kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

11 tipp a sikeres céges vitákért (1.)

Egy jó vita konstruktív, és előreviszi a feleket. Egy jó céges vitakultúra segíti a munkatársak közötti sikeres együttműködést és a hatékonyabb munkavégzést. Egy munkatárs, aki vitatréningeken vett részt, sokkal meggyőzőbb és sikeresebb tud lenni egy ügyféltárgyaláson is.

A jelenlegi hibrid környezetben még fontosabb, hogy a kollégák sikeresen ugorják meg a közös munkát nehezítő akadályokat és együtt küzdjék le a kommunikációs nehézségeket.

Benedek Péter magyarországi HR vezetők közreműködésével összegyűjtötte, hogyan lehet egy céges megbeszélésen a vitának és az egymásnak feszülő érveléseknek teret adni úgy, hogy ezt erőforrásként tudjuk használni.


1. Adj keretet a vitának!
Elengedhetetlen, hogy a megbeszélések jól elő legyenek készítve. Csernák Péter, az Antolin Hungary Kft. autóipari beszállító HR vezetője szerint mindegy, hogy egy pár fős megbeszélésről vagy egy komplett board meetingről van szó, ugyanolyan fontos, hogy

„legyenek napirendi pontok, és tudjuk,
hogy miben akarunk döntést hozni”.


A résztvevőket minden szükséges információval el kell látni előtte, hogy a megbeszélésre maximális felkészültséggel érkezhessenek.

Csernák PéterCsernák Péter
Számtalan olyan eset van, amikor hatékonyan kell az időt beosztani, így indokolt lehet, hogy az egyes felszólalások időkereteit erre kijelölt ún. "időmérő" kontrollálja. Így mindenki tudja, hogy mennyi ideje van kifejteni a gondolatait, emellett segít a lényegre törő megfogalmazásban is. A virtuális térben még ennél is szigorúbb meetingkeretekre van szükség. Kell egy dedikált kolléga, aki a meeting platformot (Zoom, Teams, Google Meet stb.) kezeli, hiszen ha ő kap egy pontos leírást a menetrendről, akkor kézben tudja tartani a megbeszélést. Ha mégis valamilyen váratlan esemény lépne fel, pillanatok alatt kezelni tudja a helyzetet. Így elkerülhetjük a megadott időkeret túllépését.

2. Legyen közös célotok és hagyj teret az ötleteknek!

Dubniczky-Szabó Júlia, a Freudenberg Sealing Technologies Kft.
HR vezetője szerint,

„akkor lesz igazán jó és konstruktív egy megbeszélés,
ha kristálytisztán megfogalmaztuk a célját, és definiáltuk úgy,
hogy az alatt minden résztvevő ugyanazt értse.”


Nincs annál meddőbb megbeszélés, mint amikor arról beszélgetünk, hogy miről is beszélgetünk.

A célokat nem mindig egyszerű meghatározni, ezért is fontos egy olyan eszköz, amivel a munkatársakban lévő értékes tudás a vezetés számára is elérhetővé válik. A klasszikusan használt módszerek, mint a brainstorming, gyakran hatástalannak bizonyultak az igazán kreatív ötletek generálásában. Ezen felül sokak (pl. introvertáltak) számára a brainstorming mint műfaj nem komfortos. Egy jól kialakított céges vitakultúra abban más, hogy - akár virtuális térben is - azonos részvételi lehetőséget biztosít mindenki számára, figyelembe veszi az egyéni különbségeket. Ezen felül azt is szem előtt tartja, hogy „az igazán kreatív ötletek ritkán születnek egyetlen pillanatban, hanem jellemzően egy csoportfolyamat eredményei.”

3. Érvelj!
Pontosan, precízen, tényekre támaszkodva. És legfőképpen lényegre törően, mert a virtuális térben akár ötször hamarabb lankad az ember figyelme, mint egy személyes találkozón.

Sinka Judit, a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó Jobtain HR Szolgáltató Kft. HR vezetője szerint fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk, mi mellett is érvelünk. Ezért állításainkat támasszuk alá bizonyítékokkal, ezeket pedig kössük össze magyarázatokkal, amik megvilágítják az érvelésünk lényegét.

„Állításunk legyen fontos és releváns,
a bizonyítékaink pontosak és hitelesek.
A magyarázat pedig segítse
a másik felet a tökéletes megértésben.”


Tehát az érvelésünk nem attól lesz jó, ha már nem tudunk mit hozzátenni, hanem ha már nem tudunk belőle mit elvenni.

4. Használd a retorikát!
Rittling Dániel, az Eurest Étteremüzemeltető Kft. HR igazgatója szerint a személyes kommunikációban nélkülözhetetlen a retorika. Ha a virtuális térben is meggyőzőek akarunk lenni, akkor még fontosabb a retorikai elemek kifinomult használata, mivel korlátozottabbak a lehetőségeink.

“Különösen oda kell figyelni
a szép beszédstílusra, a hanghordozásra
és a hatásszünetekre. Használjunk jó hasonlatokat,
könnyen értelmezhető metaforákat,
releváns párhuzamokat! Tanuljuk meg
a virtuális térben működő testbeszéd szabályait,
mint például a szemkontaktusét!”


Ugyanis nem tudunk csak egy személyre nézni. Vagy mindenkire nézünk, vagy senkire, hiszen nem lehet egyszerre a kamerába is nézni, és az emberek reakcióját is látni. Rendkívül kellemetlen lehet, ha például valamit demonstrálni szeretnénk, de a dolog nem látható jól, mert vagy túl messze, vagy túl közel van, vagy épp legrosszabb esetben egyáltalán nem látható.

Gondold újra, tervezd meg és teszteld le, hogy milyen retorikai elemeket kell beépítened ahhoz, hogy 100%-osan meggyőző legyél!

Ezzel már 1/3 úton vagyunk a siker felé. Legközelebb beszélünk az értő figyelemről, a cáfolásról, a bizalom építésről és a személyeskedésről. Majd az együttműködésről, hogyan kell nem-et mondani és a kérdések jelentőségéről.

Folytatjuk.

Benedek Péter
Vitakultúra-fejlesztő


Nyitókép: Joseph Mucira képe a Pixabay -en.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket?

A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk

Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára?

Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk

Kiderült: a szakmailag nőies viselkedés még férfiakat is diszkriminálhat

Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk