Szerző: Barna Eszter Megjelent: 2 hete

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Manapság a vezetőknek egészen új skillekre, a személyiségük egészen más jegyeire van szükségük, mint korábban, ahhoz, hogy megfeleljenek a kor igényeinek, elvárásainak. Már nem az erőskezű, tekintélyelvű vezető a jó vezető, aki előtt meghunyászkodnak a munkatársai, és kérdés nélkül engedelmeskednek neki, hanem az, akinek magas az érzelmi intelligenciája, meghallgatja a munkatársait, elérhető és együttműködésre törekvő. Korábban talán egy mondatban sem lehetett volna említeni a vezetőt és a szolgálatot, mint vezetői attribútumot. Mára azonban úgy tűnik, kifejezetten jót tehet a szervezeti kultúrának a vezetői alázat.


A fogalom persze már nem új, csak újra felfedezték, hiszen aktuálisabb, mint valaha. Robert Greenleaf 1970-ben írt egy esszében a szolgáló vezetésről, amelynek a lényege, hogy a feje tetejére kell állítani a hatalmi piramist. Vagyis ahelyett, hogy a vezető „főnökösködne”, a szolgáló vezetési stílus azt jelenti, hogy támogatja a többi dolgozót. Így tulajdonképpen az a feladata, hogy irányt mutat és felhatalmazza az alkalmazottakat arra, hogy döntést tudjanak hozni. Vagyis az övé a segítő, támogató szerep, nem pedig fordítva.

Hogy miért tesz jót a szervezeti kultúrának?

Ha a vezető mondja ki mindenre a döntő szót, akár egy néhány főnél nagyobb cégnél, akkor megvan a veszélye annak, hogy nem feltétlenül a teljes képet átlátva, a valóság talaján születik meg minden döntés. Hiszen egy nagyobb vállalatnál fizikai képtelenség, hogy egy vezető - egy személyben -mindent átlásson, kézben tartson. A szolgáló vezető ehelyett bizalmat szavaz az alkalmazottjának, akit azért vett fel, hogy elvégezze a rábízott munkát (azért is nyerte el a pozíciót, mert képes ellátni). A vezető így elsődlegesen azt „kérdezi” tőle, hogy hogyan támogathatná abban, hogy ez minél jobban tudjon működni.

Nem semmittevő a vezető

Ez nem jelenti azt, hogy a vezető átad minden feladatot, és nem kell csinálnia semmit, éppen ellenkezőleg, támogató szerepében folyamatosan jelen kell lennie. Ahhoz, hogy jól tudjon segíteni kapcsolatban kell lennie a kollégáival, tudnia, hogy mi történik a cégnél, az iparágban, mert csak így maradhatnak versenyképesek. A kompetens vezető éppen széleskörűbb tapasztalatával, az adott szektor ismeretével, átfogó látásmódjával segíthet. Illetve mediátor és összekötő szerepe lehet mondjuk a cég különböző osztályai, funkciói között.

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Az autoriter típusú vezetőknek borzongató lehet a szolgáltató vezetés gondolata. Akik megszokták a hatalmi szót, hogy mindig ők mondják ki a végső áment, azoknak nagyon nehéz lehet az alázatosság gondolata, ami azonban nem jelent alárendelődést. A lényege, hogy a vezető segít megteremteni, minden szempontból azokat a körülményeket, feltételeket, amelyek között a kolléga a legjobban tud dolgozni és teljesíteni a közös cél érdekében. Ennek érdekében a szolgáló vezető a célja, akár a másiknak „aládolgozva”, hogy a másikat emelje, kompetenssé és döntésképessé tegye.

Míg a hagyományos értelemben vett főnök megmondja, hogy mit kell tenni, addig a szolgáló vezetőnek törődnie kell az embereivel, alaposan átgondolni a dolgokat, előre tervezni. Ehhez a vezetési stílushoz úgy kell megválogatnia a kollégáit is, hogy képesek legyenek az önálló munkára, és megfelelő tréning, coaching és visszajelzés mellett valóban felhatalmazhatók legyenek a szükséges döntések meghozatalára.

Ennél a típusú vezetésnél az is nehézség, hogy a vezetőnek el kell fogadnia, hogy nem rendelkezik mindenre kész válasszal. Ugyanakkor gyakran oda kell tennie magát a csapatmunkában, hogy a dolgok haladjanak. Tudnia kell, hogy mikor kell közbelépnie és mikor nem. Hogy a vezető minél jobban átlássa saját cégénél a folyamatokat, annak feltétele, hogy tisztában legyen azzal, hogy a cég minden szintjén mit csinálnak az emberek. Ma már nem egy vállalatnál kötelező a vezetőknek időnként eltölteni egy-egy napot különböző munkakörökben, hogy fel tudják mérni reálisan, hogy mit is kívánnak a dolgozóiktól.

Az igazi szolgáló vezető beosztottai elégedett munkavállalók, mert figyelnek az igényeikre, megkapják a megfelelő támogatást, látják a munkájuk értelmét, visszajelzést kapnak és felhatalmazást. Mindettől jobban, lelkesebben - elkötelezettebben, hatékonyabban fognak dolgozni, lojálisabbak lesznek a munkahelyhez. Nem kockáztatunk sokat azzal, hogy nem meglepő, hogy a munkáját szerető dolgozók nehezebben hagyják ott a munkahelyüket. Mert ugye, ha a főnököt nem kell otthagyni…

De hogyan?

A kultúraváltást egészen kis lépésekben kell elkezdeni, és bárki elkezdheti, akinek vannak beosztottai. Elég, ha feltesz néhány kérdést, hogy mi működik, mi nem a folyamatokból, mi könnyítené meg az alkalmazott munkáját, milyen akadályokat kellene elhárítani a szervezet működésében, hogy hatékonyabb lehessen.

A The Balance Careers cikke alapján.

Follow hrportal_hu on Twitter

Fáradt a jó döntésekhez? Így kezelje a döntési (kognitív) fáradtságot!

Saját döntéshozatali képességeink a nap folyamán általában kimerülnek, és indokolatlan vagy rossz döntéseket hozunk, ám a valaki más nevében való döntés mindig élvezetes feladatot jelent, amelyekkel nem járnak hasonló buktatók - állítja egy szociológiával és személyiségtudománnyal foglalkozó szaklapban megjelent tanulmány.tovább..

További cikkek
Nők vezetői székben: jó vezetői attitűd, a férfi-női arányok és a gazdasági kilátások

A felsővezetői optimizmus alapvető, de nőként nem könnyű - derült ki az Egyenlítő Alapítvány és a KPMG Női vezetők kerekasztal-beszélgetésén. Teljes cikk

Nem lesz különbség a munkavállalók között a Brexit után

A brit EU-tagság megszűnése után már nem lenne különösebb ok arra, hogy a brit kormány eltérő letelepedési és foglalkoztatási szabályokat... Teljes cikk

Legyen munkaviszony az otthonápolás - követelték a Parlamentben

Romániában is munkaviszonyként ismerik el az otthonápolást -hívta fel a figyelmet a hétfői parlamenti ülésen Tordai Bence a párt politikusa. A... Teljes cikk

A Gibraltáron dolgozó spanyolokat is érinti a Brexit

Spanyolország a lehető legkedvezőbb eredményeket szeretné elérni a Gibraltáron dolgozó spanyolok számára - mondta Josep Borrell spanyol... Teljes cikk

Magasabb béremelés jöhet az állami vállalatoknál

A már korábban beígért öt százaléknál magasabb béremelés jöhet az állami vállalatoknál, erről akár jövőre új megállapodást köthetnek a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár