4 tipp a tudatos utánpótlás-tervezésre
Az üzleti folytonosság és fenntarthatóság egyik alappillére az utánpótlás tervezése és fejlesztése. Ez messze nem merül ki abban, hogy minden vezető helyére meghatározunk potenciális utódot. Hogyan zajlik a folyamat? Milyen eszközöket használhatunk HR-esként? Pálfi-Poczik Emese, az Arthur Hunt tanácsadási és fejlesztési üzletágának tanácsadójának írása.
Az utánpótlással kapcsolatos elméleti definíciók és fogalmak már régóta velünk vannak a HR területén. Időszakosan a figyelem középpontjába kerülnek, majd jön egy sokkal vonzóbb még nem hallott trend, ami elvonhatja a figyelmünket a kérdésről. Azonban az utánpótlással kapcsolatos intervenciókra korán sem szabad gyorsan múló trendként tekinteni.
Sok szervezet építette be az utánpótlás-tervezést és nevelést a folyamataiba, kellő időt és erőforrást fektetve a jövő tehetségeibe, vezetőibe. Vannak vállalatok, ahol azonban az utánpótlással kapcsolatos akciók még gyerekcipőben járnak, vagy hiányoznak. Az elmúlt évek változásai miatt azonban fontos, hogy kellő szakértelemmel és figyelemmel álljunk az utódlás-tervezéshez.
Hogy van még tennivaló azt kutatások is bizonyítják.A legjobban teljesítő – azaz a top egynegyedben található - cégek 79 százaléka foglalkozik tudatosan utódlás-tervezéssel a PwC tanácsadó cég kutatása szerint. Viszonyításként: a összes megkérdezett vállalat mindössze 21 százalékának van formális utódlási terve. Ugyanebben a felmérésben az is szerepel, hogy a megkérdezett menedzserek 86 százaléka úgy véli, az üzletük szempontjából az utódlás sürgős prioritás, de csak 14 százalék gondolja úgy, hogy ezt jól csinálja. Óriási tehát a különbség a legjobban teljesítők és a többiek valamint az elképzelések és a valóságos tettek között.
Mit is jelent az utánpótlás-tervezés?
Sok esetben azt tapasztaljuk, hogy az utánpótlás-tervezés kimerül abban, hogy minden vezető helyére meghatározunk lehetséges utódokat, és megnyugtatóan hátradőlünk, hogyha minden pozíciónak megtaláltuk a helyettesét. Ennél azonban sokkal komplexebb folyamat.
Az utánpótlás-tervezés és fejlesztés kéz a kézben jár, és a következő folyamatként írható le:
1. Azonosítjuk a szervezet vállalati víziójának és céljainak megfelelő stratégiához szükséges kulcspozíciókat és kritikus pozíciókat.
2. Meghatározzuk ezen pozíciók betöltéséhez szükséges kompetenciákat.
3. Összevetjük a jelenlegi pozíciót betöltött munkavállalók készségeit, és szükség esetén fejlesztési tervet határozunk meg.
4. Előretervezünk az adott kritikus pozíció megüresedésével, és olyan lehetséges utódokat határozunk meg, akik bizonyos időn belül képesek ellátni az adott munkakört.
5. A lehetséges utódok azonosítása után kezdődik a kompetenciák felmérése és a fejlesztési irányok meghatározása.
A hatékony utánpótlás-szervezés így minden esetben tudatosságot, mérést és fejlesztést is igényel. Összefügg a szervezet HR, pénzügyi és képzés fejlesztési folyamataival is.
Ne csak vezetőkre fókuszáljunk
Sok esetben azt tapasztaljuk azonban, hogy az utánpótlás-tervezés kizárólag hierarchikus rendszerben jelenik meg, csupán vezetői pozíciókra korlátozódik, és csakis a lineáris, felfelé haladó előremozdulást jelenti. Ha nem spóroljuk meg a folytonos üzletmenet szempontjából kritikus pozíciók azonosítását, akkor sok esetben azt látjuk, hogy nem csak a vezetői szintek utánpótlását szükséges meghatároznunk, hanem a szakértői szinten is megjelennek kritikus pozíciók.
Néhány tipp, amivel biztosíthatjuk, hogy az utánpótlás-tervezés még átgondoltabb legyen:
1. Alkalmazzunk hálózatelemzést! A kritikus pozíciók meghatározása, és a kompetenciák méréséhez nagyon hasznos módszertan lehet a hálózatelemzés. A hálózatelemzéssel nemcsak feltérképezhetjük a szervezeten belüli kapcsolódásokat, információáramlás módját, a tudásmegosztás irányát és az egyének hatását, hanem képet kaphatunk a motivációról, elköteleződésről, potenciális lemorzsolódásról is. Emiatt érdemes összevetnünk a szervezeti hálózatelemzés eredményeit a saját utánpótlás tervezésünkkel.
2. Vegyünk igénybe a market map módszertant! A szervezet utánpótlás-tervezési és -fejlesztési folyamatai általában nagy belső fókuszt igényelnek, azonban megéri egyszerre a piacot is monitorozni. Érdemes lehet egy-egy kulcspozícióra, legyen az vezetői vagy szakértői, market map módszertannal rátekinteni. A szolgáltatás által pontos és objektív képünk alakul ki az adott pozícióban elérhető szakemberekről, bérigényükről, kompetenciakészletükről és elérhetőségükről. Ezáltal pontosabban láthatom, hogy mekkora a verseny egy-egy kulcspozícióra. Market map módszerünkről itt olvashat bővebben.
3. Legyünk rugalmasak az utánpótlás-tervezés szemléletében! Ne csak a klasszikus hierarchikus előléptetésben és utánpótlásban higgyünk. Bátorítsuk a szakértői szint fejlődését, és legyünk nyitottak a keresztirányú, funkciók közötti mozgásban is. Hiszen lehetnek olyan lemorzsolódó munkavállalók, akik más területen motiváltan és hatékonyan tudnának dolgozni. Ha azonban ezt nem látják áthidalható megoldásnak, mert a szervezet nem biztosít lehetőséget erre, hajlamosabbak a piacon keresgélni új, motiváló munkalehetőség után.
4. Tisztázzuk, hogy mekkora az utánpótlás-tervezés és -fejlesztés transzparenciája a szervezeten belül! Érdemes átgondolni, hogy az utánpótlás tervezés folyamatát mennyire vállaljuk fel nyíltan a munkavállalók előtt. Bizonyos része nyilvánvalóan a top vezetés feladata, hiszen az ő feladatuk a stratégiához illeszthető kulcspozíciók meghatározása és az utódlási terv elkészítése. Így lesz olyan része az utánpótlás tervezésének, amit diszkréten kell kezelni. Azonban a középvezetői szinteket is érdemes bevonni az utódok meghatározásába, hiszen nekik is nagyon hasznos rálátásuk van arra, hogy kik azok, akik a későbbiekben hatékonyan és motiváltan tudják ellátni ezeket a munkaköröket. A sok szintről érkező információt pedig a végén össze is tudjuk vetni, így minimalizálhatjuk annak az esélyét, hogy a vezetőség inkább a hiedelmeinek és nem a valóságnak megfelelően határozza meg a potenciális utódok személyét és fejlesztési igényét.
Ha mélyebben szeretné látni és érteni szervezete utánpótlás-tervezési lehetőségeit, az Arthur Hunt csapata szívesen támogatja ebben.
Pálfi-Poczik Emese, az Arthur Hunt tanácsadási és fejlesztési üzletágának tanácsadója
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben egyre több szervezet csökkenti a létszámot az automatizálásra hivatkozva, a HR új szerepben találja magát: nem adminisztrál, hanem érti az... Teljes cikk
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
- 100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett 4 hónapja
- A magyarok harmada hónapról hónapra él – főleg az idősek vannak bajban 5 hónapja
- Valódi befogadás? Miért nem elég egy rámpa? 5 hónapja
- Ezért nehéz a kkv-nak jó könyvelőt találni 7 hónapja
- Mind-Diák: Szakemberhiány? Nézz körbe a gyakornoki csapatodban 7 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 8 hónapja
- A kékgallérosok hálásabbak a javuló munkakörülményekért 9 hónapja
- Ismét 100 frissdiplomás számára nyit karrierlehetőséget a MOL-csoport 10 hónapja
- Így zajlik az utánpótlás-nevelés a MOL-nál 11 hónapja
- Mennyire jellemző a munkaerőhiány az építőiparban? 11 hónapja
- Gyakornokból lett szállodaigazgató - Hegedüs Hajnalka, a Hilton Budapest első női igazgatója 11 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja