A porcelánjavítás a pilot-munka szokott lenni
Jelentős változáson megy keresztül a restaurátori szakma. A belvárosi üzletében 35 éve működő Nemes Tamás ugyan „örökké megmaradó” mesterségnek nevezte a tárgyak állagmegóvásával, és felújításával foglalkozó hivatást, de ma már nem titok, hogy a nyugati múzeumok akkor értékelik sokra a régiséget, ha nem nyúlt hozzájuk senki. Nem volt ez mindig így. A magyar műkincspiacról, a próba-porcelánokról, a „képkeretek királynőinek” társaságában beszélgettünk.
Nem volt nehéz az indulás

„Senki nem volt a családban maszek azelőtt, hogy én belekezdtem volna. Értelmiségi szüleim voltak, és el se tudtuk képzelni, milyen ez az életforma”- emlékszik vissza. Bár a nyolcvanas évek eleje nem kifejezetten vállalkozás-barát időszak volt, mégis, rövid idő alatt kiderült, hogy jó döntést hozott az önállósodással.
Az általános tárgyrestaurátor szakember a főiskola után a Kelet-Ázsiai Múzeumban dolgozott, hagyományosnak tekinthető, nagypresztízsű múzeumi restaurátor pozícióban, több mint tíz évig. Nagyon szerette a munkáját, és a múzeumot is olyan környezetnek tartotta, ahová bárki örömmel menne dolgozni, csak éppen a tárgyakkal való bánásmód nem tetszett akkor neki. Ahogy most mondja, a „nagyfőnököknek” elmondta a tervét, mit-hogyan lehetne, kellene megreformálni, de „föntről” leintették azzal, hogy a múzeumi emberek erre a fajta gondolkodásmód-váltásra nem képesek.
Ekkor vett egy mély levegőt, és belevágott a saját üzletbe. Most, ahogy visszaemlékezik, nem volt nehéz számára az indulás, mivel egyrészt konkrét elképzelései voltak, másrészt a mai négyből már megvolt két gyereke, akiknek akkoris meg kell venni a tornacipőt, ha nem megy az üzlet.

Nemes Tamásnak ma már ritkán hallható, nagyon határozott, üzleti elköteleződése van. Neki a vevők bizalma a legfontosabb. Ezt a garanciát nemcsak az ő, hanem két kollégája, Ági és Attila által végzett minőségi munka is jelenti.
Csak akkor vág bele egy-egy tárgy restaurálásába, ha javít ezzel annak megjelenésén, állapotán. Ha ez nincs meg, akkor inkább lebeszéli a kuncsaftot. „A nyitás óta soha nem volt egy-egy munka elvállalásánál szempont a nyereség. Nekem az a fontos, hogy ne legyen ok reklamálni egy-egy munka után, még évtizedek múlva sem”- mondja. Talán ennek köszönhető az, hogy a mostani ügyfélkör 80-90 százaléka a régiekből kerül ki.

Változik a szakma is!
A hetvenes években, mikor Nemes Tamás elkezdte a szakmáját, a különböző műanyagok voltak a legfontosabb restaurátori, konzervátori alapanyag. Nagyon sok esetben használtak műgyantát például régészeti anyagok átitatásához, konzerválásához is. Azonban, ahogy telt az idő, kiderült, hogy a műanyag sem bír el mindenfajta terhelést, az is változik, sokszor lebomlik. Ráadásul, eltávolíthatatlanul beleivódott a tárgyakba, és a korábban használt, természetes gyantával szemben sokszor tönkretette azokat. „Senki nem tud annyit ártani egy tárgynak, mint egy restaurátor”- foglalja össze az elmúlt évtizedek tapasztalatát Nemes Tamás.

