Szerző: Rubóczki Anita
Megjelent: 8 éve

A sikeres csapatmunka 12 aranyszabálya

Egy csapat-orientált szervezet jellemzője, hogy mindenki hozzájárul a végső sikerhez. Ilyenkor együtt kell működni a többiekkel a közös célok elérése érdekében. Még akkor is, ha egy adott, specifikus munkakörben dolgozik valaki. A kulcsszó: együtt. Mindenekelőtt azonban kétféle csapatmunkát különböztetünk meg. Az egyiken az általánosságban vett, mindennapokra jellemző csapatmunkát, a másikon pedig egy adott feladat elvégzésére felállított csapat munkáját értjük.

A vezetők folyamatosan kutatják a jobb eredmények és a profit növelésének útjait, és sokan a megoldást a csapatmunkán alapuló, horizontális szervezeti felépítésben látják, ahol minden munkavállaló hozzájárul a közös sikerhez. De mielőtt bármit is tennénk, az első és legfontosabb lépés mindig a cél és a csapatmunka fajtájának meghatározása kell legyen, ugyanis az általánosságban vett csapatmunka felépítéséhez más megközelítés szükséges.

A sikeres csapat felépítéséhez a következő területek figyelembe vétele szükséges:

  • Egyértelmű elvárások: A csapat felépítésekor egyértelműen tudatni kell a csapattal az elvárásokat, hogy pontosan milyen teljesítményt és eredményeket várunk el tőlük. A célok ismerete azonban nem elég, ennél sokkal fontosabb, hogy a csapat tagjai meg is értsék azokat, és azonosulni tudjanak velük. Tisztában kell lenniük azzal, hogy miért jött létre a csapat, milyen célt szolgál, és mik a feladataik, mit kell tenniük a célok eléréséhez.

  • Környezeti összefüggés: Elengedhetetlen, hogy a csapat tagjai pontosan értsék, miért kerültek be a csapatba, mi a pontos szerepük benne. Emellett tisztában kell lenniük azzal is, hogy a munkájuk, és a csapat munkája hogyan illeszkedik a vállalat stratégiájába, amely a kitűzött célok elérését szolgálja. A csapat szerepét és fontosságát a vállalati irányelvek, értékek, a vállalati kultúra és a kitűzött célok tükrében kell meghatározni.

  • Elkötelezettség: Egy sikeres csapat alapfeltétele, hogy annak tagjai szívvel-lélekkel végezzék a feladatukat. Ezt csak akkor tudjuk elérni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a tagok valóban a csapat részei akarnak lenni. Ehhez át kell érezniük a csapatszellemet, ezzel biztosítható elkötelezettségük a célok eléréséhez. Fontos, hogy saját munkájuk jelentőségét ismerjék, és elismeréssel díjazzuk a hozzájárulásukat.

  • Kompetencia: Győződjünk meg arról, hogy a megfelelő emberek kerültek be a csapatba. Ha például egy adott folyamat fejlesztéséről van szó, a folyamat minden egyes szakaszát képviselnie kell valakinek. Rendelkezésükre kell bocsájtani a munkavégzéshez szükséges erőforrásokat és támogatásokat. A csapatnak rendelkeznie kell a szükséges tudással, képességekkel, készségekkel ahhoz, hogy eleget tudjon tenni a céljainak. Szükség esetén pedig külső segítséget kell biztosítanunk.

  • Alapszabályok: A csapatnak egyértelmű felelősségi körrel kell rendelkeznie, valamint meg kell határozni a célok eléréshez vezető stratégiát is. A stratégia részeként meg kell határozni az elvárt eredményeket, határidőket, valamint az elvégzett munka értékelésére szolgáló módszereket is.

  • Ellenőrzés és irányítás: A csapatnak kellő szabadságot kell biztosítani ahhoz, hogy hatékonyan végezhesse munkáját, de tisztában kell lenniük kötelezettségeikkel is. Amennyiben a csapatmunka esetében bármiféle megkötés létezik, akár pénzügyi vagy időbeni, akkor azt már az elején közölni kell a csapattal. Egyértelművé kell tenni a csapat pontos szerepét a szervezeten belül, és meg kell határozni a jelentési kötelezettséget, az alá- és fölérendeltségi viszonyokat, valamint ki kell jelölni a csapat hatáskörét is.

  • Együttműködés: Ahhoz, hogy a csapattagok hatékonyan tudjanak együttműködni egymással, szükséges, hogy ismerjék az egyes tagok, csoportvezetők pontos feladatát és szerepkörét is. A megfelelő problémakezelés, a folyamatok fejlesztése, és a célok elérése csak akkor lehetséges, ha a csapaton belül felállítják a mindenki által elfogadott normákat a konfliktuskezelés és döntéshozatal terén.

  • Kommunikáció: A csapaton belül elengedhetetlen a visszajelzések (mind az adott és kapott) rendszerének hatékony működése, a tagok egymással szemben nyílt és őszinte kommunikációja, a felmerülő konfliktusok hatékony megoldása. A szervezetnek pedig biztosítani kell a csapat számára a munkavégzésükhöz szükséges információkat.

  • Innováció: A kreatív gondolkodás, az egyedi megoldások és új ötletek a változás és a fejlődés mozgatórugói, ezért minden esetben megfelelően értékelni és jutalmazni kell azokat, akik a kockázatok ellenére is vállalják az újszerű megoldásokat, és sikerre viszik azt. Emellett a megfelelő képzések, oktatások is kiválóan serkentik az újszerű gondolkodásmódot.

  • Következmények: A csapat tagjainak érezniük kell a felelősséget, és tisztában kell lenniük tetteik következményeivel. Siker esetén számíthatnak a megfelelő elismerésre és jutalomra, a vállalatnak pedig támogatnia kell az eredmények elérése érdekében vállalat ésszerű kockáztatásokat. A jutalom és elismerés mellett a büntetések ismerete is elengedhetetlen, hogy a csapat tagjai ne az egymásra mutogatással töltsék az értékes időt, hanem inkább a problémák megoldására koncentráljanak.

  • Koordináció: A csapatnak legyen egy vezetője, aki segítségükre van a szükséges források megteremtésében is. Az egyes feladatköröket és az erőforrások allokációját egyértelműen meg kell határozni. A hagyományos osztály szintű gondolkodásmód helyett át kell térni az egységes, ügyfél-orientált, folyamat-központú gondolkodásmódra.

  • Kulturális változás: A szervezetnek fel kell ismernie, hogy a hagyományos, hierarchikus szervezeti felépítéstől és kultúrától ez a fajta csapat-orientált együttműködés merőben eltér. Meg kell határozni, hogy ebben a megváltozott környezetben hogyan lehet jutalmazni, elismerni, alkalmazni, fejleszteni, és motiválni a munkatársakat. Az esetleges hibákat és sikertelenségeket a tudás fejlesztésére és a tapasztalatok értékelésére kell felhasználni.

    Ha kellő figyelmet szentelünk ezen területeknek, akkor jó eséllyel tudunk egy valóban eredményes, hatékony csapatot összeállítani. Végül, soha nem szabad elfelejteni, hogy minél jobban támogatja a vállalat a csapat munkáját, hosszú távon annál többet profitálhat belőle.
    • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
    • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
    • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Kemény fellépés a hiábavaló meetingek ellen?

    Egy japán chipgyártó cég (Disco) 100 dollárt kér a munkatársaktól, ha a tárgyalót használják. A vállalatnál minden be van árazva, és 5000... Teljes cikk

    Mire vágynak az emberek a munkahelyi szervezetben?

    Az emberi értékek menti szervezetfejlesztésben hisz Cservenyi Dóra. Azért, hogy egy szervezetet ne biorobotok lakják, hanem hús-vér emberek, és olyan... Teljes cikk

    A cégek piaci értékét is meghatározhatja kultúrájuk

    A befektetők és a társadalom is nagyobb nyitottságot vár el a szervezetektől - derül ki az EY több mint 1000 pénzügyi vezető körében készített... Teljes cikk