Megjelent: 3 éve

Adatok és automatizálás az SSC szektorban - megoldás a munkaerőhiányra?

„A sikeres vállalatok titka az agilitás - azaz a folyamatos fejlesztés és fejlődés.” - mondta el Csillag Péter, a Starschema CEO-ja és társalapítója az SSC Heroes által szolgáltató központoknak (SSC) szervezett Supplier Hub vezetői reggelin novemberben.

images

Csillag Péter szerint nem fenntartható, ha csak akkor kezdünk el foglalkozni egy problémával, amikor már érezhető a hatása, és a fejlesztésnek sem az a lényege, hogy egy konkrét célt érjünk el vele. A fejlesztés jó esetben egy folyamat, ami soha nem ér véget. A Starschema igazi magyar sikersztori, a tizenkét éve alapított vállalat ma már az USA-ban is jelen van és olyan világcégekkel is együtt dolgoznak mint a Facebook vagy a Netflix. De a tech óriásoktól ellesett szemléletmódból bárki profitálhat, és nem feltétlenül kell gigaberuházásokban és teljeskörű automatizálásban gondolkodni.

A munkaerőhiány az SSC szektort is érinti, amire az automatizálás sem jelent teljeskörű megoldást, hiszen az előrejelzések szerint 2020-ra közel 1 millió informatikus fog hiányozni az európai piacról. A munkaerő-érzékenységgel úgy lehet felvenni a versenyt, ha folyamatosan fejlesztjük a csapatokat, hiszen ez nem csak a hatékonyságot növeli, de segít bevonzani és megtartani is a kollégákat. Emellett nagy hangsúlyt kell fektetni az adatok gyűjtésére: akkor is, ha még nem tudjuk pontosan mire fogjuk használni. Az összegyűjtött adatokat pedig érdemes egy olyan rendszerben tárolni, ami időtálló, jól skálázható, így később is lehet használni, és nem kell 2-3 évente új felületen elölről kezdeni a fejlesztést. A legfontosabb tanács Csillag Pétertől pedig az, hogy ha találunk egy új megoldást, módszert egy problémára, kezdjünk el rögtön ennek az automatizálásán gondolkodni.
Csillag PéterCsillag Péter: A munkaerő-érzékenységgel úgy lehet felvenni a versenyt, ha folyamatosan fejlesztjük a csapatokat.

Mi fán terem az adat?

Paukovics Gábor, a Kinnarps - közép-kelet-európai régióért felelős üzletfejlesztési menedzsere szerint az adat nem más mint információ, tudás, valamilyen tapasztalat, amit arra tudunk felhasználni, hogy jobban megtervezzünk folyamatokat, akár magánemberként, akár az üzleti életben.

Az értékes adatok megszerzésében segít a Kinnarps Next Office szolgáltatása is, vagyis egy analóg és digitális eszközöket is használó modell, mellyel mérhető, hogy egy irodában dolgozó ember hol, hogyan és mivel tölti a munkaidejét. Ez a tudás rendkívül értékes eszköz a vezetők kezében a munkaterek kialakításakor, így végső soron a munkavállalói élmény és a hatékony munkavégzés elérésében nyújt segítséget.

SSC Heroes
Mitől lesz adatvezérelt egy vállalat?

Nem elég csak gyűjteni az adatokat, értelmezni is kell azokat, ha adatvezérelt döntéseket akarunk hozni. Sóvári Péter, az Assister startup ügyvezető igazgatója szerint az a vállalat adatvezérelt, amely tudja, hogy milyen értékes adatok vannak a birtokában és elindult azon az úton, hogy elkezdje értelmezni is azokat. Az Assister megoldása az értékesítők munkájának mérését, illetve ezáltal a célkitűzések automatizálását, teszi lehetővé.

Bár az automatizálás sokszor még távoli célnak tűnhet, az adatvezérelt döntéstámogatásra már számos példa létezik. Budaházy Gábor, az IT Services Hungary Kft. mesterséges intelligencia kompetencia központ szakmai vezetője minden vállalatnak azt tanácsolja, hogy vegyen fel egy adattudóst, mert a legtöbb szervezetben vannak olyan „alacsonyan lógó gyümölcsök”, amiket egy szakértő könnyen kiaknázhat, és ezáltal látványos eredményeket érhet el.

Adatvezérelt HR

Néhány Magyarországon működő vállalat élen jár az adatvezérelt működésben. Horváth Milán, az ExxonMobil budapesti business intelligence csapatának vezetője az adatvezérelt HR megoldásokról osztott meg értékes tapasztalatokat. Az ExxonMobilnál egy olyan széleskörű rendszerrel dolgoznak, amely a HR folyamatoknak több fázisát is lefedi: a toborzástól a karriertervezésen át, a nyugdíjba vonuló munkatársakig. Ez alapján a belső rendszer alapján tudják, hogy a kollégáknak milyen képességeik vannak, hova akarnak fejlődni, milyen potenciál rejlik bennük- ez pedig nagyon sokat segít a belső karriertervezésben. A nélkül tudnak embereket a szervezeten belül mozgatni, hogy egy belső állásportálon kellene meghirdetni a pozíciókat. A vezetők tudják az emberekről, hogy miben jók, és ez alapján tudnak velük beszélgetni és akár egy új pozíciót kialakítani nekik. Az ExxonMobilnál kiemelt cél volt a silók megszüntetése és a közös adatbázisok, ú.n. “data hub-ok” létrehozása.

Mindeközben az IT Services Hungary-nél a dolgozók lemorzsolódására keresnek AI megoldást, azaz egy olyan automatizált modellt, ami előre jelzi, hogy egy kolléga mikor kezd el gondolkozni azon, hogy elhagyja a vállalatot.

Az adatvezérelt vállalatok legnagyobb kihívásai

Budaházy Gábor elárulta, hogy mik a még meglehetősen gyerekcipőben járó adattudomány terület legnagyobb kihívásai. A gépi tanulás még kiforratlan technológia, ami nem mindig tud teljesen megbízható eredményeket produkálni. Hatalmas kihívás a megfelelő szakemberek felkutatása és megszerzése is, hiszen a különféle szakmai hátterű és zavaros terminológiákból nehéz kiválasztani a megfelelő jelöltet - és akkor még nem is beszéltünk az olyan elengedhetetlen soft skillekről mint pl. az üzleti szemlélet vagy a csapatmunkára való képesség.
Míg adattal foglalkozó szakemberekből hiány van, adatból hihetetlen mennyiség áll a rendelkezésünkre, amiből nehéz kiválasztani a releváns információkat. „Érdemes megvizsgálni az adatok megbízhatóságát is, hiszen egy hibás következtetés hatalmas katasztrófát tud okozni” - tette hozzá Sóvári Péter.

Horváth Milán kiemelte, hogy rohamosan növekszik az igény az adatvezérelt megoldásokra, amivel nehéz lépést tartani. Az informatikai és az üzleti funkcióknak pedig meg kell tanulniuk együttműködni, hogy hatékonyan ki tudják használni az adatban rejlő lehetőségeket.
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Nyaralás céges autóval: ezek az okmányok mindenképp legyenek nálunk

A vállalatok jelentős részénél magáncélra is használható a céges jármű, így hosszabb belföldi vagy külföldi autózásnál az aktuális utazási... Teljes cikk

Robotokkal dolgoztatnak és hibrid munkavégzésre térnek át a szolgáltató központok

A szolgáltató központok közül kevesen térnek vissza a pandémia előtti hagyományos munkavégzéshez. A másik fő trend, hogy az SSC-k jelentős része... Teljes cikk

Céges autó: biztosítás

A céges autókat flottában üzemeltetni biztosítás szempontjából számos előnnyel jár, sok esetben anyagival is, de adminisztratív szempontból... Teljes cikk