Megjelent: 10 éve

4D a coachingban - arra koncentrálj, ami jól működik

A coachingban a 4D nem egy új találmány hanem már a 80-as években elindult irányzat része, amit „Appreciative Inquiry” (AI) néven ismerünk. Ez az a szemléletet, amely igazán ráférne a hazai cégekre, vezetőikre és munkatársaikra, az egyénre és a magánemberre egyaránt, egyszerűen mindannyiunkra. Ez az a módszer, amellyel látványos sikereket lehet elérni az átlagosnál gyengébb teljesítményű szervezeteknél is – mert nem a gyengeségeket hánytorgatják fel, hanem az értékeket sorolják, elemzik és azokra építenek. Dr. Stefan Cantore, a southamptoni egyetem professzora, aki több nagysikerű könyv szerzője is a témában, ezt a szemléletet mutatta be legutóbbi budapesti workshopján, a Coaching Határok Nélkül programsorozat részeként.

Az AI módszerét 1985-re vezetik vissza, amikor David Cooperrider a szervezetek viselkedését tanulmányozó professzor, akkoriban még ifjan azt a feladatot kapta, hogy egy kórház folyamatait tanulmányozza. Azt tapasztalta, hogy kérdéseire, mindenki panasszal válaszolt, rosszkedvet, negatív hangulatot árasztva. De amikor a kérdéseket másképp tette fel, és azt firtatta, milyen jó tapasztalataik vannak az embereknek, mi hasznos a működésükben, mivel járulnak hozzá az értékteremtéshez, a betegek gyógyulásához, rögtön megváltozott a légkör. Mindenkinek volt valamilyen kellemes tapasztalata, gondolata, emléke, és kisvártatva átalakultak a válaszok. Az emberek derűsebbek, mosolygósabbak lettek, és a munka is sokkal eredményesebbé vált.
Stefan Cantore

Ez a tapasztalat alapozta meg az AI módszerét és irányzatát, amelyet ma már nagyon sokfelé követnek a szervezetfejlesztésben, a csapatépítésben, a változás és válságmenedzsmentben, és konfliktusos helyzetekben. Ugyancsak jól hasznosítható a menedzsment és leadership fejlesztésekor, a motiváció serkentésében és a vállalati együttműködés erősítésekor.

A módszer lényege, hogy pozitívan szemléli a folyamatokat, helyzeteket és a lehetőségeket. Az emberekből a legjobbat hozza ki, mert önmagukból is a legjobb készségeket segít feltárni és azokat tudatosítja. Azt vallja, hogy az lesz a valóság, amire fókuszálunk, amit megfogalmazunk az lesz igaz, amire figyelmet fordítunk ott születik a megoldás. Ha problémákat fogalmazunk meg és azok vannak a középpontban akkor azokat is idézzük elő. A szavak alakítják a valóságunkat. A pozitív szavak segítik elő az erősségek iránti érdeklődés, amely már-már életfilozófiává válik azoknál, akik ennek a szellemében tevékenykednek. S ezzel a csapatoknak, a közösségeknek, s magának a társadalomnak is jobb esélyeket teremt a fejlődéshez.

Arra koncentrálj, ami jól működik! – ez a lényeg. Hiszen a vezetők is tapasztalják, hogy az elkötelezett dolgozók 90-95 százalékban jól dolgoznak, csak 5-10 százalékban gyengébben. Ha a 90-95 százalékra figyelnek, az sokkal hasznosabb. Ebből lehet megismerni, hogy mitől mennek jól a dolgok, és ezekre az erényekre lehet építeni a további erősödést. Ez a megközelítés cselekvésre inspirál, energiát ad.

Dr. Stefan Cantore felidézte tapasztalatait: volt olyan cég, amelynél három nap alatt megszületett az új vízió, amit az erősségeikre támaszkodva alakítottak ki, másutt akár évekig is eltart, amíg eljutnak a jó eredményekig. A praxisában a legrövidebb idő egy óra volt, amikor egy iskola tanárai, vezetői és a szülők megtalálták az intézmény továbbfejlődésének legjobb irányát és módját, amin megéri majd dolgozni és részletekben kibontani.


Lássuk a modellt




Az AI folyamatának van egy praktikus modellje; az úgy nevezett 4D-nek modell, ami Dr. Cantore 5D-re bővített. Ennek középpontjában az a téma áll, amelyet szeretnének megoldani: (Determining topic) - ez az első központi D. Majd az AI folyamat első lépése a Discovery (Feltárás), vagyis annak a feltárása, bemutatása, amikor a legjobban működött az a valami, amin dolgozunk. Utána következik a Dream (Álom), amikor felerősítjük és kiterjesztjük az ideális állapotot. Elképzeljük, hogy milyen lenne, amikor minden mindig ilyen jól működne. A harmadik a Design (Megtervezés) szakaszban meghatározzák, mire van szükség ahhoz, hogy a dolgok a kívánt módon alakuljanak, minek kell ahhoz történnie, hogy megvalósuljon, amit az Álom szakaszban leírtunk. Például kell egy változás a hozzáállásban vagy egy gép beszerzés, vagy valamilyen képességet el kell sajátítani. Az utolsó Destiny (Rendeltetés) szakaszban pedig összegzik azokat a teendőket, amelyek révén a cél elérhető. Itt alakul ki az akció terv a részletek mentén és születik meg az elköteleződés a cél érdekében.

Mindebben kulcsszerepük van a beszélgetéseknek és a beszélgetések során használt nyelvezetnek. Egy jó beszélgetés a hallgatással kezdődik. Dr. Stefan Cantore sokéves tréneri és tanácsadói munkája során azt figyelte meg, hogy akkor érte el a legjobb eredményt, amikor az emberek felszabadultan beszélgettek a számukra fontos témákról. Ekkor jönnek elő azok a kérdések, amelyek az energiát hordozzák, jönnek azok a kérdések, amelyek a változást előidézik. Ez a felismerése egész módszertan megalkotásához vezetett, a beszélgetésen alapuló vezetés és szervezetfejlesztés elméletéhez és gyakorlatához. (Stefan ebből írta doktori munkáját.) Ez utóbbinak fontos kelléke, hogy a résztvevők számukra kellemes környezetben, felszabadultan, demokratikus légkörben tudják kifejteni gondolataikat, és szabadon állhassanak elő ötleteikkel, amelyek egyre több kreativitással segítik a kívánt cél elérését.

Mindez megfelelő kérdezéstechnikával párosítva, a tapasztalatok azt mutatják, minél több embert vonnak be a beszélgetésekbe, minél több nézőpontból vizsgálják meg a célokat és lehetőségeket, annál sikeresebb megoldásokhoz jutnak el.

Peredi Ágnes - Ábri Judit
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk