Megjelent: 3 hete

2020 újradefiniálta az irodák szerepét is

Az irodapiac nem roggyant meg, de jelentősen átalakult, és újra kellett fogalmazni, hogy mi a normális - összegzi a 2020-as év irodapiaci trendjeit a VLK Cresa.

„Sok mindenről azt hittük, hogy az a jó, amit a járvány előtt tettünk, de kiderült, hogy ez nem annyira egyértelmű. Az irodai bérlők és bérbeadók azonban a jelek szerint megértették, hogy újra kell definiálni, hogy mi számít elfogadhatónak, normálisnak” - véli Kalaus Valter, a világ egyetlen független, vállalati ingatlantanácsadással foglalkozó társasága, a VLK Cresa ügyvezetője.

Home office mindenekfelett


A szakember az elmúlt esztendő egyik legfontosabb trendjének azt nevezte, hogy egyértelműen teret nyert az otthoni munkavégzés, a „home office” beépült az irodát bérlő cégek mindennapjaiba és ki-ki igyekezett számára optimális arányt kialakítani.

„Azt tapasztaltuk, hogy egy 100 fős vállalatnál már csak 60-80 munkaállomást akarnak fenntartani hosszabb távon. Sok helyen végképp elfogadott lett, hogy akár napon belül is felváltva többen használják ugyanazt a munkaállomást.” A jövőben a siker kulcsa vélhetően a hibrid modell lesz.

Biztonságos szociális térre vágyva


Az irodai környezet számos előnye megmaradt ugyanakkor. Az iroda egyértelműen szociális, társasági tér is, és sok dolgozó megtapasztalta az elmúlt időszakban, hogy az otthoni munka az irodával ellentétben viszonylag ingerszegény környezetben zajlik, az infrastruktúra sem olyan fejlett, és a lakások jelentős része alapvetően nem alkalmas a család és a munka elkülönítésére, az ergonomikus feltételek megteremtésére.

„2020 arról is szólt, hogy a bérlők kifejezetten fontosnak tartották a biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtését. S bár tudják, hogy az otthoni munkavégzés hatékony is lehet, változtattak a felfogáson: a helyszín alapú munkát felváltotta a produktum alapú munkavégzés, előtérbe került az úgynevezett agilis tevékenység.”

A tavalyi esztendő talán legtöbbször elhangzott szava a rugalmasság volt az irodapiacon is.

Nem lesz kisebb, csak más


Egy friss felmérés szerint a 250-nél több dolgozót foglalkoztató német nagyvállalatok többsége nem gondolkodik irodaterületének jelentős csökkentésén, inkább annak átalakítását tűzte ki célul 2021-ben.

"Ez a trend Magyarországon is megfigyelhető: az elmúlt évben inkább a területek újragondolását, tárgyalók, társalgók létesítését lehetett látni, több lett a paraván és szellősebben ültetik a benn dolgozókat" - tette hozzá a szakember, aki egy másik, közelmúltban készült hazai felmérésre is felhívta a figyelmet.

Ez a szolgáltatóközpontok szerepének további erősödésére utaló eredményt hozott, aminek hatása lesz az irodapiacra is, hiszen ebben az ágazatban már 64 ezren dolgoznak Magyarországon - ráadásul nem csupán Budapesten, hanem több megyeszékhelyen is.

Kalaus Valter szerint a külföldi nagyvállalatok a jövőben még inkább fejleszteni fogják ezeket a központokat. Hangsúlyozta ugyanakkor: az elmúlt 12 hónapban kétségkívül növekedett a kihasználatlanság az irodapiacon, ami azonban itthon még mindig jóval alacsonyabb mértékű, mint sok más európai országban.

Fotó: pexels.com
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi lesz itt? Szegeden 300 orvos nem írja alá az új munkaszerződését

Szegeden közel 300 orvos nem akarja aláírni az egészségügyi szolgálati jogviszonyra való áttérésről szóló szerződéseket, ez súlyos... Teljes cikk

A koronavírus után a hóviharok is betettek az amerikai munkaerőpiacnak

Jelentősen, a várakozásoknál jóval nagyobb mértékben csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban a... Teljes cikk

Mentesülnek a bölcsődei térítési díj alól a nagycsaládosok

Mentesülnek a bölcsődei térítési díj megfizetése alól a három vagy több gyermeket nevelő szülők - közölte a családokért felelős tárca... Teljes cikk