Adatalapú döntések - mit mér a HR gyári környezetben?
A kontrollingot testre kell szabni, az adott cég igényeihez igazítani, hogy a mérésekkel keletkezett adatok a lehető leghatékonyabban támogassák az üzleti döntéseket. Versenyképességi tényező, hogy a HR mit kezd a rendelkezésére álló adatokkal, milyen eredményre jut az elemzésekből, milyen előrejelzéseket tud adni.
Az üzleti év kitűzött prioritásai szerint mérnek a Heinekennél, többek között a hiányzást, a fluktuációt, a beválást, az onboarding hatékonyságát. Az adatokat struktúrákba rendezik, és eszerint hoznak döntést a szükséges lépésekről, ezek költségeiről és a folyamatok hatékonyságát befolyásoló szerepükről. A Continentalnál is jellemző ezeknek a versenyképességi mutatóknak a mérése, de emellett nézik azt is, hogy a szervezeti célokkal mennyire vannak összhangban az eredmények, milyen javító intézkedéseket lehet hozni annak érdekében, hogy a HR KPI-ok javuljanak. Például ide tartoznak a kompetenciamérés eredményei is és a tréningaktivitás, hiszen ezek hatékonysága végső soron hat a munka minőségére.
Például mielőtt befektetne a cég abba, hogy új recruitereket vegyen fel, fel kell mérni, hogy vajon hány emberre van szükség. Mennyi jelöltkapcsolatot sikerült létesíteni? Hány embert hívtak be interjúra? Hányan adtak erre választ? Hány interjú zajlott le? Hányan léptek be? A HR szakemberek egyetértettek abban, hogy az alapkérdés, hogy mit, miért mérünk. Fontos előre látni, hogy hol keletkezhet az adat. Fel kell építeni egy szilárd folyamatot, a megfelelő eszközöket megtalálni a méréshez és az elemzéshez. Utána az eredmények ismeretében fontos a megfelelő vizualizáció, hogy a belső felhasználók jól értsék az eredményeket.
A kontrolling is egyre inkább proaktív szerepet kell, hogy vállaljon, hogy adott esetben egy folyamatba bele is lehessen nyúlni - nem csak a végén értékelni, és tanulságot levonni a következőre nézve -, akár már a kimeneten eredményesen változtatni, ha erre szükség van. Kalmár Ákos megemlítette, hogy mindehhez nem árt, ha a KPI-okat párbeszéd eredményeként állítják fel és a felülvizsgálatuk időpontja nincs kőbe vésve.
A vezetők a kontrollinghoz kötődő sikereket is megosztották a közönséggel. A Heinekennél az önkéntes fluktuációt 20%-ról 4%-ra csökkentették az adatokra épülő döntések eredményeként. A Continentalnál pedig a dolgozói elkötelezettséget sikerült jelentősen növelni. A HR vezető szerint 2014-ben ezen a téren igen mélyről indultak, hat év alatt azonban 10%-kal sikerült túlszárnyalni az autóiparra jellemző átlagot. Az elkötelezettség mérése során 70 kérdésre kell válaszolnia a kitöltőknek, ami hetvenféle szempontot vet fel. Ebből látszik, hogy hol kell lépéseket tenni, akciókat indítani az eredmények növelése érdekében. Így sikerült elérni javulást, amit a jövőben is igyekeznek fenntartani.
Nyitókép: Adeolu Eletu on Unsplash
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az ipari termelés visszaesése a legnagyobb magyar cégek létszámadataiban is visszatükröződik. Januárról februárra több autóipari vállalat... Teljes cikk
A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk
Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk
- Így hozz döntést, adatok segítségével! 1 éve
- Felmérés: a mesterséges intelligencia növeli a munkahelyi elégedettséget 1 éve
- Mi lesz a szakmád? Még fel sem találták? Így készülj a jövő munkaerőpiacára! 1 éve
- Munkaviszony mint párkapcsolat 2 éve
- Munkaerő-tervezés nélkül nem megy 2 éve
- Az adatvezérelt toborzásé a jövő: Mire figyelj recruiterként? 2 éve
- A munka csak egy része a kirakósnak, ami az életünk 3 éve
- Kulcs a jó munkahelyhez: így gyűjts és értelmezz adatokat HR-esként 3 éve
- Elhunyt Horváth Péter cégalapító, a kontrolling szakértője 3 éve
- 7 HR mutatószám, amelyet érdemes használni 3 éve
- KOMPENZÁCIÓ: Mérési módszerek 4 éve