontot és hallgass meg mindenkit!!

Kazár Natália, a CÉH HR vezetője szerint

„A jó vitapartner olyan, mint egy coach típusú vezető.
Képes a másik szemszögéből is megvizsgálni a dolgokat,
türelmes és kifinomult empátiával rendelkezik.”


A 3D gondolkozás abban segít, hogy egy munkahelyi problémát képesek legyünk több, a sajátunktól eltérő szempontok szerint is elemezni. Az értő figyelem pedig abban, hogy pontosan megértsük a másik mondanivalóját, és vitapartnerünk azt érezze, hogy valódi, őszinte, tiszta figyelemmel fókuszálunk rá. Ezzel nemcsak szimpatikussá válunk, de önkéntelenül kooperálni is kezd velünk.

6. Cáfolj!
Amikor cáfolunk, akkor nem vitát szítunk, hanem

”megpróbálunk észérvekkel és bizonyítékokkal rámutatni
vitapartnerünk esetleges érvelési hibájára
vagy logikai következetlenségére,
miközben viselkedésünkkel folyamatosan jelezzük,
hogy a vitában egyenrangú partnerek vagyunk.”


- véli Mészáros Mónika, a Euronics áruházlánc HR igazgatója. Tegyük mindezt úgy, hogy az érveit vesszük górcső alá, és nem a bizonyítékait és főleg nem a személyét minősítjük. Egy bizonyítékot csak akkor kérdőjelezzünk meg, ha hitelt érdemlően bizonyíthatjuk, hogy semmiféle valóságtartalma sincs. A szakember szerint ezen felül három alapvető feladatunk van, amikor cáfolunk. Először is a vitapartnerünk érveit szisztematikusan, tételesen és főleg érzelemmentesen kell cáfolnunk. Másodszor, ha van olyan érvünk, ami még nem került szóba, de a téma szempontjából nélkülözhetetlen, akkor azt is be kell hozni és számításba venni. Végül - ha esetleg érkeztek cáfolatok az állításainkra a vitapartnertől - az addig felhozott állításainkat is érdemes megerősíteni újabb tényekkel és bizonyítékokkal. Végezetül: ha megcáfolják a cáfolatainkat, ismerjük el tévedésünket.

7. Építs bizalmat!
A virtuális térben jellemzően sokkal nehezebben szavazunk bizalmat egymásnak, pedig ez elengedhetetlen a nyílt és őszinte kommunikációhoz. Ezért jó, ha az audio kapcsolat mellett kamera segítségével is láthatjuk a beszélgető partnerünket. Mivel nem mindenki találja komfortosnak a virtuális meeting eszközök használatát, fontos, hogy a munkatársakat támogassuk ezen készségek elsajátításában.
A bizalomépítésben és az őszinte kommunikációban kulcsszerepet játszananak a vezetők, hiszen egy szervezet pont olyan, mint a vezetője. Nagy Endre, a Conet Kft. ügyvezetője szerint

„ha egy szervezet sikeres akar lenni, akkor elengedhetetlen,
hogy a vezetője nyílt, őszinte és hiteles legyen,”


mert ez az egyetlen módja annak, hogy a munkatársak megbízzanak a vezetőikben és így a szervezetben. Ez segít abban is, hogy a kollégák el merjék mondani a véleményüket és felvállalják, ha valamit elrontottak. A vezetőnek világossá kell tenni, hogy a vita célja mindig az előremutató, pragmatikus megoldások keresése, és sohasem a bűnbakkeresés. Egy olyan légkört kell kialakítani, ahol mindenki szabadon elmondhatja a véleményét. A megbeszéléseken külön fordítsunk arra figyelmet, hogy azokat is megkérdezzük, akik inkább szeretik a háttérből megfigyelni az eseményeket, hiszen minden kollégának éreznie kell, hogy igenis számít a véleménye.

