kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

11 tipp a sikeres céges vitákért (1.)

Egy jó vita konstruktív, és előreviszi a feleket. Egy jó céges vitakultúra segíti a munkatársak közötti sikeres együttműködést és a hatékonyabb munkavégzést. Egy munkatárs, aki vitatréningeken vett részt, sokkal meggyőzőbb és sikeresebb tud lenni egy ügyféltárgyaláson is.

A jelenlegi hibrid környezetben még fontosabb, hogy a kollégák sikeresen ugorják meg a közös munkát nehezítő akadályokat és együtt küzdjék le a kommunikációs nehézségeket.

Benedek Péter magyarországi HR vezetők közreműködésével összegyűjtötte, hogyan lehet egy céges megbeszélésen a vitának és az egymásnak feszülő érveléseknek teret adni úgy, hogy ezt erőforrásként tudjuk használni.


1. Adj keretet a vitának!
Elengedhetetlen, hogy a megbeszélések jól elő legyenek készítve. Csernák Péter, az Antolin Hungary Kft. autóipari beszállító HR vezetője szerint mindegy, hogy egy pár fős megbeszélésről vagy egy komplett board meetingről van szó, ugyanolyan fontos, hogy

„legyenek napirendi pontok, és tudjuk,
hogy miben akarunk döntést hozni”.


A résztvevőket minden szükséges információval el kell látni előtte, hogy a megbeszélésre maximális felkészültséggel érkezhessenek.

Csernák PéterCsernák Péter
Számtalan olyan eset van, amikor hatékonyan kell az időt beosztani, így indokolt lehet, hogy az egyes felszólalások időkereteit erre kijelölt ún. "időmérő" kontrollálja. Így mindenki tudja, hogy mennyi ideje van kifejteni a gondolatait, emellett segít a lényegre törő megfogalmazásban is. A virtuális térben még ennél is szigorúbb meetingkeretekre van szükség. Kell egy dedikált kolléga, aki a meeting platformot (Zoom, Teams, Google Meet stb.) kezeli, hiszen ha ő kap egy pontos leírást a menetrendről, akkor kézben tudja tartani a megbeszélést. Ha mégis valamilyen váratlan esemény lépne fel, pillanatok alatt kezelni tudja a helyzetet. Így elkerülhetjük a megadott időkeret túllépését.

2. Legyen közös célotok és hagyj teret az ötleteknek!

Dubniczky-Szabó Júlia, a Freudenberg Sealing Technologies Kft.
HR vezetője szerint,

„akkor lesz igazán jó és konstruktív egy megbeszélés,
ha kristálytisztán megfogalmaztuk a célját, és definiáltuk úgy,
hogy az alatt minden résztvevő ugyanazt értse.”


Nincs annál meddőbb megbeszélés, mint amikor arról beszélgetünk, hogy miről is beszélgetünk.

A célokat nem mindig egyszerű meghatározni, ezért is fontos egy olyan eszköz, amivel a munkatársakban lévő értékes tudás a vezetés számára is elérhetővé válik. A klasszikusan használt módszerek, mint a brainstorming, gyakran hatástalannak bizonyultak az igazán kreatív ötletek generálásában. Ezen felül sokak (pl. introvertáltak) számára a brainstorming mint műfaj nem komfortos. Egy jól kialakított céges vitakultúra abban más, hogy - akár virtuális térben is - azonos részvételi lehetőséget biztosít mindenki számára, figyelembe veszi az egyéni különbségeket. Ezen felül azt is szem előtt tartja, hogy „az igazán kreatív ötletek ritkán születnek egyetlen pillanatban, hanem jellemzően egy csoportfolyamat eredményei.”

3. Érvelj!
Pontosan, precízen, tényekre támaszkodva. És legfőképpen lényegre törően, mert a virtuális térben akár ötször hamarabb lankad az ember figyelme, mint egy személyes találkozón.

Sinka Judit, a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó Jobtain HR Szolgáltató Kft. HR vezetője szerint fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk, mi mellett is érvelünk. Ezért állításainkat támasszuk alá bizonyítékokkal, ezeket pedig kössük össze magyarázatokkal, amik megvilágítják az érvelésünk lényegét.

„Állításunk legyen fontos és releváns,
a bizonyítékaink pontosak és hitelesek.
A magyarázat pedig segítse
a másik felet a tökéletes megértésben.”


Tehát az érvelésünk nem attól lesz jó, ha már nem tudunk mit hozzátenni, hanem ha már nem tudunk belőle mit elvenni.

4. Használd a retorikát!
Rittling Dániel, az Eurest Étteremüzemeltető Kft. HR igazgatója szerint a személyes kommunikációban nélkülözhetetlen a retorika. Ha a virtuális térben is meggyőzőek akarunk lenni, akkor még fontosabb a retorikai elemek kifinomult használata, mivel korlátozottabbak a lehetőségeink.

“Különösen oda kell figyelni
a szép beszédstílusra, a hanghordozásra
és a hatásszünetekre. Használjunk jó hasonlatokat,
könnyen értelmezhető metaforákat,
releváns párhuzamokat! Tanuljuk meg
a virtuális térben működő testbeszéd szabályait,
mint például a szemkontaktusét!”


Ugyanis nem tudunk csak egy személyre nézni. Vagy mindenkire nézünk, vagy senkire, hiszen nem lehet egyszerre a kamerába is nézni, és az emberek reakcióját is látni. Rendkívül kellemetlen lehet, ha például valamit demonstrálni szeretnénk, de a dolog nem látható jól, mert vagy túl messze, vagy túl közel van, vagy épp legrosszabb esetben egyáltalán nem látható.

Gondold újra, tervezd meg és teszteld le, hogy milyen retorikai elemeket kell beépítened ahhoz, hogy 100%-osan meggyőző legyél!

Ezzel már 1/3 úton vagyunk a siker felé. Legközelebb beszélünk az értő figyelemről, a cáfolásról, a bizalom építésről és a személyeskedésről. Majd az együttműködésről, hogyan kell nem-et mondani és a kérdések jelentőségéről.

Folytatjuk.

Benedek Péter
Vitakultúra-fejlesztő


Nyitókép: Joseph Mucira képe a Pixabay -en.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk