Megjelent: 2 éve

11 tipp a sikeres céges vitákért (1.)

Egy jó vita konstruktív, és előreviszi a feleket. Egy jó céges vitakultúra segíti a munkatársak közötti sikeres együttműködést és a hatékonyabb munkavégzést. Egy munkatárs, aki vitatréningeken vett részt, sokkal meggyőzőbb és sikeresebb tud lenni egy ügyféltárgyaláson is.

A jelenlegi hibrid környezetben még fontosabb, hogy a kollégák sikeresen ugorják meg a közös munkát nehezítő akadályokat és együtt küzdjék le a kommunikációs nehézségeket.

Benedek Péter magyarországi HR vezetők közreműködésével összegyűjtötte, hogyan lehet egy céges megbeszélésen a vitának és az egymásnak feszülő érveléseknek teret adni úgy, hogy ezt erőforrásként tudjuk használni.


1. Adj keretet a vitának!
Elengedhetetlen, hogy a megbeszélések jól elő legyenek készítve. Csernák Péter, az Antolin Hungary Kft. autóipari beszállító HR vezetője szerint mindegy, hogy egy pár fős megbeszélésről vagy egy komplett board meetingről van szó, ugyanolyan fontos, hogy

„legyenek napirendi pontok, és tudjuk,
hogy miben akarunk döntést hozni”.


A résztvevőket minden szükséges információval el kell látni előtte, hogy a megbeszélésre maximális felkészültséggel érkezhessenek.

Csernák PéterCsernák Péter
Számtalan olyan eset van, amikor hatékonyan kell az időt beosztani, így indokolt lehet, hogy az egyes felszólalások időkereteit erre kijelölt ún. "időmérő" kontrollálja. Így mindenki tudja, hogy mennyi ideje van kifejteni a gondolatait, emellett segít a lényegre törő megfogalmazásban is. A virtuális térben még ennél is szigorúbb meetingkeretekre van szükség. Kell egy dedikált kolléga, aki a meeting platformot (Zoom, Teams, Google Meet stb.) kezeli, hiszen ha ő kap egy pontos leírást a menetrendről, akkor kézben tudja tartani a megbeszélést. Ha mégis valamilyen váratlan esemény lépne fel, pillanatok alatt kezelni tudja a helyzetet. Így elkerülhetjük a megadott időkeret túllépését.

2. Legyen közös célotok és hagyj teret az ötleteknek!

Dubniczky-Szabó Júlia, a Freudenberg Sealing Technologies Kft.
HR vezetője szerint,

„akkor lesz igazán jó és konstruktív egy megbeszélés,
ha kristálytisztán megfogalmaztuk a célját, és definiáltuk úgy,
hogy az alatt minden résztvevő ugyanazt értse.”


Nincs annál meddőbb megbeszélés, mint amikor arról beszélgetünk, hogy miről is beszélgetünk.

A célokat nem mindig egyszerű meghatározni, ezért is fontos egy olyan eszköz, amivel a munkatársakban lévő értékes tudás a vezetés számára is elérhetővé válik. A klasszikusan használt módszerek, mint a brainstorming, gyakran hatástalannak bizonyultak az igazán kreatív ötletek generálásában. Ezen felül sokak (pl. introvertáltak) számára a brainstorming mint műfaj nem komfortos. Egy jól kialakított céges vitakultúra abban más, hogy - akár virtuális térben is - azonos részvételi lehetőséget biztosít mindenki számára, figyelembe veszi az egyéni különbségeket. Ezen felül azt is szem előtt tartja, hogy „az igazán kreatív ötletek ritkán születnek egyetlen pillanatban, hanem jellemzően egy csoportfolyamat eredményei.”

3. Érvelj!
Pontosan, precízen, tényekre támaszkodva. És legfőképpen lényegre törően, mert a virtuális térben akár ötször hamarabb lankad az ember figyelme, mint egy személyes találkozón.

Sinka Judit, a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó Jobtain HR Szolgáltató Kft. HR vezetője szerint fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk, mi mellett is érvelünk. Ezért állításainkat támasszuk alá bizonyítékokkal, ezeket pedig kössük össze magyarázatokkal, amik megvilágítják az érvelésünk lényegét.

„Állításunk legyen fontos és releváns,
a bizonyítékaink pontosak és hitelesek.
A magyarázat pedig segítse
a másik felet a tökéletes megértésben.”


Tehát az érvelésünk nem attól lesz jó, ha már nem tudunk mit hozzátenni, hanem ha már nem tudunk belőle mit elvenni.

4. Használd a retorikát!
Rittling Dániel, az Eurest Étteremüzemeltető Kft. HR igazgatója szerint a személyes kommunikációban nélkülözhetetlen a retorika. Ha a virtuális térben is meggyőzőek akarunk lenni, akkor még fontosabb a retorikai elemek kifinomult használata, mivel korlátozottabbak a lehetőségeink.

“Különösen oda kell figyelni
a szép beszédstílusra, a hanghordozásra
és a hatásszünetekre. Használjunk jó hasonlatokat,
könnyen értelmezhető metaforákat,
releváns párhuzamokat! Tanuljuk meg
a virtuális térben működő testbeszéd szabályait,
mint például a szemkontaktusét!”


Ugyanis nem tudunk csak egy személyre nézni. Vagy mindenkire nézünk, vagy senkire, hiszen nem lehet egyszerre a kamerába is nézni, és az emberek reakcióját is látni. Rendkívül kellemetlen lehet, ha például valamit demonstrálni szeretnénk, de a dolog nem látható jól, mert vagy túl messze, vagy túl közel van, vagy épp legrosszabb esetben egyáltalán nem látható.

Gondold újra, tervezd meg és teszteld le, hogy milyen retorikai elemeket kell beépítened ahhoz, hogy 100%-osan meggyőző legyél!

Ezzel már 1/3 úton vagyunk a siker felé. Legközelebb beszélünk az értő figyelemről, a cáfolásról, a bizalom építésről és a személyeskedésről. Majd az együttműködésről, hogyan kell nem-et mondani és a kérdések jelentőségéről.

Folytatjuk.

Benedek Péter
Vitakultúra-fejlesztő


Nyitókép: Joseph Mucira képe a Pixabay -en.
  • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
  • 2022.09.16HR és Munkajog modul I.: A munkaviszony keletkezése / Beléptetés Kettő az egyben: egyszerre HR és munkajogi megközelítésben: a munkaszerződés, általános magatartási követelmények, adatvédelem és más, fontos témák neves oktatóktól, mint Berke Gyula, Bankó Zoltán. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Présben a gyártó cégek: hogyan lesz elég kékgallérosom?

Szinte teljes a magyarországi foglalkoztatás, ám a termelő cégek megrendelései nőnek, miközben háborút vívnak a szomszédban. Új stratégia kell a... Teljes cikk

Űrvitában bizonyultak legjobbnak a magyarok a legnagyobb európai perbeszédversenyen

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának (ELTE ÁJK) hallgatóiból álló magyar csapat nyerte az idei Telders Nemzetközi... Teljes cikk

Már a TikTokon panaszkodnak az emberek a munkahelyükről

Sokan fordultak a videómegosztó platform felé a járványidőszak alatt, és mivel ekkor a munkakörülmények is radikálisan megváltoztak, nem meglepő,... Teljes cikk

Facebook