8. Ne személyeskedj!
A folyamatos virtuális térben eltöltött idő könnyen frusztrálni tudja az embert és türelmetlenséghez vezethet. A fizikai távolság még esetleg fel is bátoríthat némelyeket a személyeskedésre. Ez azonban mind a személyes, mind a virtuális térben elfogadhatatlan. A virtuális térben még egy ártatlannak tűnő megjegyzés is rosszul sülhet el, és csak elmérgesítheti a problémákat. Ahogy mondani szokták, a konkurenciáról sem mondunk rosszat. Mert nem akkor fognak tőlünk vásárolni, ha meg tudjuk mutatni, hogy miért rossz a konkurencia, hanem ha azt tudjuk megmutatni, hogy mi miért vagyunk jók. Dávid Krisztina, az ABT Tanácsadó Kft. HR vezetője szerint

„szükségtelen értékítéletet mondanunk a másikról.”

Az igazán profik képesek háttérbe helyezni személyes problémáikat a közös cél érdekében. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne lehetne feloldani a személyes konfliktusokat, sőt ezekkel igenis foglalkozni kell. „Ha nálunk előfordul személyes konfliktus, azt általában megbeszélik a felek egymás között, hiszen ez része a vállalati kultúrának”. De adott esetben akár a mediáció is tud segíteni a személyes konfliktusok feloldásában.

9. Működj együtt!
A munkaerő megtartása szempontjából elemi fontosságú az a szociális közeg, amely körülveszi a munkavállalókat. Ennek egyik titka, ha a munkatársak meg tudják élni a közösen gondolkodás és a közös problémamegoldás élményét. Gulyás Eszter, a Danone HR managere szerint pont ez lehet az oka, hogy egy jól összetartó csapatot sikerült építeniük.

“Azon gondolkodunk, hogyan tudunk egymásnak
Segíteni és a másik munkáját megkönnyíteni.
A megbeszéléseken is van arra példa,
hogy a másik oldalon hozunk fel érveket csak azért,
hogy egy adott problémát a lehető legjobban körbejárjunk
és a lehető legjobb döntést tudjuk meghozni.”

10. Merj „NEM”-et mondani!
Ha valóban az egyetértés és a konfliktusmentesség lenne az innováció és kreativitás alapja, akkor Észak-Korea lenne a világ legkreatívabb és leginnovatívabb országa. Az, hogy ez nem így van, jó bizonyíték arra, hogy a kreativitás és innováció ott születik, ahol az emberek tudnak és mernek nem egyetérteni egymással. Egy magas szintű vitakultúra abban segít, hogy a cégnél a véleménykülönbségek ne problémaként, hanem erőforrásként jelenjenek meg. Sátori Péter, a Hartmann-Rico Hungaria Kft. HR vezetője azt állítja, hogy náluk lehet egyet nem érteni és ennek hangot is lehet adni. Az ügyvezető maga is azt vallja, hogy

„beismerem, ha tévedtem, vagy ha a másik ötlete jobb.
Abszolút nyitott és meggyőzhető vagyok.”

Ennek - a kölcsönös tisztelet megadása mellett - igazából egyetlen feltétele van: egyértelmű tényekkel, bizonyítékokkal kell tudni alátámasztani az állítást. Ez az attitűd segít abban, hogy hosszú távon is sikeresek legyünk.

11. Kérdezz!
Végül, de nem utolsósorban figyeljünk arra, hogy jókor, jó helyen tegyünk fel kérdéseket. A kérdezéstechnika remek eszköz arra is, hogy egy vitában rá tudjunk mutatni vitapartnerünk logikai következetlenségeire, és egyúttal a saját magunk számára is le tudjuk tisztázni, ha valami nem egyértelmű. Karászi Gyöngyi, az AEGON L&D vezetője szerint a virtuális térben még fontosabb, hogy ne úgy kérdezzünk, mint egy kérdezőbiztos.

“Kérdésekkel emeljük a másik felet úgy,
hogy saját maga juthasson el egy-egy fontos felismeréshez.”

Benedek Péter
Vitakultúra-fejlesztő
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter