Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Manapság a vezetőknek egészen új skillekre, a személyiségük egészen más jegyeire van szükségük, mint korábban, ahhoz, hogy megfeleljenek a kor igényeinek, elvárásainak. Már nem az erőskezű, tekintélyelvű vezető a jó vezető, aki előtt meghunyászkodnak a munkatársai, és kérdés nélkül engedelmeskednek neki, hanem az, akinek magas az érzelmi intelligenciája, meghallgatja a munkatársait, elérhető és együttműködésre törekvő. Korábban talán egy mondatban sem lehetett volna említeni a vezetőt és a szolgálatot, mint vezetői attribútumot. Mára azonban úgy tűnik, kifejezetten jót tehet a szervezeti kultúrának a vezetői alázat.

images

A fogalom persze már nem új, csak újra felfedezték, hiszen aktuálisabb, mint valaha. Robert Greenleaf 1970-ben írt egy esszében a szolgáló vezetésről, amelynek a lényege, hogy a feje tetejére kell állítani a hatalmi piramist. Vagyis ahelyett, hogy a vezető „főnökösködne”, a szolgáló vezetési stílus azt jelenti, hogy támogatja a többi dolgozót. Így tulajdonképpen az a feladata, hogy irányt mutat és felhatalmazza az alkalmazottakat arra, hogy döntést tudjanak hozni. Vagyis az övé a segítő, támogató szerep, nem pedig fordítva.

Hogy miért tesz jót a szervezeti kultúrának?

Ha a vezető mondja ki mindenre a döntő szót, akár egy néhány főnél nagyobb cégnél, akkor megvan a veszélye annak, hogy nem feltétlenül a teljes képet átlátva, a valóság talaján születik meg minden döntés. Hiszen egy nagyobb vállalatnál fizikai képtelenség, hogy egy vezető - egy személyben -mindent átlásson, kézben tartson. A szolgáló vezető ehelyett bizalmat szavaz az alkalmazottjának, akit azért vett fel, hogy elvégezze a rábízott munkát (azért is nyerte el a pozíciót, mert képes ellátni). A vezető így elsődlegesen azt „kérdezi” tőle, hogy hogyan támogathatná abban, hogy ez minél jobban tudjon működni.

Nem semmittevő a vezető

Ez nem jelenti azt, hogy a vezető átad minden feladatot, és nem kell csinálnia semmit, éppen ellenkezőleg, támogató szerepében folyamatosan jelen kell lennie. Ahhoz, hogy jól tudjon segíteni kapcsolatban kell lennie a kollégáival, tudnia, hogy mi történik a cégnél, az iparágban, mert csak így maradhatnak versenyképesek. A kompetens vezető éppen széleskörűbb tapasztalatával, az adott szektor ismeretével, átfogó látásmódjával segíthet. Illetve mediátor és összekötő szerepe lehet mondjuk a cég különböző osztályai, funkciói között.

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Az autoriter típusú vezetőknek borzongató lehet a szolgáltató vezetés gondolata. Akik megszokták a hatalmi szót, hogy mindig ők mondják ki a végső áment, azoknak nagyon nehéz lehet az alázatosság gondolata, ami azonban nem jelent alárendelődést. A lényege, hogy a vezető segít megteremteni, minden szempontból azokat a körülményeket, feltételeket, amelyek között a kolléga a legjobban tud dolgozni és teljesíteni a közös cél érdekében. Ennek érdekében a szolgáló vezető a célja, akár a másiknak „aládolgozva”, hogy a másikat emelje, kompetenssé és döntésképessé tegye.

Míg a hagyományos értelemben vett főnök megmondja, hogy mit kell tenni, addig a szolgáló vezetőnek törődnie kell az embereivel, alaposan átgondolni a dolgokat, előre tervezni. Ehhez a vezetési stílushoz úgy kell megválogatnia a kollégáit is, hogy képesek legyenek az önálló munkára, és megfelelő tréning, coaching és visszajelzés mellett valóban felhatalmazhatók legyenek a szükséges döntések meghozatalára.

Ennél a típusú vezetésnél az is nehézség, hogy a vezetőnek el kell fogadnia, hogy nem rendelkezik mindenre kész válasszal. Ugyanakkor gyakran oda kell tennie magát a csapatmunkában, hogy a dolgok haladjanak. Tudnia kell, hogy mikor kell közbelépnie és mikor nem. Hogy a vezető minél jobban átlássa saját cégénél a folyamatokat, annak feltétele, hogy tisztában legyen azzal, hogy a cég minden szintjén mit csinálnak az emberek. Ma már nem egy vállalatnál kötelező a vezetőknek időnként eltölteni egy-egy napot különböző munkakörökben, hogy fel tudják mérni reálisan, hogy mit is kívánnak a dolgozóiktól.

Az igazi szolgáló vezető beosztottai elégedett munkavállalók, mert figyelnek az igényeikre, megkapják a megfelelő támogatást, látják a munkájuk értelmét, visszajelzést kapnak és felhatalmazást. Mindettől jobban, lelkesebben - elkötelezettebben, hatékonyabban fognak dolgozni, lojálisabbak lesznek a munkahelyhez. Nem kockáztatunk sokat azzal, hogy nem meglepő, hogy a munkáját szerető dolgozók nehezebben hagyják ott a munkahelyüket. Mert ugye, ha a főnököt nem kell otthagyni…

De hogyan?

A kultúraváltást egészen kis lépésekben kell elkezdeni, és bárki elkezdheti, akinek vannak beosztottai. Elég, ha feltesz néhány kérdést, hogy mi működik, mi nem a folyamatokból, mi könnyítené meg az alkalmazott munkáját, milyen akadályokat kellene elhárítani a szervezet működésében, hogy hatékonyabb lehessen.

A The Balance Careers cikke alapján.

  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyetemi coach képzések: egyre több vezetőnek van szüksége ezekre a kompetenciákra

Coachnak ma már nem csak az tanul, aki ezt a szakmát szeretné végezni fő tevékenységként, hanem a szervezetekben is egyre nagyobb igény van olyan... Teljes cikk

Flipperek, önismeret, lépcsők és fejlődés

Önmagunk fejlődésére, fejlesztésére odafigyelni ma már nem ördögtől való dolog. Ugyanakkor nem biztos, hogy mindig oda koncentrálunk, ahol valódi... Teljes cikk

Coachok és trénerek online - hogyan sikerült az átállás?

A coaching és a tréning egyik legfontosabb eleme a személyes jelenlét. Gondoltuk márciusig. A koronavírus-járvány átrajzolta a módszertant, az... Teljes cikk