4D a coachingban - arra koncentrálj, ami jól működik
A coachingban a 4D nem egy új találmány hanem már a 80-as években elindult irányzat része, amit „Appreciative Inquiry” (AI) néven ismerünk. Ez az a szemléletet, amely igazán ráférne a hazai cégekre, vezetőikre és munkatársaikra, az egyénre és a magánemberre egyaránt, egyszerűen mindannyiunkra. Ez az a módszer, amellyel látványos sikereket lehet elérni az átlagosnál gyengébb teljesítményű szervezeteknél is – mert nem a gyengeségeket hánytorgatják fel, hanem az értékeket sorolják, elemzik és azokra építenek. Dr. Stefan Cantore, a southamptoni egyetem professzora, aki több nagysikerű könyv szerzője is a témában, ezt a szemléletet mutatta be legutóbbi budapesti workshopján, a Coaching Határok Nélkül programsorozat részeként.

Ez a tapasztalat alapozta meg az AI módszerét és irányzatát, amelyet ma már nagyon sokfelé követnek a szervezetfejlesztésben, a csapatépítésben, a változás és válságmenedzsmentben, és konfliktusos helyzetekben. Ugyancsak jól hasznosítható a menedzsment és leadership fejlesztésekor, a motiváció serkentésében és a vállalati együttműködés erősítésekor.
A módszer lényege, hogy pozitívan szemléli a folyamatokat, helyzeteket és a lehetőségeket. Az emberekből a legjobbat hozza ki, mert önmagukból is a legjobb készségeket segít feltárni és azokat tudatosítja. Azt vallja, hogy az lesz a valóság, amire fókuszálunk, amit megfogalmazunk az lesz igaz, amire figyelmet fordítunk ott születik a megoldás. Ha problémákat fogalmazunk meg és azok vannak a középpontban akkor azokat is idézzük elő. A szavak alakítják a valóságunkat. A pozitív szavak segítik elő az erősségek iránti érdeklődés, amely már-már életfilozófiává válik azoknál, akik ennek a szellemében tevékenykednek. S ezzel a csapatoknak, a közösségeknek, s magának a társadalomnak is jobb esélyeket teremt a fejlődéshez.

Arra koncentrálj, ami jól működik! – ez a lényeg. Hiszen a vezetők is tapasztalják, hogy az elkötelezett dolgozók 90-95 százalékban jól dolgoznak, csak 5-10 százalékban gyengébben. Ha a 90-95 százalékra figyelnek, az sokkal hasznosabb. Ebből lehet megismerni, hogy mitől mennek jól a dolgok, és ezekre az erényekre lehet építeni a további erősödést. Ez a megközelítés cselekvésre inspirál, energiát ad.
Dr. Stefan Cantore felidézte tapasztalatait: volt olyan cég, amelynél három nap alatt megszületett az új vízió, amit az erősségeikre támaszkodva alakítottak ki, másutt akár évekig is eltart, amíg eljutnak a jó eredményekig. A praxisában a legrövidebb idő egy óra volt, amikor egy iskola tanárai, vezetői és a szülők megtalálták az intézmény továbbfejlődésének legjobb irányát és módját, amin megéri majd dolgozni és részletekben kibontani.
Lássuk a modellt
Az AI folyamatának van egy praktikus modellje; az úgy nevezett 4D-nek modell, ami Dr. Cantore 5D-re bővített. Ennek középpontjában az a téma áll, amelyet szeretnének megoldani: (Determining topic) - ez az első központi D. Majd az AI folyamat első lépése a Discovery (Feltárás), vagyis annak a feltárása, bemutatása, amikor a legjobban működött az a valami, amin dolgozunk. Utána következik a Dream (Álom), amikor felerősítjük és kiterjesztjük az ideális állapotot. Elképzeljük, hogy milyen lenne, amikor minden mindig ilyen jól működne. A harmadik a Design (Megtervezés) szakaszban meghatározzák, mire van szükség ahhoz, hogy a dolgok a kívánt módon alakuljanak, minek kell ahhoz történnie, hogy megvalósuljon, amit az Álom szakaszban leírtunk. Például kell egy változás a hozzáállásban vagy egy gép beszerzés, vagy valamilyen képességet el kell sajátítani. Az utolsó Destiny (Rendeltetés) szakaszban pedig összegzik azokat a teendőket, amelyek révén a cél elérhető. Itt alakul ki az akció terv a részletek mentén és születik meg az elköteleződés a cél érdekében.
Mindebben kulcsszerepük van a beszélgetéseknek és a beszélgetések során használt nyelvezetnek. Egy jó beszélgetés a hallgatással kezdődik. Dr. Stefan Cantore sokéves tréneri és tanácsadói munkája során azt figyelte meg, hogy akkor érte el a legjobb eredményt, amikor az emberek felszabadultan beszélgettek a számukra fontos témákról. Ekkor jönnek elő azok a kérdések, amelyek az energiát hordozzák, jönnek azok a kérdések, amelyek a változást előidézik. Ez a felismerése egész módszertan megalkotásához vezetett, a beszélgetésen alapuló vezetés és szervezetfejlesztés elméletéhez és gyakorlatához. (Stefan ebből írta doktori munkáját.) Ez utóbbinak fontos kelléke, hogy a résztvevők számukra kellemes környezetben, felszabadultan, demokratikus légkörben tudják kifejteni gondolataikat, és szabadon állhassanak elő ötleteikkel, amelyek egyre több kreativitással segítik a kívánt cél elérését.
Mindez megfelelő kérdezéstechnikával párosítva, a tapasztalatok azt mutatják, minél több embert vonnak be a beszélgetésekbe, minél több nézőpontból vizsgálják meg a célokat és lehetőségeket, annál sikeresebb megoldásokhoz jutnak el.
Peredi Ágnes - Ábri Judit
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Egyre több vállalatnál van igény coaching-típusú vezetésre, coach kompetenciákra. Épülnek ki a belső coach pool-ok, emellett sok cég keres külső... Teljes cikk
A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk
Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 12 hónapja
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 13 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 1 éve
- Jogos a végkielégítés megvonása egészségügyi okokból? 1 éve
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 1 éve
- Itt vannak a feketén foglalkoztatók 1 éve
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 1 éve
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 2 éve
- Itt az alkalmazottat bejelentés nélkül foglalkoztatók legújabb listája 2 éve
- Kisegítő 2 éve
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 2 éve