„A kukások az én hőseim”
Kicsi az önbecsülésük és az önbizalmuk, alacsony a képzettségi szintjük. Még az ilyen munkatársakkal is csodát tehet egy vállalat - megfelelő képzéssel, közeledéssel, programokkal. A HR vezetők négy fejlesztendő területet határoztak meg.
Az alacsony iskolázottságú munkaerőbe ugyanis társadalmilag nevelik bele, hogy nem lehetnek saját sorsuk kovácsai. Így alakul ki náluk a generációról generációra öröklődő önérdekérvényesítés hiánya és az önképzéssel kapcsolatos motiválatlanság.
A WIFI Hungária trénercég most az EUpTrain nemzetközi projekt keretében 7 másik európai ország trénereivel közösen dolgozik azért, hogy az alacsony iskolázottságú felnőtteket oktató szakemberek munkáját segítse. Ennek egyik lépcsője volt a workshop, ahol a résztvevő HR vezetők közvetlen tapasztalataik alapján 4 fejlesztendő területet vázoltak fel:
1. Egészen az alapoktól, már fiatalkorban
Az alacsony iskolázottságúaknak gyakran elképzelésük sincs az előttük álló lehetőségekről. Nehéz, de mégis kell mozdítani őket valahogy a “burokból”. A legjobb már általános iskolában megismertetni a tanulókkal, például gyárlátogatásokkal, hogy tanulással mire vihetik és hogyan érhetnek el többet, ha szeretnének. Mindezt a saját nyelvükön, egy őket motiváló érvrendszer alapján. Zellei Vanda elmondta, hogy náluk, a Dunafin Zrt-nél rendszeresek a szakmai tudást bővítő képzések, amik lehetőséget adnak nemcsak a tudásszerzésre, de az előrelépésre is.
2. Job crafting - a megbecsültség érzése elengedhetetlen
Gyakori probléma, hogy az alacsony végzettségűek nem érzik a munkájuk és szerepük fontosságát - talán éppen azért, mert nem tudják, miként tesznek hozzá a társadalomhoz. “Nagyon fontos az, hogy ő magát értékesnek találja abban a munkakörben, amiben van. Akkor tudna az elköteleződés és a proaktív hozzáállás kialakulni. Ehhez az is kell, hogy megerősödjön abban, hogy a rossz társadalmi rétegből kilépett és értékes darabja annak a mikrouniverzumnak, amiben a vállalatnál része” - mondta Endrődi Anna az EuP Train projekt egyik trénere és szakértője.
3. Társadalmi összkép formálása - érzékenyítő program
...és ha már a megbecsültség érzése: Az, hogy a munkavállaló önmagát a társadalom fontos részének gondolja, egy fontos lépés. Hosszú távon kifizetődő, ha egy vállalat kiemelten foglalkozik azzal, hogy az adott munkakör társadalmi megítélését pozitív irányba mozdítsa el.
“Itt vannak például a mi munkatársaink - mondta dr. Podonyi Éva Gyöngyvér FCC Magyarország Kft. HR vezetője - a srácok, akik közül sokan úgy gondolnak magukra, hogy ők “csak” kukások, és nem érzik, hogy egy komplex rendszer részeként az ő munkájuknak, személyesen nekik kulcsfontosságú szerepük van annak működtetésében. Ennek tudatosítása érdekében tervben van vállalaton belül és kívül egy ún. hősprogram indítása, ami többek között magában foglalja azt, hogy megmutassuk mi lenne, ha ők nem végeznék a munkájukat úgy, ahogy végzik. Ha például nem vinnék el a szemetet minden nap vagy nem integetnének vissza a kisfiúnak az utcán, aki ámulattal nézi őket - azt kell látniuk, hogy ami tesznek az hasznos és nem mindenki tudja megcsinálni azt, amit ők. Nekem például ők a hőseim.”
4. Kiemelt employer branding ezen a területen is
Tény, az employer branding a fizikai munkavállalók körében javarészt erősen háttérbe szorított - pedig igény volna rá, mint ahogyan a szellemi munkakörökben már komplett szakirodalom van ennek módjaira.
Jellemző, hogy a dolgozók többsége a jó csapatért van leginkább a munkahelyen. A munkáltatók felelőssége, hogy ez így is maradjon és a közösség, a közös tapasztalatmegosztás az alacsony képzettségű felnőttek tanulásának is egyik előre lendítője legyen - emelte ki Földváry Beáta, a tréningcég ügyvezetője.
Nyitókép: Joseph Chan Unsplash
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk
- "A tréning ma már nem úri hóbort" - Merre tart a magyar tréningpiac 2025-ben? 3 hónapja
- "HR vezetők, figyelem! Így fejlesztheti csapatát célzott, gyakorlatias képzésekkel - díjmentes konzultációval" 3 hónapja
- Itt vannak az Év trénere díj nyertesei 5 hónapja
- Itt a lista, ezek a legnagyobb tréningcégek Magyarországon 5 hónapja
- Felkészülés a jövő kihívásaira: Komplex vállalati képzések a Viapantól 6 hónapja
- Képezd magad - ne csak az iskolapadban, az üzleti életben is! 8 hónapja
- Nem félnek a trénerek a mesterséges intelligenciától 8 hónapja
- Ember - AI - Ember: hogyan használjuk jól a technológiát? 10 hónapja
- Változásmenedzsment: az AI hatása a munkavállalói elégedettségre és elkötelezettségre 10 hónapja
- Hogyan tudunk pontosabb 360 fokos mérést készíteni kevesebb erőforrással? 10 hónapja
- Ez dönt igazán sikerről és kudarcról: terítéken a vezetői kultúra 10 hónapja