„A restaurálás valójában egy igazi játék. Az idővel, az eszközökkel, anyagokkal. Hiszen, minden tárgy egyszer elpusztul”- mondja a mester. Ő most úgy látja, hogy a konzerválás az, ami alapvető követelmény, hogy minél hosszabb ideig megőrizhessük az előttünk élők emlékezetét. A restaurálás, a hiányok kiegészítése akkor fontos, ha az élvezhetőséget gátolja a tárgy állapota. Például, egy kiállításra kerülő tárgy, festmény esetében ez ma már alapkövetelmény.
A több száz éves képkeretek hazája Magyarország
A mai kor ízlése elsősorban a modern művészetre figyel, a klasszikus képek kicsit háttérbe szorultak. De sokan hoznak muzeális, - 50 évesnél idősebb - olajfestményeket is. Ezeknél az a feladat, hogy a régi, sárgult bebarnult, gyantából készült fedőlakk-réteget le kell cserélni korszerű színtelenre. Ma már főiskolát, egyetemet végzett festmény-restaurátor foglalkozik az olajfestményekkel. Régebben sokszor önálló alkotó művészek restaurálták a festményeket, ami időnként meg is látszik az után költött vonalakban. „Ez az a terület, ahol minden nap fel lehet mutatni valamit, ami a nap termése, de önmegvalósításra nincs lehetőség. A restaurálást végző művész akkor végez jól a munkáját, ha alárendeli magát a kép készítőjének, nem látszik, hogy ő végezte a restaurálást. ”- mondja Nemes Tamás.

Most az ötödik kerületi műhelyben már ritkaság-számba menő „képkeretek-királynői” közt dolgozik Nemes Tamás.

Az „ökörszemes-keret” például a XIX. századból való. Ekkor még faragták a különleges díszítéseket, nem pedig, gipszből, különböző masszákból készítették. A nevét az oldalt futó, nagy, gömbölyű, szem formájú mintákról kapta.
A gyerekei nem viszik tovább
Bár maga a szakma örök, mert minden kornak megvannak a maga csodás tárgyai, amelyeket sokáig szeretnénk megőrizni, mégis sok benne a bizonytalanság. Nemes Tamás gyerekei közül ketten más pályát választottak, és bár a két fiatalabb még pályaválasztás előtt áll, nem valószínű, hogy továbbviszik az örökséget.
Az elmúlt három évtized a megrendelői oldalt is átformálta. Míg a nyolcvanas, kilencvenes években főleg múzeumok, egyházi gyűjtemények hozták a tárgyaikat a mesterhez, addig mára ez a réteg szinte teljesen eltűnt. Most főleg a magán megrendelők és Nyugat-Európából jönnek, akik részben az olcsóbb óradíj miatt érkeznek, részben a helyi tragikusan hiányzó kézművesség miatt jelentek meg. „ Magyarországon is egyre kevesebb a jó szakember, és most ebből pótoljuk a nyugati hiányt”- mutatott rá a közeljövőben jelentkező, hazai szakemberhiány súlyára Nemes Tamás.
Azonban, amíg eldől a szakma sorsa, Nemes Tamás naponta előveszi „orvos-diagnosztikai” eszközeit, és röntgennel, UV-lámpával, réteg kromatográfiával vizsgálja, illetve fogtechnikai alapanyagokkal „gyógyítja” azt, ami szép, értékes, és amiről a tulajdonosa úgy dönt, hogy érdemes megőrizni.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk
Egyre több fiatal felnőtt dolgozik párhuzamosan több állásban – nem luxusból, hanem kényszerből. Az infláció, a stagnáló bérek és a... Teljes cikk
A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk
- 53 napot kell várni egy építőipari szakemberre - már "csak" a jó szakemberben van hiány 3 hónapja
- Alkalmazotti LinkedIn aktivitás – fizetni vagy inkább motiválni? 3 hónapja
- Keletről nyugatra nő a munkaerőhiány az építőiparban 3 hónapja
- Az adatvezérelt HR, nem más, mint személyügyi oximoron 4 hónapja
- Ami mű, azon a kollégák gyorsan átlátnak: Jakus Tamás, a Thermo Fisher Scientific HR igazgatója 4 hónapja
- Így hathat a szakemberhiányra a lakásépítések csökkenése 4 hónapja
- Kell-e nekünk a DEI? 5 hónapja
- 2024: Túlszabályozottság és visszarendeződési próbálkozások a munkaerőpiacon 7 hónapja
- Túlárazott karácsonyi vacsora helyett 7 hónapja
- A legjobb munkavállalók megtalálásának esélye gyakorlatilag nulla? 8 hónapja
- Kapunyitási pánikolók 9 hónapja